SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.487
    Antall liker
    84.310
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hadde kjapt byttet ut lampen i hjørnet med den nyinnkjøpte, om du da ikke allerede har funnet plass til den. Tror du fortjener kallenavnet Alladin snart 😂

    7A4CF647-A3A1-4BD7-BE02-4E32D50D0BC0.gif
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Pop orkesteret Pink Floyd åpnet dagen med Echoes her , men nå er det på tide å prøve annen kilde. Rega Apollo har dugelig drivverk , så vi slenger inn en jazz skive. Forskjellen mellom PC streaming og CD blir tydligere her nå synes jeg. Pokker, det ender vel med en streamer i spisestua også nå 🙄

    Det slår meg igjen hvor brukbar lyd man kan få for lite penger med gode bruktkjøp ....Denon forsterkeren ga jeg til en av jentene mine for 12 år siden , men hun og samboer har skaffet seg en annen .Heldigvis spurte hun om jeg ville ha den igjen før den gikk i el-returen :eek: Etter at jeg lirka litt på inngangsvelgeren i går har den spilt uten problemer. Dyprens står på listen over dagens gjøremål.

    apollo.jpg

    anleggpc.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå virker det kanskje som jeg synes jeg har fått tak i den hellige gral eller noe sånt. Men dette er altså husets budsjettanlegg hvor jeg synes det er hyggelig å teste value for Money. Hvor langt kan man gå ned i pris og samtidig beholde foten for musikk. Hvilke produkter er innenfor det akseptable. Finnes det noen skjulte skatter der ute ? ( som f.eks Fake Levinson osv.).

    Forsterkeren er blåst ren og fått en grundig dusj med kontaktrens på inngangsvelgeren. Så gjenstår det å se om det var behandlingen som skulle til. Spiller utmerket enn så lenge i alle fall. Her er den før den store rengjøringen.


    denon inside web.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Innom for å gi måneskinnslampekudos. Tror jaggu jeg liker den bedre enn den jeg insisterte på.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Innom for å gi måneskinnslampekudos. Tror jaggu jeg liker den bedre enn den jeg insisterte på.
    He-he , jeg falt også veldig for denne. Ikke den mest prangende eller jålete, men veldig kult glass og flott helhet mellom glasset og opphenget.

    Og siden jeg er sporet inn på Art Nouveau. Satte nylig i stand denne gulvlampen .

    an web.jpg
    an hel web.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Quad 44/ Kina ML vs. Denon part 2. Koblet opp den gamle comboen igjen. Musikk - og først og fremst musikk. Denon er mye bedre i bassen , bedre definisjon - les mer analytisk. Den gjør ikke mye galt egentlig. Skiller mer mellom bra og dårlige innspillinger. Absolutt en forsterker jeg kan leve med i dette oppsettet.
    Men hva skjer når jeg kobler opp Quad /ML igjen ? Jo, det henter frem sjelen og nerven i musikken. Stemmer og akustiske instrumenter er levende og organisk. Man glemmer mer at man lytter til et opptak. Denon gjør alt tydligere , man hører hvilke klanger som er brukt, pin point plassering osv. MEN, det låter mer som et stereoanlegg. Quad/ML spiller bare musikk. Ja , det har sine svakheter - men man gir liksom litt f... i det , fordi det er musikken det gjelder. Den comboen har virkelig noe som Denon ikke klarer der altså. Jeg kan leve med begge deler egentlig , men rent subjektivt tror jeg Quad / ML trekker det lengste strået akkurat nå.
    Skal la Denon få en 2. runde en regnværsdag eller to.....
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En dagstur til Blefjell i går. Hadde ikke regnet med å få brukt kamera, men rakk en liten halvtime før vi vendte nesa hjemover.


    F.jpg
    C.jpg
    B.jpg
    D.jpg
    A.jpg



    Uten stativ ble det dårlig med lange eksponeringer, men ett forsøk på frihånd ble så der...........

    Kommer sterkere tilbake.


    E2.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Quad 44/ Kina ML vs. Denon part 2. Koblet opp den gamle comboen igjen. Musikk - og først og fremst musikk. Denon er mye bedre i bassen , bedre definisjon - les mer analytisk. Den gjør ikke mye galt egentlig. Skiller mer mellom bra og dårlige innspillinger. Absolutt en forsterker jeg kan leve med i dette oppsettet.
    Men hva skjer når jeg kobler opp Quad /ML igjen ? Jo, det henter frem sjelen og nerven i musikken. Stemmer og akustiske instrumenter er levende og organisk. Man glemmer mer at man lytter til et opptak. Denon gjør alt tydligere , man hører hvilke klanger som er brukt, pin point plassering osv. MEN, det låter mer som et stereoanlegg. Quad/ML spiller bare musikk. Ja , det har sine svakheter - men man gir liksom litt f... i det , fordi det er musikken det gjelder. Den comboen har virkelig noe som Denon ikke klarer der altså. Jeg kan leve med begge deler egentlig , men rent subjektivt tror jeg Quad / ML trekker det lengste strået akkurat nå.
    Skal la Denon få en 2. runde en regnværsdag eller to.....
    Denon - helheten er lik summen av delene? Quad/ML - helheten er større enn summen av delene?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Denon - helheten er lik summen av delene? Quad/ML - helheten er større enn summen av delene?
    Noe sånt 🤭 Jeg har ikke prøvd Kina ML i andre kombinasjoner , men synes den ga et løft sammen med Quad 44 når den erstattet Quad 303. Quad 44 lever vel opp til sitt rykte , og har en lydsignatur som Quad holdt fast ved på senere modeller også. De har en evne til å rette fokuset på musikken fremfor opptaket om jeg kan si det sånn. Man kan kanskje savne den fastere , dypere bassen som f.eks Denon kan skilte med . Men så fort man kobler inn Quad / ML comboen senker man skuldrene litt og tilgir de mangler som de har. Mange ville sikkert foretrukket Denon PMA 2000R fremfor nevnte combo , men jeg tror ikke jeg er villig til å gi helt slipp på musikaliteten til Quad/ML. Denon blir værende som en reserveforsterker , så får man se hva annet morsomt som måtte dukke opp. Skal teste Kina ML med andre preamper også - bare for gøy ( og for å finne ut mer hvor god den er).
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Lurer på hva det er rent teknisk i forsterkerne som gjør at lyden oppfattes så forskjellig. Er det god, naturlig mellomtone pluss litt demping oppover og litt mer udefinert bass som gjør at noe oppfattes som organisk? Den ekstreme oppløsningen en kan oppnå nå, blir nesten en slags enhanced reality.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Lurer på hva det er rent teknisk i forsterkerne som gjør at lyden oppfattes så forskjellig. Er det god, naturlig mellomtone pluss litt demping oppover og litt mer udefinert bass som gjør at noe oppfattes som organisk? Den ekstreme oppløsningen en kan oppnå nå, blir nesten en slags enhanced reality.
    Har tenkt samme tanke. Skulle vært interessant å sett noen målinger . Kunne man oppnådd noe av samme effekt ved å ratte litt på eq f.eks ?? Sannsynligvis litt mer sammensatt enn som så. Forvrengning osv. som gjør at man oppfatter ting forskjellig.

    Her lot jeg ord bli til handling. Hentet ned Primare Pre 30 fra TV anlegget og koblet opp foran Kina ML.

    PQ.jpg


    Sååå - hva skjer nå da. Litt hverken eller vil jeg si. Ikke definisjonen fra Denon forsterkeren, men ei heller magien fra Quad. Det låt rett og slett litt kjedelig . Mørkere i klangen enn Denon , men den "puster" ikke like fritt som Quad. Jeg hadde ventet at Quad (særlig alder tatt i betrakting) ville lagt et slør over lydbildet, men føler det heller var Primare som gjorde det i forhold. Kanskje Quad 44 og Kina ML rett og slett er en heldig kombinasjon - og Quad 44 er bedre enn forventet?

    P.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Interessant.

    Tenker også på rytme og driv (eller PRaT). Hva er det som gjør at noen forsterkere føles mer rytmiske? God dempefaktor? Mener jeg leste et sted ang. Naim, at de var gode på dette på grunn av høy bias (klype salt her, takk). Kan dette også ordnes med EQ? Kanskje et lite puff i mellombassen, slik at det blir lett å følge basslinjene? Aner ikke.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Lekker den Primare preampen (y) når jeg begynte å lese så trodde jeg du skulle fortelle om et forbedret lydbilde friskere og mer definert lydbilde enn både Denon og Quad. Men interessant å se at det ikke er en selvfølge å få bedre lyd med pre/effekt enn en integrert.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Haifai vs musikalitet, digital vs analog, SS vs rør. Jeg får stoppe der🤭

    Hva med å parre Quad pre med Denon (hvis den kan brukes som ren effektforsterker).
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Lekker den Primare preampen (y) når jeg begynte å lese så trodde jeg du skulle fortelle om et forbedret lydbilde friskere og mer definert lydbilde enn både Denon og Quad. Men interessant å se at det ikke er en selvfølge å få bedre lyd med pre/effekt enn en integrert.
    Handler nok mye om Synergi også. Pre 30 ble opprinnelig kjøpt inn brukt som ventepreamp i hovedanlegget mange år tilbake. Den spilte såpass bra at jeg kjøpte et sluttrinn også (og etter hvert ett til) - og det har spilt i TV stua siden. Synes det spiller utmerket på film og TV serier som det stort sett blir brukt til.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Haifai vs musikalitet, digital vs analog, SS vs rør. Jeg får stoppe der🤭

    Hva med å parre Quad pre med Denon (hvis den kan brukes som ren effektforsterker).
    Den har ikke Pre out / Power in . Vet mange av dem har det, men om det er nyere eller eldre modeller vet jeg ikke. Nå skal det sies at jeg er ikke desperat etter å bytte ut noe i PC anlegget , men artig å høste noen erfaringer og bytte litt rundt på ting.
    En dag jeg gidder skal jeg slepe Fake Levinson og Roksan høyttalere inn i stereostua og teste det i hovedanlegget.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ren latskap.
    Hvor i tråden din finner jeg bilde av Fake ML??
    TT var raskt ute. Fake Levinson er et Kina produkt basert på et John Curl kretsløp som ble brukt i tidlige Mark Levinson monoblokker. Likheten stopper også der - og det er ganske frekt å bruke ML logoen på kabinettet . Men , Levinson eller ei - det er utrolig mye forsterker for pengene. 2 x 25 watt kl. A , dual mono osv.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Disse hushjelpene var det ikke noe greie på - så jeg må nok gjøre det selv.

    lampe3.jpg


    PC anlegget spilte det meste av gårdsdagen , og blir nok hovedkilden i dag også. Bare å stå på så jeg får unna rotet her.
    Mye av forskjellene på Quad/ML comboen og Denon PMA 2000R kan utjevnes med eq. En meget forsiktig heving av bass/senking av diskant gjør at man demper det analytiske som for meg ble litt for mye. Mange timer musikk i går uten å bli svett i øra tyder på at det funker.

    ss5.jpg

    ss1.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn