Spotify HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Nex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Antall liker
    108
    Ja, det er det altså….
    Kanskje jeg må betale mer til ISP, eller Spotify, eller Apple eller Samasung?

Nex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Antall liker
    108
    Det var kommet ny versjon av Spotify både for Apple og Android siden i går. Da fiksa det seg.
    Så da kommer det sikkert en ny firmware for Lumin snart også.

electrocompaniet

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.03.2018
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    0
    Det er fordi Lumin (og mange andre, bl.a. Electrocompaniet) enda ikke har større for 24 bits avspilling.
    Dette fordi Spotify gir ut software bilblioteker kun til noen få produsenter til å begynne med, men andre kommer til etterhvert.
    Det vil nok komme en oppdaterting til din Lumin så snart de får tilgang til bibliotekene.

Nex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Antall liker
    108
    Det står i siste firmware at det skal være støtte for lossless…
    Ser på ruteren at Lumin laster ned 0,7 GB pr time, som tilsvarer 16-bit, Så da er det ikke bare en trykkleif.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.384
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    En tur innom oppussingsobjektet øst for Kjelsås etter jobb, der jeg har snekret sammen «BilligFi» og har et hjemmekontor. På desken så har jeg en Arcam Solo Uno, ikke støttet av lossless. Men, så kom jeg plutselig på at det er Airplay på den også. Og dermed var også lossless på plass! I stua, der Naimen også sviktet, og derav PC kjører på USB DAC, så har jeg en stusselig grå boks. En Yamaha WXAD-10. Mange år gammel. Den sviktet som Naim også på Spotify Connect , men har Airplay, som Arcamen. Switchet Airplay Stream over til den og:
    IMG_3809.jpeg
    IMG_3812.jpeg

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    577
    Torget vurderinger
    1
    En tur innom oppussingsobjektet øst for Kjelsås etter jobb, der jeg har snekret sammen «BilligFi» og har et hjemmekontor. På desken så har jeg en Arcam Solo Uno, ikke støttet av lossless. Men, så kom jeg plutselig på at det er Airplay på den også. Og dermed var også lossless på plass! I stua, der Naimen også sviktet, og derav PC kjører på USB DAC, så har jeg en stusselig grå boks. En Yamaha WXAD-10. Mange år gammel. Den sviktet som Naim også på Spotify Connect , men har Airplay, som Arcamen. Switchet Airplay Stream over til den og: Vis vedlegget 1151602 Vis vedlegget 1151603
    Nå har Arcam Solo Uno AirPlay 2, så da betyr det nok at «desken» har 256kbd aac. Yamaha har vel Airplay 1 som støtter eksakt 16/44.1khz og ikke noe annet.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.384
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3

Nå har Arcam Solo Uno AirPlay 2, så da betyr det nok at «desken» har 256kbd aac. Yamaha har vel Airplay 1 som støtter eksakt 16/44.1khz og ikke noe annet.
    Hørt dette jeg også, men de lærde strides og mange mener 24bit/48kHz støttes fra iOS avhengig av fra og til device. Spotify støtter opp om dette ref. bilder.

AI:

How to Stream Lossless (24-bit/48kHz) via AirPlay
    1. Check your device's Apple Music settings: Go to Settings > Music > Audio Quality (on iOS) or Music > Preferences > Playback (on macOS) and select "Lossless" for streaming.
    2. Use compatible devices: Ensure your playback device (e.g., HomePod, HomePod mini, or Apple TV 4K) supports 24-bit/48kHz audio.
    3. Stream from your iPhone or iPad to a compatible speaker: From the music app's playback screen, select your compatible AirPlay 2 speaker or stereo system.
    4. Use AirPlay 1 for best results: For streaming to other devices where AirPlay 2 is not confirmed to be lossless, AirPlay 1 may provide a true lossless CD-quality stream.
    Important Considerations
    • AirPlay 1 vs. AirPlay 2: While both protocols support lossless, AirPlay 1 is consistently lossless. AirPlay 2 is designed for multi-room streaming and can sometimes compress audio to fit this function, resulting in a lossy AAC format.
    • Bluetooth is lossy: Wireless connections like Bluetooth (used by most AirPods) are not lossless, even when playing lossless audio.
    • Wi-Fi is required: Lossless audio requires a stable Wi-Fi network connection for sufficient bandwidth.
    • Hi-Res Lossless is not supported via AirPlay: While Apple Music offers Hi-Res Lossless (up to 24-bit/192kHz), AirPlay is currently limited to 24-bit/48kHz streaming.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.477
    Torget vurderinger
    2
    Tyder vel på at den den ikke er bitperfekt.
    Kan du utdype?
    Er det dac'en som gjør signalet om til 48 kHz PCM fra 44,1 kHz FLAC? Hva er eventuelt poenget med dette? Noe med upsampling av alle innkomne signaler?

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.589
    Kan du utdype?
    Er det dac'en som gjør signalet om til 48 kHz PCM fra 44,1 kHz FLAC? Hva er eventuelt poenget med dette? Noe med upsampling av alle innkomne signaler?
    Er det Mitchell & Johnson WLD+211T du har, i såfall er maks oppløsning for FLAC/WAV: 24-bit / 48 kHz.
    Det er streameren og ikke dacen som konverterer fra 44,1 khz til 48 khz.

48 kHz er standard i mange chipsett brukt i streaming- og radiomoduler (Frontier Silicon-plattformen), og da resamples alt til det for å unngå klokkekonflikter.
    Det betyr også at DAC-en alltid mottar et «rent» og stabilt 48 kHz-signal, uansett kilde.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn