Det er fordi Lumin (og mange andre, bl.a. Electrocompaniet) enda ikke har større for 24 bits avspilling.
Nå har Arcam Solo Uno AirPlay 2, så da betyr det nok at «desken» har 256kbd aac. Yamaha har vel Airplay 1 som støtter eksakt 16/44.1khz og ikke noe annet.En tur innom oppussingsobjektet øst for Kjelsås etter jobb, der jeg har snekret sammen «BilligFi» og har et hjemmekontor. På desken så har jeg en Arcam Solo Uno, ikke støttet av lossless. Men, så kom jeg plutselig på at det er Airplay på den også. Og dermed var også lossless på plass! I stua, der Naimen også sviktet, og derav PC kjører på USB DAC, så har jeg en stusselig grå boks. En Yamaha WXAD-10. Mange år gammel. Den sviktet som Naim også på Spotify Connect , men har Airplay, som Arcamen. Switchet Airplay Stream over til den og: Vis vedlegget 1151602 Vis vedlegget 1151603
Hørt dette jeg også, men de lærde strides og mange mener 24bit/48kHz støttes fra iOS avhengig av fra og til device. Spotify støtter opp om dette ref. bilder.Nå har Arcam Solo Uno AirPlay 2, så da betyr det nok at «desken» har 256kbd aac. Yamaha har vel Airplay 1 som støtter eksakt 16/44.1khz og ikke noe annet.
Kan du utdype?Tyder vel på at den den ikke er bitperfekt.
Er det Mitchell & Johnson WLD+211T du har, i såfall er maks oppløsning for FLAC/WAV: 24-bit / 48 kHz.Kan du utdype?
Er det dac'en som gjør signalet om til 48 kHz PCM fra 44,1 kHz FLAC? Hva er eventuelt poenget med dette? Noe med upsampling av alle innkomne signaler?
Takker.Er det Mitchell & Johnson WLD+211T du har, i såfall er maks oppløsning for FLAC/WAV: 24-bit / 48 kHz.
Det er streameren og ikke dacen som konverterer fra 44,1 khz til 48 khz.
48 kHz er standard i mange chipsett brukt i streaming- og radiomoduler (Frontier Silicon-plattformen), og da resamples alt til det for å unngå klokkekonflikter.
Det betyr også at DAC-en alltid mottar et «rent» og stabilt 48 kHz-signal, uansett kilde.
Mulig det er stabilitet eller kompatibilitet med DAC som gjør at det er valgt fast samplingsfrekvens.Takker.
Noen fordeler eller ulemper med den måten å gjøre det på? Vil lossless tilføre noe (i det minste på teoretisk plan) i en slik løsning? Går ut fra at det overføres flere bits med lossless, enn med de opprinnelige .ogg- filene?
Lossless skal virke på chromecast, jeg tror det er Spotify som har kompabilitetsproblemer med chromecast. Prøv fra Tidal, det skal virke.Hos meg: Spotify Connect gir ikke lossless gjennom Connect i bilen, eller på Naim SuperUniti. Chromecast fra iPhone og iPad gir heller ikke lossless. Naim og Chromecast'ene er noen år gamle. Vil ny Chromecast funke?
USB på kabel er det som funker for meg. Tror jeg stikker ut og finner meg en liten Wiim idag.
24 bit har større dynamisk område over 16bit, så hvis man bruker digital volumkontroll og spiller lavt så kan det faktisk ha betydning. Ellers tror jeg det har liten praktisk betydning tror jeg.Men det store spørsmålet er jo: Hører man egentlig forskjell på 16 bit og 24 bit?![]()
Et viktig poeng er jo at om opptaket er i 24 bit, så må man typisk tilføre dither (aka støy) for å senke bit-dybden til 16 bit.24 bit har større dynamisk område over 16bit, så hvis man bruker digital volumkontroll og spiller lavt så kan det faktisk ha betydning. Ellers tror jeg det har liten praktisk betydning tror jeg.
Absolutt enig. Det er vanskelig å argumentere mot at orginalformat er bestEt viktig poeng er jo at om opptaket er i 24 bit, så må man typisk tilføre dither (aka støy) for å senke bit-dybden til 16 bit.
Gjort rett så er ikke dither hørbart..........
Får man levert musikken i original kvalitet (eks Tidal og Qobuz) så slipper man at noen har fiklet med greiene for å gå fra 24 bit til 16.![]()
...så kanskje det er derfor jeg liker lyden fra cd bedre enn streaming...?@Håkon_Rognlien - En av årsakene til at man ofte nytter en fast sample rate i denne type produkter er forenkling med integrering med flere digitale lydkilder heller enn å gi det enkelte program eksklusiv tilgang til digital utgang.
Men du toucher ved et fenomen vi ofte møter i denne hobbyen. Nå man å ha skapt seg en hypotese om hvorfor og hva noe fungerer bra som så kommer det en sidepassing som får en til å stoppe og tenke om mane gentlig forstår så mye likevel.
Jeg kjenner deg som en mann som er glad i sine NOS DAC. Rent prinisppielt spiller det ingen rolle hvor i kjeden resampling tar plass. Det "skadelige" OS filteret blir nå likevel en del av signalet. Så da blir man å undre, er det NOS eller andre parameter i DAC som er den egentlige kilden til godlyden?
Jeg har nørdet litt (mye?) rundt dette med lossless digital volumkontroll. Det er mulig å lage en greit fungere og og helt tapsfri digital kontroll innenfor 20-bit hvor man får 7 litt varierende* steg mellom hver bit (6.02 dB). Lumin er en aktør som tilbyr dette på sine streamere og jeg har selv kodet min egen for LMS.Absolutt enig. Det er vanskelig å argumentere mot at orginalformat er best
Men det med volumkontroll er faktisk ganske relevant siden mange styrer appene med digitalt volum. Har selv digital volumkontroll på anlegget her for tiden dessverre.
Tror dessverre jeg alt er der og vel så det på videosiden, og fremdeles med store gap i innhold.Ditto her, selv om jeg tror 900 kroner for -1- strømmetjeneste vil gi piratbransjen et skikkelig dytt i ryggen.
Foretok en liten sjekk med Grok for å sjekke inntekten via forskjellige strømmetjenester.Det rør seg
![]()
‘Death to Spotify’: the DIY movement to get artists and fans to quit the music app
Musicians have long criticized the streaming service’s paltry payouts, but a new wave of boycotts is emergingwww.theguardian.com