Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Dere som har masse erfaring med SF: Kunne tenke meg den nye Electa amator 3, pluss en sub eller to. Hva slags forsterkeri er det beste for slike høytalere, for å få ut det beste i dem?
    Erfaring fra Cremona tilsier at Bladelius er et sikkert kort.
    Anbefaler også ASR som jeg nå har, men kun med på SF på Stereofil. Låt meget godt.

    SimAudio er heller ikke galt.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det er vel med Sf høyttalere som med så mange andre at de spiller bra uansett, bare forsterkeren har matchende tekniske spesifikasjoner.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har testet en del forsterkere på Olympica 3 nå, det spiller bra med samtlige, men sitter med det klare inntrykket at de bør ha en forsterker med litt pulver og strømforsyningen i orden. Ser også fra målinger at de subber ned mot 2,5 Ohm i ganske store områder, noe som vel er utfordrende for mange forsterkere.

    Har satt Hegel H390 og Leema på blokka. Kommer ellers ikke på så mange andre som oppgir at de kjører ned i kjelleren..... Er det andre som jeg har oversett (til rundt 50’).
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.885
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Har testet en del forsterkere på Olympica 3 nå, det spiller bra med samtlige, men sitter med det klare inntrykket at de bør ha en forsterker med litt pulver og strømforsyningen i orden. Ser også fra målinger at de subber ned mot 2,5 Ohm i ganske store områder, noe som vel er utfordrende for mange forsterkere.

    Har satt Hegel H390 og Leema på blokka. Kommer ellers ikke på så mange andre som oppgir at de kjører ned i kjelleren..... Er det andre som jeg har oversett (til rundt 50’).
    Leema på Amati låter Konge bra. Hegel har jeg ikke testet på Amati. Leema kjører vel de første wattene i klasse A mener jeg og huske.

    O
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har testet en del forsterkere på Olympica 3 nå, det spiller bra med samtlige, men sitter med det klare inntrykket at de bør ha en forsterker med litt pulver og strømforsyningen i orden. Ser også fra målinger at de subber ned mot 2,5 Ohm i ganske store områder, noe som vel er utfordrende for mange forsterkere.

    Har satt Hegel H390 og Leema på blokka. Kommer ellers ikke på så mange andre som oppgir at de kjører ned i kjelleren..... Er det andre som jeg har oversett (til rundt 50’).
    De spiller meget bra med Luxman l590axmkii. Har eid og testet flere amper på de. Hegel er nok heller ikke dumt. Det som har drevet mine Wilson best som også dipper langt ned er Doxa og electrocompaniet. Har eid Røst og h190. Veldig bra høyttalere olympica 3 forresten. Tror ikke de er så vanskelige å drive, hadde en jeff rowland continuum s2 som spilte veldig bra på de mens Amati futura fikk forsterkeren til å klippe. Arc ref 75se på brukten passer meget bra.
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips til begge. Kjøpte meg en brukt Hegel H90 for å teste Hegel-lyd på SF og den låter imponerende med SF, dog innen sine begrensninger. Hegel H390 er da meget fristende, men leter etter gode alternativer. Luxman er absolutt et alternativ, men da fyker 50’-grensa. Rør ønsker jeg ikke, har med bruksmønsteret mitt å gjøre. Testene med Leema svaier jo hit og dit, alt fra lys og nøytral til varmtklingende, så ikke godt å bli klok fra disse. Ønsker en forsterker som heller mer mot revisjon, enn pasjon. Pasjon ligger allerede i høyttalerne. Mulig jeg skal høre med Moet om å få prøve en Leema, så dør jeg ikke nysgjerrig....
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.885
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Takk for tips til begge. Kjøpte meg en brukt Hegel H90 for å teste Hegel-lyd på SF og den låter imponerende med SF, dog innen sine begrensninger. Hegel H390 er da meget fristende, men leter etter gode alternativer. Luxman er absolutt et alternativ, men da fyker 50’-grensa. Rør ønsker jeg ikke, har med bruksmønsteret mitt å gjøre. Testene med Leema svaier jo hit og dit, alt fra lys og nøytral til varmtklingende, så ikke godt å bli klok fra disse. Ønsker en forsterker som heller mer mot revisjon, enn pasjon. Pasjon ligger allerede i høyttalerne. Mulig jeg skal høre med Moet om å få prøve en Leema, så dør jeg ikke nysgjerrig....
    Du har PM.

    O
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Melder meg herved inn ;D
    Vis vedlegget 552587
    Gratulerer med noen flotte smykker du har fått i hus :)


    Mvh: Espen L
    Håper det ikke er tøflene på bildet du sikter til ;D

    Tusen takk, det var en 3.5 timers jobb å hente og pakke ut, Italienere vet å lage gode kasser
    Rett ut av boksen, uinnspilt, de overgår allerede mine forventninger :eek:

    Har aldri fått hørt på il Cremonese ennå... har nettopp hatt en lytterunde med Stradivari og de spiller så klokkene stopper, men det sies jo at il Cremonese er ennå bedre, hva synes du?

    Heldigvis har jeg ikke plass til noen av dem ;D
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.885
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Gratulerer med noen smykker av høyttalere de låter jo helt fantastisk også.

    O
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei, noen som kjenner lydbildet fra sonus faber amagi homage og kan si noe om det.
    De er anbefalt med forsterker 30 - 300 watt, jeg har 25 rørwatt. Vil det holde?
    Lytter mest til jazztrioer og akustisk musikk på normale lydnivåer.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.885
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg testet 2X22,watt set forsterker på mine Amati futura som sikkert ikke er så langt i fra homage. Det gikk fint opp til et vist nivå da ble det litt anstrengt. Men det låt flott på normalt lytte nivå. Det var mest prog rock:)

    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg testet 2X22,watt set forsterker på mine Amati futura som sikkert ikke er så langt i fra homage. Det gikk fint opp til et vist nivå da ble det litt anstrengt. Men det låt flott på normalt lytte nivå. Det var mest prog rock:)

    O
    Mener å huske at anbefalingen for Amati Futura var fra 50W og oppover. Jeg har prøvd med 35 W triode og det gikk greit på normale nivåer, men litt lite trøkk og heller upresist på høye volumer. Tipper som deg at 25 "rørwatt" går bra på Guarneriene, selv om det sikkert ikke er helt optimalt.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg testet 2X22,watt set forsterker på mine Amati futura som sikkert ikke er så langt i fra homage. Det gikk fint opp til et vist nivå da ble det litt anstrengt. Men det låt flott på normalt lytte nivå. Det var mest prog rock:)

    O
    Mener å huske at anbefalingen for Amati Futura var fra 50W og oppover. Jeg har prøvd med 35 W triode og det gikk greit på normale nivåer, men litt lite trøkk og heller upresist på høye volumer. Tipper som deg at 25 "rørwatt" går bra på Guarneriene, selv om det sikkert ikke er helt optimalt.
    Jeg opplever at Guarneriene spiller bra også på veldig lavt volum men de ber nesten om å skru opp volumkontrollen, jo mere, jo bedre .... og da holder vel ikke 25 watt :rolleyes:

    Roald Mikkelsen driver nå Sonus Faber Stradivari med Ayre VX-5 twenty forsterker (350w / 4ohm), og det er kanskje det beste jeg noengang har hørt hos Renaissance, noengang .... det er så bare inn i granskauen :eek:
     
    Sist redigert:

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei, noen som kjenner lydbildet fra sonus faber amagi homage og kan si noe om det.
    De er anbefalt med forsterker 30 - 300 watt, jeg har 25 rørwatt. Vil det holde?
    Lytter mest til jazztrioer og akustisk musikk på normale lydnivåer.
    Melder meg herved inn i venneklubben, med Amati Homage. Ett pent brukt sett fra 2003.
    Ikke fått hørt så veldig mye ennå, men det spiller stort og med meget bra holografi.
    Føler foreløpig at 25 rørwatt er tilstrekkelig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Mine Guarneri Evolution spiller fint på lave volum, men våkner til liv når det skrus opp litt. Det er kanskje ikke relevant i forhold til Amati, men jeg har hørt før at SF liker litt effekt. Jeg bruker en C-J ET-250S effekt på 2*400W i 4 ohm (2*250 i 8 ) og det spiller flott.

    BTW: Jeg brukte en C-J CAV-50 på 2*48 rørwatt på et sett Cremona jeg hadde før og følte aldri at det var for lite.
     
    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Mine Guarneri Evolution spiller fint på lave volum, men våkner til liv når det skrus opp litt. Det er kanskje ikke relevant i forhold til Amati, men jeg har hørt før at SF liker litt effekt. Jeg bruker en C-J ET-250S effekt på 2*400W i 4 ohm (2*250 i 8) og det spiller flott.

    BTW: Jeg brukte en C-J CAV-50 på 2*48 rørwatt på et sett Cremona jeg hadde før og følte aldri at det var for lite.
    Kan virke som dette er noe som er gjengs for Scan-Speak elementer. Response var slik og mine Meadowlark like så. Musikken slipper ikke helt før det er litt effekt og det skrues opp en del.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Siden det idag er 50 år siden Abbey Road ble utgitt, har jeg havnet på en Beatles-raptus. Først Abbey Road, så Revolver og nå A hard days night. Det lyder helt fantastisk på mine Guarneri m/Gravis. Skjønner egentlig ikke hva jeg skal med den nye remiksen av Giles Martin, men må jo ha den.
    Akkurat nå spiller A hard days night, og det er utrolig at noe innspilt i studio med 4-spors båndopptager i 1964 kan lyde så naturlig. Gjennomsiktig med ren og klar bassgjengivelse. Stemmene er spesielt flott gjengitt. Dette er riktignok stereo-remiksen fra 2009, men likevel. Helt klart høyttalernes fortjeneste!!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Siden det idag er 50 år siden Abbey Road ble utgitt, har jeg havnet på en Beatles-raptus. Først Abbey Road, så Revolver og nå A hard days night. Det lyder helt fantastisk på mine Guarneri m/Gravis. Skjønner egentlig ikke hva jeg skal med den nye remiksen av Giles Martin, men må jo ha den.
    Akkurat nå spiller A hard days night, og det er utrolig at noe innspilt i studio med 4-spors båndopptager i 1964 kan lyde så naturlig. Gjennomsiktig med ren og klar bassgjengivelse. Stemmene er spesielt flott gjengitt. Dette er riktignok stereo-remiksen fra 2009, men likevel. Helt klart høyttalernes fortjeneste!!
    Skulle gjerne hatt et rent mono-anlegg for avspilling av gammelrock, jazz og klassisk. Gir atskillig mer trøkk enn stereo.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Skikkelig på Stell dette!
    Eneste som slår meg av kritikk er av ren smaksaktig art.
    Etter min smak blir retningen til Sf litt fisefin. Noe av råskapen er borte i de nyere kreasjoner. Litt for mye frisering (Brasiliansk voksing :p) til tider for at kreasjonene også skal godtas av madam’en :confused:
    Sett Extrema ved siden av og de fremstår som rånete....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Her ser det sånn ut nå. Ashkenazy spiller Chopin etyder, og det gjør han glimrende (hvordan er det mulig å flytte fingrene så fort?). Gammel Decca innspilling fra 60-tallet.
    SF2.jpg


    Jeg syntes gismos Guarneri memento måtte få besøk av evolution. :)
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Koselig for Memento og få besøk av de flotte Evolution otare👍🏼🎶
    Nå er vel både Memento og Evolution nyere versjoner hos Sf, i rekkefølge som nevnt, i forhold til Extrema😉
    Så stiller meg latt bak det med «rånete» på de ennå eldre modeller😎😂
    Men vil samtidig påpeke at de ennå nyere modeller blir ennå mindre «rånete» i mine øyer😃

    gismo
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Designmessig synes jeg dette er noe av det lekreste som er lagd. 2-veis høyttalere på stativ gir et lett og elegant uttrykk. Det man mangler i bassen i store rom kan man fylle på med en sub eller 2 som jeg har. Gravisene gjør lite ut av seg visuelt, men fyller ut de dype tonene på et utmerket vis. De spille flott sammen med Guarneri. Jeg vet at man sier at det er vanskelig å få suber til å spille sømløst sammen med hovedhøyttalerne, men det er ikke tilfellet her.
    Jeg vurderte å sette subene under et bord mellom høyttalerne, men endte med å sette dem litt til side for høyttalerne. Det fungerer utmerket. De er i praksis ute av syne, men leverer dypbass på et utmerket vis.

    Jeg har aldri hørt Extrema, men har aldri helt klart å falle for utseende. I det hele tatt synes jeg nye SF er penere enn de gamle. Lydmessig har jeg absolutt ingen ting å utsette på mine. Jeg spiller i hovedsak det som gjerne kalles klassisk musikk, og det gjør de på en fortreffelig måte - både orkester, opera, kammer-, vokal- og klavermusikk. Dette oppsettet blir ikke byttet ut.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Etter en måned med Guarneri Evolution har jeg bare godord.... jeg har ikke hørt tidligere iterasjoner av Guarneri men Evolution er bare over all forventning. Jeg simpelthen elsker 2 veis stativhøyttalere og lurer på om Guarneri er ”as good as it gets”

    Smiler fra øre til øre hver gang jeg hører på musikk nå, og de er ennå ikke innspilt
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.644
    Sted
    Skien
    Er enig med otare at de nyere Sf ser penere ut enn de eldre og ikke minst så spiller de bedre (etter mine ører)
    Når det gjelder stativ av Sf så er favoritten min de nyeste ex3ma som det dessverre kun ble laget 30 par av!
    Ser mye flottere og moderne ut enn de forrige extrema men selvfølgelig forskjellige meninger om dette som med alt annet :)

    image_64093.jpg


    images-2.jpeg




    Mvh: Espen L
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Når det gjelder første gen. Extrema så må jo dette også sees i sammenheng med nostalgi-faktoren. Når man har eid både Extrema, EA1 og Gravis så blir man farget av dette på en annen måte enn en som blir introdusert til Sf med de nye seriene.
    Jeg er derimot en av dem som synes at ex3ma er dritkul og macho selv om jeg levde med institusjonen Extrema i mange år. Det jeg reagerer på ut fra personlig smak er at kolleksjonene har blitt ganske sminket og pretensiøse i uttrykket. Gjerne litt av det objektivistene kaller for ‘boutique’.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.644
    Sted
    Skien
    Når det gjelder første gen. Extrema så må jo dette også sees i sammenheng med nostalgi-faktoren. Når man har eid både Extrema, EA1 og Gravis så blir man farget av dette på en annen måte enn en som blir introdusert til Sf med de nye seriene.
    Jeg er derimot en av dem som synes at ex3ma er dritkul og macho selv om jeg levde med institusjonen Extrema i mange år. Det jeg reagerer på ut fra personlig smak er at kolleksjonene har blitt ganske sminket og pretensiøse i uttrykket. Gjerne litt av det objektivistene kaller for ‘boutique’.
    Kan forsåvidt være enig i det Distinctive men gjør da ingen ting at det heller mer mot "boutique" når det er så vakkert :)


    Mvh: Espen L
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Hei Godtfolk, var på Norgeslansering av Olympica Nova I og Olympica Nova V hos Roald Mikkelsen / Renaissance Audio, det ble kun spilt på Nova V.
    Dette er p.t. eneste butikken i Norge som har disse ;D

    Dette er superimponerende og absolutt veldig bra ting, men jeg opplever ikke helt den samme magien som på Sonus faber Homage produktene, men det skulle forøvrig bare mangle. Bassen er virkelig bra på en høyttaler av denne klasse og størrelse, Imaging er en klart bedre enn hva jeg har opplevd på tidligere Olympica serie, Finish er klart bedre enn tidligere Olympica serie, Slot porten bak fungerer åpenbart meget bra og så ser den superkul ut!

    Nå er heller ikke disse høyttalerne helt innspilt ennå, men ser ut som Sonus Faber har gjort et godt sprang oppover her fra tidligere Olympica serie.

    Anbefaler folk å løpe og høre på disse. Olympica Nova I er noe av det kuleste jeg har sett av stativhøyttalere :cool:

    Det ble ikke spilt på Nova I, men jeg må bare høre dem... jeg er tilhenger av to veis og lurer felt på hva Sonus faber har fått til her :p

    IMG_6711.jpg
    IMG_6713.jpg
    IMG_6718.jpg
    IMG_6719.jpg
    IMG_6720.jpg
    IMG_6721.jpg
    IMG_6722.jpg
    IMG_6723.jpg

    IMG_6724.jpg
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Designmessig synes jeg dette er noe av det lekreste som er lagd. 2-veis høyttalere på stativ gir et lett og elegant uttrykk. Det man mangler i bassen i store rom kan man fylle på med en sub eller 2 som jeg har. Gravisene gjør lite ut av seg visuelt, men fyller ut de dype tonene på et utmerket vis. De spille flott sammen med Guarneri. Jeg vet at man sier at det er vanskelig å få suber til å spille sømløst sammen med hovedhøyttalerne, men det er ikke tilfellet her.
    Jeg vurderte å sette subene under et bord mellom høyttalerne, men endte med å sette dem litt til side for høyttalerne. Det fungerer utmerket. De er i praksis ute av syne, men leverer dypbass på et utmerket vis.

    Jeg har aldri hørt Extrema, men har aldri helt klart å falle for utseende. I det hele tatt synes jeg nye SF er penere enn de gamle. Lydmessig har jeg absolutt ingen ting å utsette på mine. Jeg spiller i hovedsak det som gjerne kalles klassisk musikk, og det gjør de på en fortreffelig måte - både orkester, opera, kammer-, vokal- og klavermusikk. Dette oppsettet blir ikke byttet ut.
    Gjeldende design som igjen fører til "enkelhet og letthet" i uttrykket støtter jeg deg 100% otare!
    2 veis stativere fra Sf er også mine favoritter, falt pladask da Guarneri Memento kom og da jeg fikk høre dem
    så ble det helt supert etter musikken jeg spiller og mine ører/smak ;)

    Syns dine som kom etterpå er ennå et hakk opp og står på ønskelista, men så stopper det litt opp der etter min
    smak da vi kommer til design? Syns de som nå har overtatt har mistet litt av sjarm og sting selv om de lydmessig
    spiller meget bra fortsatt.
    Gravis har jeg dessverre aldri fått tester hjemme, bare hørt på demo, så de har jeg ikke
    kunnet forsøkt integrere med mine Memento. Men den er jo «inhouse» da;)

    Har hatt et par REL i mitt eie i tradisjonell subutforming som fungerte bra. Men da Mono tipset meg om REL Habitet så satt det helt perfekt:D En sub med en hurtighet som matchet Memento, 2stk aktive 6,5 og en 10 slave vendt mot veggen ble innertier her hjemme i min stue!
    Selv om den kan minne om en sort stresskoffert:p
    Men den trenger en stabil vegg hos meg er de boltet i tømmerveggen i mitt gamle hus og med litt jobb ang både plassering
    og tuning forsvant den helt:D Ikke noen sub for de som krever masse under 30Hz, men ned i underkant dit ble det helt perfekt! Men visuelt skulle jeg jo hatt 2 stk men ikke noen behov rent lydmessig.
    Har hatt flere på lytting som har poengtert at de sjelden har hørt en bedre integrert sub:) Sånt er jo kult å høre da 8)

    36D972EE-2112-4259-B272-2E406AB0F0A3.jpg


    669706BC-E8AC-47C0-8F60-023E7CC63A95.jpg




    Bass har også en «signatur-sound» når man lytter litt rundt omkring hos andre (tørr, saftig, hurtig, sløv, ren og med informasjon/nyanser eller litt ullen om man vil.....:cool:)
    REL Habitat har en tilnærmet helt lik bass-sound som Mementoene og som derfor gjør
    at jeg trives med kombinasjonen:D

    gismo
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn