SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg kan like gjerne innrømme at jeg ikke er noen stor Bremnes fan. Nå har denne stått i hylla i snart 30 år og fortjener kanskje en spinn igjen. Av det jeg er hørt av dama er nok dette den skiva jeg liker best. Og ja, jeg skal vel innrømme den var en slags lydreferanse her også en gang i tiden.........


    bremnes.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trodde først det var vinyl du spilte, da jeg så coveret, men så er det bare format på drev som er litt uvanlig.. :). Når Project får et lokk med mekanisk demping og tilkobling med vanlig strøm, ikke veggvorte, skal der vurderes på nytt 👍
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Trodde først det var vinyl du spilte, da jeg så coveret, men så er det bare format på drev som er litt uvanlig.. :). Når Project får et lokk med mekanisk demping og tilkobling med vanlig strøm, ikke veggvorte, skal der vurderes på nytt 👍
    Det lokket har aldri plaget meg egentlig, og veggvorta - den ble fort erstattet med denne som står i skapet under.


    power.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    De fleste synes RS2T er for dyr - og ser man på størrelsen og den ganske enkle utførelsen så er jeg enig i det. Den ser ut til å koste 10k og ikke 30k.
    Men, prisen på drivverk + psu er billigere enn f.eks en ny Benz LP som jeg har på vinylspilleren. Og den nåla slipper jeg løs på noe sånt :eek:



    vinyl x 1000.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg kan like gjerne innrømme at jeg ikke er noen stor Bremnes fan. Nå har denne stått i hylla i snart 30 år og fortjener kanskje en spinn igjen. Av det jeg er hørt av dama er nok dette den skiva jeg liker best. Og ja, jeg skal vel innrømme den var en slags lydreferanse her også en gang i tiden.........


    Vis vedlegget 901836
    Må si jeg liker Bremnes. Noen av tekstene kan bli blitt «damete», og kanskje derfor er Løsrivelse favoritten min. Også synes jeg det musikalske og produksjonen er helt enestående bra. Eneste som irriterer litt, er den litt utdaterte gitarlyden til Marius Müller. Han som har spilt en del med Kari live, har langt bedre lyd. Men det er nå så. Fantastisk plate. Synes jeg, da.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Må si jeg liker Bremnes. Noen av tekstene kan blitt «damete», og kanskje derfor er Løsrivelse favoritten min. Også synes jeg det musikalske og produksjonen er helt enestående bra. Eneste som irriterer litt, er den litt utdaterte gitarlyden til Marius Müller. Han som har spilt en del med Kari live, har langt bedre lyd. Men det er nå så. Fantastisk plate. Synes jeg, da.
    Jeg spilte gjennom hele skiva i går - og den var bedre enn jeg husket. Men, det stopper for det mest meste der for min del. Som du sier - tekstene er litt som så , og Norsk er ikke det beste språket å synge på heller synes jeg.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg spilte gjennom hele skiva i går - og den var bedre enn jeg husket. Men, det stopper for det mest meste der for min del. Som du sier - tekstene er litt som så , og Norsk er ikke det beste språket å synge på heller synes jeg.
    Tekstforfatteren var kanskje bedre til å male?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Synes Bremnes funker veldig bra på norsk egentlig. Mye annet som ikke gjør det, og jeg liker best engelsk. Svensk er også flott sangspråk. Bremnes er stor i Tyskland. Det er litt artig.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Spiller veldig lite klassisk for tiden , men fikk lyst til å teste Gustard A26 på noen korverker. Den er helt rå på stemmegjengivelser, samt å skille stemmer fra hverandre , plassering og gjengi rommet hvor opptaket er gjort. Jeg imponeres stadig over hvor god denne er .


    S.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Den Wolfang Haffner skiva er virkelig nytbar. Mye mer rolig og nedtonet enn f.eks Live skiva til Wolfgang Haffner Dream Band , men liker du akustisk jazz uten stress så sjekk ut denne . (Silent World).
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Jeg kan like gjerne innrømme at jeg ikke er noen stor Bremnes fan. Nå har denne stått i hylla i snart 30 år og fortjener kanskje en spinn igjen. Av det jeg er hørt av dama er nok dette den skiva jeg liker best. Og ja, jeg skal vel innrømme den var en slags lydreferanse her også en gang i tiden.........


    Vis vedlegget 901836
    KB konsert på lørdag🎼
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    361
    Sted
    Vest-Agder
    Spiller veldig lite klassisk for tiden , men fikk lyst til å teste Gustard A26 på noen korverker. Den er helt rå på stemmegjengivelser, samt å skille stemmer fra hverandre , plassering og gjengi rommet hvor opptaket er gjort. Jeg imponeres stadig over hvor god denne er .


    Vis vedlegget 902220
    Får skyte inn med nok en god anmeldelse av Gustard A26 :D
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Får skyte inn med nok en god anmeldelse av Gustard A26 :D
    Gustard A26 forklart på blomsterspråket blir aldri feil 😁 Det som går igjen i de anmeldelsene jeg har sett/lest er at R26 har denne grooven i bunnen - som funker fantastisk på enkelte sjangere/innspillinger. Men....ikke like bra på mye annet. Altså har den en måte å gjengi signalet på som jeg vil kalle farget. Liker man akkurat den fargingen så for all del - kjør på. Da kan man sikker bli mer enn happy med den. Personlig går jeg fort litt lei hvis det er en farging/signatur som går igjen hele veien. Jeg henger meg rett og slett opp i det - og legger da merke til det på alle innspillinger. En annen ting er at r2r sies å funke dårligere på hi-res materiale.
    Paul McGowan forklarer mer rundt R2R teknologien her for de det måtte interessere:



    Nå er vel ingen komponenter 100% nøytrale. De vil uansett gjøre ting på sin måte - så også A26. Men det som fasinerer meg med den er at den kan låte som luft og silke - samtidig som du plutselig får et ballespark. Den har denne blandingen av eksplosiv dynamikk og en veldig organisk klang . Og så er det måten den gjengir romfølelsen , luften "mellom" instrumentene. En annen ting jeg også merket meg ved A26 kontra X26Pro er når man f.eks hører et trommesett som er miksa slik at man får en god 3D følelse. Det som oftest skjer når man får et trommeslag som er mikset så det ligger langt bak i lydbildet er at det mister liksom kraften i slaget.
    Med A26 føler man at smekket fremdeles er der , men med mer luft rundt. Hele trommesettet henger liksom mer sammen / låter mer troverdig.

    Vel, det blir mye prat - det beste er om du hører det selv. Den som er interessert kan bare ta kontakt. A26 står her den - og det vil den gjøre en god stund fremover.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Mannen forklarer også litt mer om forskjellige DAC typer her...(dette er ingen A26 reklame) - de bruker selv annen teknologi i sine DAC'er.
    Men han bekrefter på slutten her at en DAC består av mer enn selve DAC chipen - og at de store forskjellene på forskjellige DAC'er også
    skyldes utgangstrinnet og Poweret.


     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hadde vært moro å høre anlegget ditt en dag, Sound. Du får godt fram gleden ved hobbyen og musikken i denne tråden.
    Døra er åpen for en lytt hvis du er på disse traktene 🎼 Jeg har lett for å prate først og tenke etterpå i denne bloggen , men hyggelig om jeg klarer å formidle noe av entusiasmen - og dele ett og annet musikktips :)
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    361
    Sted
    Vest-Agder
    Gustard A26 forklart på blomsterspråket blir aldri feil 😁 Det som går igjen i de anmeldelsene jeg har sett/lest er at R26 har denne grooven i bunnen - som funker fantastisk på enkelte sjangere/innspillinger. Men....ikke like bra på mye annet. Altså har den en måte å gjengi signalet på som jeg vil kalle farget. Liker man akkurat den fargingen så for all del - kjør på. Da kan man sikker bli mer enn happy med den. Personlig går jeg fort litt lei hvis det er en farging/signatur som går igjen hele veien. Jeg henger meg rett og slett opp i det - og legger da merke til det på alle innspillinger. En annen ting er at r2r sies å funke dårligere på hi-res materiale.
    Paul McGowan forklarer mer rundt R2R teknologien her for de det måtte interessere:



    Nå er vel ingen komponenter 100% nøytrale. De vil uansett gjøre ting på sin måte - så også A26. Men det som fasinerer meg med den er at den kan låte som luft og silke - samtidig som du plutselig får et ballespark. Den har denne blandingen av eksplosiv dynamikk og en veldig organisk klang . Og så er det måten den gjengir romfølelsen , luften "mellom" instrumentene. En annen ting jeg også merket meg ved A26 kontra X26Pro er når man f.eks hører et trommesett som er miksa slik at man får en god 3D følelse. Det som oftest skjer når man får et trommeslag som er mikset så det ligger langt bak i lydbildet er at det mister liksom kraften i slaget.
    Med A26 føler man at smekket fremdeles er der , men med mer luft rundt. Hele trommesettet henger liksom mer sammen / låter mer troverdig.

    Vel, det blir mye prat - det beste er om du hører det selv. Den som er interessert kan bare ta kontakt. A26 står her den - og det vil den gjøre en god stund fremover.
    Veldig detaljert og bra forklart . Du kan virkelig sette ord på det du opplever at dac'en gir deg! Terningkast seks!!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jaggu kom den traktoren en gang til og la igjen en halvmeter høy mur i innkjørselen. Jeg er en ganske stor og tung kæll, men sto på stedet og spant for å flytte på dritten. Det klumpet seg under brettet som det kladdeføret det er. Men jeg fikk da lempet det vekk og nå har det gått over til regn - takk for det :p
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Kommer dette på vinyl?
    Det er så vidt jeg vet meningen det. Vanskelig å velge noen enkeltlåt som representerer hele albumet da det er ganske variert. Men , det er bare å glede seg ;)
    I mellomtiden kan man lytte til deres første skive som finnes på streaming også.


    ROG.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.154
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er så vidt jeg vet meningen det. Vanskelig å velge noen enkeltlåt som representerer hele albumet da det er ganske variert. Men , det er bare å glede seg ;)
    Familie involvert sier du? Hmmm, får man da kjøpt en skive påført "Til Tosken" kanskje? 😁
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Er så lekker den spilleren 🤩🎶
    Takker - jeg begynner å bli svært fornøyd etter hvert som den utvikler seg. Noe småtteri skal testes ut i form av bedre avkobling mellom plinth og underlag .
    Skulle vært artig å testet en Ortofon SPU variant , men det gir ikke mening i å bruke penger på noe nytt i forhold til begrenset bruk.

    En Classic GE Mk II er modellen som står øverst på ønskelista. EMT kunne også vært gøy som et alternativ. Jeg testet en gammel SPU Gold på en tidligere spiller, men den ble for fargerik etter min smak. Time will show. Jeg skynder meg langsomt - og har et par andre PU jeg kan kvitte meg med i så fall. Benz LP beholdes som hovedpickup'en.


    MovingCoilPhonoCartridgeORTOFONSPUClassicGMkII.jpg
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Aldri hørt, men ser spennende ut på arket hvertfall 😄 mye jeg også kunne tenkt, men i samme båt ang å forsvare investeringen i forhold til bruk. 😅
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn