Diverse Spilldata

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
At man på sikt tenker å oppgradere noe, er noe jeg personlig har gått bort ifra de siste gangene.
Det eneste som det blir gjenbruk av er powersupplies (2x 950W modulære), skjerm, tastatur, mus og kabinett og av og til følger noen av diskene med over. Resten av innmaten blir byttet likt pga. Nye standarder som kommer hele tiden. Nå har jeg bare satt inn en SSD disk med M2, istedet for sata de siste årene pga. Hastigheten på M2 vs sata. Når jeg skal oppgradere igjen nå så er det annen type minne, socket til CPU og til og med PCIe slotten er startet å komme med ny revisjon og høyere hastighet nå. Skjermkort er foran CPU og det er CPU som ofte er flaskehalsen idag, (faktisk ihvertfall de siste 6-7 åra).
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Låner denne tråden jeg, istedenfor å starte en ny?

Er dette en grei deal? Skal ikke spille, ,men brukes til Cubase/musikk/gitar.Greit at den holder i en del år før den går ut på dato.

Tar gjerne imot tips på andre ferdige pcer, men tenkte i utgangspunktet på Komplett da de har pc men kun OS på, og ikke masse tull jeg ikke trenger. Har office, antivirus og annen programvare osv fra før.

 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Låner denne tråden jeg, istedenfor å starte en ny?

Er dette en grei deal? Skal ikke spille, ,men brukes til Cubase/musikk/gitar.Greit at den holder i en del år før den går ut på dato.

Tar gjerne imot tips på andre ferdige pcer, men tenkte i utgangspunktet på Komplett da de har pc men kun OS på, og ikke masse tull jeg ikke trenger. Har office, antivirus og annen programvare osv fra før.

Det kommer jo litt ann på hvor forbruket ligger, om det er på cpu, ram eller gpu :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.742
Antall liker
13.231
Tar gjerne imot tips på andre ferdige pcer, men tenkte i utgangspunktet på Komplett da de har pc men kun OS på, og ikke masse tull jeg ikke trenger. Har office, antivirus og annen programvare osv fra før.
Så lenge du ikke skal spille eller drive med tung grafikkbehandling så duger vel enhver PC som ikke er hundgammel. Om man har greit med RAM og en SSD så går det meste av programvare evig raskt nok. Jeg har en gaming-PC som vel er 8 år gammel jeg bruker som kontromaskin, den er nok fortsatt overkill for bruksområdene mine. Mamma overtok den jeg hadde før det igjen og den er overkill til hennes bruk.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg ville kanskje valgt en litt kraftigere strømforsyning!
Fordelen med en kraftigere strømforsyning er at den bråker mindre!
Kan sammenlignes med en liten forsterker som spiller høyt, eller kraftig forsterker som spiller på samme nivå, den kraftige blir ikke varm.

Blir det behov for mer minne kan du kjøpe det senere, men 16GB bør holde.
128GB bør ihvertfall holde, om du vil slå på «stortrommen».

Ellers ser det greit ut med tanke på en PC som ikke brukes til spilling.
Minne og rask harddisk/SSD er det som betyr mest for en PC i dag.
Prosessorer har det vært veldig lite «fremdrift» på de siste årene, i forhold til fra f.eks 2000 til 2010.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Låner denne tråden jeg, istedenfor å starte en ny?

Er dette en grei deal? Skal ikke spille, ,men brukes til Cubase/musikk/gitar.Greit at den holder i en del år før den går ut på dato.

Tar gjerne imot tips på andre ferdige pcer, men tenkte i utgangspunktet på Komplett da de har pc men kun OS på, og ikke masse tull jeg ikke trenger. Har office, antivirus og annen programvare osv fra før.

Hvis du vil maksimere verdi til det du skal bruke den til ville jeg konfigurert litt på den.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takker for svar. Tenker minimum 500ssd og 16gb ram - utover det har jeg ingen formeninger om noe :)

Min laptop fungerer bare sånn passe, men tipper det er primært pga liten hdd (256gb). Programmene jeg kjører står minimum 4gb og recommended 8gb minne, så 16 burde vel sikkert være rikelig da.

Har to nyere skjermer med display port jeg tenker å bruke.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Er det forresten bedre med to disker på 500 eller en på 1tb?

Har en server stående for back up osv, men blir fort store filer jeg jobber med.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.742
Antall liker
13.231
Den har så vidt jeg kan se et ganske kraftig skjermkort, til 2d-grafikk som er hva du skal drive med(?) så trenger du sannsynleglvis ikke noe dedikert skjermkort i det hele, en CPU med innbygget grafikk burde holde lenge. Den har også et ganske dyrt hovedkort som sikkert har en del bling du ikke har behov for.

Om du er interessert i value for money til ditt bruksområde så bør du neppe se på PCer tom er tiltenkt gaming. Det er riktig nok veldig lenge siden jeg har kjøpt PC-hardware så det er mulig jeg er helt utdatert.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
👍
Jeg kikket litt på såkalte "office" PCer på komplett også, er kanskje ett bedre alternativ. Prismessig var det ganske likt, men vare bare denne det var salg på :)

Er absolutt ikke 3d nei, og kommer aldri til å spille, så bare jeg kan koble til to skjermer er jeg fornøyd . Skal bruke pc til musikk produksjon, type cubase og diverse pluggins. Eksternt usb lydkort.

kanskje denne;

 
Sist redigert:

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Å kjøpe en spillmaskin med kraftig skjermkort til dette bruket er ihvertfall dumt nå for tiden med de gjeldende prisene.
Lydredigering krever mindre enn mange er klar over. Jeg har redigert mange konsertopptak med 32 spor i 24/96-kvalitet (total størrelse på ~100 GB) på en Dell Precision bærbar fra 2011, og det har fungert utmerket. Har da brukt en del enkle effekter – EQ, klang, gate, kompressorer – på kanskje 10-15 spor på en gang. Det er vel først når man skal begynne med samplede instrumenter og den slags at det begynner å dra seg på.

To disker kan jo være en fordel med store prosjekter; en systemdisk hvor Windows og alle programmene ligger og en arbeidsdisk hvor filene du jobber med ligger. Så slipper du også å miste noe arbeid om systemet skulle ‘’krasje’’ og du må installere alt på nytt. Diskplass får man uansett aldri for mye av. Harddisk og minne kan enkelt oppgraderes i ettertid om behovet melder seg.

En annen ting man aldri får nok av er USB-porter som er fastmontert på hovedkortet – det er ikke alltid USB-hubber og lydutstyr samarbeider så godt. Vurderom du skal koste på deg et hovedkort med Thunderbolt-port, som har en viss utbredelse på litt skikkelige lydkort.

Nå i det siste har en ny generasjon Intel-prosessorer og hovedkort som sies å være veldig bra akkurat kommet inn i markedet - hvis det ikke haster kan man kanskje avvente litt til det kommer ordentlig på plass og kjøpe det, alternativt få kjøpt forrige (nåværende) generasjon til utsalgspris.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takker for gode råd.

Usb får man aldri nok av nel, har focusrite usb idag men vet jo aldri hva fremtiden bringer.
 
Topp Bunn