Sony

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fortsatt fan men kan kun skryte av å ha en gammel PS3 i en eske et eller annet sted samt en BT-høyttaler med blinkende ledlys til ungene. Ikke mye å vise frem i denne tråden.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Kan noen med erfaring med Sony forsterkere prøve å forklare meg forskjellen i lydfilosofi mellom en TA50ES og Yamaha A-S2000/Denon PMA2000AE/NE?

    Finnes noen som har sammenlignet?
    Tar imot alle erfaringer med takk.
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Kan noen med erfaring med Sony forsterkere prøve å forklare meg forskjellen i lydfilosofi mellom en TA50ES og Yamaha A-S2000/Denon PMA2000AE/NE?

    Finnes noen som har sammenlignet?
    Tar imot alle erfaringer med takk.
    Jeg har ikke hørt TA-50ES, men hadde et kort møte med TA-FA70ES i egen stue, og har senere beholdt en TA-FA777ES, som ble innkjøpt fra utstilling hos Serviceavdelingen på Kalbakken (som var "husbutikken" til Sony i Norge). Det lille jeg har hørt fra nevnte serier fra Yamaha og Denon, gjør at jeg vil våge å påstå at Sony ES-produkter har en mer brilliant lydgjengivelse. Dette kan man ved sammenligning av aktuelle modeller kun oppleve stilt opp ved siden av hverandre, men det er nå engang min mening. Sony kan kanskje oppleves som litt "slank" i presensområdet på noen modeller, men er nok samtidig minst like dynamisk og transparent (viktig for mine ører, i alle fall!) som de 2 du nevner her. Siden jeg også har personlig erfaring fra flere Yamaha-forsterkere, herunder DSP-Z9 og den integrerte AX-892, tror jeg at Yamaha-modellen du nevner trolig er "den gyldne middelvei" av de 3 nevnte. Som stereoforsterker betraktet, hadde jeg personlig gått for Sony ES, selv om den subjektivt kan oppleves som en forsterker som kan ha noe mindre krefter. Modellene du nevner fra Yamaha og Denon kan ikke matche byggekvaliteten til Sony ES. Det er rett og slett udiskutabelt.

    Sett til et par lettdrevne gulvhøyttalere med god sammenheng og oppløsning (+ velkonstruerte kobber-kabler med tilstrekkelig tverrsnitt), og du vil trolig aldri savne noen alternativ. :)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Jeg har hatt flere av Sony modellene, 7ES, 50ES og 777ES.
    Har i dag en Yamaha A-S1200.
    Jeg elsker Sony ES-produktene, men måtte vel til slutt innrømme innenfor meg selv at en moderne Japansk forsterker låt bedre i mine ører, og opplevdes kraftigere
    50ESen testet jeg mot A-S1000.
    Sistnevnte ble stående , mens 50ES gikk ut.
    Men....smak og behag.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Det er stor forskjell på 50ES og 777ES. Jeg kjøpte 50ES til anlegg nummer to fordi den var myye billigere enn 70 og 777, men jeg siklet alltid etter 777. Sistnevnte manglet fjernkontroll, men den hadde uvanlig god og ren diskantgjengivelse. I tillegg var den mer detaljert, sprek og lettpustet over hele fjøla. Tror neppe dagens japanske forsterkere er noe bedre i diskantområdet enn denne siste og beste integrerte fra Sony. Det kobberkledde interiøret var også helt hinsides flott.
    En ting man skal ha i mente er at ingen av disse forsterkerne er så kraftige som de ser ut. Alle sammen, Yamaha også, har kun to utgangstranisistorer per side. En titt på bakplata forteller alltid det samme. Maksimalt strømtrekk er beskjedent. Det er kun større modeller fra Accuphase og kanskje Luxman som skiller seg ut i så måte. Dette er ikke forsterkere for de som fordrer autoritær bassgjengivelse, men sett dem mellom et par lettdrevne høyttalere, så blir det englesang!
    taf777esin.jpg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Må få bumpet denne fine tråden litt :) .
    I en av de andre tråder her på forumet har det for nylig vært en del fokus på RPM/Wow målere med ymse apper.
    Tenkte jeg skulle vise hva en av mine 55 år gamle TTS-3000 presterer i disse dager. Ble ærlig talt selv litt imponert. Beltedrift og ingen fancy elektronikk.

    20220329_065509.jpg


    Screenshot_20220328-162547.png


    Det hører med til historien, at denne har hatt lite stilletid (mye spilletid) siden den ble født. Har tre slike i tilfelle jeg skulle få bruk for reservedeler, men de slutter jo aldri å fungere :giggle:.
    Steen
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Inspirert av testen din fant jeg den samme appen som du har brukt og målte min gamle Thorens. Jeg puttet mobilen så sentrert som mulig oppå en platestrammer. Blir jo ikke helt det samme som en LP og siden mobilen ikke er kvadratisk så påvirker det jo resultatet litt. Omtrent samme verdi som du fikk. Ganske kult å se, verdiene roterte på skjermen slik at den stod stille sett utenfra. Enda mindre avvik på 45 enn 33,33 men tok bare en måling og spilleren hadde knapt kommet i riktig hastighet da testen startet.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    En liten oppfølging. Måtte selvsagt prøve med musikk og pickup i rillene. Krevde litt mere forsiktighet ved dropp av mobilen, men resultatet er det intet å utsette på.
    IMG_20220402_151405~2.jpg
    Screenshot_20220402-140931.png
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.475
    Torget vurderinger
    1
    Står noe gammel Sony her. Trenger litt service/kjærlig pleie...

    es.jpg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg ikke mindre enn 2 (3) Sony produkter (les kilder) i hus(etter siste folketelling):
    En TTS-3000A med originalt Sony plint, en DVP-9000es SACD spiller samt en annen SACD spiller som jeg ikke husker modellbenevnelsen på...åja, har en Sony VHS maskin stående også...så da er det noen produkter fra den kanten, og kvaliteten på de tingene er faktisk helt framifrå.

    Er vel å regne som god venn, da?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Litt bilder kan jeg også koste på meg;

    C4A1BA86-D7B2-4D7C-9461-DAA6BB4A241D.jpeg

    955C1495-FE1A-4B44-9015-86A00F79788C.jpeg

    5819871C-0145-4251-822A-033080B51841.jpeg

    Dette er 3 av kildene, VHS maskinen står på boden og kommer nok ikke frem før eventuelle barnebarn vil se på de første Disney klassikerne…
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Ny på tråden her, men gjetter at det finnes enorm kompetanse på denne tråden også :)

    Har for tiden gitt min trofaste CDP-XA20ES litt ferie som cd-drivverk (coax) og ferievikaren er CDP-228ESD, altså en spiller som er nesten 10 år eldre (coax ut også den). Digger begge spillerne, men drivverket i XA20-en er jo en opplevelse i seg selv, og gjør egenhendig skam på en hel haug med high-end (prisede) cd-spillere opp i gjennom årene.

    Ble ganske overrasket over at jeg opplevde lyden som ikke dårligere, men kanskje bedre, med 228-en som drivverk. Noen som har formening om hvorfor? Skulle jo tro at avlesingsnøyaktighet og buffring bare ble bedre med årene? Eller er disse (relativt) tidlige spillerene mer proppa med ingeniørkunst, og senere modeller utviklet med fokus på kostnadseffektivitet i produksjonen? (Eller bør jeg prøve Q-tips?... Men en diskusjon på om alt digitalt ut låter likt er jeg ikke så superkeen på ;))
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Ny på tråden her, men gjetter at det finnes enorm kompetanse på denne tråden også :)

    Har for tiden gitt min trofaste CDP-XA20ES litt ferie som cd-drivverk (coax) og ferievikaren er CDP-228ESD, altså en spiller som er nesten 10 år eldre (coax ut også den). Digger begge spillerne, men drivverket i XA20-en er jo en opplevelse i seg selv, og gjør egenhendig skam på en hel haug med high-end (prisede) cd-spillere opp i gjennom årene.

    Ble ganske overrasket over at jeg opplevde lyden som ikke dårligere, men kanskje bedre, med 228-en som drivverk. Noen som har formening om hvorfor? Skulle jo tro at avlesingsnøyaktighet og buffring bare ble bedre med årene? Eller er disse (relativt) tidlige spillerene mer proppa med ingeniørkunst, og senere modeller utviklet med fokus på kostnadseffektivitet i produksjonen? (Eller bør jeg prøve Q-tips?... Men en diskusjon på om alt digitalt ut låter likt er jeg ikke så superkeen på ;))
    Du får åpne lokket å se. Er den litt lik sin storebror så har du kanskje noe av forklaringen der :)
    DSC_0917.JPG

    Min cdp-555esd :)
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    268
    Sted
    Tranby
    Det var en stund populært med Sony cd-spiller som drivverk. Folk kjøpte en dyr DAC for å for å lyd som de mente var bedre.
    Faktum var at disse Sony spillerne var nøye beregnet og justert til å låte så nært det originale signalet som mulig. Linjal-rett frekvensrespons og lav forvrenging var standard på alle ES modeller. Anbefaler at man tar seg tid til å høre rett fra analog utgangene på et godt anlegg.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Jeg var en av de som gjorde det. Hadde selv XA5, XA50 og den toppmatede 5000. Brukte DPDAC, og forskjell var det - til det bedre. Ingen tvil dessverre. Jeg skrev mye om dette i Audio, og var vel således med på å øke salget av disse fine spillerne. Testet omtrent alt Sony sendte hit til landet i tillegg.
    Senere kjøpte jeg en Micromega 2.1, et toppmatet rent drivverk med Philips Pro- drivverk. Modifisert av Birger Lund Andersen holdt den en nivå langt over Sony.
    Likefullt har jeg fremdeles et kjærlighetsforhold til Sony. Kjøpte blant annet en ikke særlig pent brukt 555 SACD. Den var god på SACD, men tok dessverre kvelden. Erstattet denne med en strøken 5400SACD, som jeg ikke synes er like god. Bruker den i dag som avlastningsverk for og med DCS-spilleren min. Kjøpte også ny DVD9100ES som jeg fremdeles har. Har flere nyere Sony Blu-Ray- spillere her og der.
    Det Sony-kjøpet jeg angret på at jeg ikke gjorde var forsterkeren 777ES. Lekker! Synes den var litt dyr. For drøyt 10 år siden dukket den sjelden opp på brukten, men til mye lavere priser enn i dag...
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Ny på tråden her, men gjetter at det finnes enorm kompetanse på denne tråden også :)

    Har for tiden gitt min trofaste CDP-XA20ES litt ferie som cd-drivverk (coax) og ferievikaren er CDP-228ESD, altså en spiller som er nesten 10 år eldre (coax ut også den). Digger begge spillerne, men drivverket i XA20-en er jo en opplevelse i seg selv, og gjør egenhendig skam på en hel haug med high-end (prisede) cd-spillere opp i gjennom årene.

    Ble ganske overrasket over at jeg opplevde lyden som ikke dårligere, men kanskje bedre, med 228-en som drivverk. Noen som har formening om hvorfor? Skulle jo tro at avlesingsnøyaktighet og buffring bare ble bedre med årene? Eller er disse (relativt) tidlige spillerene mer proppa med ingeniørkunst, og senere modeller utviklet med fokus på kostnadseffektivitet i produksjonen?
    Eller er det KSS-151A-lasermech-en som bør få æren? Ser at den omtales som riktig bra og rask. Noen som har erfaring med disse?
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Flott forsterker til ok pris :)
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    noen som digger mindisc her?
    jeg er fan av md og har en 920qs og et par andre spillere
    Vis vedlegget 372845
    I går fant jeg en ubrukt Sony MDS-JE510 i skapet mitt. Kjøpt ny av meg på Serviceavdelingen AS, Kaldbakken i Oslo i 2001. Testet den i går med
    opptak COAXIAL inn på Sony MDS fra en Oppo UDP-203 Blu-Ray spiller med CD. Ut analogt fra Sony MDS og inn på min HTF Stello HP100 MK2. Jeg
    er meget, meget overrasket hvor bra det låter. Faktisk like bra lyd som når jeg sender analogt RCA signal direkte fra min Oppo UDP-203 til min
    HTF Stello HP100 MK2. Ikke dårlig det på en Sony enhet som er over 20 år gammel.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I går fant jeg en ubrukt Sony MDS-JE510 i skapet mitt. Kjøpt ny av meg på Serviceavdelingen AS, Kaldbakken i Oslo i 2001. Testet den i går med
    opptak COAXIAL inn på Sony MDS fra en Oppo UDP-203 Blu-Ray spiller med CD. Ut analogt fra Sony MDS og inn på min HTF Stello HP100 MK2. Jeg
    er meget, meget overrasket hvor bra det låter. Faktisk like bra lyd som når jeg sender analogt RCA signal direkte fra min Oppo UDP-203 til min
    HTF Stello HP100 MK2. Ikke dårlig det på en Sony enhet som er over 20 år gammel.
    Dacene i minidiscspillerne fra Sony er overraskende gode, jeg bruker min JA30ES som Dac og det låter supert. ( optisk fra WiiM mini inn i Sonyen og videre analogt til min Accuphase)
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    noen som digger mindisc her?
    jeg er fan av md og har en 920qs og et par andre spillere
    Vis vedlegget 372845
    IMG_20160606_144021709-01.jpeg


    For to dager siden ubrukt Sony MDS-JE510 i skapet mitt samt 11 stk. ubrukte TDK MD74 MD-XG Mini disker. Kjøpt ny av meg på Serviceavdelingen AS, Kaldbakken i Oslo i 2001. Testet den i går med opptak COAXIAL inn på Sony MDS fra en Oppo UDP-203 Blu-Ray spiller med CD. Ut analogt fra Sony MDS
    og inn på min HTF Stello HP100 MK2. Jeg er meget, meget overrasket hvor bra det låter selvfølgelig da med med mine ører. Faktisk like bra lyd som når
    jeg sender analogt RCA signal direkte fra min Oppo UDP-203 til min hodetelefonforsterker Stello HP100 MK2. Ikke dårlig det for en Sony enhet som er
    over 20 år gammel. NOTE!! Du som har erfaring: Låter opptak med Sony MDS analogt inn bedre en med Coaxial inn??
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Se strøkent ut.
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    En litt yngre slektning fikk også nytt belte i samme slengen men her var det litt mer knot..
    DSC_4219.JPG

    Dette er en cdp-x707es
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Altså, Sony, Pioneer, Onkyo, Denon, Yamaha, Technics mfl lagde en del solide saker. Det gjør de jo fortsatt, men det koster jo gjerne litt hvis man vil noe påkostet. Men det skal sies, hvis man vil ha noe med lang levetid så kommer man nesten ikke utenom japanske merker.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    268
    Sted
    Tranby
    Trenger noen slike belter til 707'n min, hvor får man kjøpt de. Har du produkt nummer?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn