SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har alle tre, jeg også, men det var ikke det jeg oppfordret til.

    Kom igjen, ikke kjemp imot. Vi andre ser det på deg. Slipp løs vinyljunkien i deg, mann!

    I beste mening.
    He-he, klart man kan dra det til høyere nivå. Det gjelder både digitalt og analogt. Men, jeg har en fornuftsgrense - et nivå hvor fornuften og lommeboka sier bra nok. Og der føler jeg at jeg befinner meg akkurat nå. Hvilket ikke betyr at jeg aldri mer skal oppgradere eller bytte ut noe, men jeg nyter musikken i fulle drag og synes jeg får mye igjen i forhold til hva som er investert i anlegget. Ett skritt opp betyr oppgradering hele linja - og det synes jeg ikke er verd kronene det ville koste.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det er flere grunner til at jeg ikke omfavner kun ett format. Vinylriggen spiller såpass bra nå at den i flere tilfeller overgår digitalt. Men, det forutsetter at masteren er bra , og vinylen av god kvalitet. Jeg kjøpte en brukt Renaissance skive som hadde gått helt i glemselen. Veldig trivelig gjenhør , men lydmessig ikke rare greiene. Dårlig småslitt pressing som i utgangspunktet ikke låter spesielt bra. Sååå , der fant jeg frem en remaster på Qobuz - og det er mer behagelig å lytte til i mine ører.

    Må si jeg ønsker meg flere digitale audiofile kvalitetsugivelser - med min favorittmusikk selvfølgelig. Det er ikke formatet som er bremsen, men heller innspillinger og mastering.


    Ren.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hah - der sparte jeg noen kroner ! Vannkran som drypper er ikke bra , så jeg hadde allerede funnet en kassett på nettet. Men tenkte at disse er jo skrudd fast , så kanskje sjekke at den sitter skikkelig. Og det gjorde den altså ikke. En liten stramming med rørtanga så er den tett som en potte. Penger spart er penger tjent :giggle:
    Ellers passer disse kassettene til alle Oras ettgrepsbatterier. Bare ett tips hvis noen har kran som krangler. Veldig enkelt å skifte ut.


    oras.jpg
    oras kassett.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja, ser at Qobuz og Tidal bare har 2011 Remaster:confused:
    Ja, det er de som ligger ute til streaming. Har ikke hørt alt av remastere, men har vel et par eldre . Var dum nok til å gi bort flere gamle når jeg kjøpte boksen med alle 2011 remastere 😝

    Kan få kjøpt en boks med 1992 mastere , men det er delte meninger på nettet om hvilke som er best.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vått klima utenfor i dag, så da nerder man litt innendørs. Rotet frem noen forskjellige masteringer fra hyllene. Ikke noe jeg har brukt lang tid på , men en rask zapping av de forskjellige Dark side...og Wish you where here viser at reamaster ikke nødvendigvis er bedre. Hybrid SACD med Dark Side låter ikke galt. Bedre enn 2011 versjonen, men den eldste er egentlig den beste i mine ører. Samme med Wish you where... Har man den eldste er det ingen grunn til å kjøpe ny. Lavere nivå på de eldste , så vanskelig å A/B teste nøyaktig.

    I tillegg har vel de fleste kommet i ny vinyl remaster også - så her er det bare å velge 🤪 Er den noen jeg ha med bedre lyd tipper jeg 180 gram vinyl er veien å gå fremfor å kjøpe flere CD utgaver.


    PF.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Spennende sak vil jeg tro :)

    mvh
    Til 1650 USD kan dette vise seg å være et råskinn. Den er like seriøst bygget opp som X26Pro, men R2R basert chip som gir et annerledes lydbilde. Mindre analytisk/mikrodetaljert - mer organisk / analog i klangen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Reel to Reel. Spolebånd. Den gode analoge båndsalatfølelsen.
    Er det der volumkontroll?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.053
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Om du mner det, som er rammet inn i gult????
    Nei, det er dine DAC-"chipper" for hver kanal, utført med diskrete 0,1 eller 0,2 % motstander :)
    Du kan si noe a´la en TDA 1541 "utpakket" :LOL:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ah, ok. Men er det noe lurt da?
    Det er gammel teknologi som er rotet frem igjen. Det krever svært små toleranser og kjempekvalitet på komponentene for å funke, og ble dyrt å produsere i forhold til stadig rimeligere chips som kom på markedet. De gamle konstruksjonene hadde nok også flere svakheter enn nå i form av litt for lite detaljer osv. Hva som er best blir vel ganske subjektivt. Noen bygger jo DAC's på egne plattformer også. (dCS , Mola Mola osv).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har(selvfølgelig...) gjort meg opp en mening på forhånd. 😁
    Slike løsninger er moderne DACers motsvar til moderne diskret oppbygde grammofon/riaa-forsterkere. Dyrere? Ja. Bedre? Tja.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har(selvfølgelig...) gjort meg opp en mening på forhånd. 😁
    Slike løsninger er moderne DACers motsvar til moderne diskret oppbygde grammofon/riaa-forsterkere. Dyrere? Ja. Bedre? Tja.
    Et Sigma-Delta DAC design er nok mer korrekt / nøytralt vil jeg tro. Og jeg liker selv komponenter som ikke har for mye egenlyd. De har en tendens til å spille bra på halve platesamlinga, og dårligere på andre ting. Uansett - interessant at Gustard slår til med en R2R sak. Men ikke interessant at jeg hadde kjøpt den uten å få testet den hjemme først..........
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.260
    Antall liker
    6.334
    Sted
    Under stjernene
    Et Sigma-Delta DAC design er nok mer korrekt / nøytralt vil jeg tro. Og jeg liker selv komponenter som ikke har for mye egenlyd. De har en tendens til å spille bra på halve platesamlinga, og dårligere på andre ting. Uansett - interessant at Gustard slår til med en R2R sak. Men ikke interessant at jeg hadde kjøpt den uten å få testet den hjemme først..........
    Ja, lørning by duing er tingen. Ellers blir det bare synsing.

    Bruker en av komponentene du nevner i #5.504 (forforsterker med RIIA og DAC i samme komponent)

    Synes alt låter bra både analog og digital.
    Eh bortsett bra Grand Funk Live(1970) og King Crimson Earthbound (Live 1970).

    Begge er elendige innspillinger
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja, lørning by duing er tingen. Ellers blir det bare synsing.

    Bruker en av komponentene du nevner i #5.504 (forforsterker med RIIA og DAC i samme komponent)

    Synes alt låter bra både analog og digital.
    Eh bortsett bra Grand Funk Live(1970) og King Crimson Earthbound (Live 1970).

    Begge er elendige innspillinger
    Sjelden det blir gull av gråstein . Heldigvis ikke så mange inspillinger som er så ille at man styrer unna grunnet lyden.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.260
    Antall liker
    6.334
    Sted
    Under stjernene
    Vått klima utenfor i dag, så da nerder man litt innendørs. Rotet frem noen forskjellige masteringer fra hyllene. Ikke noe jeg har brukt lang tid på , men en rask zapping av de forskjellige Dark side...og Wish you where here viser at reamaster ikke nødvendigvis er bedre. Hybrid SACD med Dark Side låter ikke galt. Bedre enn 2011 versjonen, men den eldste er egentlig den beste i mine ører. Samme med Wish you where... Har man den eldste er det ingen grunn til å kjøpe ny. Lavere nivå på de eldste , så vanskelig å A/B teste nøyaktig.

    I tillegg har vel de fleste kommet i ny vinyl remaster også - så her er det bare å velge 🤪 Er den noen jeg ha med bedre lyd tipper jeg 180 gram vinyl er veien å gå fremfor å kjøpe flere CD utgaver.


    Vis vedlegget 835733
    Ja, det har du rett i. Men har allikevel kjøp på nytt Meddle, Animals og The Wall, forstå det den som kan.
     

    Vedlegg

    P

    parafinoksen

    Gjest
    Mange mener R2R er tingen når det kommer til DA Convertering. Hvis Gustard med R26 har laget en like konkurransedyktig dac som X26Pro burde flere produsenter svette litt.



    Vis vedlegget 835738 Vis vedlegget 835739 Vis vedlegget 835740
    Synes kineserne er litt gjerrige på innganger på dac-ene sine, selv på de dyrere og større modellene. De har et stort utvalg ulike innganger, men kunne godt hatt flere av hver, særlig optiske og coax. Nå finnes det jo konvertere, men jeg synes det er lite elegant å knote med sånt, som i tillegg gjerne fôres med strøm fra en mobillader ...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.374
    Antall liker
    102.332
    Torget vurderinger
    23
    Strøken eiendom! Og ja - roser passer bra til den typen hus, helt klart. Hos meg blir det dessverre helt feil.... Må nøye meg med å hanke inn roser til fruens diverse merkedager! PS. Du har vel ikke glemt den steinen nede i fjæra? Som du skulle ta med? 😎
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Strøken eiendom! Og ja - roser passer bra til den typen hus, helt klart. Hos meg blir det dessverre helt feil.... Må nøye meg med å hanke inn roser til fruens diverse merkedager! PS. Du har vel ikke glemt den steinen nede i fjæra? Som du skulle ta med? 😎
    Å var det sånn det var - skjønner aldri hvorfor den fremdeles ligger der hver gang jeg er forbi :LOL: Jeg skulle gjerne hatt en Zen hage, men det skal passe huset og eiendommen. Blir litt for mye Pippi Langstrømpe style her :ROFLMAO:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn