Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Interessant. Det har jo vært ventet at SF ville lage noe slikt.

    Opplysninger om pris??
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Elsker designet!! ;) Skulle bare ønske det gikk an å lage slike design i den størrelsen uten at det må koste en årslønn ;)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Elsker designet!! ;) Skulle bare ønske det gikk an å lage slike design i den størrelsen uten at det må koste en årslønn ;)
    Vil heller bruke penger på lyd enn på gull. Begynner å bli litt smakløst dette her. ....
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Elsker designet!! ;) Skulle bare ønske det gikk an å lage slike design i den størrelsen uten at det må koste en årslønn ;)
    Vil heller bruke penger på lyd enn på gull. Begynner å bli litt smakløst dette her. ....
    Smakløst for oss i Europa ja, men veldig vanlig at rike asiatiske kunder vil ha høyttaleren levert i ekte gull finish. Focal leverte et sett med Grand Utopia til en velstående person i Østen i 24k gullfinish. Kostet visstnok dobbelt av en vanlig Grand Utopia par.
    Produsentene leverer bare etter etterspørsel og i High-end verden er det helt vanlig at du får den finish du ønsker om du blar opp pengene. Det har ingenting med utviklingen (lyd egenskaper) av produktet ellers å gjøre.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Elsker designet!! ;) Skulle bare ønske det gikk an å lage slike design i den størrelsen uten at det må koste en årslønn ;)
    Vil heller bruke penger på lyd enn på gull. Begynner å bli litt smakløst dette her. ....
    Vet ikke noe om gull? Har ikke sett videoen med lyd, så jeg ser kun det visuelle :)
    Er uansett langt utenfor mitt prisleie!

    Spennende sak uansett, kult med elementet på toppen.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Elsker designet!! ;) Skulle bare ønske det gikk an å lage slike design i den størrelsen uten at det må koste en årslønn ;)
    Vil heller bruke penger på lyd enn på gull. Begynner å bli litt smakløst dette her. ....
    Smakløst for oss i Europa ja, men veldig vanlig at rike asiatiske kunder vil ha høyttaleren levert i ekte gull finish. Focal leverte et sett med Grand Utopia til en velstående person i Østen i 24k gullfinish. Kostet visstnok dobbelt av en vanlig Grand Utopia par.
    Produsentene leverer bare etter etterspørsel og i High-end verden er det helt vanlig at du får den finish du ønsker om du blar opp pengene. Det har ingenting med utviklingen (lyd egenskaper) av produktet ellers å gjøre.
    Tolker dette slik at du er enig i at det er smakløst??
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Elsker designet!! ;) Skulle bare ønske det gikk an å lage slike design i den størrelsen uten at det må koste en årslønn ;)
    Vil heller bruke penger på lyd enn på gull. Begynner å bli litt smakløst dette her. ....
    Helt enig med deg angående bruk av gull og glimmer.....
    Men design og lyd kan dem, så jeg ser bort fra gullet (skal ikke ha sånne uansett;)) og berømmer design (minus de forgylte deler), former og lyd:)
    :)

    gismo
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Elsker designet!! ;) Skulle bare ønske det gikk an å lage slike design i den størrelsen uten at det må koste en årslønn ;)
    Vil heller bruke penger på lyd enn på gull. Begynner å bli litt smakløst dette her. ....
    Smakløst for oss i Europa ja, men veldig vanlig at rike asiatiske kunder vil ha høyttaleren levert i ekte gull finish. Focal leverte et sett med Grand Utopia til en velstående person i Østen i 24k gullfinish. Kostet visstnok dobbelt av en vanlig Grand Utopia par.
    Produsentene leverer bare etter etterspørsel og i High-end verden er det helt vanlig at du får den finish du ønsker om du blar opp pengene. Det har ingenting med utviklingen (lyd egenskaper) av produktet ellers å gjøre.
    Tolker dette slik at du er enig i at det er smakløst??
    Jeg ville ikke hatt gull høyttalere personlig. Kan ikke si at jeg synes det er direkte smakløst da folk i Østen f.eks har et helt annet forhold til design og utrykk en det vi har.
    Uansett selges nok 80-90% av kostbare high-end høyttalere til Østen og Russland (noe USA) nå, så at produsenter viser frem design som er tilpasset disse markedene på messer har jeg full forståelse for. High-End markedet i Europa har vært dødt i over 5 år nå.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Smakløst for oss i Europa ja, men veldig vanlig at rike asiatiske kunder vil ha høyttaleren levert i ekte gull finish. Focal leverte et sett med Grand Utopia til en velstående person i Østen i 24k gullfinish. Kostet visstnok dobbelt av en vanlig Grand Utopia par.
    Produsentene leverer bare etter etterspørsel og i High-end verden er det helt vanlig at du får den finish du ønsker om du blar opp pengene. Det har ingenting med utviklingen (lyd egenskaper) av produktet ellers å gjøre.
    Tolker dette slik at du er enig i at det er smakløst??
    Jeg ville ikke hatt gull høyttalere personlig. Kan ikke si at jeg synes det er direkte smakløst da folk i Østen f.eks har et helt annet forhold til design og utrykk en det vi har.
    Uansett selges nok 80-90% av kostbare high-end høyttalere til Østen og Russland (noe USA) nå, så at produsenter viser frem design som er tilpasset disse markedene på messer har jeg full forståelse for. High-End markedet i Europa har vært dødt i over 5 år nå.
    Det har nok noe med finanskrisen å gjøre. Asia har som kjent et raskt voksende marked, og det er helt riktig at asiater har en tendens til å ville vise at de har mye penger. I Norge er det vel heller knickers-adelen som har dominert. Thon foretrekker trolig nisselue fremfor gullbelagte høyttalere, skjønt jeg har aldri vært hjemme hos ham og smugkikket..

    Det som kan bli spennende, er å høre om disse høyttalerne egentlig bringer inn noe nytt lydmessig, eller om utviklerne hos SF har tatt ut det de har å by på gjennom de nye modellene som har kommet på rekke og rad de senere årene. Noen revolusjon blir det sikkert ikke. ...
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Interessant. Det har jo vært ventet at SF ville lage noe slikt.

    Opplysninger om pris??
    Prisen blir €48.000

    Aida koster ca €90.000, og selges veil 800.000NOK i Norge. Tar man utgangs punkt i dette, skulle Lilium havne på ca 430.000 NOK

    mvh
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Interessant. Det har jo vært ventet at SF ville lage noe slikt.

    Opplysninger om pris??
    Prisen blir €48.000

    Aida koster ca €90.000, og selges veil 800.000NOK i Norge. Tar man utgangs punkt i dette, skulle Lilium havne på ca 430.000 NOK

    mvh
    - og takk for det.
    Da blir det kanskje å velge mellom MBL 101 E MKII og Lilium, da - i hvert fall dersom det er hos Stereofil man handler. Har ikke sett 101 gullbelagt ennå, men det går sikkert an. Hvis jeg bytter inn de SF som jeg har, blir det bare et par 1ook å legge mellom. Småplukk kaller man det.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Aldri kjønt denna kritikken mot noen blanke lister,syntes det ser bra ut,mine egne er av utsende som de gamle modellene og fornøyd med det,men greit att de fornyer seg litt nå som vi skriver 2014
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Problemet med krom er at det må pusses, og pusses, og pusses. :mad:
    Har slitt med dette i tre lange år nå, og tør ikke overlate slikt arbeid til butleren eller koldjomfruen.

    Som jeg alltid har sagt: Hi-Fi er hardt arbeid.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hørte en kort lytt til Olympia III igår. Fytte katta for en bra høyttaler!! En god kandidat for min del neste år :).
     

    Edorfnaj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Innlegg
    359
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7
    Hei

    Er det noen SF venner her som har testet/hørt både SF Venere 3.0 og Vienna Acoustics Mozart Grand SE på en Hegel H200.

    Er litt i tenkeboksen vedr kjøp av Venere 3.0.

    Jeg er forsåvidt godt fornøyd med Viennaene, men sliter litt med bassen pga bassporter bak samt litt "trang plassering"

    Komboen Venere 3.0 og Hegel H200 kan jeg nok få teste hos forhandler, men hva er folket her inne sine erfaringer ?.

    Alle inspill / meninger (både positive og negative) mottas med takk.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Problemet med krom er at det må pusses, og pusses, og pusses. :mad:
    Har slitt med dette i tre lange år nå, og tør ikke overlate slikt arbeid til butleren eller koldjomfruen.

    Som jeg alltid har sagt: Hi-Fi er hardt arbeid.
    Krom inne i et normalt, tørt og varmt miljø er ikke noe problem, kun støv som alt annet;)
    Derimot krom lister etc ute, på f.eks biler, det er en annen sak!!
    Så det ender opp med utseende og ikke vedlikeholdet:rolleyes:

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.892
    Antall liker
    13.932
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei

    Er det noen SF venner her som har testet/hørt både SF Venere 3.0 og Vienna Acoustics Mozart Grand SE på en Hegel H200.

    Er litt i tenkeboksen vedr kjøp av Venere 3.0.

    Jeg er forsåvidt godt fornøyd med Viennaene, men sliter litt med bassen pga bassporter bak samt litt "trang plassering"

    Komboen Venere 3.0 og Hegel H200 kan jeg nok få teste hos forhandler, men hva er folket her inne sine erfaringer ?.

    Alle inspill / meninger (både positive og negative) mottas med takk.
    Sonus Faber Grand Piano Domus var strammere, lettere, tynnere, slankere osv i bassen enn Mozart GSE.
    Selv om det var ca 10k forskjell i pris, så ble det her i stua en oppgradering med Mozart.
    Portene foran eller bak er ikke av veldig stor betydning, mener jeg. Bassen er rundstrålende og romproblemer kommer av nivå og først og fremst plassering. Selge Mozart og prøve venere blir et sjansespill, og jeg vil tro 2.5 er bedre enn 3.0 dersom redusert bassnivå er et mål. Uansett nærmest et must å prøve i eget rom før kjøp.

    mvh
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Puhh :) har en forsterker i krom,litt kjærlig pleie med støvkluten nå og da ,og den spiller som fy
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Problemet med krom er at det må pusses, og pusses, og pusses. :mad:
    Har slitt med dette i tre lange år nå, og tør ikke overlate slikt arbeid til butleren eller koldjomfruen.

    Som jeg alltid har sagt: Hi-Fi er hardt arbeid.
    Krom inne i et normalt, tørt og varmt miljø er ikke noe problem, kun støv som alt annet;)
    Derimot krom lister etc ute, på f.eks biler, det er en annen sak!!
    Så det ender opp med utseende og ikke vedlikeholdet:rolleyes:

    gismo
    Dersom jeg blir i humør til det, skal jeg ta et bilde av toppen av Futuraene i "pusset" stand, og deretter ta et bilde noen uker senere uten at jeg har rørt dem. Så får vi se.... Men det kan jo være at inneklimaet ikke er perfekt.
    Det største problemet er gjerne fingeravtrykk. De blir ganske brune etter kort tid. Jeg får kanskje kjøpe silkehansker - slike som butleren bruker. ;)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hørte en kort lytt til Olympia III igår. Fytte katta for en bra høyttaler!! En god kandidat for min del neste år :).
    Noen detaljer? Kan du sammenlikne med andre SF-høyttalere?
    Nja, ble en kjapp lytt bare, men gud bedre for et perspektiv og tilseteværelse dem skapte. Men ble kanskje litt "tamt", men det er for tidlig å si :). Uansett, utrolig bra første inntrykk! Står i boka mi ;).
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hei

    Er det noen SF venner her som har testet/hørt både SF Venere 3.0 og Vienna Acoustics Mozart Grand SE på en Hegel H200.

    Er litt i tenkeboksen vedr kjøp av Venere 3.0.

    Jeg er forsåvidt godt fornøyd med Viennaene, men sliter litt med bassen pga bassporter bak samt litt "trang plassering"

    Komboen Venere 3.0 og Hegel H200 kan jeg nok få teste hos forhandler, men hva er folket her inne sine erfaringer ?.

    Alle inspill / meninger (både positive og negative) mottas med takk.
    Sonus Faber Grand Piano Domus var strammere, lettere, tynnere, slankere osv i bassen enn Mozart GSE.
    Selv om det var ca 10k forskjell i pris, så ble det her i stua en oppgradering med Mozart.
    Portene foran eller bak er ikke av veldig stor betydning, mener jeg. Bassen er rundstrålende og romproblemer kommer av nivå og først og fremst plassering. Selge Mozart og prøve venere blir et sjansespill, og jeg vil tro 2.5 er bedre enn 3.0 dersom redusert bassnivå er et mål. Uansett nærmest et must å prøve i eget rom før kjøp.

    mvh
    Tror RoDa har et poeng her gjeldende de to alternativene av Venere:)
    Men skal ikke si skråsikkert, men som det blir nevnt best å teste i eget krypinn;)

    gismo
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hørte en kort lytt til Olympia III igår. Fytte katta for en bra høyttaler!! En god kandidat for min del neste år :).
    Noen detaljer? Kan du sammenlikne med andre SF-høyttalere?
    Nja, ble en kjapp lytt bare, men gud bedre for et perspektiv og tilseteværelse dem skapte. Men ble kanskje litt "tamt", men det er for tidlig å si :). Uansett, utrolig bra første inntrykk! Står i boka mi ;).
    Skal se om jeg kan få en lytt selv ved leilighet. Problemet er gjerne at man ikke kjenner resten av anlegget, slik at man ikke vet hva som skyldes høyttalerne, og hva som skyldes resten. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.892
    Antall liker
    13.932
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lakk, lær og krom i skjønn forening med olabuksekabler, I like it a lot! ;)
    Gratulerer!

    mvh
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med Olympica I! Ta deg god tid til å jobbe med plasseringen av disse. Jeg har II varianten og stoppet ganske raskt da jeg var veldig godt fornøyd. Dette skulle vise seg å være dumt, fant nettopp ut at jeg ville teste litt mer og plasseringen jeg fant i februar var fin den, men nå fikk jeg åpnet lydbildet betraktelig med lite toe in og lenger avstand fra veggen. Fort gjort å gi seg for tidlig når de spiller fantastisk :D
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Innmelding med bilde må vel til, jeg er veldig fornøyd med mine Olympica 1 :)

    Vis vedlegget 264693 Vis vedlegget 264694
    Ahh....lekker høytaler du har fått deg;)
    Gratulerer så mye, disse vil jeg tro du lett kan trives med i laaang tid fremover:D
    Noen unikt flotte høytalere med detaljer og finish i toppklassen!!

    gismo

    Edit: bruker samme olabuksekabler på mine Venere 1.5 hgw
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.608
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Sonus Faber må da være noe av det vakreste som finnes av høyttalere :)

    mvh
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sonus Faber må da være noe av det vakreste som finnes av høyttalere :)

    mvh
    Kommer ikke opp mot de første høyttalerne jeg brukte - en gammel Sølvsuper fra -45 på den ene kanalen, en hjemmebygget Seas på den andre. Et ekstremt vakkert par.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    B1281240.jpg

    Er det noen som kan hjelpe meg med dette til mine [h=1]SONUS FABER CONCERTO DOMUS?
    Evt, kan det erstattes med noe bedre? Ser i Seas listen at de fleste 6,5 til Seas er 8ohm. Kan vel ikke bruke de da?
    [/h]
    ps: Er nok flinkere til å kjøpe høyttalere, enn å reparere de:)
     

    gomslork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    55
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Fikk kjøpt et par Olympica 2 på 20% her om dagen.
    Har vært å sett på de flere ganger, og var egentlig i sparemodus for kjøp senere i år, men kunne ikke takke nei når muligheten var der for å spare litt penger.
    Skal komme med bilder så snart jeg har fått orden på oppsettet.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Fikk kjøpt et par Olympica 2 på 20% her om dagen.
    Har vært å sett på de flere ganger, og var egentlig i sparemodus for kjøp senere i år, men kunne ikke takke nei når muligheten var der for å spare litt penger.
    Skal komme med bilder så snart jeg har fått orden på oppsettet.
    Gratulerer med meget flott høytalere:)
    En gulvstående som er en av mine favoritter!!
    bilder MÅ vi få;)

    gismo

    Sonus-faber-Olympica2.jpg


    Edit: Hvilken finish ble det?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn