Sony Hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    T

    Tittentei

    Gjest
    Sony MDR-R10, har sett dem ligge til salgs brukt for $6500...

    IMG_3441b[1].jpg


    Noen som har prøvd disse, og kan si hvorvidt de er verdt pengene? Tenker at det kanskje er et ettertraktet klenodium med bra lyd, men at prisen ikke kan forsvare dem kontra LCD2 o.l.?
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    @tittentei1000:Hadde vært fint om du postet noen bilder og ord om dine sony
    mdr xb serie her.

    Man kan få mye fett head-fi utstyr for 6500$...hmmmm la meg tenke :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Reservert for omtale av sonys xb serie.

    Nå kaller skolen for første gang på et par måneder, og jeg er deprimert. Ut av head-fi-land og inn i bokland igjen. I dag skal et voksent head-fibudsjett bindes opp i overprisede bøker skrevet av dårlige pedagogikere. :(

    EDIT:

    Omtale av Sonys XB (extra base/extreme base) hodetelefoner

    Sony har en egen serie med hodetelefoner som er tiltet mot baseheads som foretrekker mye bass. Serien har 4 hodetelefoner i forskjellige størrelser, men selv om de er i samme serie, så er de likevel veldig forskjellige. De fire modellene heter Sony MDR-XB300, Sony MDR-XB500, Sony MDR-XB700 og Sony MDR-XB1000. Som selverklært basehead var selvfølgelig disse hodetelefonene noe jeg måtte prøve. Tross at jeg har langt dyrere utstyr, faktisk hodetelefoner som koster 10-20 ganger så mye som flere av disse modellene, så sitter jeg støtt å hører på elektronika, dubstep, techno, trance, pop etc på XB700.

    Prisene i omtalen er hentet fra prisguiden, så gå inn dit og søk på hver av modellene for å finne den til enhver tid riktige prisen. Kjøp på nettet, for disse er overpriset hos Lefdal etc.

    Sony MDR-XB300
    (219 kr) er den minste av disse og dette er en on ear hodetelefon, hvilket betyr at den hviler på øret. Jeg har ikke hatt gleden av å prøve denne, men jeg har derimot prøvd resten av serien. Grunnen til at jeg ikke har prøvd XB300, er fordi jeg foretrekker over ear hodetelefoner, altså hodetelefoner som omslutter sanseorganet :)

    Sony MDR-XB500 (373 kr) er den første over ear hodetelefonen i serien, og denne har svært fremtredende mellomtonebass. Den er lettdreven og egner seg utmerket med portable enheter som mp3-spillere og mobiltelefoner, men den kommer ikke med mikrofon, så det er hovedsakelig en hodetelefon for musikk. Den mangler mye oppover i frekvensspekteret og blir derfor opplevd som veldig basstung og bassfokusert. Jeg har hørt den opp mot Beats by Dr Dre Solo HD som også kan sies å være en basstung hodetelefon, men XB500 kunser soloene en lang gang til en brøkdel av prisen.

    Sony MDR-XB700 (536 kr) dette er the cream of the crop og min favoritt i denne serien, også denne en over ear hodetelefon. De frekvensene man savner med XB500 leveres svært godt av XB700. Disse er også effektive og drives godt med portable musikkavspillere. Med mer av de høyere frekvensene nedtones bassen noe, og de virker derfor ikke like basstunge som lillebroren XB500. De har blitt omtalt som skrikende, men dette er jeg ikke enig i. De kan oppleves som skarpe i forhold til de andre hodetelefonene i serien, ja, men ingenting i forhold til det jeg karakteriserer som skrikete. Jeg kan ikke fordra skrikete lyd, men disse sjenerer ikke meg. Jeg har hørt XB700 opp mot både Beats Studio og Beats Pro (som jeg tidligere har eid), og begge må vike førsteplassen for disse – igjen til en brøkdel av prisen.

    Sony MDR-XB1000 (1 726 kr) markedsføres som over ear hodetelefoner, men det er fristende å kalle dem over head hodetelefoner, for disse er noen gigantiske traktorhjul. De egner seg ikke med portable enheter, og bør ampes med hodetelefonforsterker. Videre er de ganske vanskelige å få tak i av ukjente grunner, men jeg var heldig å plukke opp et importert par som var til salgs her på bruktbørsen. Forventningene var mer definert bass og generelt sett bedre lydkvalitet enn jeg allerede hadde i XB700. Dette fant jeg imidlertid ikke. Disse hodetelefonene kan sies å være the odd ball out i serien, for de likner ingenting på sine to lillebrødre, XB500 og XB700. De gir mer et inntrykk av at man er på diskotek, og veldig mye av de høyere frekvensene absorberes av de astronomiske hodeputene, slik at lyden virker veldig ... absorbert? Det høres nesten som om man hører på musikk gjennom en ropert, med andre ord ikke så bra. De er imidlertid ekstremt morsomme til tider, og de kan spille veldig høyt.

    Konklusjon
    Kort sagt så kan verdien i serien best ekstraheres med XB500 og XB700. Byggekvaliteten er veldig god til prisen, og lydkvaliteten knuser langt dyrere bassmonstere som Beats. Komfårmessig, så er XB500, XB700 og XB1000 muligens mer behagelige enn noen andre hodetelefoner jeg har prøvd. Jeg sovner støtt med XB700 på, og de er en fryd å sove med. Har nesten vurdert å levere tilbake putene til Jysk, for selv prinsessa ville ikke merket erta gjennom disse.
     
    Sist redigert:

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Sony MDR-Z1000

    Bilde serie fra: blog.goo.ne.jp

     

    Vedlegg

    T

    Tittentei

    Gjest
    En bekjent gjorde meg oppmerksom på at Lyd&Bilde har anmeldt Sony MDR-XB700 for noen år siden. Da til en veiledende pris på 1300 kroner, altså mye mer enn den selges for nå (536 kroner).

    De klager på for mye bass, og lydkvaliteten settes derfor til 4 av 6 stjerner. Morsomt, siden hodetelefonene markedsføres nettopp som en basstung hodetelefon tiltenkt spesielle typer musikk. Man bør anmelde produkter i tråd med markedsføring, ikke egne preferanser i ei slik blekke – det er nå i alle fall min tanke om den saken.

    Uansett, de gir den svært bra på alle parameterne til en pris som er nesten tredobbel av det de selges for nå, så det sier jo litt om verdien av denne for de riktige basselskende ørene.

    Det er ikke meningen å reklamere for disse hodetelefonene, men jeg vil gjerne at folk som vurderer Beats o.l. skal få nyss om hvor gode hodetelefoner man egentlig kan få for langt lavere pris. For de som liker basstunge hodetelefoner, så kan jeg ikke tenke meg at det finnes en bedre match.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sound On Sound: Studio Headphones - Leading Models Compared

    Sound On Sound sammenlignet Sony MDR-7509HD med en rekke andre hodetelefoner som er aktuelle for profesjonell bruk (per slutten av 2009/starten av 2010).

    Studio Headphones - Leading Models Compared

    Sound On Sound januar 2010 publiserte artikkelen/sammenligningstesten "Studio Headphones - Leading Models Compared". Dette er en omfattende gruppetest med mange modeller og fabrikater som i bladet ble trykt over ganske mange sider. Det er en fin informasjonskilde å vende tilbake til.

    Denne testen er annerledes enn de fleste vi er vant til å lese i hifipressen av flere grunner. Den er utført av profesjonelle lydfolk med forskjellig bakgrunn og yrkespraksis. Hver hodetelefon (i hvert fall de fleste) er vurdert av minst to personer, gjerne flere. De er vurdert for forskjellige typer oppgaver. De fleste gode hodetelefoner som er aktuelle for profesjonell bruk (per slutten av 2009/starten av 2010) er inkludert fra rimelig til dyrt inkl. AKG K 702 og Sennheiser HD 600, HD 650 og HD 800. beyerdynamic T 1 er dessverre ikke med, formodentlig fordi den ikke var tilgjengelig på dette tidspunktet.

    Hver persons omtale av det enkelte produkt er publisert separat med forfatterens navn. Det legges ikke skjul på at personene er uenige om visse prodkter, f.eks. om komfort, isolasjonsevne, lydkvalitet eller egnethet for en bestemt oppgave.

    NB: Ikke overse de tre boksene nederst på siden merket "One Of The Best". Disse ble også trykket som separate bokser i bladet.

    Conclusions?
    In general, it seems that you still get what you pay for with headphones, because quality improved noticeably with cost in most cases. The Sennheiser HD800s were by far the most expensive on test, and probably the best — although not all of us had the opportunity to audition them, as they were only just becoming available as we wrote this article. The two notable exceptions to the rule were the Beyerdynamic DT250, which demonstrated a relatively poor cost-quality ratio (although they're very robust), and the Fostex T50RP, which most — though it has to be said not all — of us found disappointing.

    It seems we weren't all able to agree on the best all-round headphones, or, for that matter, the best ones for mixing or tracking, which just goes to show how personal preferences, or the musical styles in which you work will affect your choice. However, quality does seem to shine through, because the same suspects did crop up again and again. The now long-established Sennheiser HD650, and the Beyerdynamic DT880s seemed to get the most plaudits as mixing phones, with the AKG K702s and other Sennheiser and Beyer models coming close behind — all of which are open-backed or semi-open-backed models. For recording on location or working in noisy environments the Sennheiser HD251 II seemed popular, for their combination of excellent performance, build quality and exclusion of external sound. For closed-back designs, the Sony MDR 7509HDs seem to come out on top, with qualified plaudits also for the Audio-Technica ATH M50s.
    Sound On Sound har både før og etter dette testet hodetelefoner, f.eks. den nye Shure SRH-940.

    Sammenligningstesten omfatter følgende fabrikater og modeller (rekkefølge som i artikkelen innenfor hvert fabrikat):

    AKG
    K 702: Semi-open, 62?, £391, $449
    K 240 MK II: Semi-open, 55?, £138, $199.

    Audio-Technica
    ATH-M35: Closed-back, 65?, £57.74, $139.
    ATH-M40: Closed-back, 60?, £69, $150. (Best Low-Budget Tracking)
    ATH-M50: Closed-back, 38?, £128.99, $199.

    beyerdynamic
    DT 150: Closed-back, 250?, £169.12, $299.
    DT 250: Closed-back, 80?, £183.61, $259.
    DT 770 PRO: Closed-back, 80?, £178.79, $299. (Mid-Price All-Rounder)
    DT 880 PRO: Semi-open, 250?, £270.58, $379. (One of The Best)

    Fostex
    T50RP: Closed-back, 50?, £125.35, $199.

    Sennheiser
    HD 25-1 II Pro: Closed-back, 70?, £228.25, $299.95. (Good For Tracking)
    HD 280 Pro: Closed-back, 64?, £129.18, $149.95. (Best Budget Closed-Back)
    HD 600: Open-back, 300?, £343.32, $519.95.
    HD 800: Open-back, 300?, £999.99, $1399.95. (Ultimate Quality — At A Price)
    HD 650: Open-back, 300?, £338.19, $649.95. (One of The Best)

    Shure
    SRH-840: Closed-back, 44?, £212.99.

    Sony
    MDR-7509HD: Closed-back, 24?, £253, $265. (One of The Best)

    Ultrasone
    PRO 900: Closed-back, 40?, £371.45, $599.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kunne tenkt meg å høre XB700, nå som de er ganske rimelige kunne jeg tenkt meg de for å ha noe å bytte mellom til bærbart bruk. Pr dags dato har jeg DT770 Pro 32ohm til bærbart bruk og de spiller bass men sammenlignet med f. eks Audeze så mangler de presisjon. Jeg synes det er rart at de som liker Audeze ikke liker DT770 for likhetstrekket med at lyden kommer rett på øret uten noen form for bredde/perspektiv er jo likt for begge hodetelefonene.

    Forøvrig synes jeg det er artig med en frisk meningsutveksling og jeg forstår begge to.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Anonym: Som tidligere nevnt fikk jeg DT770 32 ohm av brosjan i gave for å ha hjulpet ham. Han kjøpte disse på Stereofil, siden de rådet ham til disse når han sa jeg likte mye bass og ville ha komfortable hodetelefoner. Da jeg fikk disse, så hadde jeg ikke noe referansegrunnlag, siden dette var de første hodetelefonene mine, bortsett fra et par Beats Pro som var så ukomfortable at de ble solgt. Dette er cirka ett år siden nå. Hadde Beats Pro vært komfortable, så hadde jeg nok aldri vært her i dag. Det var miskomfåren med de og den manglende tilfredstillelsen av DT770 som spant meg inn i denne hobbyen.

    Angående DT770: Vi har sittet her begge to og prøvd hodetelefonene ut fra alt av portable maskiner, WA6-SE, Grace Design m903, mobiltelefoner og Xonar Essence ST. Situasjonen er stadig den samme: De er lyse og ganske detaljerte, men ingen bass å spore. Begge er enig i dette.

    Det kan hende jeg har fått et defekt par, for jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det andre skriver om disse hodetelefonene. Det til forskjell fra D7000, HD 650, LCD-2 og XB-serien, hvor jeg ofte kjenner meg igjen.

    Og når det kommer til meningsutveksling, så kan jeg si at det var første og siste gang jeg sank til det nivået på dette forum. I fremtiden kommer jeg til å ignorere personangrep og unngå å komme med slike selv.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sony MDR-1R

    Sony MDR-1R.

    Skamløst kopiert fra head-fi:

    received mine today. they are fantastic!
    most comfy cans I ever tried, yes even better then beyers. clamping is just enough for them to sit right, pads are SUPER Soft and feel great. I dont feel like I have to take them of ever.
    bass is very punchy and blends in perfectly with the rest. it doesn't overpower, just the right amount (for me).
    mids are definitly more forward than in most v shaped cans.
    treble is very detailed but is not sibilant at all. just had a quick comparison with the TF 10 and in the song "Metric-Speed the collapse" the TF10 is sibliant as hell but the 1R makes it sound much more pleasant.

    Lovende :).
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    InnerFidelitys Tyll Hertsens om Sony MDR-1R

    InnerFidelitys Tyll Hertsens om Sony MDR-1R. Det kan virke som om han får et stadig bedre inntrykk av den mens han bruker den over tid frem mot en kommende omtale av hele Sony MDR-1R-serien.

    InnerFidelity monthly update
    http://www.innerfidelity.com/content/innerfidelity-december-2012-update

    [...]
    I've got a pair of Sony MDR-1R in the lab and measured. Not quite as good as the Momentums, and not quite as good sounding. But I'm going to try to get my hands on all three variants because the 1R is probably good enough for a review, but I'd certainly like to hear what they did with the noise canceling and Bluetooth versions. The 1R won't hit the Wall of Fame as a sealed headphone, but the Bluetooth and Noise canceling versions might best the current WoF cans in those categories...as long as they don't fiddle with the bass too much.
    [...]
    http://www.innerfidelity.com/content/innerfidelity-february-2013-update

    I've received the Sony MDR-1R and while I don't think it sounds quite as good as the Sennheiser Momentum and Focal Spirit One, I do think they sound fairly good and the comfort and styling is simply out-of-this-world. I'm awaiting the Bluetooth and noise canceling versions to make a family review out of it.
    Hodetelefonomtaler

    Sennheiser Momentum
    http://www.innerfidelity.com/content/very-adult-sennheiser-momentum

    [...]
    The [Sennheiser] Momentum is very lightweight (177grams (w/o cable) vs. 293 for UE6000, 232 for Sony MDR-1R, 284 for V-Moda M-100, 334 for Denon AH-D5000),
    [...]
    For reference, inside dimensions of UE6000 60mm X 37mm; Sony MDR-1R 59mm X 40mm; V-Moda M-100 57mm X 35mm; Denon AH-D5000 64mm X 42mm. Here's the weird thing, though, the Momentums didn't feel that much smaller than the others due to the very soft internal mesh of the earpad.

    [HR][/HR]
    If I do a MDR-1R review, I'll certainly make a comparison or two to the Momentum, as I think they're not quite as good.
    [...]
    twtpp on December 1, 2012 - 9:31pm.
    Great review
    Great job, Tyll. I like your well-refined expression for describing the virtues of Momentem.

    I totally agree with your conclusion that this headphone is great enough to satisfy audiophile standards. I never imagined such a small cans could produce very, very faithful sound for classical musics. To my ear, this is the only choice with which I can enjoy all kinds of classical musics on move, although I prefer Sony's MDR-1R to Momentum when it comes to hardcore techno and electronica.

    Whatever, I am so happy that Momentum becomes new member of the Wall of Fames. Great job, Senn heiser.

    ps. I am wondering if you are planning to review Sony MDR-1R..

    Tyll Hertsens on December 2, 2012 - 6:24am.
    MDR-1R
    Yes, I think I will. Though I don't think they're quite as good as the Momentum, they'll fit folks with larger ears, and they're still a pretty good sounding can. I'm also interested in the varients. The noise canceling and Bluetooth versions might best the ones currently on the Wall of Fame, but that's yet to be seen.

    [HR][/HR]
    guerillaw on December 6, 2012 - 3:09pm.
    Good summary
    This was a well done review, as usual. Thanks for all you do.

    I just wanted to chime in on the Sony MDR1r vs. Momentum question. I have recently owned both. I kept the Sony, even though I think the Momentum was more refined and tended to be on the warmer side of balanced, as Tyll indicated. However, as he also indicated, the Momentum has very small earcups, at least for a Can touted as around the ear. That was the dealbreacker for me.

    If the momentum fits, its worth the small premium (though I think it can be found for the $300 asking of the MDR1R) over the Sony. However, those with large ears, like me, should consider the Sony for a better fit and sound good in its own right.

    [HR][/HR]
    Guitarist9273 on January 5, 2013 - 4:24pm.
    Best closed cans for large ears?
    So, since the Momentums are out for those with large ears...

    What are the best sounding closed headphones for those of us with larger-than-average ears? Sony MDR-1R, Logitech UE 6000, other?

    Tyll Hertsens on January 25, 2013 - 11:45am.
    Been listening to the MDR-1R a lot lately and like it quite a bit. Not quite as good as the Momentum, IMHO, but it's close, and they're very, very comfortable....very! UE6000 is good too, but not as good as the 1R.
    Focal Spirit One
    http://www.innerfidelity.com/content/focal-spirit-one

    Chrisknos on February 3, 2013 - 4:13am.
    Spirit One vs UE 6000 vs MDR-1R vs K550 vs AH-D2000 vs Momentum

    I just want to know which of the 6 headphones mentioned above would you prefer the most, regardless of whether they're portable or not.

    Tyll Hertsens on February 3, 2013 - 10:15am.
    The Momentums for sound quality. MDR-1R for comfort and looks. The UE6000 gains a lot of ground due to their lower cost. The Spirit One is possibly the best suited for actual use under mobile condition, and maybe best sounding in loud environments.

    [HR][/HR]
    Marcello on February 3, 2013 - 5:34am.
    [...]
    I have also been testing the Sony MDR-1R for two days now. It sounds slightly boring compared to the Focal and the Sennheiser [Momentum], but still very nice. The Sony sounds absolutely non-fatiguing and the headphone is almost obscenely comfortable, it feels light as a feather. This level of comfort should be a benchmark for over-ear headphones.

    Tyll Hertsens on February 3, 2013 - 6:25am.
    Yupper...
    ..."obscenely comfortable" is a good word for it. Flat out gorgious as well. I'm surprised how much I can forgive somewhat poorer sonic performance in light of the comfort and good looks. It's not easy to justify how one adds up all the variables that make up headphone satisfaction...in the end it's which headphones your hands grab for. At night, in bed, watching Netflix? Those MDR-1R are aweful tempting.

    [HR][/HR]
    http://www.innerfidelity.com/content/focal-spirit-one-page-3

    Comfort of the [Focal] Spirit One is likewise good, but not great. Here one has to keep in mind the desire for these cans to work well as a mobile headset. The earpiece is somewhat small around the ear---those with large ears should probably shy away from these cans and have a look at the Sony MDR-1R
    reddit
    http://www.reddit.com/r/headphones/...l_hertsens_editor_at_innerfidelitycom/c8moyz2

    ilikebreakfastcereal:
    [...]
    4.What do you think are the best and worst looking headphones of all time?
    [...]

    TyllHertsens:
    [...]
    4.Best Sony MDR-1R, worst...mmmm....well there are many, but Jecklin floats come to mind. Grados too.
    [...]
    http://www.reddit.com/r/headphones/...l_hertsens_editor_at_innerfidelitycom/c8mqvnp
    OJNeg:
    [...]
    3. Can you think of a pair of headphones that measured poorly, but you still enjoyed to listen to?
    [...]

    TyllHertsens:
    [...]
    3. M-100 and Sony MDR-1R sound better than they measure to me.
    [...]
    http://www.reddit.com/r/headphones/...l_hertsens_editor_at_innerfidelitycom/c8mp7tg

    bobrg3:
    My question is which headphone is better between Sony MDR-1RBT and UE9000?

    TyllHertsens:
    Just yesterday hooked up a MDR-1RBT so not really familiar enough to compare it with the UE9000, but it seemed close on first listen. I'll be doing a review on the MDR-1R line sometime in the next month or two.
    http://www.reddit.com/r/headphones/...l_hertsens_editor_at_innerfidelitycom/c8mpl6h

    meatydog:
    What was the most comfortable headphone you've ever worn?

    TyllHertsens:
    Mmmm...the Sony MDR-1R is amazingly comfortable. [...]
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    554
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Virker som Tyll liker en veldig "varm" signatur, noe som forsåvidt ikke er noen bombe. I review av UE6000/UE9000 (The Surprisingly Good Logitech UE6000 and UE9000 | InnerFidelity) fant han disse "bedre" enn AKG K550. Videre uttaler han seg i sitat ovenfor om at han finner MDR-1R "bedre" enn UE9000. Har MDR-1RBT selv, og må si at hvis den kablede versjonen låter som denne, da vet jeg ikke helt hva han finner som "høyere kvalitet". BT-versjonen låter langt fra like bra som K550 etter mine ører, men jeg er igjen veldig glad i en balansert og åpen gjengivelse. De er ikke i nærheten overhodet. Kanskje den kablede versjonen (uten BT eller NC) har bedre kassevolum som fører til en bedre lydgjengivelse? BT-modul og digitaltrinn ++ tar tross alt en del plass i BT-modellen.
     
    Sist redigert:

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    554
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har MDR-1RBT, og kjenner meg ikke igjen i hvordan BT-versjonen låter sammenliknet med omtalen til Lyd & Bilde. Ser dog på det som full plausibelt at all "innmaten" som stjeler volum i klokken(e) kan påvirke lydgjengivelsen i den grad jeg har inntrykk av om en skulle sammenlikne egne inntrykk av BT-versjonen opp mot deres inntrykk av den "kun" kablede versjonen.

    Blir spennende å lese hva Tyll "kommer fram til" i sin artikkel da han skal sammenlikne de tre utgavene av denne modellen.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    268
    Sted
    Tranby
    MDR-R10 er fra gulltidene til Sony. Da de lagde TA-ER1, CDP-R10, DAR-10 og TA-N10. Umulig å få tak i brukt og hvis de dukker opp er det til skyhøy pris.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    268
    Sted
    Tranby
    Fantastisk må ha dings. Super Sony byggekvalitet!
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    MDR-V6 må jo også brukes.Med Fostex`n og god musikk blir
    jo dette en faen så fin fredag.

    GOD HÆLJ :)
     

    Vedlegg

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    :: hifiguy528 Greatest Hits :: ( Vol.1 : )

     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    :: hifiguy528 Greatest Hits :: ( Vol. 2 : )


     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    :: Bonus :: (Kansje neste Sony kjøp :) )


     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Lyd & Bilde har 29.03.2013 publisert omtalen "Test av Sony MDR-1r - Superb lyd". "Sony frir til entusiastene med sin nye toppmodell, og kan meget vel lykkes med å få mange ja, til svar."
    Jeg har tenkt å kjøpe denne - til bruk rett på CD-spilleren (Marantz DV9600 - egen hodetelefonutgang med volumregulering i front). Mest for å komme igang med hodetelefoner, eget oppsett med headamp og dyrere saker får komme senere. Må bare starte et sted for å få egne referanser innenfor dette feltet....

    Det er etterhvert veldig stort utvalg og skal man lese og analysere alt på forhånd så blir det aldri til noget, som danskene ville si. Velger denne mest pga en generell ørevennlighet, både lydmessig og rent fysisk. Den skal etter hva jeg leser, være komfortabel og sitte godt utenpå relativt store ører.

    Allsidig musikksmak, både klassisk 1700-tall og 70-tall.

    Er dette et greit sted å begynne? Sony MDR-1r fåes for rundt 1600 kr, som for meg virker som et greitt prissjikt for en første hodetelefon.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sony MDR-1r ++

    ^
    Jeg har ikke hørt Sony MDR-1r og heller ikke lest særlig mye om den. Jeg håper andre kan trå til og assistere.

    En del hodetelefonforsterkere/-utganger i integrerte forsterkere, CD-spillere o.l. har ganske høy utgangsimpedans som ikke nødvendigvis er gunstig for lavimpedante hodetelefoner. Sony MDR-1r har 48 ohm inngangsimpedans og er dermed mellomimpedant. Det er mulig at disse passer godt sammen, men det er også mulig at de ikke gjør det.

    Lydkvalitet, komfort og mekanisk kvalitet må alltid vurderes opp mot bruksområde og økonomi/budsjett. Prisene på ulike hodetelefonmodeller og -merker kan variere over tid og mellom land. Det som er et godt kjøp (testvinner) et sted eller tidspunkt, kan tape mot konkurrenter et annet sted eller tidspunkt. Det er lurt å huske på dette når man leser utenlandske sammenligninger.

    Det hjelper ikke om lyden er sublim og prisen er NOK 200, hvis hodetelefonen oppleves som ubehagelig eller vond etter kort tids bruk. Komfort er viktig for hodetelefoner. Mekanisk kvalitet er viktig for noen bruksområder og/eller mer "viltre"/uforsiktige personer.

    Allsidig musikksmak, både klassisk 1700-tall og 70-tall.
    Det er langt fra alle hodetelefoner som er like velegnet til begge disse sjangrene (hvis "70-tall" innebærer rock, funk, disco, punk eller annen rytmisk populærmusikk fra 1970-tallet), mens noen fungerer godt med begge. Jeg vet for lite om Sony MDR-1r til å gi et svar.

    InnerFidelitys Tyll Hertsens har nettopp atter skrevet om lukkede hodetelefoner i sin omtale av AKG K267 Tiesto. Jeg har fulgt med en stund, og det kan virke som om lukkede hodetelefoner volder ham en del hodebry.

    Sound Quality

    The $300 around-ear, sealed headphone category may be the toughest one around. Customers are paying good money and expect a serious return. Sealed headphones are very tough to design, good sound and good isolation are very hard to get simultaneously. And maybe most importantly, this is a really sweet spot for makers and competition is extremely vigorous.

    The result of all this is a category of headphones filled with headphones much better than you would have found five years ago, but also a group of cans that have many compromises—so much so, that I had to have six different headphones in front of me as I evaluated where the K267 Tiesto fit into the mix. The Sennheiser Momentum is my favorite in terms of sound quality, but many folks disagree with my opinion. I have to admit the first few time I heard the Momentum I didn't like them. Worse, the fit of them on your head is quite problematic. The Sony MDR-1R has a great fit and look, but the sound quality is spotty, among the worst of the group. The AKG K550 is a surprisingly open sounding headphone and fairly comfortable, but problems with getting a good seal and a somewhat disturbing tizziness hampers it. The V-Moda M-100 is glorious to behold, but it's a basshead can and its frequency response is quite uneven. The UE6000 is $100 less than the above cans and competes sonically...but for a treble that rolls off too much. The best of the bunch I heard during this evaluation was the now discontinued Denon AH-D5000, which clearly bested all but the Momentum for me, but it's far from sealed making it quite a different animal.

    Against this complement of headphones, the AKG K267 faired quite well. Though not as refined sounding as the Momentum or D5000, it was nearly as tonally neutral and provided substantially tighter bass response. The treble, though not very refined, was smoother and in better balance than the K550. Though not the bass monster the M-100 is, it delivered a nicely tight thump down low. I clearly preferred it sonically to the MDR-1R, but the ergos and styling fell far short of that gorgeous and extremely comfortable can.

    In the end, I found its sound quality fairly competitive in the group. Fairly neutral, good tight bass response, no annoyances in the treble, but a little unrefined overall. It was the adjustable bass feature that really gave it pizzaz for me.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn