Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gomslork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    55
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Her er noen bilder av høyttalerne







    Skinn både foran, på toppen og bak. Her har de ikke spart på mye.


    Bassport som går langs hele kanten.


    Primare I32 med MM30. Koblet via Nad T757 når film vises.


    Og til slutt litt detaljer.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.839
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det e muli du e en gomslork, men de høytalleran va det ikkje nokka ustelt med! :)
    Gratulere, knallfine!
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Noen som har sammenlignet Olympica mot Cremona?

    A.J.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    PEEENT. Jeg har veldig lyst på Olympia selv senere, som en høyttaler nr.2 i hifioppsettet mitt. Dem har imponert meg veldig på 3 seanser.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    @gomslork: Veeldig pent og stilrent oppsett! :)
    Sonus Faber lager fabelaktig gode høyttalere!

    Skal ha Elipsa selv, en vakker dag ;)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.642
    Antall liker
    32.578
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Se der ja;) Dette er snadder for både øyne og ører!!
    De er utrolig flotte, helt ned i minste detalj:)
    Men håper du gir dem litt mere plass (fra bakvegg) da du lytter?? Dette så litt trangt ut, sagt i beste mening gomslork:):)
    Gratulerer igjen, blir varm om hjertet da folk oppdager og satser på SF-høytalere....:p

    gismo

    Edit: Lekkert, rent og ryddig er vel ikke å ta i, sånn skal det være!!
     
    Sist redigert:

    gomslork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    55
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Takk takk. Ja, det ser penere ut nå enn før.

    Må eksperimentere litt med plasseringen, disse ble litt dypere og mer tilbakelent enn de forige høyttalerne, så mulig de må flyttes fram et par hakk.
    Er litt trangt om plassen her da planløsningen ikke er helt optimal, men det er vel ikke ofte den er det.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!! For et oppsett! Har kun tafsa på demoparet på Soundgarden (Trd.) - det var en taktil hifiopplevelse uten lyd. Skulpturer!

    SF vekker "må-ha-genet" - Venere var ikke all verden for meg (demo), men jeg bør kanskje grave dypere i lommeboka... :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    er litt skeptisk til "gitteret" til høyttaleren.. har som oftest disse av når jeg spiller musikk, men skulle gjerne hatt noe mer "beskyttende" når dem stod ubrukt... De strengene der beskytter lite :p. Men gud bedre for en gudommelig lyd jeg fikk servert av Olympia 2 og 3, selv Korn sin første plate (KoRn) fikk dybde og "stage" som jeg "aldri" før har hørt :O
     

    gomslork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    55
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Ja, det er ikke mye beskyttelse fra det der. Er noe slags gummi som står i spenn når man fester det oppe og nede.
    Første gang jeg prøvde å sette de på ble det bare rot i strengene. Lærte fort at de må holdes på plass mens man spenner strikkene.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.642
    Antall liker
    32.578
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Her er noen bilder av høyttalerne







    Skinn både foran, på toppen og bak. Her har de ikke spart på mye.


    Bassport som går langs hele kanten.


    Primare I32 med MM30. Koblet via Nad T757 når film vises.


    Og til slutt litt detaljer.
    Har disse smykkene fått noen timer spilling så du kan høre hva som bor i dem nå :confused:;)

    gismo
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Et spørsmål til Sonus Faber kjennere. De fleste Sonus Faber høyttalere er lutet litt bakover. Skal dette også gjøres på Liuto tower? Klarer ikke finne noe klart svar på det? Noen som har testet eller har noen formening om det? Det er en utrolig bra høyttaler prisen tatt i brtraktning. Drømmen er vel Olympica, men klarer meg godt med Liuto for tiden.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Her er det vel egentlig bare å prøve seg frem.
    Jeg har merket meg at mine høyttalere låter best dersom jeg sitter lavt - gjerne direkte på gulvet. Så når jeg sitter i godstolen, sitter jeg egentlig litt høyt. Men dersom jeg luter høyttalerne for mye bakover, kan det bli problemer med refleks fra taket.
     

    pierre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    67
    Mine Amati Anniversario er nok en smugle for store til mit rum. Jeg kan ikke give dem de rette betingelser, der hvor top/ mellemtone lyder bedst, der er desværre for meget bass. Det er ikke voldsomt eller noget, men nok til at det er irriterende - nogle gange!

    Jeg har så overvejet de nye Guarnier Evolution, men er så bange for om de overhoved kan leverer bass. De går jo kun ned til 40hz.

    Min stue er 4x5 m med 3 m til loftet.
    Nogle erfaringer ?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Et spørsmål til Sonus Faber kjennere. De fleste Sonus Faber høyttalere er lutet litt bakover. Skal dette også gjøres på Liuto tower? Klarer ikke finne noe klart svar på det? Noen som har testet eller har noen formening om det? Det er en utrolig bra høyttaler prisen tatt i brtraktning. Drømmen er vel Olympica, men klarer meg godt med Liuto for tiden.
    Jeg har Liuto selv, og som man ser utfra brakettføttene så gir de minimale muligheter for tiltjustering. Så, i motsetning til hva som er tilfelle for flere andre modeller kan man nok konkludere med at det ikke er meningen fra SF`s side at de skal tiltes - ihvertfall ikke spes. mye.
    Et eller annet sted (jeg ikke husker i farten) leste jeg at man faktisk kunne/burde forsøke seg med å tilte de litt fremover.
    Jeg har mine stående rett, og bruker ikke brakettene og føttene, men har de stående på tilskårede biter av Regupol (3 stk av ca. 5x4 cm pr ht). Forsøkte å tilte de litt bakover under de første testinger, men konkluderte med at de låt best stående rett.

    Forøvrig er jeg helt enig med deg at Liuto er "mye" høyttaler for pengene. Jeg lånte, testet og lyttet til mange før jeg landet på Liuto - og har absolutt ikke angret på valget. Designmessig og visuelt er de også et langt penere "møbel" (mine er i valnøtt) enn det meste andre i prisklassen, hvilket egentlig gjelder "alt" fra SF :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mine Amati Anniversario er nok en smugle for store til mit rum. Jeg kan ikke give dem de rette betingelser, der hvor top/ mellemtone lyder bedst, der er desværre for meget bass. Det er ikke voldsomt eller noget, men nok til at det er irriterende - nogle gange!

    Jeg har så overvejet de nye Guarnier Evolution, men er så bange for om de overhoved kan leverer bass. De går jo kun ned til 40hz.

    Min stue er 4x5 m med 3 m til loftet.
    Nogle erfaringer ?
    Det er nok mange her på sentralen som vet mer om dette enn jeg, men trekk i alle fall høyttalerne lengst unna veggene, særlig hjørne og bakvegg. Deretter kan du forsøke å rulle et teppe el liknende og sette det på høykant i hvert hjørne bak høyttalerne - dette for å minske resonans fra bassen. Hvis du i tillegg har teppe på gulvet foran høyttalerne og trekker godstolen litt ut på gulvet, har du i alle fall en viss romdempning. Jeg er slett ikke sikker på om rommet egentlig er for lite, men heller til at det er et spørsmål om riktig romdempning.

    Er ikke det nok, og ikke ønsker å dempe rommet ytterligere, kan du evt forsøke å legge et tynt stykke filt el likn foran basselementet for å dempe lyden. Ikke så pent, men jeg har til tider forsøkt slike løsninger når jeg har ønsket å endre forholdet mellom bass/mellomtone og diskant. Resultatet av forsøkene har variert....:)

    Endelig går det an å sette inn en motstand mellom inputen til tweeter/mellomtoneelement og inputen til basselementene. Dette vil redusere signalet til bassen dersom du husker på å koble høyttalerkablene til øverste input, dvs tweeter/mellomtoneelement.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.642
    Antall liker
    32.578
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Mine Amati Anniversario er nok en smugle for store til mit rum. Jeg kan ikke give dem de rette betingelser, der hvor top/ mellemtone lyder bedst, der er desværre for meget bass. Det er ikke voldsomt eller noget, men nok til at det er irriterende - nogle gange!

    Jeg har så overvejet de nye Guarnier Evolution, men er så bange for om de overhoved kan leverer bass. De går jo kun ned til 40hz.

    Min stue er 4x5 m med 3 m til loftet.
    Nogle erfaringer ?
    Om du er helt avhengig av bass godt under 40hz så kan jeg ikke garantere deg det, men at de "leverer bass overhodet" skal du ikke bekymred deg for;)
    Din stue på 20 m2 og litt over normal takhøyde vil ikke være noe problem for Guarnier Evolution:)
    Mine Guarneri Memento (med 5,5") kan lett spille bass med meget god kvalitet og med riktig mengde i et rom på 20 m2, dette på en måte som tilfredstiller
    mine krav ned til underkant av 40hz i alle fall!!

    gismo
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mine Amati Anniversario er nok en smugle for store til mit rum. Jeg kan ikke give dem de rette betingelser, der hvor top/ mellemtone lyder bedst, der er desværre for meget bass. Det er ikke voldsomt eller noget, men nok til at det er irriterende - nogle gange!

    Jeg har så overvejet de nye Guarnier Evolution, men er så bange for om de overhoved kan leverer bass. De går jo kun ned til 40hz.

    Min stue er 4x5 m med 3 m til loftet.
    Nogle erfaringer ?
    Om du er helt avhengig av bass godt under 40hz så kan jeg ikke garantere deg det, men at de "leverer bass overhodet" skal du ikke bekymred deg for;)
    Din stue på 20 m2 og litt over normal takhøyde vil ikke være noe problem for Guarnier Evolution:)
    Mine Guarneri Memento (med 5,5") kan lett spille bass med meget god kvalitet og med riktig mengde i et rom på 20 m2, dette på en måte som tilfredstiller
    mine krav ned til underkant av 40hz i alle fall!!

    gismo
    Helt sikkert riktig, men det billigste er jo alltid å se hvor bra man kan få de gamle til å lyde.....:)

    Dette med litt dominerende bass er vel for øvrig et ikke helt ukjent problem med Amati Anniversario??
     

    pierre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    67
    Mine Amati Anniversario er nok en smugle for store til mit rum. Jeg kan ikke give dem de rette betingelser, der hvor top/ mellemtone lyder bedst, der er desværre for meget bass. Det er ikke voldsomt eller noget, men nok til at det er irriterende - nogle gange!

    Jeg har så overvejet de nye Guarnier Evolution, men er så bange for om de overhoved kan leverer bass. De går jo kun ned til 40hz.

    Min stue er 4x5 m med 3 m til loftet.
    Nogle erfaringer ?
    Om du er helt avhengig av bass godt under 40hz så kan jeg ikke garantere deg det, men at de "leverer bass overhodet" skal du ikke bekymred deg for;)
    Din stue på 20 m2 og litt over normal takhøyde vil ikke være noe problem for Guarnier Evolution:)
    Mine Guarneri Memento (med 5,5") kan lett spille bass med meget god kvalitet og med riktig mengde i et rom på 20 m2, dette på en måte som tilfredstiller
    mine krav ned til underkant av 40hz i alle fall!!

    gismo
    Helt sikkert riktig, men det billigste er jo alltid å se hvor bra man kan få de gamle til å lyde.....:)

    Dette med litt dominerende bass er vel for øvrig et ikke helt ukjent problem med Amati Anniversario??
    Jeg er enig i at opstilling, rum akustik osv skal være på plads før man hopper ud i noget andet.
    Jeg har rodet med deres placering i over 6 måneder og fundet det bedste sted. Jeg har DaaD bass traps bag højtalerne og en masse andet akustisk tiltag.
    Så jeg har prøvet mig frem og mener derfor ikke at jeg kan give disse højtalere de rette betingelser. Så derfor kunne SF G. Evolution jo være et oplagt skift :p
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja vel....
    Jeg har aldri hørt Evolution, så jeg vet ikke mer om disse enn det som står i anmeldelsene, som jo stort sett er gode. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.839
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Eller biltur med kassebilen så han gismo har plass i bagasjen hemat ;)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Eller biltur med kassebilen så han gismo har plass i bagasjen hemat ;)
    Ja, kunne vært interessant å få en kommentar fra noen som har hørt både de "gamle" og de "nye" på samme anlegg. Så her får Gismo bare punge ut...... ;)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.642
    Antall liker
    32.578
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Eller biltur med kassebilen så han gismo har plass i bagasjen hemat ;)
    Ja, kunne vært interessant å få en kommentar fra noen som har hørt både de "gamle" og de "nye" på samme anlegg. Så her får Gismo bare punge ut...... ;)
    Slutt på penga nå grammofon :p
    Men artig hadde det vøri ;)

    gismo
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skal ta meg en tur innom å se på G.Evo en dag! ;) De er forøvrig også i demo på HiFi-Stället i Göteborg.!

    Han har også Sonus Faber - The Sonus Faber!! inne i butikken, Amati Futura og G Evolution med mer! Den butikken er snop for en HiFi elsker, og anbefales !
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.642
    Antall liker
    32.578
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg skal ta meg en tur innom å se på G.Evo en dag! ;) De er forøvrig også i demo på HiFi-Stället i Göteborg.!

    Han har også Sonus Faber - The Sonus Faber!! inne i butikken, Amati Futura og G Evolution med mer! Den butikken er snop for en HiFi elsker, og anbefales !
    Der skulle vi ha vøri en tur skjønner je ;)
    The Sonus faber da gett, 615 kg vellyd:D

    gismo
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skal ta meg en tur innom å se på G.Evo en dag! ;) De er forøvrig også i demo på HiFi-Stället i Göteborg.!

    Han har også Sonus Faber - The Sonus Faber!! inne i butikken, Amati Futura og G Evolution med mer! Den butikken er snop for en HiFi elsker, og anbefales !
    Der skulle vi ha vøri en tur skjønner je ;)
    The Sonus faber da gett, 615 kg vellyd:D

    gismo
    Jepps, tror han skulle ha ca 1100000.- SEK for de ! :rolleyes: 1 av 30 par produsert! de var forøvrig sinnsvakt store!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Den som måtte høre "The Sonus Faber" (Fenice) må straks gi tilbakemelding, særlig om hvordan den låter i forhold til Aida. Jeg føler meg ikke helt sikker på om Big Brother er så meget bedre, men jeg kan jo ta feil. ...Utseendemessig har i hvert fall SF laget atskillig penere produkter.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Disse er det muligheter på nå :)
    Se børsen! Nydelige i rett finish;)

    Vis vedlegget 275547

    gismo
    Ikke kjøp i Sverige for import til Norge. Da påløper det merverdiavgift med 25 pst. Blir du tatt, får du et saftig tillegg, og det hele blir en dyr affære. Du kan faktisk få kjøpt billigere nytt på Stereofil........
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Disse er det muligheter på nå :)
    Se børsen! Nydelige i rett finish;)


    gismo
    Ikke kjøp i Sverige for import til Norge. Da påløper det merverdiavgift med 25 pst. Blir du tatt, får du et saftig tillegg, og det hele blir en dyr affære. Du kan faktisk få kjøpt billigere nytt på Stereofil........
    Noen svenske butikker lar deg handle uten å betale svensk MVA, slik at du betaler den norske MVA på grensen. Du sparer hele 1% :) Men, det kan være at de har bedre deals eller bedre tilgjengelighet. BAre vær sikker på at produktet er tilpasset norske forhold :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Disse er det muligheter på nå :)
    Se børsen! Nydelige i rett finish;)


    gismo
    Ikke kjøp i Sverige for import til Norge. Da påløper det merverdiavgift med 25 pst. Blir du tatt, får du et saftig tillegg, og det hele blir en dyr affære. Du kan faktisk få kjøpt billigere nytt på Stereofil........
    Noen svenske butikker lar deg handle uten å betale svensk MVA, slik at du betaler den norske MVA på grensen. Du sparer hele 1% :) Men, det kan være at de har bedre deals eller bedre tilgjengelighet. BAre vær sikker på at produktet er tilpasset norske forhold :)
    Hvorfor ikke bare kjøpe og hente selv, uten å betale moms? :rolleyes:
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Disse er det muligheter på nå :)
    Se børsen! Nydelige i rett finish;)


    gismo
    Ikke kjøp i Sverige for import til Norge. Da påløper det merverdiavgift med 25 pst. Blir du tatt, får du et saftig tillegg, og det hele blir en dyr affære. Du kan faktisk få kjøpt billigere nytt på Stereofil........
    Noen svenske butikker lar deg handle uten å betale svensk MVA, slik at du betaler den norske MVA på grensen. Du sparer hele 1% :) Men, det kan være at de har bedre deals eller bedre tilgjengelighet. BAre vær sikker på at produktet er tilpasset norske forhold :)
    Hvorfor ikke bare kjøpe og hente selv, uten å betale moms? :rolleyes:
    Til Redux. Tror ikke det er så enkelt, fordi dette er et second hand- produkt. Etter svensk merverdilovgivning slipper trolig selgeren (som er momspliktig til svarige) med å betale skatt av vinstmarginen, DVs forskjellen mellom innkjøpspris og salgspris. Her er en link om dette fra svenske skattemyndigheter:

    https://www.skatteverket.se/foretag...skattning.4.58d555751259e4d6616800010756.html

    Ved import til Norge, gjelder så vidt jeg vet regelen om moms på totalverdien - i alle fall ifølge en svoger som er fortoller ved Gardermoen. Det innebærer at et eventuelt momsfradrag i Sverige vil hjelpe lite. I tillegg kommer transportomkostninger etc etc.


    Til Gismo: Jo selvsagt tar mange sjansen, og oftest går det bra. Men jeg forutsetter selvsagt at alle her på sentralen opptrer lovlig. Det er bare deltakere på andre fora som ikke oppfører seg bra. Jeg tror derfor jeg opprettholder min anbefaling- enn så lenge.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.642
    Antall liker
    32.578
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Noen svenske butikker lar deg handle uten å betale svensk MVA, slik at du betaler den norske MVA på grensen. Du sparer hele 1% :) Men, det kan være at de har bedre deals eller bedre tilgjengelighet. BAre vær sikker på at produktet er tilpasset norske forhold :)
    Hvorfor ikke bare kjøpe og hente selv, uten å betale moms? :rolleyes:
    Til Redux. Tror ikke det er så enkelt, fordi dette er et second hand- produkt. Etter svensk merverdilovgivning slipper trolig selgeren (som er momspliktig til svarige) med å betale skatt av vinstmarginen, DVs forskjellen mellom innkjøpspris og salgspris. Her er en link om dette fra svenske skattemyndigheter:

    https://www.skatteverket.se/foretag...skattning.4.58d555751259e4d6616800010756.html

    Ved import til Norge, gjelder så vidt jeg vet regelen om moms på totalverdien - i alle fall ifølge en svoger som er fortoller ved Gardermoen. Det innebærer at et eventuelt momsfradrag i Sverige vil hjelpe lite. I tillegg kommer transportomkostninger etc etc.


    Til Gismo: Jo selvsagt tar mange sjansen, og oftest går det bra. Men jeg forutsetter selvsagt at alle her på sentralen opptrer lovlig. Det er bare deltakere på andre fora som ikke oppfører seg bra. Jeg tror derfor jeg opprettholder min anbefaling- enn så lenge.
    ?? Hmmm. Jeg skrev da bare at disse nå er til salgs jeg da.
    Så du får vel rette din anbefalig til den som har oppfordret til eventuelle ulovligheter:confused:

    gismo
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Disse er det muligheter på nå :)
    Se børsen! Nydelige i rett finish;)


    gismo
    Ikke kjøp i Sverige for import til Norge. Da påløper det merverdiavgift med 25 pst. Blir du tatt, får du et saftig tillegg, og det hele blir en dyr affære. Du kan faktisk få kjøpt billigere nytt på Stereofil........
    Noen svenske butikker lar deg handle uten å betale svensk MVA, slik at du betaler den norske MVA på grensen. Du sparer hele 1% :) Men, det kan være at de har bedre deals eller bedre tilgjengelighet. BAre vær sikker på at produktet er tilpasset norske forhold :)
    Hvorfor ikke bare kjøpe og hente selv, uten å betale moms? :rolleyes:
    Du må hente dem selv - men du kan selvfølgelig kjøre på grønt og ikke rødt og unngå å betale MVA. Det kan du jo med sprit også - og heter smugling på godt norsk :) Jeg under på om tollvesenet har noe erfaring med smugling av hifi :))
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sendte et rast spørsmål til selgeren, og han svarte:

    "Det aktuella paret är inköpta privat, varför jag inte kan dra av moms/VAT vid en export. Däremot så kan de givetvis avhämtas i Stockholm/Sverige om så önskas."

    Så vet vi det. :)

    Men jeg tror det er en liten miss her: Hvis han handler fra butikk/firma, er det neppe noe som heter privatkjøp. Moms skal beregnes. Så vidt jeg vet, var det det Hi-Fi Huset i Bærum bommet på, og gikk dundrende konk for et år siden da skattemyndighetene skjønnsberegnet momsen ut fra antatt omsetning. Men dette behøver vel vi dødelige ikke å bekymre oss for.

    Jeg er sikkert paranoid fordi mitt yrke er å spore opp sånne som unndrar moms ved innførsel av teknologi fra Sverige! :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn