Diverse Spilldata

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.835
Antall liker
16.057
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Guttungen fikk gaming pc til jul som jeg bygget. Mener den kom på rundt 15k inkludert skjerm, tastatur og mus. Og det til Black friday priser..

Da med Ryzen 7, Nvidia 2060, 16 gig minne, 1tb M2 SSD og 144hz skjerm ++
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.836
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hmm- ser ut som om marketed er rimelig skrapet for skjermkort.
Selv om det kanskje bygges selv rimeligere, men denne kan kanskje være et «bærekraftig» alternativ?

 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.080
Antall liker
2.536
Ja, men det er litt mismatch mellom cpu og gpu på den der, du vil nok bottlenecke ganske hardt, spesielt hvis du spiller på 1080p.
For all del, det kommer til å fungere bra, men du vil ikke få utløst de siste 20 prosentene av skjermkortet.
Blir mye jobb på cpu vifta :D
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Ja, kom på 16xx og 20xx serien, men tror man må bruke DisplayPort. Altså funker ikke med HDMI.
30x0 er kortene nå, det er nyeste generasjon. Ingen vits i å kjøpe eldre generasjoner til samme pris.
G-sync og Freesync så er det Display-port ja. Men det har uansett skjerm og skjermkort om det støttes. ;)
Skjermkortene har som regel også en HDMI-port tilgjengelig, og gjerne 3 Display-porter i tillegg.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
hmm- ser ut som om marketed er rimelig skrapet for skjermkort.
Selv om det kanskje bygges selv rimeligere, men denne kan kanskje være et «bærekraftig» alternativ?

Den du linker til der fungerer utmerket den.
Et tips er at www.komplett.no også har endel brukbare tilbud denne uken på gaming-PCer, laptopper også.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
RTX 3070 er mer enn brukbart! Dagens understatement? Jeg handlet inn et RTX 2070 ifjor, kjører det meste av spill på max, 1440p/144.

Minner om hva som er produsentens anbefalte specs til Apex Legends, som ble nevnt som foretrukket spill for tiden:
  • OS: 64-bit Windows 7
  • CPU: Intel i5 3570K or equivalent
  • RAM: 8GB
  • GPU: Nvidia GeForce GTX 970 / AMD Radeon R9 290
  • GPU RAM: 8GB
  • HARD DRIVE: Minimum 22 GB of free space
Jeg synes det er litt flaut at ikke flere har tatt seg tid til å faktisk lese det du skriver her.
Dette er helt grunnleggende behovsanalyse.

Spørsmål: "Hva ønsker vi å oppnå?"
Svar: "Spille Apex Legends!"
Konklusjon: "OK, da må vi ha en pc som kan kjøre Cyberpunk i 8K med alt på absolutt maks, i 120fps"
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.836
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Vel - han spiller Apex akkurat nå... gudene ( og kanskje ikke de engang har peiling på hva ungdommer i puberteten vil) vet hva han har lyst å spille om 1-3 år...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ja det er en dårlig ide å gå for minimumspec på det som spilles i dag om man ikke er villig til å bytte ut PCen i morgen når det kommer et nytt spill med høyere specs.

Går man for noe som er litt overkill i dag så vil det jo være minimum om få år uansett. Å være en gnitalus betyr bare at man må kjøpe flere ganger og dermed betale det samme som om man kjøpte noe med god kvalitet med en gang. Det sagt, det er ikke lurt å kjøpe det aller beste .. det er dårlig økonomi, det et punkt hvor pris og kvalitet skille vei og kurven går til himmels.

Noen nevnte Cyberpunk ... jeg kjører den på Ultra med en maskin jeg kjøpte brukt i 2017. Kongespill forøvrig .. gøy som faen, men det er dagens spill de nye vil kreve mer og om man ikke har noe som er brukbart da må man skifte ut. Hadde jeg kjøpt noe skrot den gangen som knapt oppfylte minimumskrav så måtte jeg kjøpt en ny i dag.. og enda en ny innen kanskje to år. I stedet har jeg hatt en god maskin hele tiden og prisen over tid har vært lavere enn om man skulle tenke som en rød gjerrigknark.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Vel - han spiller Apex akkurat nå... gudene ( og kanskje ikke de engang har peiling på hva ungdommer i puberteten vil) vet hva han har lyst å spille om 1-3 år...
Ja, dette forandrer seg veldig mye i den aldreren, «what`s hot - what`s not», spesielt før man «lander» på sin greie. Junior her er nå «stabil» på CS. Så les heller på benchmark tester hva som kreves for spill som fort KAN bli aktuelle for poden litt frem i tid og ta høyde for dette. Den Omen du linket til er i siste generasjon fra HP vel, junior sin er fra forrige serien med rødt lys.
Om de er like gode som de var må man vel anta, men jeg tror ikke du vil angre om du stepper opp til neste nivå i serien, med i7 og det dobbelte av SSD lagringskapasitet. Er også ledig kapasitet for fremtidige upgrades.

Se litt her, synes HP har gjort veldig mye riktig i bygging av PC tilpasset gaming og dagens behov:

 
Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Jeg er redd for at han kan angre, fordi han setter nå en standard. Alle spill skal kjøres med full grafikkinnstillinger.

Gir man nyeste iphone til sin sønn på 12 år så setter man forventningene deretter. Og det er hva trådstarter spør om han skal gjøre.

Det har en kostnad, og da snakker jeg ikke om kun monetær kostnad.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg ser godt hva du mener, og gjorde lignende refleksjoner selv.

Men nå er det nevnte forslaget langt fra high-end i spillmarkedet. Da snakker vi fort i området 40k eller mer.
Gaming handler også om flow, sømløst spill med utstyr som ikke hakker/lægger når det eksploderer på skjermen.
Å kjøpe noe som fungerer halvveis og går ut på dato før tiden er ikke en god opplevelse hverken for bruker eller giver.

Om muligheten og økonomien tillater er det vel ikke så gale at «Fæffæ betaler» litt heller, de flinke kidsa som lever i Korona tider behøver den oppmuntringen og de gledene de kan få:)

Det spørres etter minimum spec i åpningen av tråden.
 
Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.080
Antall liker
2.536
Det trenger ikke å hakke og lægge selv med noe mindre enn 3070, man må ikke kjøre alt på ultra nightmare. Men, skal man først kjøpe 3070 så bør man hvertfall sørge for at resten matcher. 3070 med i5-10400 vil jo bottlenecke den cpuen som bare rakker.

Det er også en forskjell på hva slags spill man kjører, rpg f.eks fungerer helt fint å spille på 70-80 fps

Den foreslåtte maskinen høres voldsomt ut for en tolvåring, når man får på en skjerm dette kortet fortjener og anstendig tastatur og mus er det fort 20k.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
I Gamer-PC verden så er det alltid mulig å få noe til bedre.

20k er mye mer enn jeg er villig til å spytte i min mulige nye gamer-PC.

At en far skal kjøpe noe slikt til sin 12-årige sønn blir for meg i samme ulla som om far skal kjøpe ny bil til han på 18-årsdagen. Fint for 18-åringen, men han går glipp av noen viktige livsleksjoner.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Dette blir en helt annen diskusjon, og som trådstarter selv kan ta stilling til.
Vi snakker om performance på utstyr slik jeg ser det.

Bil analogi: Pappa kjører fiin, stor og trygg bil, 18-åringen skled rundt i et gammelt vrak som helst ikke burde vært på veien i det hele tatt, med manglende sikkerhetsutstyr osv. Høres kjent ut for mange vil jeg tro. Livsleksjon. Barna først.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.080
Antall liker
2.536
Men utgangspunktet var å få råd til et pckjøp til en tolvåring, I god sentralen stil så er 20k minimum av hva slikt bør koste.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
868
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
30x0 er kortene nå, det er nyeste generasjon. Ingen vits i å kjøpe eldre generasjoner til samme pris.
Ja, men det har nok alle fått med seg.
G-sync og Freesync så er det Display-port ja. Men det har uansett skjerm og skjermkort om det støttes. ;)
Synes det er greit å nevne, siden det er mange som kobler til med den HDMI-kabelen de allerede har, i den tro at det virker ;)
Skjermkortene har som regel også en HDMI-port tilgjengelig, og gjerne 3 Display-porter i tillegg.
Enig med noen over her, litt å vokse i synes fornuftig. Meningen er vel at den skal vare noen år. Som nevnt så har min sønn brukt PC'en i 8,5 år med kun ett skjermkortbytte underveis. Dette var mulig grunnet fornuftig bestykket basisdeler.

Ellers så synes jeg noe av innleggene her tenderer mer mot barneoppdragelse, enn råd om gaming. Det er forsåvidt greit det, men ikke i en tråd som omhandler én spesifikk forelder.
Til trådstarter: jeg kikket litt i går kveld på et system basert på Ryzen 3600. Altså ikke den nye som kommer nå, men den forrige var et nokså klart førstevalg av cpu i upper medium klassen. Vil funke godt i en 5- 6 år til.
1 TB SSD, 16 GB RAM 3200/16, 700 Watt PSU, cpu-kjøler, og kabinett med gode kjølemuligheter. Ca. 7.500,- uten skjermkort. i tillegg kommer Windows, mus/tastatur, headset.
Så også det var et tilbud på en 24" 1080/144 Hz skjerm til kr. 1990,-
Så da ca 9.500,- inkl. skjerm. + tingene nevnt over. (kan linke hvis du ønsker å bygge selv)

Men jeg er redd for at du ikke finner skjermkort til betalbar pris med det første. Prøvde å se på Finn også, helt skrapet.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.835
Antall liker
16.057
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Intensjonen med PC’en jeg bygget til junior var å få en rask PC som vil vare i mange år. Og heller spare litt på skjermkortet. Så får han heller spare penger selv og oppgradere om han skulle ønske det senere. Siste skrik i skjermkort koster opptil 10.000 og de er ikke lette å få kjøpt I det hele tatt.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Men utgangspunktet var å få råd til et pckjøp til en tolvåring, I god sentralen stil så er 20k minimum av hva slikt bør koste.
Vi tolker det vel forskjellig da. Greit, bruker er 12 år, men spec ser ikke på alder, og trådstarter spør etter minimum spec man bør gå for i dag. Svaret mitt reflekterer dette, basert på egne erfaringer, juniors erfaringer, hva kidsa diskuterer seg i mellom, og dessverre også på bomkjøp av andre foreldre, på utstyr som ikke holdt mål. Dette er ikke jåleri.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.080
Antall liker
2.536
Selvsagt er det jåleri, det er fullt mulig å game helt fint på mye lavere spec enn det som foreslåes her.
Ikke bare setter man en presedens for eget barn men også hele nabolaget.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg reiv i pc til datteren i 2013 som vi bygget sammen - full pakke den gangen, 3 skjermsløsning osv osv.. Har oppgradert noen komponenter en gang underveis, men pcen brukes daglig enda - hun studerer utenbys nå.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Nabolaget: Det er som nevnt ikke no jeg forholder meg til. Det finnes mye mer dustete, lite nyttige ting å bruke mye penger på.
Flott om du også har erfaringer fra dagens gaming, jeg deler mine med trådstarter.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.080
Antall liker
2.536
Tja guttungen her har et b350 hovedkort, amd 2600 og 1660 super, 8gb 3200 ram og koser seg veldig med spill.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det er flott!

Men det er ikke en maskin du har handlet ny nå, som en investering som skal vare noen år fremover. ( Vil jeg tro)
Da må du nok regne med noen upgrades;)
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.080
Antall liker
2.536
Selvsagt, men når den maskinen ble bygget så var alternativet tilsvarende hva som foreslåes nå 8700k, 1080ti og ei bøtte med ram, det var ikke et alternativ da, og maskinene som foreslåes her hadde ikke vært et alternativ nå.

Gidder heller ikke drive med future proofing for årevis fremover. Intel bytter stort sett socket for hver generasjon og amd er nå på siste gen på sin Am4 socket. Man ender stort sett opp med noe nytt uansett. Når man ser på hvor kraftige skjermkortet begynner å bli den høye enden av skalaen må man henge med på resten for ikke å bottlenecke, man bør hvertfall ikke begynne med et system som allerede er bottlenecket.
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg reiv i pc til datteren i 2013 som vi bygget sammen - full pakke den gangen, 3 skjermsløsning osv osv.. Har oppgradert noen komponenter en gang underveis, men pcen brukes daglig enda - hun studerer utenbys nå.
Det er kult! Noe sier meg at MrSpock muligens har noe utvidet kunnskap til å kunne sette sammen en god PC for egnet mission;)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg skjønner i grunn ikke hvorfor en 12 åring trenger å spille på høyere oppløsning en HD eller å ha høyere frekvens en 60Hz.

Jeg skjønner vel heller ikke helt argumentet om å bruke 20-30 000 nå, istedenfor 8000,- for å slippe å oppgradere for 5000,- om 3 år.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Det er kult! Noe sier meg at MrSpock muligens har noe utvidet kunnskap til å kunne sette sammen en god PC for egnet mission;)
Er jo en stund siden dette - er ikke så kjent med alt som foregår nå. Men dealen den gangen var at hun måtte lese seg opp på alle komponentene og faktisk sette sammen pcen selv. Var litt investering i kunnskap altså. Vi brukte et halvt år - fulgte med på priser og hva som var nytt osv. Veldig moro, dataprating hver dag mens det foregikk.

Ble jo brukt hele tiden, var flere turer på vikingskipet osv. Synes det var vel brukte penger.

Egentlig var jeg vel bare glad for at hun ikke var interessert i hester 😁
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner vel heller ikke helt argumentet om å bruke 20-30 000 nå, istedenfor 8000,- for å slippe å oppgradere for 5000,- om 3 år.
Et _veldig_ godt poeng!
Skal man kjøpe morgendagens teknologi for å dekke potensielle fremtidige behov, så koster det alltid absurd mye.
Om man heller venter frem til behovene faktisk finnes, og kjøper det man trenger der og da, så kommer man MYE billigere fra det.

For min egen del: Jeg kjøpte for 10 år siden noe som da ble ansett som en ganske respektabel pc. Ikke noe helt sinnsykt, men nok til å få anerkjennende blikk fra de andre på jobben da jeg fortalte om det.

Behovene mine har ikke vært så sinnsyke, så den har fungert helt fint, og med unntak av lagring, har det vært et større problem at komponenter har gått istykker pga alder, enn at de ikke har holdt gode nok spesifikasjoner.
Oppgraderingene mine er derfor absurd billige. Jeg kan i praksis få gratis eller bortimot gratis komponenter fra folk som er gale etter de drøyeste nye tingene. De betaler regningene, jeg ligger i kjølvannet og plukker opp restene de kaster fra seg. Som fremdeles dekker mine faktiske behov med god margin.

Det er jo også noe av det nydelige med stasjonær pc. Den kan oppgraderes veldig enkelt, og junior kan gjøre dette selv etter ønske og behov.
Det er nok mer lærerikt det enn at han kan ha en pc uendret i 10 år.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
868
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
20k er mye mer enn jeg er villig til å spytte i min mulige nye gamer-PC.
At en far skal kjøpe noe slikt til sin 12-årige sønn blir for meg i samme ulla som om far skal kjøpe ny bil til han på 18-årsdagen. Fint for 18-åringen, men han går glipp av noen viktige livsleksjoner.
Men utgangspunktet var å få råd til et pckjøp til en tolvåring, I god sentralen stil så er 20k minimum av hva slikt bør koste.
Jeg skjønner i grunn ikke hvorfor en 12 åring trenger å spille på høyere oppløsning en HD eller å ha høyere frekvens en 60Hz.

Jeg skjønner vel heller ikke helt argumentet om å bruke 20-30 000 nå, istedenfor 8000,- for å slippe å oppgradere for 5000,- om 3 år.
Det hagler med stråmenn og halv(u)sannheter. Summene blir høyere og høyere, men ingen har gitt råd om det. Kan herrene finne på en annen hobby enn å kverulere på hfs?
Tør jeg foreslå gaming? :)
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.080
Antall liker
2.536

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.080
Antall liker
2.536
24-27" 1440p skjerm på 144hz koster gjerne 5-6k for et ok eksemplar. Pluss 2-2500 for tastatur og mus.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.743
Antall liker
13.231
Noe av det første man må bestemme seg for er hvor mye penger man faktisk har tenkt å bruke på gildet. Jo mer man vil bruke jo mer "fremtidsrettet" vil noe være og jo høyere innstillinger kan man kjøre spill med.

Når man først har gjort det så er frihetsgradene noe begrenset. Det har i alle fall vært den mest essensielle info jeg har gitt geeken bak disken da jeg har handlet PCene mine. Siste gang var jeg litt mer diffus, da bad jeg om noe som var "ordentlig kraftig, men uten å betale idiotisk mye". Da fikk jeg en rigg til ca 15k, utover det mente fyren at marginal nytte var særdeles begrenset.

Med mindre TS har ræva full av penger (eller strengt tatt uansett) så er dette svært mye å bruke på en gave til en 12-åring, men skal man spille så koster det en del, det er vanskelig å komme unna. Realistisk holdbarhet er en 3-4 år give or take litt avhengig av hva man skal spille. Det sagt så er dataspilling en ganske rimelig hobby når man først er i gang, et spill koster noen hundrelapper og kan gi hundrevis av timer med underholdning så ikke så ille sammenlignet med mye annet kidsa kan bli sugne på.

Som hest, som en nevnte. Da fremstår gaming som en skikkelig røverdeal i sammenligning uansett hvor fet PC man kjøper.

Det aller enkleste er om man selv gamer, da er det lettere å rettferdiggjøre det...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg skjønner i grunn ikke hvorfor en 12 åring trenger å spille på høyere oppløsning en HD eller å ha høyere frekvens en 60Hz.
60hz er jo den frekvensen gamle billedrørsfjernsyn kjørte på. Flimrer som bare helvete og man får vondt i hodet etter en kort stund foran noe slikt. helt totalt ubrukelig til annet enn avstraffelse.

144 eller 165 Hz er mye bedre, og under absolutt ingen omstendigheter gå under 100.

Oppløsning derimot behøver man ikke være så opptatt av 27" og 1440p er helt bra nok og krever ikke all verden... dropp større skjerm og dropp 4K 8K etc. Det krever mindre av skjermkortet og er dermed rimeligere. Større oppløsning er kun nødvendig om man sitter langt unna skjermen, slik som med et fjernsyn i en stor stue eller noe. men med en PC sitter man sjelden mer enn en meter unna og ofte mindre. Da er det en ulempe med noe større og unødvendig med høyere oppløsning.

Noen gamere foretrekker en 32" widescreen, gjerne buet. Spesielt om det er bilspill som er den store tingen, men for de fleste er en 27" riktig størrelse. Noe klarer seg tom med med 24"
og det er faktisk bedre med en god 24" enn en laber 27" eller noe enda større.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Altså, når man ser hvor mange timer en PC blir brukt så er det ikke mange kronene den koster i det hele og store. ;)
Sammenlign det gjerne med en stereo, PC blir ganske så billig til sammenligning. :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
24-27" 1440p skjerm på 144hz koster gjerne 5-6k for et ok eksemplar. Pluss 2-2500 for tastatur og mus.
Vel, går man inn på Komplett ser man at man kan få en 27" 144 skjerm til under 2500 kr.
Jeg har også kjøpt et glimrende mekanisk HyperX tastatur på Elkjøp til under 1000 kr, de er på tilbud av og til. Hos Komplett får man mekanisk tastatur for under 300 kr. Mus koster ikke mer enn noen hundrelapper, spesielt om man dropper trådløst så får man god ting svært rimelig. Men her er det mye smak og behag som bør styre for det noen velger er ubrukelig for andre.

Man kan selvsagt betale mye mer ... men det er ikke nødvendig om man ikke vil.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Altså, når man ser hvor mange timer en PC blir brukt så er det ikke mange kronene den koster i det hele og store. ;)
Sammenlign det gjerne med en stereo, PC blir ganske så billig til sammenligning. :)
Ja det er jo folk som bruker mer enn 100.000kr på ledningene i anlegget, eller et armbåndsutr til bruktbilpris, men når det kommer til en PC som er i daglig bruk så skal man kipe seg og kjøpe som om man var en uteligger som bodde i en pappeske og stemte Rødt. :)

Folk får bruke det de har råd til, men det viktigste er hva man skal vektlegge og hvor man skal bruke pengene. Skjermkort og skjerm er det viktigste etter min erfaring, selv om man selvsagt må oppfylle visse minimumskrav eller også. Kjøp gjerne en brukt skjerm på Finn om man finner et godt tilbud.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.080
Antall liker
2.536
Når jeg ser på komplett så koster den aller billigste 1440p 144hz skjermen 3500 med et litt døllt VA panel. Den billigste skjermen med ips panel koster 5500. Er vel ikke noe poeng med 3070 hvis man skal spille 1080p?

Man bør se på det som et system, å kjøpe et 3070 som bottleneckes med 20% prosent pga svak cpu for å spille 1080p på en billig skjerm med tastatur til 300kr fremstår ganske meningsløst. Om man tar snarveier for å slippe alle kostnadene med en gang er greit nok, men da må man hvertfall forvente at de kommer, gjerne før enn senere.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Når jeg ser på komplett så koster den aller billigste 1440p 144hz skjermen 3500 med et litt døllt VA panel. Den billigste skjermen med ips panel koster 5500. Er vel ikke noe poeng med 3070 hvis man skal spille 1080p?
Man får skjermer med 240Hz også, det er en annen ting som også er viktig spesielt med førsteperspektiv spill og det er framerate. Ikke alle spill man kan dra på fullt med 200FPS+ jevnt i 1080p heller, selv med 3070. Ikke alltid det holder med 60FPS, kommer mye an på spillet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Når jeg ser på komplett så koster den aller billigste 1440p 144hz skjermen 3500 med et litt døllt VA panel. Den billigste skjermen med ips panel koster 5500. Er vel ikke noe poeng med 3070 hvis man skal spille 1080p?
Du har rett, deg jeg så på var 1080. My bad. Og jeg er enig med at det ikke er nødvendig med så bra kort om man kjører 1080. Men 3060ti på 1440 tror jeg er et ok valg i dag.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Altså, når man ser hvor mange timer en PC blir brukt så er det ikke mange kronene den koster i det hele og store. ;)
Sammenlign det gjerne med en stereo, PC blir ganske så billig til sammenligning. :)
Foruten gaming og PC spesifikke oppgaver relatert til skole og jobb, så har man jo et fullverdig mediesenter med alle muligheter.
Det streames film, serier og musikk, (med surround sound om ønskelig) egne filmer fra Go Pro og mobil redigeres kjapt, litt egen musikk produseres ++.
Alle hjem for gutter&menn fortjener en skikkelig PC, sier folk.
Grunn til at jeg mener det er grunn til å strekke seg til neste HP modell (Ca.18k, kanskje den finnes billigere?) i hierarkiet
mot den HP som var linket, er en dobling i SSD minnet og i7 gen.10.

Her har vi tatt utstyr over tid, slik som bedre mekanisk tastatur, skikkelig gaming mus, surround head set, ekstern mic for lyd og opptak, 144 skjerm(er)
En skikkelig motor på plass først.
 
Topp Bunn