SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fordelen med å ikke ha brukt hovedanlegget på en stund er at det låter så sinnsykt deilig når man fyrer det opp igjen.


    t.jpg



    Men, ingen tid til sweetspot. Fokuset ligger her mens musikken fyller bakgrunnen. Såpe, rensebad og polering neste.........


    lk.jpg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Da er helge jobben sikret, tipper dette blir skinnende og glitrende når du blir ferdig.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da er helge jobben sikret, tipper dette blir skinnende og glitrende når du blir ferdig.
    Er redd det går mer enn helgen før den er ferdig :) Men, den virker å være mer komplett enn jeg fryktet - så litt roting i skuffene på verkstedet så kan hende jeg kommer i mål. Ellers er det kurante prismer å få tak på med de rette forbindelsene.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da har man et skrog å starte med. Neste er å sjekke stifter på noen hundre prismer :p Justere og bytte ut det som er dårlig - jadda.........

    Kronen ble kjøpt på en auksjon i Sverige for mange år siden av forrige eier. Den var ment å restaureres , men solgt "as is" til meg i stedet. Kjøpte med en til i samme slengen - og fikk endel reserveprismer fra et par vrak på kjøpet. Sorteres i kategorien kjekt å ha.


    krone4.jpg
    krone3.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Er noe eget med gamle prismekroner selv om jeg ikke har noen :) Min tidligere samboer var veldig glad i dem

    mvh
    Ja, er de gamle nok så er de flotte synes jeg. Denne snakker vi om ca. 150 år +/- . Den har ikke vært klusset med i forhold til el. heller - så kun 12 stearinlys her altså. Hadde ikke helt tålmodighet til å restaurere dem når jeg var yngre, men man lærer seg å bli mer tålmodig. Alt haster ikke like mye med alderen :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.487
    Antall liker
    84.310
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Vet kke om du kjenner til en eldre kar som bor ved Folkenborg/Mysen som har mengder med lysekroner, prismer og andre elementer til lysekroner og takhengte parafinlamper? Om ikke, kan jeg sikkert gi deg mer info på PM, hvis interesse
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vet kke om du kjenner til en eldre kar som bor ved Folkenborg/Mysen som har mengder med lysekroner, prismer og andre elementer til lysekroner og takhengte parafinlamper? Om ikke, kan jeg sikkert gi deg mer info på PM, hvis interesse
    RInger ingen bjelle sånn på sparket, send gjerne litt info. Slike folk kan være gull verd hvis man står fast og mangler deler.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På en tangent og ut i ionosfæren: Jeg kjenner @lampedoktor1 på Instagram. Den fremdeles urengjorte lysestaken på stereobenken, lysekronen over spisebordet og art deco (!) måneskinnslampen vår kommer derfra.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    På en tangent og ut i ionosfæren: Jeg kjenner @lampedoktor1 på Instagram. Den fremdeles urengjorte lysestaken på stereobenken, lysekronen over spisebordet og art deco (!) måneskinnslampen vår kommer derfra.
    Kjenner ham ikke , men vet godt hvem han er. Utrolig mye stæsj som han har / har hatt. Mye fint også.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Posten imponerer ikke stort for tiden, men de greide endelig å levere denne CD'en som ble sendt fra Sveits for rundt 5 uker siden ! Det 10. albumet til Supertramp , nå for første gang i min samling . Lysekronen venter på siste fase i restaureringen , men det er for fint vær ute til å gå løs på den enda :)


    supertramp.jpg
    chandelier.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vi hadde en del lamper og ting og tang i messing da jeg vokste opp. Fornemmer ennå eimen av messingpuss når mamma var i gang med den årlig eller halvårlige pussejobben. Det var ganske mye jobb, men det var jo grovarbeid i forhold til det du driver med her. Kan ikke si jeg misunner deg!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vi hadde en del lamper og ting og tang i messing da jeg vokste opp. Fornemmer ennå eimen av messingpuss når mamma var i gang med den årlig eller halvårlige pussejobben. Det var ganske mye jobb, men det var jo grovarbeid i forhold til det du driver med her. Kan ikke si jeg misunner deg!
    Nei, det er mer enn en vanlig vask kan man si. Den ble kjøpt på en auksjon i Sverige for en god slump kroner mange år siden , delvis demontert - og aldri satt i stand. Jeg måtte se meget nøye over den før det ble handel - for billig var den fremdeles ikke. Noen før og mens bilder.........fremdeles ikke komplett på siste bilde.


    krone B.jpg Krone A.jpg krone3s.jpg krone C.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En Denon PMA 2000R snublet inn døra her. Inngangsvelgeren på den går litt berserk , og lever sitt eget liv. Noe som er en kjent feil på disse. Det jeg lurer på er om en kontaktrens er det som skal til - eller om problemet er mer komplisert. Noen som vet ?


    denon web.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.895
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    En Denon PMA 2000R snublet inn døra her. Inngangsvelgeren på den går litt berserk , og lever sitt eget liv. Noe som er en kjent feil på disse. Det jeg lurer på er om en kontaktrens er det som skal til - eller om problemet er mer komplisert. Noen som vet ?


    Vis vedlegget 846233
    Ja samme som Onkyo, den trenger en grundig rens. Kan muligen være noe annet men start der😁
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.487
    Antall liker
    84.310
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    En Denon PMA 2000R snublet inn døra her. Inngangsvelgeren på den går litt berserk , og lever sitt eget liv. Noe som er en kjent feil på disse. Det jeg lurer på er om en kontaktrens er det som skal til - eller om problemet er mer komplisert. Noen som vet ?


    Vis vedlegget 846233
    Har vært borti en Onkyo som har levd sitt eget liv ang singnalvalg og etter en rens, så fungerte den fint. Tror det var Hertugen sin
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja samme som Onkyo, den trenger en grundig rens. Kan muligen være noe annet men start der😁
    Har vært borti en Onkyo som har levd sitt eget liv ang singnalvalg og etter en rens, så fungerte den fint. Tror det var Hertugen sin
    Der kom det to svar på samme forsterker :) Jeg tenker også at det er en fornuftig start - så får man se. Inngangsbryteren styrer et rele - og det er dette som farer avgårde og zapper mellom inngangene. Noe som sikkert kan forårsakes av dårlig kontakt i bryteren.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.487
    Antall liker
    84.310
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Der kom det to svar på samme forsterker :) Jeg tenker også at det er en fornuftig start - så får man se. Inngangsbryteren styrer et rele - og det er dette som farer avgårde og zapper mellom inngangene. Noe som sikkert kan forårsakes av dårlig kontakt i bryteren.
    Det er nettopp det som skjer. Når det er dårlig kontakt ved bryteren, går releet bananas.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Den grønne lampa er fantastisk fin! 🤩
    Takker, jeg liker den skikkelig godt selv. Måneskinnslamper kan lett bli litt too much - eller i den andre enden litt kjedelige. Denne er relativt enkel , men utrolig flott i formen - og med spennende mønster (og farger) på glasset. 100% keeper dette.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Blitt mye lamper her nå - og det skulle vel egentlig handle om anlegg :p

    Vel, det var denne Denon forsterkeren . Siden den kom seilende inn her tenkte jeg den skal få prøve seg i PC anlegget. Denon PMA 2000R vs. Quad 44 / Fake Levinson. Denon har ikke fått overhaling enda, men oppfører seg greit så langt. Litt skurring i et par andre brytere i tillegg til inngangsvelgeren tyder på at elektro-rens er det som behøves.
    Så var det lyden da. Jeg hører med en gang mer detaljer enn via Quad 44 . Mer nyansert og analytisk. Vil nok også respondere mer på kilden som akkurat nå er en windows PC og Auralic Vega dac. Rent objektivt spiller det på en måte bedre enn Quad/Fake Levinson . Man hører nyansene bedre på opptaket , stemmer og instrumenter. MEN , spiller det like "musikalsk" rent subjektivt ? Det er jeg neimen ikke sikker på. I forhold til Quad/Levinson blir det noe mekanisk over det. Skal la den spille seg varm og bruke den et par dager før jeg kobler tilbake. (Og der gikk inngangsvelgeren berserk, men roet seg ved å vri og lirke litt på den). En grundig rens står på agendaen i morgen.


    denon1web.jpg

    denon2web.jpg
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Når jeg leser her om feil i bryter og releer som går bananas, går tankene mine til min Sony CD spiller, hvis skuff ikke vet om den skal være ute eller inne, og derfor gjør det motsatte av det den blir bedt om, og jeg lurer på om det kan være noen paralleller her. Eller er jeg helt på jordet? Finfin tråd, forresten!

    mvh. Ole G
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.241
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg leser her om feil i bryter og releer som går bananas, går tankene mine til min Sony CD spiller, hvis skuff ikke vet om den skal være ute eller inne, og derfor gjør det motsatte av det den blir bedt om, og jeg lurer på om det kan være noen paralleller her. Eller er jeg helt på jordet? Finfin tråd, forresten!

    mvh. Ole G
    Det er bare en liten switch, som skal renses/skiftes ;)
    Eks...
    https://www.google.com/search?q=CD+...me..69i57.11934j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En rens kan som oftest kurere urene kontaktflater. Skal ut å handle en ny boks i morgen - så håper jeg Denon blir på stell her. Link til Sony ovenfor antyder at kuren er den samme :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ingen kritisk lytting, men forskjellig musikk mens man gjør andre ting . Det som overrasker meg mest med Denon forsterkeren er kanskje Roksan høyttalerene. De har mye mer autoritet i bunnen med denne forsterkeren. Quad 44 er jo litt bløt i kantene for å si det sånn. Her går de overraskende dypt med bra definisjon selv om tonekontroller er stillt nøytralt. Det mest forførende med Quad 44 / Fake Levinson er evnen til å dra en inn i musikken - uten å nerde på lyden. Her merker jeg at jeg er mer oppmerksom på lyden - noe som sikkert roer seg ved tilvenning. Akustisk jazz spiller veldig fint her nå , med masse klangfarger i klaveret.

    Det er endel å like ved denne comboen rett og slett. En boks mindre , lite varmeutvikling osv. Men, den er STOR. Hentet nettopp et rack fra @Hifi&Vinyl i går - og den er nesten for dyp til å smette helt inn. Uansett - den skal få kjørt seg grundig her før noen avgjørelse blir tatt. Ingen hast dette da den allerede er min.


    roksan..jpg

    pma2000r..jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.487
    Antall liker
    84.310
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Tror kanskje at Q og fML ikke er beste match. Har ikke du en SU 9070 som du kunne satt foran fML og prøvd? Bare en tanke
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tror kanskje at Q og fML ikke er beste match. Har ikke du en SU 9070 som du kunne satt foran fML og prøvd? Bare en tanke
    Jo, har en SU 9070 på "kammerset" , men tror den trenger recapping med nye lytter. Men, jeg har jo andre pre-amper hvis jeg gidder styret med å koble til og fra. Nå er dette først og fremst et PC anlegg, men trivelig å ha musikken i rommet man oppholder seg når man jobber med forskjellige prosjekter.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.241
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En rens kan som oftest kurere urene kontaktflater. Skal ut å handle en ny boks i morgen - så håper jeg Denon blir på stell her. Link til Sony ovenfor antyder at kuren er den samme :)
    Mange ulike måter, dette er gjort på, men om du gjør et Googlesøk på spesifikke modellen din og skriver "Drawer switch" eller Drawer switch problem,
    så finner du sikkert løsning på problemet ;)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt mer toe-in og større avstand til frontvegg fra Roksan høyttalerene ga et løft i lyden her. Skjenken er lesset ned med bordlamper som jeg ferdigstiller etter lengere lagring av noen av dem. Så får man finne ut hva som skal hvor / hva som evt. skal selges.


    pcanleggweb.jpg


    Siste justeringer på denne som har blitt komplett også....alt for mye jobb egentlig. Nå er det bare å gå løs på neste 🤭


    k5w.jpg
    k4web.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn