Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Noen som kjenner til at det kommer en ny Olympica-serie til høsten?
    https://www.hifisentralen.no/forume...pris-pa-sonus-faber-olympica.html#post2911770
    --snip--
    Høyttalerne i Olympica-serien fra Sonus Faber kommer i nye versjoner til høsten, og i den forbindelse kan vi nå selge ut restlageret av eksisterende versjoner til veldig hyggelige priser. Ta kontakt med oss på nettbutikk@soundgarden.no eller send oss en pm om du har spørsmål.
    --snip--
    De skifter og kommer med nye modeller på samlebånd siste åra

    Hadde byttesyken men noe av det karmatiske og stødige er på vei bort,sammtidig som enkelte modeller voices mer og mer for TV of film bruk

    Tror pokkern mine Cremona blir stående noen år til
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kjenner til at det kommer en ny Olympica-serie til høsten?
    https://www.hifisentralen.no/forume...pris-pa-sonus-faber-olympica.html#post2911770
    --snip--
    Høyttalerne i Olympica-serien fra Sonus Faber kommer i nye versjoner til høsten, og i den forbindelse kan vi nå selge ut restlageret av eksisterende versjoner til veldig hyggelige priser. Ta kontakt med oss på nettbutikk@soundgarden.no eller send oss en pm om du har spørsmål.
    --snip--
    De skifter og kommer med nye modeller på samlebånd siste åra

    Hadde byttesyken men noe av det karmatiske og stødige er på vei bort,sammtidig som enkelte modeller voices mer og mer for TV of film bruk

    Tror pokkern mine Cremona blir stående noen år til
    Det gjør du nok sikker rett i. Men for oss andre som ikke er like gamle (i hifi-kjøret) så er det ønskelig med 5 kanaler med Olympica. Det er en av de peneste seriene de noen sinne har hatt. Hva lyd angår så låter jo Olympica bra, men sammenlignet med de andre gamle klassikerne så vet jeg ikke nivået :/

    Mono nekter for at de har hørt noe om ny (oppdatert) serie.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Blir spennende og se om Sonus faber kommer med noen nyheter på hifi messen i Munchen neste helg!

    Imens kan vi jo kose oss med et bilde av disse vakre sakene :)

    Vis vedlegget 540134

    Mvh: Espen L
    Det er vel omtrent de der jeg er nå - Guarneri evolution og en Gravis II pr. kanal. Høyttalerbestykningen er i hvert fall lik. :)
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Er det noen som har prøvd PrimaLuna på Sonus faber (Olympica 2)?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Sånn ble det med 2 stk Gravis II:

    SonusF.jpg


    Litt kabelsalat, men det blir fikset etter hvert.
    Det spiller klassisk musikk helt himmelsk. Noe pop/rock er mikset med for mye bass - det er vel ikke vanlig i heimen med skikkelig bassrespons.

    SONY XA5400ES SACD spiller
    Pioneer PD-70AE SACD spiller
    Conrad-Johnson ET-2 pre
    Conrad-Johnson ET250S effekt
    Sonus Faber Guarneri Evolution
    Sonus Faber Gravis II

    PS: Jeg måtte sette effekttrinnet øverst. Skulle gjerne satt det nederst i racket, men da er det bare 2 mm klaring til hyllen over, og med luftehull øverst på effekttrinnet tror jeg det for kunne blitt varmt...
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Sånn ble det med 2 stk Gravis II:

    Vis vedlegget 546345

    Litt kabelsalat, men det blir fikset etter hvert.
    Det spiller klassisk musikk helt himmelsk. Noe pop/rock er mikset med for mye bass - det er vel ikke vanlig i heimen med skikkelig bassrespons.

    SONY XA5400ES SACD spiller
    Pioneer PD-70AE SACD spiller
    Conrad-Johnson ET-2 pre
    Conrad-Johnson ET250S effekt
    Sonus Faber Guarneri Evolution
    Sonus Faber Gravis II

    PS: Jeg måtte sette effekttrinnet øverst. Skulle gjerne satt det nederst i racket, men da er det bare 2 mm klaring til hyllen over, og med luftehull øverst på effekttrinnet tror jeg det for kunne blitt varmt...
    Flott system du har otare :)
    Spesielt Guarneri er noen vakre smykker og ha i stuen.
    Kos deg med god lyd og ha en flott musikk sommer :)


    Mvh: Espen L
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg ville egentlig foretrukket å slippe subene (grunnet det visuelle), men rommet er for stort.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har litt lyst til å banne i kjerka - igjen - eller i alle fall å stille kjetterske spørsmål.


    Sf har alltid laget veldig gode toveis monitorer. Serblin hadde vel en forkjærlighet for dem, og jeg tror han syntes bass var noe herk (min tolkning) fordi den kom i veien for mellomtonen. Men plassmessig har jeg aldri helt forstått fordelen med monitorer, fordi de med stativer tar praktisk talt like mye plass i rommet som fullbårne høyttalere med basselementer. Og med subber tar de enda større plass. Jeg kan med andre ord forstå at folk velger monitorer av lydmessige eller estetiske grunner, men ikke for å spare plass - med mindre man da dytter monitorene inn i en hylle....

    Noen synspunkter?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Fordelen med suber er vel at de kan skjules og oppsettet blir mer fleksibelt. En annen fordel er at de kan slås av når de ikke trengs. :)

    Subene er veldig synlige i mitt oppsett og jeg skulle gjerne skjult dem bedre. Jeg synes f.eks. ikke at racket mitt ble spesielt pent der det står (likte bedre den forrige møbleringen, men da var det ikke plass til subene), så jeg må eksperimentere med litt mer møblering. Jeg ser for meg en litt høy benk, der komponentene står på benken, med subene under. Siden det aktive elementet fyrer nedover og frontelementet er et slaveelement burde det ikke skape store problemer.
    Grunnen til at jeg har suber er at det viste seg at rommet er for stort til å fungere bra med toveis monitorer. Jeg like Guarneriene for godt til å selge dem, og alternativene var vel Amati eller noe tilsvarende. Da var det enklere og billigere å kjøpe suber. Mitt oppsett var rent og elegant før. Det er det ikke lenger, men det lyder bedre. Jeg må i tenkeboksen.

    Selv om Guarneriene med stativ tar like stor plass som Amati, gir de likevel et mye slankere og mer elegant (i mine øyne) uttrykk.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trodde SF var relativt tungdrevne greier med ikke altfor spenstig dynamikk og litt 'dunkelt' lydbilde. MEN; så kom jeg i 'skade' til å høre på Sonetto V hos Soundgarden når jeg egentlig var fysen på Dynaudio Special40 evt Contour 20. Da ble det enkelt å legge bort Dynaudio og Aber Plötzlich sto to Sonetto Viii i man caven gitt.
    Dæven som dette spiller med Luxman klasse A.

    SF.jpg
     
    Sist redigert:

    Keroo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    58
    Antall liker
    30
    Sted
    Karmøy
    Gratulerer med nye tårn ! Disse har jeg siklet på.. det estetiske tiltaler noe voldsomt og selv om jeg ikke har hørt Sonetto, så sier noe meg disse er juveler!
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nye tårn ! Disse har jeg siklet på.. det estetiske tiltaler noe voldsomt og selv om jeg ikke har hørt Sonetto, så sier noe meg disse er juveler!
    Tusen takk for det. :)
    Sonetto-serien er virkelig god, og lekker å se på. Anbefaler deg å høre på dem. :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Har litt lyst til å banne i kjerka - igjen - eller i alle fall å stille kjetterske spørsmål.


    Sf har alltid laget veldig gode toveis monitorer. Serblin hadde vel en forkjærlighet for dem, og jeg tror han syntes bass var noe herk (min tolkning) fordi den kom i veien for mellomtonen. Men plassmessig har jeg aldri helt forstått fordelen med monitorer, fordi de med stativer tar praktisk talt like mye plass i rommet som fullbårne høyttalere med basselementer. Og med subber tar de enda større plass. Jeg kan med andre ord forstå at folk velger monitorer av lydmessige eller estetiske grunner, men ikke for å spare plass - med mindre man da dytter monitorene inn i en hylle....

    Noen synspunkter?
    Fleksibilitet, og stedet hvor du får best bass er nødvendigvis ikke samme stedet hvor mini monitorene spiller best, sannsynligheten er svært stor for at dette ikke er samme sted ...

    Mindre kabinetter, ofte mangler store høyttalere den magien du får med en liten 2 veis monitor ... fordi kabinettet spiller for mye med eller kanskje det er diffraksjon e.l.

    Det finnes selvfølgelig unntak her, slik som Aida, dette er den eneste ”store” høyttaleren jeg kan huske å ha hørt som spiller med hjertet til en minimonitor, men som skalerer uendelig og har tyngden til en statement høyttaler. Det samme gjelder sikkert også Il Cremonese (i litt mindre grad enn Aida)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Hvordan håndterer fulltonetårn forskjellig type musikk? Hos meg med Guarneri og Gravis må jeg justere både nivå og filter avhengig av om jeg spiller pop eller klassisk. Det er tydelig at de to typene musikk er mikset forskjellig. Jeg må justere ned nivået på subene når jeg spiller pop/rock ellers blir bassen alt for dominerende. Det er ikke vanskelig å få det til å henge sammen eller få nivået fint, men jeg kan altså ikke stille inn subene på samme måte for klassisk og pop. På klassisk spiller det ingen rolle om det er sang, opera, kammermusikk eller orkester - jeg kan bruke samme innstilling, men med en gang jeg spiller pop/rock må jeg inn og justere subene ned.
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Jeg trodde SF var relativt tungdrevne greier med ikke altfor spenstig dynamikk og litt 'dunkelt' lydbilde. MEN; så kom jeg i 'skade' til å høre på Sonetto V hos Soundgarden når jeg egentlig var fysen på Dynaudio Special40 evt Contour 20. Da ble det enkelt å legge bort Dynaudio og Aber Plötzlich sto to Sonetto Viii i man caven gitt.
    Dæven som dette spiller med Luxman klasse A.

    Vis vedlegget 546921
    Fine høyttalere.
    Skimter jeg Infinity Modulus i bakgrunnen?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trodde SF var relativt tungdrevne greier med ikke altfor spenstig dynamikk og litt 'dunkelt' lydbilde. MEN; så kom jeg i 'skade' til å høre på Sonetto V hos Soundgarden når jeg egentlig var fysen på Dynaudio Special40 evt Contour 20. Da ble det enkelt å legge bort Dynaudio og Aber Plötzlich sto to Sonetto Viii i man caven gitt.
    Dæven som dette spiller med Luxman klasse A.

    Vis vedlegget 546921
    Fine høyttalere.
    Skimter jeg Infinity Modulus i bakgrunnen?
    En kjenner du. ?????? Jau, det er riktig.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Her skulle han tatt en nominell RGB sample av red violin og lakkert ampene tilsvarende - det hadde vært litt rått!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    De der Guarneriene står hjemme hos meg nå. Med litt hjelp i bassen fra to Gravis II lyder de fantastisk i mitt rom (de lyder fantastisk uten de to Gravisene også, men da bli bassen litt anemisk - rommet er over 80 m2).
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dere som har masse erfaring med SF: Kunne tenke meg den nye Electa amator 3, pluss en sub eller to. Hva slags forsterkeri er det beste for slike høytalere, for å få ut det beste i dem?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Dere som har masse erfaring med SF: Kunne tenke meg den nye Electa amator 3, pluss en sub eller to. Hva slags forsterkeri er det beste for slike høytalere, for å få ut det beste i dem?
    Luxman klasse A.
    Accuphase Klasse A,og E 470.
    Devaliet.
    Conrad Johnson.
    De store Marantz forsterkerene.
    ARC.
    PS Audio.
    Leema.
    Alle disse spiller bra på SF.Luxman integrert klasse A spiller forykende bra.
    Det er de jeg har testet på SF så kun de jeg kan mene noe om :). Det kommer nok flere forslag.

    O
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke om min erfaring teller her, men Bladelius funker godt på mine Olympica 2 (ja, det er vel ikke direkte sammenlignbart).
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dere som har masse erfaring med SF: Kunne tenke meg den nye Electa amator 3, pluss en sub eller to. Hva slags forsterkeri er det beste for slike høytalere, for å få ut det beste i dem?
    Luxman klasse A.
    Accuphase Klasse A,og E 470.
    Devaliet.
    Conrad Johnson.
    De store Marantz forsterkerene.
    ARC.
    PS Audio.
    Leema.
    Alle disse spiller bra på SF.Luxman integrert klasse A spiller forykende bra.
    Det er de jeg har testet på SF så kun de jeg kan mene noe om :). Det kommer nok flere forslag.

    O


    Takk for svar. Du fremhever Luxmann. Det har andre også gjort. Sikkert et veldig godt parti.
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke om min erfaring teller her, men Bladelius funker godt på mine Olympica 2 (ja, det er vel ikke direkte sammenlignbart).
    All erfaring teller! Har hørt en del på SF, hovedsakelig med ARC forsterking. Bladelius er sikkert også bra, sammen med et utall andre. Men vanskelig å få testet skikkelig hjemme. Derfor er erfaring fra flest mulig viktig, slik at en kanskje kan se et mønster der mange er enige om en ting.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Dere som har masse erfaring med SF: Kunne tenke meg den nye Electa amator 3, pluss en sub eller to. Hva slags forsterkeri er det beste for slike høytalere, for å få ut det beste i dem?
    Luxman klasse A.
    Accuphase Klasse A,og E 470.
    Devaliet.
    Conrad Johnson.
    De store Marantz forsterkerene.
    ARC.
    PS Audio.
    Leema.
    Alle disse spiller bra på SF.Luxman integrert klasse A spiller forykende bra.
    Det er de jeg har testet på SF så kun de jeg kan mene noe om :). Det kommer nok flere forslag.

    O


    Takk for svar. Du fremhever Luxmann. Det har andre også gjort. Sikkert et veldig godt parti.
    Luxman er veldig bra på SF ja,Accuphase klasse A også men det blir fort veldig dyrt da det er lite av det brukt.

    O
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg har vel egentlig bare brukt Conrad-Johnson på mine SF, og det fungerer i hvertfall strålende.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg har vel egentlig bare brukt Conrad-Johnson på mine SF, og det fungerer i hvertfall strålende.
    Det funker fint det,men med Luxman blir det litt mere liv i de. AX-590 er helt magisk på SF. Dette er bare min menig så ikke noe fasit;).

    O
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    La oss si det slik at mine Conrad-Johnson fungerer så bra på mine SF at jeg aldri har følt noe behov for å prøve noe annet :)
    NB: Jeg hører på musikk og ikke på anlegget!
    Det er jo helt topp :). Det gjør jeg også nå med Accuphase klasse A. Tok litt tid å roe ned bytte kløen men nå er det bra(tror jeg). ;)

    O
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn