Hi-Fi magasin Source first eller room first?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
1.153
Videoen til Darko er vel egentlig en erkjennelse av det eksisterer en problemstilling som de fleste Hifi anmeldere synes å skyve noe under teppet. Det finnes en elefant i rommet og det er faktisk rommet selv.

Så man fortsetter å produsere tester av diverse Hifi utstyr i mer eller mindre blomstrende språk. Mens man egentlig har kommet til en erkjennelse av at det er noe man utelater i ligningen.

Spørsmålet blir da å fortsette som før, for det beste rent kommersielt er å ikke fokusere for mye på elefanten. Eller vente på at markedet regulerer seg selv, og vil alltid kunne avsløre en elefant eller to? Mon det tro?

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
3.302
De fleste har tross alt det rommet de har, og kan kanskje ikke benytte ett av boligens rom til profesjonell lydtilpasning. I tillegg blir vår hobby utrolig isolasjonistisk om vi skal mure oss inne i man-cave'en for å lytte på dingser, framfor å være i stua og lytte til musikk!
Dette blir og sette ting ekstremt på spissen siden tiltak kan være både mindre og WAF vennlige og dermed fungere i stuen.
Sørg for passelig lang etterklangstid ved hjelp av tepper, gardiner og møbler, og la det stå til. Deretter kan du more deg med å høre forskjellen på dingser i et rom der det bor folk.

Rock on! 🤟
Etterklangstid eksisterer ikke små rom, men er forbeholdt store konsertsaler o.l.. Tiltakene du nevner gir noe høyfrekvent demping og reduserer flutter-ekko i de rommene vi befinner oss i. Det er selvsagt bedre enn ingenting. Men bedre lydgjengivelse krever noe helt annet, og noe de fleste som eksperimenter med akustikk oppdager.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
59.452
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Etterklangstid eksisterer ikke små rom, men er forbeholdt store konsertsaler o.l..
Ja, mange av dere liker å uttale dere i absolutter. Men å bare entydig si at ikke etterklang eksisterer i små rom slår vel egentlig beina under hele din geskjeft?

Sant nok at man ikke har et bredspektret klassisk diffust felt, men det er klart det finnes etterklang og deler av frekvensområde opptrår nå diffust selv i kott.

ISO 3382 2 taler deg mitt i mot. Gjett hvem jeg fester min lit til...

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.439

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.396
Torget vurderinger
1
Etterklangstid er for meg tiden det tar fra direktelyden treffer et punkt til den første refleksjonen treffer. La oss si en puls sendes, og man måler bare den første refleksjonen. Dette oppnår man ved å dempe de første refleksjonene, som gjør at man "simulerer" et større rom. Får man denne over 20ms så får man et meget behagelig rom å være i. Et større rom er alltid en fordel.
Decay/RT er hvor lenge refleksjonene varer, og er egentlig mindre viktig enn de første millisekundene før den indirekte lyden treffer. Selv om reverberation time er direkte oversatt til etterklangstid så synes jeg det er noenlunde misvisende og dårlig norsk oversettelse, da det er lengde det er snakk om og ikke tiden det tar til det inntreffer.
IR/impulse response kan sikkert brukes til det jeg mener, men det er igjen mer hvordan driverne oppfører seg (start/stopp) fremfor hvordan lyden reflekterer.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
59.452
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Etterklangstid er for meg tiden det tar fra direktelyden treffer et punkt til den første refleksjonen treffer. La oss si en puls sendes, og man måler bare den første refleksjonen. Dette oppnår man ved å dempe de første refleksjonene, som gjør at man "simulerer" et større rom. Får man denne over 20ms så får man et meget behagelig rom å være i. Et større rom er alltid en fordel.
Decay/RT er hvor lenge refleksjonene varer, og er egentlig mindre viktig enn de første millisekundene før den indirekte lyden treffer. Selv om reverberation time er direkte oversatt til etterklangstid så synes jeg det er noenlunde misvisende og dårlig norsk oversettelse, da det er lengde det er snakk om og ikke tiden det tar til det inntreffer.
IR/impulse response kan sikkert brukes til det jeg mener, men det er igjen mer hvordan driverne oppfører seg (start/stopp) fremfor hvordan lyden reflekterer.
Her blander du noen begreper.

Det første du beskriver er vel det b&k beskrev som initial time delay gap. Altså tiden mellom direktelyd og første ankomne refleksjon
RT60 er tiden det tar for lydnivået etter en impuls å nå -60 dB, alltså tiden for decayens varighet

Problemet med små rom og RT er at de har et modalt område hvor decayen ikke er logaritmisk lineær og gjør at beregningen blir mer usikker

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
1.153
Med litt hjelp fra vår venn Chat GPT ser det ut som om Darko tjener ca. 2 til 4 mill i året, noe som sikkert forklarer hvorfor han har leiligheter med spesialbygde lytterom både i Berlin og Lisboa. Og sikkert en grunn til at han er mer fristet til å teste Hifi produkter enn akustikkpaneler. Verden vil alltid bedras, heller det enn den kjedelige sannhet.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.439
Det var pokker ikke et utrykk for et ønske om vite hvem det var! 😁
😀 men nå kan du bedre ryggdekning for sin påstand om hans kvalifikasjoner 😉.

Men mer på alvor, den første lenger videoen han hadde på emnet var gjort i sammarbeid med profesjonelle innen bransjen. Hvor de innredet loftet hans.

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2026
Antall liker
293
Sted
Oslo
Rom først

Jeg har jo et renspikka lydrom for å nyte musikk uten tilsløring av de minste detaljene. Etterklang på 0.1sek passer meg perfekt. Rommet er 30m²
Skulle gjerne hørt musikk hos deg en gang. Jeg antar at det kan bli i tørreste laget for min smak, selv om jeg nok heller i samme retning. Men jeg tror din smak også i stor grad styrer deg i en retning hvor rommet blir viktigst fordi det i bunn og grunn handler om minst mulig rom. Hvis smak og behag styrer oss i retning av større rombidrag vil nok betydningen av høyttalerne øke. Kanskje en smule kontraintuitivt, men med større (ønsket) rombidrag blir jevn spredning viktigere.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
59.452
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
😀 men nå kan du bedre ryggdekning for sin påstand om hans kvalifikasjoner 😉.

Men mer på alvor, den første lenger videoen han hadde på emnet var gjort i sammarbeid med profesjonelle innen bransjen. Hvor de innredet loftet hans.
Youtube er fristedet mitt fra hifi. Har nok med besserwisserne her inne. Unntaket er gamle Fremer, også liker jeg å se på Mend it Mark som deler mitt syn på trenden med å recape utstyr i hytt og gevær og er en virkelig dyktig reparatør imo. 😁

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.396
Torget vurderinger
1
Her blander du noen begreper.

Det første du beskriver er vel det b&k beskrev som initial time delay gap. Altså tiden mellom direktelyd og første ankomne refleksjon
RT60 er tiden det tar for lydnivået etter en impuls å nå -60 dB, alltså tiden for decayens varighet

Problemet med små rom og RT er at de har et modalt område hvor decayen ikke er logaritmisk lineær og gjør at beregningen blir mer usikker
Og hva er den norske oversettelsen på "initial time delay gap"? :ROFLMAO: Det gir mening på engelsk, men ikke veldig på norsk. Innledende tidsforsinkelsesgap...!?
RT60 er jeg kjent med, bare synes den norske oversettelsen "etterklangstid" er dårlig/misvisende.
Å prøve på "teknisk norsk" gjør ting og begreper bare mer forvirrende enn de trenger å være, og foretrekker helst å lese fagstoff på engelsk da veldig mye egentlig ikke gir mening på norsk.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
59.452
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Og hva er den norske oversettelsen på "initial time delay gap"? :ROFLMAO: Det gir mening på engelsk, men ikke veldig på norsk. Innledende tidsforsinkelsesgap...!?
RT60 er jeg kjent med, bare synes den norske oversettelsen "etterklangstid" er dårlig/misvisende.
Å prøve på "teknisk norsk" gjør ting og begreper bare mer forvirrende enn de trenger å være, og foretrekker helst å lese fagstoff på engelsk da veldig mye egentlig ikke gir mening på norsk.
Kanskje avklinging eller forfall for decay. 🤭 Førsterefleksjon er jo begrepet på norsk for ITDG.(y) Bare lest litt mens jeg nørdet med targetkurver, ville dele litt av vådeskuddslærdommen. Plutselig tror folk jeg er smart vettu...:geek:

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
10.746
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det er vel mest praktisk å forholde seg til hva som brukes i dagligtale. Det er vanlig å snakke om etterklangstid, og å vurdere det dithen at 0.4-0.6s er OK for et oppholdsrom (til vanlig bruk, ikke nødvendigvis stereoanlegg).

Topp Bunn