Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Et kjapt teknikkspørsmål om SF Olympica 3: Høyttaleren er nominelt 4 Ohm. Dersom man biamper, vil da hver forsterker drive høyttaleren med 8 Ohm last?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Et kjapt teknikkspørsmål om SF Olympica 3: Høyttaleren er nominelt 4 Ohm. Dersom man biamper, vil da hver forsterker drive høyttaleren med 8 Ohm last?
    Jeg har vurdert å bi-ampe jeg også på mine O2. Så dette var ett interessant spørsmål :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje ikke rett underforum.... Folk her er vel mer opptatt av estetikk, enn teknikk? :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Skal bare tilføye at jeg kjørte ca 600 km forrige helg - med fem samtidig utstedte ekstremvarsler fra Meteorologiske - for å hente et par Olympica 3, men de kom frem og står nå i stua og poserer. :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.890
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Skal bare tilføye at jeg kjørte ca 600 km forrige helg - med fem samtidig utstedte ekstremvarsler fra Meteorologiske - for å hente et par Olympica 3, men de kom frem og står nå i stua og poserer. :)
    Gratulerer med de :)

    O
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Trenger ikke være så lur, en god bløff gjør ofte samme nytten... :)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Skien
    Skal bare tilføye at jeg kjørte ca 600 km forrige helg - med fem samtidig utstedte ekstremvarsler fra Meteorologiske - for å hente et par Olympica 3, men de kom frem og står nå i stua og poserer. :)
    Gratulerer med de :)
    Legg gjerne ut litt bilder av dine nye smykker.


    Mvh: Espen L
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Tre sånne ved siden av hverandre låter forbasket dårlig. :) Men nå ser vi frem til Einsteins bilder - med eller uten biamping. 8)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skal bare tilføye at jeg kjørte ca 600 km forrige helg - med fem samtidig utstedte ekstremvarsler fra Meteorologiske - for å hente et par Olympica 3, men de kom frem og står nå i stua og poserer. :)
    Oppe i Lofoten? Jeg vurderte å hente de selv. Gratulerer :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Beklager at det bare er fra mobil i kveld, men har dessverre ikke kameraet tilgjengelig.

    SF er en gammel drøm, helt siden jeg så og hørte Extrema og Electra Amator en gang rundt 1990 hos Tømmervik. Kom imidlertid hjem med et par ML Quest fra Boahs som skulle drives av en Cyrus One.... At det ikke ble et sonisk nirvana når jeg kom hjem er vel neppe en overraskelse.

    IMG-20190301-WA0016.jpg


    IMG-20190301-WA0007.jpg


    IMG-20190301-WA0000.jpg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vakkert. Ikke dårlig. Gratulerer.
    Til tony: "Oppover "? Kanskje han kjørte "nedover"?? Lofoten/Harstad er jo nesten midt i Norge. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og synes avslutningen nederst på "bassporten" er så vakkert utført at jeg nesten driter i lyden.... Får gåsehud bare av å se på den.

    IMG-20190301-WA0016.jpg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vakkert. Ikke dårlig. Gratulerer.
    Til tony: "Oppover "? Kanskje han kjørte "nedover"?? Lofoten/Harstad er jo nesten midt i Norge. :)
    Mo i Rana er ca midt i Norge ;) Ved Bodø, eller der omkring så går det mest østover.
    Antagelsen om at han kjørte nordover var basert på at det bor flere mennesker 600km sør for Harstad enn det gjør 600km nord (les: øst) for Harstad :D
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    For å avklare alle spekulasjoner om avstand og himmelretninger, så kjørte jeg i nedoverbakke ca 300 km og oppoverbakke i ca 300 km når jeg skulle hjem. Derfor 600 km, ca. avstand mellom Tromsø - Harstad t/r :)

    Og det var et djevelsk føre med sterk kuling, rein skøyteis og hvor man ba tre «Ave-Maria» før møtet med trailerne. :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Håper at du har et religiøst forhold også til høyttalerne - de fortjener det med en himmelsk lyd. :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Mye sport og kanskje litt lite musikk for tiden, men godsakene står da der👍🏼😂

    21FCB360-2E92-4826-B647-FE77AA61DC8D.jpg
    9518E420-D446-4C3F-8E68-354C5163F88D.jpg


    Fortsatt god TV-sports helg😎😉

    gismo
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken elektronikk får et par sf venere 3.0 til å yte best mulig.
    Er stor sansynlighet for at det blir en surround receiver i første omgang grunnet budsjett.
    Noen tips i prisleiet ca. 10k brukt.
    Hovedfokus på stereo, surround biten har lav prioritet, har ikke behov for mere enn 5.1
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Kjøpte meg en Gravis II på Stereofilsalget. Det er bare bassen som er i slankeste laget på Guarneri evolution. Nå går det dypt så det holder. Betalte 10 600. Det er den verdt. Slo også til med en Pioneer PD-70AE.

    Så nå er hovedanlegget:

    Kilde: Pioneer PD-70AE
    Pre: Conrad-Johnson ET-2
    Effekt: Conrad-Johnson ET250S
    Høyttalere: SF Guarneri Evolution + Gravis II
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kjøpte meg en Gravis II på Stereofilsalget. Det er bare bassen som er i slankeste laget på Guarneri evolution. Nå går det dypt så det holder. Betalte 10 600. Det er den verdt. Slo også til med en Pioneer PD-70AE.

    Så nå er hovedanlegget:

    Kilde: Pioneer PD-70AE
    Pre: Conrad-Johnson ET-2
    Effekt: Conrad-Johnson ET250S
    Høyttalere: SF Guarneri Evolution + Gravis II
    Veldig flotte komponenter alt sammen. :) Får du overgangen mellom sub og monitorer til å låte "sømløst"?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ikke gjort noen forsøk på å tilpasse noe som helst foreløpig. Tungt nok å bære og koble sammen :(
    Så langt virker det som om det er avhengig av kildematerialet, men må nok finjustere og teste ut mer - nivå, delefrekvens etc.... Jeg spilte noe tysk tidligbarokk som låt veldig naturlig. Pink Floyds DSotM låt også flott. Beatles White Album var ikke like bra. Så langt må suben stå på siden av hovedhøyttalerne, men jeg skal ommøblere etter hvert og plassere den mellom Guarneriene.

    Oppdatert: Nå har jeg spilt flere CDer med klassisk musikk, og det henger fint sammen. De gir fin støtte i bassen uten at det virker unaturlig. Det er mulig at det er vanskeligere med pop/rock, men det spiller jeg veldig sjelden.

    Oppdatert 2: Nå har jeg prøvd litt mer. Stevie Ray Vaughan, Etta James, Pink Floyd. Og mange klassiske CDer. Det funker fantastisk. Ingen problemer med integreringen. Helt sømløst. Hører ikke når suben spiller annet enn at bassen er dyp og kraftig. Helt integrert i lydbildet. Denne suben får min fulle anbefaling.

    PS: Det kan jo være mine preferanser som spiller meg et puss. Jeg er mer opptatt av musikken enn av lyden og sitter ikke og finlytter. I mine ører er dette bortimot perfekt. Kanskje er det placebo. Jeg er uansett veldig fornøyd.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Og nå ser det slik ut (foreløpig):

    Gravis.jpg


    Står på et billig IKEA-møbel. Sony-spilleren i "underetasjen" brukes ikke etter at Pioneeren er innkjøpt. Hvite barnesikringsknotter på Conrad-Johnsonene.
    Skulle gjerne satt Gravis-en mellom Guarneriene, men som dere ser er det ikke plass. Det blir vel innkjøpt et rack etter hvert, så da skal den flyttes.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har ikke gjort noen forsøk på å tilpasse noe som helst foreløpig. Tungt nok å bære og koble sammen :(
    Så langt virker det som om det er avhengig av kildematerialet, men må nok finjustere og teste ut mer - nivå, delefrekvens etc.... Jeg spilte noe tysk tidligbarokk som låt veldig naturlig. Pink Floyds DSotM låt også flott. Beatles White Album var ikke like bra. Så langt må suben stå på siden av hovedhøyttalerne, men jeg skal ommøblere etter hvert og plassere den mellom Guarneriene.

    Oppdatert: Nå har jeg spilt flere CDer med klassisk musikk, og det henger fint sammen. De gir fin støtte i bassen uten at det virker unaturlig. Det er mulig at det er vanskeligere med pop/rock, men det spiller jeg veldig sjelden.

    Oppdatert 2: Nå har jeg prøvd litt mer. Stevie Ray Vaughan, Etta James, Pink Floyd. Og mange klassiske CDer. Det funker fantastisk. Ingen problemer med integreringen. Helt sømløst. Hører ikke når suben spiller annet enn at bassen er dyp og kraftig. Helt integrert i lydbildet. Denne suben får min fulle anbefaling.

    PS: Det kan jo være mine preferanser som spiller meg et puss. Jeg er mer opptatt av musikken enn av lyden og sitter ikke og finlytter. I mine ører er dette bortimot perfekt. Kanskje er det placebo. Jeg er uansett veldig fornøyd.
    Placebo er jo helt greit, og takk for svar. All god Hi-Fi er placebo, som vel betyr noe sånt som "jeg vil behage". Så det kan vi like. :)
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Noen som har hørt de nye Electa Amator III, eventuelt sammenlignet med andre Sonus Faber stativmodeller?

    Jeg fikk høre de i dag på messe i Larvik. Det er helt umulig å bedømme de lydmessig, rommet og plasseringen var langt fra optimalt.

    Jeg eier selv et par Electa Amator MK1. Smak er forskjell fra person til person, men jeg mener de gamle er overlegne når det kommer til utseende. Og de gamle hadde også stativer som kunne justeres i høyden, enten du gikk for trestativene eller metallstativene med buede tresider.
    2-0 til MK1 på det fysiske. Lydmessig kan jeg ikke si noe.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Skien
    Og nå ser det slik ut (foreløpig):

    Vis vedlegget 533635

    Står på et billig IKEA-møbel. Sony-spilleren i "underetasjen" brukes ikke etter at Pioneeren er innkjøpt. Hvite barnesikringsknotter på Conrad-Johnsonene.
    Skulle gjerne satt Gravis-en mellom Guarneriene, men som dere ser er det ikke plass. Det blir vel innkjøpt et rack etter hvert, så da skal den flyttes.
    Flott system du har otare :)


    Mvh: Espen L
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Takk. Med suben spiller det helt nydelig. Det var litt tannløst før da bassen hadde klare mangler. Nå spiller det fantastisk. Den suben var en ekstrem forbedring i dette rommet. Verdt hver en krone.
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Noen som har hørt de nye Electa Amator III, eventuelt sammenlignet med andre Sonus Faber stativmodeller?

    Jeg fikk høre de i dag på messe i Larvik. Det er helt umulig å bedømme de lydmessig, rommet og plasseringen var langt fra optimalt.

    Jeg eier selv et par Electa Amator MK1. Smak er forskjell fra person til person, men jeg mener de gamle er overlegne når det kommer til utseende. Og de gamle hadde også stativer som kunne justeres i høyden, enten du gikk for trestativene eller metallstativene med buede tresider.
    2-0 til MK1 på det fysiske. Lydmessig kan jeg ikke si noe.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det største problemet med EA MK1 synes jeg var enkelte pustelyder fra bassrefleksporten ved høyt volum.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Tja - hva skal jeg si? Den spiller altunntatt BlueRay Audio. Digital inngang så den kan brukes som DAC. Enkel og oversiktlig fjernkontroll. Den oser av kvalitet. Har ikke prøvd å sammenligne med andre spillere - etter at den kom i hus har jeg ikke følt behovet for å bruke noen av de andre spillerne jeg har. Jeg spiller nesten utelukkende klassisk musikk og strykere, blåsere og stemmer gjengis med en utrolig nærhet og autentisitet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn