Sony Hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Standard og prosedyrer MÅ jo være entydig definert før man måler/sammenligner.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Standard og prosedyrer MÅ jo være entydig definert før man måler/sammenligner.
    Bør jo det, men samtidig er det jo ingen fasit på hvordan måle hodetelefoner - vi har jo ulike hoder, ører og øreganger - så det er jo vesentlig vanskeligere enn med høyttaleri.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er vanskelig. Men om det er så vanskelig at resultatene blir ganske forskjellige så er jo målinger verdiløst for oss forbrukere.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Bare man ikke glemmer å lytte også, mye man kan måle se til, men hvordan de faktisk også lyder med div musikk bør vel også telle litt..!? :cool:
    Selvfølgelig! Helt enig! Jeg elsker hodetelefoner som måler ganske elendig. Beyer T1 for eksempel. Det var ikke poenget. Poenget er at om målinger skal ha noen verdi så må man finne en felles løsning som blir en bransje-standard. Hvis det nå skulle vise seg at headfi og tyll måler forskjellig. Den ene slakter mens den andre skryter så gagner det ikke oss som leser målinger for å prøve å forstå noe av karakteristikken til hodetelefonene.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Standard og prosedyrer MÅ jo være entydig definert før man måler/sammenligner.
    Bør jo det, men samtidig er det jo ingen fasit på hvordan måle hodetelefoner - vi har jo ulike hoder, ører og øreganger - så det er jo vesentlig vanskeligere enn med høyttaleri.
    Det burde jo være en åpenbar måte å gjøre det på. Måling må skje i et definert punkt (sweetspot) som tilsvarer et senter/midtpunkt for øret. Så måler man frekvensrespons, dvs målt med en mikrofon, på ulike lydnivå/effektpåtrykk. Da får man noe sammenlignbart som gir hele bildet for selve/hele hodetelefonens lydreproduksjon. Lytterens øreganger og problemstillinger er irrelevant her, for målingen mener jeg...

    Så må jo hver og en med sine ører vurdere hva de hører. Men er alle målinger gjort på tilsvarende måter, da kan man jo lese noe ut av målingene..
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Standard og prosedyrer MÅ jo være entydig definert før man måler/sammenligner.
    Bør jo det, men samtidig er det jo ingen fasit på hvordan måle hodetelefoner - vi har jo ulike hoder, ører og øreganger - så det er jo vesentlig vanskeligere enn med høyttaleri.
    Det burde jo være en åpenbar måte å gjøre det på. Måling må skje i et definert punkt (sweetspot) som tilsvarer et senter/midtpunkt for øret. Så måler man frekvensrespons, dvs målt med en mikrofon, på ulike lydnivå/effektpåtrykk. Da får man noe sammenlignbart som gir hele bildet for selve/hele hodetelefonens lydreproduksjon. Lytterens øreganger og problemstillinger er irrelevant her, for målingen mener jeg...

    Så må jo hver og en med sine ører vurdere hva de hører. Men er alle målinger gjort på tilsvarende måter, da kan man jo lese noe ut av målingene..
    https://m.youtube.com/watch?v=SDRHFNfFCFU Det er så mye mer man må ta hensyn til. Det er så vanvittig avansert å måle hodetelefoner i forhold til høytalere.
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    beklager å rote litt i tråden her , jeg er selv en sony mann også :) men i 3-4k klassen ville jeg vurdert å høre de side om side med onkyo a800 , onkyoene er riktignok bare med kabel da :) nå skal det sies at jeg kun har hørt dem begge på elkjøp og ikke på noe dedikert utstyr men syntes onkyoene trakk det lengste strået på helhet og har et vesentlig større lydbilde enn øvrige konkurenter innenfor 4k og har en fin organisk`` grunntone og fylde, sony mdr 1000x låt glattere og mer oppløst men manglet litt den størrelsen og fylden som virka så overbevisende med onkyoene, noe som gjorde at onkyoene føltes mer komplette for min del :) , men dette blir jo klart en smaksak og mulig sony mdr 1000x har mye å vokse på dedikert utstyr vet sony er mer tungdrevet enn onkyo :)
    mvh
    Skjønner ikke helt denne sammenligning. At 1000x skulle kunne vokse mye på dedikert utstyr? Det er jo fullstendig meningsløst på noe som er dedikert til trådløs bruk, det er KUN derfor man velger kjøpe mdr-1000x vil jeg mene. Så dette ble å sammenligne epler og bananer, eller gulerøtter og reddiker kanskje!
    var vel jeg som tenkte litt for fort i svingene angående det med at det er trådløst, men reint lydmessig av de hodetelefonene de hadde på elkjøp med akk samme musikk til avspilling og like vilkår så var jeg ikke i tvil, men skjønner fortsatt ikke hva den frukten har med lyd å gjøre :rolleyes: men ja forskjell på trådløst og kabel, og Sony mdr 1000x er uten tvil noe av dem aller beste i klassen hva anngår trådløst :)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Liker du at musikken din ikke helt kjønnsløs så blir du alltid avspist med at du sikkert klarer deg med en frekvenskurve som den hardeste V'en du har sett, og mellomtone og diskant er liksom ikke så nøye. "Du er jo basshead så da holder det med all slags søppel for deg, bare det dunker i hodet" - føles som det er stort sett det alle tror, og ingen hodetelefoner jeg har hørt så langt har levert både rafinert lyd OG morro. Det er enten/eller, aldri begge deler.

    SONY MDR-Z7 forandrer på det. Takk Sony. Takk.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Liker du at musikken din ikke helt kjønnsløs så blir du alltid avspist med at du sikkert klarer deg med en frekvenskurve som den hardeste V'en du har sett, og mellomtone og diskant er liksom ikke så nøye. "Du er jo basshead så da holder det med all slags søppel for deg, bare det dunker i hodet" - føles som det er stort sett det alle tror, og ingen hodetelefoner jeg har hørt så langt har levert både rafinert lyd OG morro. Det er enten/eller, aldri begge deler.

    SONY MDR-Z7 forandrer på det. Takk Sony. Takk.
    MDR-Z7 er i mine øyne en veldig undervurdert hodetelefon, var meget fornøyd med den jeg hadde, så må si meg enig med deg..! ;)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Komforten er ikke feil heller. Og uansett hvor stort hode man har så får man z7 til å passe vil jeg påstå.Og så ingen som er ekstra glad i (mye) bass missforstår/blir skuffa: Z7 er ikke basshead hodetelefoner. Det er mindre bass en f.eks v-moda m100 og mye mindre enn mdr-xb950. Det blir mer riktig å tenke high end som har fått en bass med litt punch, enn det er å tenke basshead som har fått en god mellomtone/diskant.
     
    S

    svk

    Gjest
    Noen som har erfaring med mdr1000x og kablet bruk? Hvilken spiller/DAC? Ser på mange forum at erfaringene er dårligere lyd enn trådløst.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Sony MDR Z 7 er en av hodetelefonene som blir flittig brukt her sammen med Marantz forsterkeren og det spiller veldig bra !

    image.jpg
    image.jpeg


    Destiny :)
     
    S

    svk

    Gjest
    Mulig det er noe galt med ørene mine. Men synes mdr1000 låter bedre via ldac enn kabel. Har testet i både aktiv og passiv modus.
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Liker du at musikken din ikke helt kjønnsløs så blir du alltid avspist med at du sikkert klarer deg med en frekvenskurve som den hardeste V'en du har sett, og mellomtone og diskant er liksom ikke så nøye. "Du er jo basshead så da holder det med all slags søppel for deg, bare det dunker i hodet" - føles som det er stort sett det alle tror, og ingen hodetelefoner jeg har hørt så langt har levert både rafinert lyd OG morro. Det er enten/eller, aldri begge deler.

    SONY MDR-Z7 forandrer på det. Takk Sony. Takk.
    MDR-Z7 er i mine øyne en veldig undervurdert hodetelefon, var meget fornøyd med den jeg hadde, så må si meg enig med deg..! ;)
    Det er ikke så mange som er enige med dere.

    Prøver å selge mine på bruktbørsen - har senket prisen til 2.450,- men ingen interesse.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Liker du at musikken din ikke helt kjønnsløs så blir du alltid avspist med at du sikkert klarer deg med en frekvenskurve som den hardeste V'en du har sett, og mellomtone og diskant er liksom ikke så nøye. "Du er jo basshead så da holder det med all slags søppel for deg, bare det dunker i hodet" - føles som det er stort sett det alle tror, og ingen hodetelefoner jeg har hørt så langt har levert både rafinert lyd OG morro. Det er enten/eller, aldri begge deler.

    SONY MDR-Z7 forandrer på det. Takk Sony. Takk.
    MDR-Z7 er i mine øyne en veldig undervurdert hodetelefon, var meget fornøyd med den jeg hadde, så må si meg enig med deg..! ;)
    Det er ikke så mange som er enige med dere.

    Prøver å selge mine på bruktbørsen - har senket prisen til 2.450,- men ingen interesse.
    Nei og bra det finnes noen som også mener noe som "alle" andre ikke mener, man kan ikke være enig i alt, min personlige mening er fortsatt at disse er veldig undervurderte, men det er selvsagt min mening, og jeg er langt ifra feilfri.. laaaaaangt ifra..! :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Mulig det er noe galt med ørene mine. Men synes mdr1000 låter bedre via ldac enn kabel. Har testet i både aktiv og passiv modus.
    Det jo kommer jo an på hva kabelen er plugget i, vel?
     

    sprellemannen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    243
    Antall liker
    95
    Komforten er ikke feil heller. Og uansett hvor stort hode man har så får man z7 til å passe vil jeg påstå.Og så ingen som er ekstra glad i (mye) bass missforstår/blir skuffa: Z7 er ikke basshead hodetelefoner. Det er mindre bass en f.eks v-moda m100 og mye mindre enn mdr-xb950. Det blir mer riktig å tenke high end som har fått en bass med litt punch, enn det er å tenke basshead som har fått en god mellomtone/diskant.
    Prøvde Z7 nokre få minutt for få dagar sidan. Var ein positiv opplevelse mtp komfort og virka også å vera gode. Samstemmer med det at dei ikkje var basstunge (i alle fall ikkje mitt inntrykk), noko som er positivt.

    Noko som eg verkeleg stusser på er Tyll sine dårlege målingar av Z1R og hans dårlege inntrykk av dei. Har vanskeleg for å tru at ein seriøs aktør som Sony har laga ein dårleg hodetelefon i den prisklassen. Kanskje han har fått eit eksemplar med feil.
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    Hvor mange batterier må en tømme før mdr1000x begynner å låte bra?
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Aldri hørt noen hodetelefoner som kan innspille seg fra dårlig eller middelmådig til bra.
     
    S

    svk

    Gjest
    Alle tester sier disse er fantastiske. Men ingen sier at et kablet sett til 1500 låter bedre. Så er sikkert ok med tanke på at de er trådløse.en tenker kanskje at med følgende
    Kabel vil bringe frem godlyden. Men sannheten er at de låter dårligere
     
    Sist redigert av en moderator:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.441
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Med kabel er det ikke rare greiene, men med ldac derimot..👍
     
    S

    svk

    Gjest
    Ldac låter bedre enn kabel,burde vært omvendt.
    Jeg har testet med dragonfly. Både avslått og påslått
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.441
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ldac låter bedre enn kabel,burde vært omvendt.
    Jeg har testet med dragonfly. Både avslått og påslått
    Tja, dette er jo først og fremst trådløse hodetelefoner, så at det låter best med Ldac er greit nok synes jeg.
     
    S

    svk

    Gjest
    Mja. Sony oppgir jo at om en må bruke kabel om en skal ha hele registeret. Så jeg personlig synes at de burde hatt like god lyd kablet. Ikke dårligere hvertfall
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Fikk inn ett sett Z1r (siste utgave produsert 08/2018 ) etter handling på black friday i dag. Har fått lyttet et par timer - meget lovende. Har også en Z7 i samlingen som jeg ikke har blitt helt fortrolig med.
    Jeg skal en liten AB test etterhvert og legge det ut. Foreløpig nyter jeg og bli kjent med Z1r - har prøvd de på Auralic Taurus Mk2 og Sennheiser HDVA 600 fungerer suverent med begge forsterkerne.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Spennende Michail ??????
    Hvorfor har du ikke blitt helt fortrolig med z7 ? Jeg har hatt z7 og angrer litt at jeg solgte dem , men kanskje nye z7m2 har blitt bedre enn z7 ?

    Destiny :)
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Vel , jeg synes Z7 låter litt lukket og avdempet.

    Men Z1r overrasker - den er i en helt annen liga - vi snakker 1 til 1 lyd her - AB testen blir nok mot Audeze LCD 3 Fazor i stedet.
    (en sammeligning med Z7 er ikke relevant - det blir som å sammenligne en Toyota Prius med nye Honda NSX.)

    Z1R synes å fungere særdeles godt sammen med Auralic Taurus II.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Dere sier så. Det på tide jeg får prøvd en. Ingen her sørvest som har den inne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn