Snu "stikket"

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Tenker at jeg gjerne har lyst til å høre hva dere andre her erfarer med å snu stikket ( eller støpselet ) 180 grader på stereokomponentene deres. Fortrinnsvis dere som har dac/pre/amp noe som da kan forårsake flytstrømmer/jordlooper og gud vet hva. Selv erfarer jeg at lyden forandrer seg og hvis stikket på en komponent står feil forårsaker dette eks. flisete diskant, ullen bass, smalere perspektiv mm.
For å mene noe synes jeg man bør høre forskjell på mp3 og wav. Og de som ikke har prøvd trenger ikke å kommentere.

Funbunny
 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.582
Antall liker
14.473
Sted
Langesund
Og kunne høre forskjell på god og dårlig lyd er også viktig.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.076
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har forsterker fra ASR, og de er litt nøye på det med "riktig vei". Hvordan det kan ha noe å si vet jeg ikke, men avhengig av strømnettet ditt er det ikke sikkert det er forskjell i det hele tatt. Spesielt gamle nett er såkalt IT-nett, og der er lederne rent elektrisk akkurat det samme. Nyere nett er såkalt TN, og der har lederne hver sin oppgave.

Så om man skal måle "pærer mot pærer" for å høre om det er forskjell, så pass på å teste på like typer nett.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.395
Antall liker
1.520
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Naboen forklarte meg det ganske enkelt.
Det er spenningsforskjell mellom A-gren og jord, og B-gren og jord som gjør denne forskjellen.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hvorfor og hvordan,. Sikkert mange som har lest den etterhvert. Men som pedagogen sier, "repetisjon, repetisjon og atter repetisjon 😁


Jeg har IT nett.
Snur støpsel slik at det låter mørkere, varmere, fyldigere. Ikke alltid like lett å høre.
Dersom støpselene har vert ute og jeg ikke hører" riktig vei" må måleinstrumente hentes frem. 🙂. Men oftest høres det. Er jo litt arbeidskrevende å koble fra jord til apparatene. Har vel hatt to produkter der jeg aldri målte noen forskjeller.
Mytek Dac'n og
Lauvland /Audio sin 12W kl A.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.582
Antall liker
14.473
Sted
Langesund
Hvorfor og hvordan,. Sikkert mange som har lest den etterhvert. Men som pedagogen sier, "repetisjon, repetisjon og atter repetisjon 😁


Jeg har IT nett.
Snur støpsel slik at det låter mørkere, varmere, fyldigere. Ikke alltid like lett å høre.
Dersom støpselene har vert ute og jeg ikke hører" riktig vei" må måleinstrumente hentes frem. 🙂. Men oftest høres det. Er jo litt arbeidskrevende å koble fra jord til apparatene. Har vel hatt to produkter der jeg aldri målte noen forskjeller.
Mytek Dac'n og
Lauvland /Audio sin 12W kl A.
IT nett bør ha helt likt nivå mellom jord og fasene. Er kanskje ikke det du måler?
 
P

parafinoksen

Gjest
Nei, får nesten ta en telefon nettleverandøren og be om en utførlig rapport. Gjerne i WordPerfect-format.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Måler mellom schassis og jord etter oppskriften i linken.
Mellom fase og jord er det aldri lik spenning i IT nett i hvertfall.
Årsaken er kapasistansen til jord som hele tiden varierer pga varierende last i nettet.
MEN dersom forskjellen blir sånn ca 10 - 20 % vil det tyde på jordfeil i nettet, etten hos deg eller andre.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Jeg erfarer at det ikke er likt mellom de to fasene og jord. Hhv 133.4 og 144.8 V og 235.8 mellom fasene.Målt rett fra veggen der hifien står. På kursen for badet er det 133 og 132. Må jeg flytte hifien til badet?
 
Sist redigert:

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Tenker at jeg gjerne har lyst til å høre hva dere andre her erfarer med å snu stikket ( eller støpselet ) 180 grader på stereokomponentene deres. Fortrinnsvis dere som har dac/pre/amp noe som da kan forårsake flytstrømmer/jordlooper og gud vet hva. Selv erfarer jeg at lyden forandrer seg og hvis stikket på en komponent står feil forårsaker dette eks. flisete diskant, ullen bass, smalere perspektiv mm.
For å mene noe synes jeg man bør høre forskjell på mp3 og wav. Og de som ikke har prøvd trenger ikke å kommentere.

Funbunny
Jeg fikk nye høyttalere for en stund siden og når de var koblet til låt det ikke bra. Det eneste som var rørt på når de gamle høyttalerne ble koblet fra var strømledningen som går fra veggen til Nordost qrt qx4 strømfilter. Jeg bestilte en demo på andre høyttalere siden de nye ikke spilte bra, men de spilte heller ikke bra. Lyden var mørk og ullen. Jeg fant til slutt ut at jeg skulle prøve å snu stikket i veggen siden det var det eneste som var flyttet på og plutselig spilte det bra igjen og de høyttalerne jeg egentlig hadde kjøpt spilte kjempebra. Har jo hørt om at det å snu stikket kan ha noe å si på lyden, men jeg må si jeg ble overrasket at dett kunna ha så mye og si. Fint om noen kan forklare hva som skjer for jeg vet ikke hvorfor det er sånn.
 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.582
Antall liker
14.473
Sted
Langesund
Mellom fase og jord skal det være (230 / roten av 3 = ) ca 132V. Sånn er det ikke for oss med iso trafo.

Stereorommet har 234 V og 117V til fasene og den er alltid hundre prosent lik.
Resten av huset hadde 234 V og henholdsvis 130 og 135V til fasene
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Mellom fase og jord skal det være (230 / roten av 3 = ) ca 132V. Sånn er det ikke for oss med iso trafo.

Stereorommet har 234 V og 117V til fasene og den er alltid hundre prosent lik.
Resten av huset hadde 234 V og henholdsvis 130 og 135V til fasene
En kan ikke si at det SKAL være 132V.
Det vil ikke være mulig i ett nett med varierende last, noe det alltid er.

Og helt riktig. Iso/støydemingstrafoer gir lik spenning fase jord. Det har det gjort også på alle fire trafoene mine. Det er sikkert også noe av hensikten med balansert støydemingstrafo foruten støyog transient demping.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Funnet på nett…
I et IT-nett er normalt spenningen mellom hver av fasene og jord rundt 130 V. Denne spenningen kan variere fordi den kapasitive bindingen hver fase har til jord kan endre seg eller fordi det eksisterer en feilsituasjon
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Funnet på nett…
I et IT-nett er normalt spenningen mellom hver av fasene og jord rundt 130 V. Denne spenningen kan variere fordi den kapasitive bindingen hver fase har til jord kan endre seg eller fordi det eksisterer en feilsituasjon
Som i innlegg #12
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Måler mellom schassis og jord etter oppskriften i linken.
Mellom fase og jord er det aldri lik spenning i IT nett i hvertfall.
Årsaken er kapasistansen til jord som hele tiden varierer pga varierende last i nettet.
MEN dersom forskjellen blir sånn ca 10 - 20 % vil det tyde på jordfeil i nettet, etten hos deg eller andre.
Varierer kapasitans med last?
Hvordan forklarer du det?
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
670
Antall liker
469
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Er vel kun et tema på TN-nett...om man hører forskjell er en annen sak.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Varierer kapasitans med last?
Hvordan forklarer du det?
Lasten vil jo uunngåelig variere når abbonentene skrur av og på laster
og dermed også kabler tilsluttet nettet.
Hva annet kan variere i nettet?

Her SB sin forklaring


Spenningen mot jord er i hovedsak bestemt at kapasitansene til jord i 230 V nettet. Disse er i vesentlig grad gitt av kablene i lavspenningsnettet. Kapasitansene til jord, og for så vidt også mellom fasene, er sjeldent helt like. Er kapasitansene 10% forskjellige, vil også spenningen mot jord variere i størrelsesorden dette. I høyspenning kabelnettet vil kapasitansene bli relativt like, i luftnettet varierer de noe. Men som sagt i 230 V nettet kan de variere noe mer.
Når det er sagt, normalt har vi ikke veldig store forskjeller i spenningen til jord. Det vil indikeres jordfeil når forskjellene blir 10-20 % der hvor jordfeil blir registrert. Når de nye målerne installeres i løpet av et par år, er planen å registrere alle jordfeil.
Har du stor forskjell i spenningene mellom fase og jord, har du eller andre i trafokretsen en jordfeil/svekkelse i isolasjonen mot
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Lasten vil jo uunngåelig variere når abbonentene skrur av og på laster
og dermed også kabler tilsluttet nettet.
Hva annet kan variere i nettet?

Her SB sin forklaring


Spenningen mot jord er i hovedsak bestemt at kapasitansene til jord i 230 V nettet. Disse er i vesentlig grad gitt av kablene i lavspenningsnettet. Kapasitansene til jord, og for så vidt også mellom fasene, er sjeldent helt like. Er kapasitansene 10% forskjellige, vil også spenningen mot jord variere i størrelsesorden dette. I høyspenning kabelnettet vil kapasitansene bli relativt like, i luftnettet varierer de noe. Men som sagt i 230 V nettet kan de variere noe mer.
Når det er sagt, normalt har vi ikke veldig store forskjeller i spenningen til jord. Det vil indikeres jordfeil når forskjellene blir 10-20 % der hvor jordfeil blir registrert. Når de nye målerne installeres i løpet av et par år, er planen å registrere alle jordfeil.
Har du stor forskjell i spenningene mellom fase og jord, har du eller andre i trafokretsen en jordfeil/svekkelse i isolasjonen mot
Kjøper den. 🙂
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Mye bra kunnskap her! Forskjell på fasene er jo helt klart det som gjør problemet reelt. Men jeg opplever at ( siden det var en periode med jordfeil på anlegget/området og dette ble fikset ) problemet med lyd som forandrer seg ved at man snur støpselet i stikket ;-) ikke forsvinner/øker i styrke. Det har vært like reelt uansett. Det ble for noen år siden byttet trafostasjon 100m fra der jeg bor, men ingen forskjell i "snu stikket" problemet.
Kan det være at problemet også har rot i jording/komponentene/flytstrømmer etc..., altså andre ting en kun forskjell mellom hovedspenningen på fasene? Og nei, det ikke "feil" på mitt anlegg. Dette er noe jeg har opplevd på forskjellige lokasjoner og med helt forskjellig utstyr...

Funbunny
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Selv erfarer jeg at lyden forandrer seg og hvis stikket på en komponent står feil forårsaker dette eks. flisete diskant, ullen bass, smalere perspektiv mm.
Men jeg opplever at ( siden det var en periode med jordfeil på anlegget/området og dette ble fikset ) problemet med lyd som forandrer seg ved at man snur støpselet i stikket ;-) ikke forsvinner/øker i styrke. Det har vært like reelt uansett. Det ble for noen år siden byttet trafostasjon 100m fra der jeg bor, men ingen forskjell i "snu stikket" problemet.
Vil det si at jordfeilproblemet ditt er blitt fikset den siste uka?
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.582
Antall liker
14.473
Sted
Langesund
I affekt av et besøk av en som mener støm er den siste finpuss tenkte jeg i hvert fall kunne gå igjennom oppkoblingsprosedyren linket til lengre opp her

Ga opp ved første amp, da målt spenning var hundre prosent likt samme hvem vei støpslet stod.

Var vel heller ikke så mange aspekter ved lyden jeg synes stod tilbake for det anlegget til 20 ganger pris heller. Bra en ikke høre alt, blir billigere det
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.039
Antall liker
33.600
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Har vært diskutert ved flere anledninger. Noen fremgangsmåter her for å måle seg frem til best resultat :


Riktig fase | Hifisentralen (Ser nå det er linket til tilsvarende tidligere i tråden her)
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Naboen forklarte meg det ganske enkelt.
Det er spenningsforskjell mellom A-gren og jord, og B-gren og jord som gjør denne forskjellen.
Er det forskjell, har du jordfeil.
Tingen er at det skal være ca 131/132 mellom fase og jord.
Ved større avvik har du jordfeil.
Har du 230v er det full jordfeil..
Har du tja 170 er det litt jordfeil.. Kanskje få noen som kan det til å søke etter apperatet /lampen som har jordfeil?
Og det kan og variere om en har jordfeil hvis lampe/apperat er på eller av.

Enklest og fikse nettet hos deg først og ikke minst med tanke på brannfare.
----
Hos meg, søkte jeg med frem til en lampe i garasjen. Der kom det og gikk etter som den var på eller av.
Og slikt kan gi støy på anlegget.
Men igjen BRANNFARE
 
Sist redigert:

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Har vært diskutert ved flere anledninger. Noen fremgangsmåter her for å måle seg frem til best resultat :


Riktig fase | Hifisentralen (Ser nå det er linket til tilsvarende tidligere i tråden her)
Har forsøkt ymse av disse metodene med måling. Også hatt en "fasefinner" fra vdH. Ikke noe av dette ga entydig positivt resultat. Jeg har 3-fas inn på huset og det kan kanskje gjøre noe...
Eneste som funker hos meg er å lytte meg frem til rett vei på støpselene. Begynner med enklest oppsett, platespiller-pre-amp. Da er det enkelt å snu og lytte for å finne rett oppsett. Når det er på plass kobler jeg til DAC og får denne på stell.

Funbunny
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Er det forskjell, har du jordfeil.
Tingen er at det skal være ca 131/132 mellom fase og jord.
Ved større avvik har du jordfeil.
Har du 230v er det full jordfeil..
Har du tja 170 er det litt jordfeil.. Kanskje få noen som kan det til å søke etter apperatet /lampen som har jordfeil?
Og det kan og variere om en har jordfeil hvis lampe/apperat er på eller av.

Enklest og fikse nettet hos deg først og ikke minst med tanke på brannfare.
----
Hos meg, søkte jeg med frem til en lampe i garasjen. Der kom det og gikk etter som den var på eller av.
Og slikt kan gi støy på anlegget.
Men igjen BRANNFARE
Dette forstår jeg og det har blitt fikset for et par år siden. Da hadde jeg 165 volt ca mot jord på en kanal.
Men - jeg opplever ikke at det er her problemet ligger. Det var like relevant problemstilling både med og uten jordfeil. Det låter ikke optimalt uansett hvis ikke stikkene er rett. Selv med all jordfeil ute av bildet og strømmen så god som den kan blir, så har jeg dårligere lyd når det er feil polaritet på stikkene. Dette har jeg erfart med flere oppsett og på forskjellige adresser.
Det må være noe annet som også spiller inn her...

Funbunny
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.280
Antall liker
3.622
Torget vurderinger
1
Er det forskjell, har du jordfeil.
Tingen er at det skal være ca 131/132 mellom fase og jord.
Ved større avvik har du jordfeil.
Har du 230v er det full jordfeil..
Det kommer vel faktisk an på om du har TN eller IT nett hjemme..
På TN så SKAL du derimot ha 230V imot jord til ene fasen og 0V på den andre fasen imot jord, der er det snakk om en 0-leder.

Men dette med å snu stikket, med trafo og likeretter så kommer det likt ut allikevel bare med fasen vridd en sinus..
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.894
Antall liker
3.224
I Danmark finder man let fasen ved hjælp af en elektriker skruetrækker. Man kan også købe mere avancerede fasetestere på nettet. Det er ganske let å få styr på det en gang for alle. Netbrønden på apparatet er også mærket med L, N og ground. Sidstnævnte er mærket med nogle parallelle streger. At lytte sig frem mener jeg kan medføre fejl. Det afhænger jo af en masse faktorer.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Er det forskjell, har du jordfeil.
Tingen er at det skal være ca 131/132 mellom fase og jord.
Ved større avvik har du jordfeil.
Har du 230v er det full jordfeil..
Har du tja 170 er det litt jordfeil.. Kanskje få noen som kan det til å søke etter apperatet /lampen som har jordfeil?
Og det kan og variere om en har jordfeil hvis lampe/apperat er på eller av.

Enklest og fikse nettet hos deg først og ikke minst med tanke på brannfare.
----
Hos meg, søkte jeg med frem til en lampe i garasjen. Der kom det og gikk etter som den var på eller av.
Og slikt kan gi støy på anlegget.
Men igjen BRANNFARE
Ikke vanskelig å finne ut av dette. Skru av kurs for kurs inntil forskjellen forsvinner. Deretter apparat for apparat.
Men start med å skru av alle kurser og sjekk inntaket. Ofte er feilen et annet sted. (Et annet hus)
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
I Danmark finder man let fasen ved hjælp af en elektriker skruetrækker. Man kan også købe mere avancerede fasetestere på nettet. Det er ganske let å få styr på det en gang for alle. Netbrønden på apparatet er også mærket med L, N og ground. Sidstnævnte er mærket med nogle parallelle streger. At lytte sig frem mener jeg kan medføre fejl. Det afhænger jo af en masse faktorer.
Det er faktisk så lett som Drossel sier. Kjøp en elektrikerskrutrekker eller en fasepenn på eBAY til 50 kr og test at alle stikk i anlegget står likt i forhold til fase. Enten får du bedre lyd av dette eller så hører du ingen forskjell, men 50 kr og en halvtimes jobb er ikke mye for muligens å få bedre lyd. Jeg skjønner ikke at alle gjør dette. Primare anser dette som så viktig for lyden på forsterkerne deres at det følger med en fasepenn når du kjøper forsterker. Om dette er forskjellig på forskjellige typer strømnett er meg knekkende likegyldig når det er så enkelt og billig å teste dette selv.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Dere husker vel på å starte å måle med jord FRAKOBLET?

Kople effektforsterker/integrert forsterker til strømnettet, uten at apparatet er tilkoblet nettjord.

3) Mål vekselspenningen mellom kabinettet på forsterkeren og nettjord. Snu stikkontakten på forsterkeren, til du oppnår minst spenning mellom kabinettet og jord.

4) Kople forsterkeren til jord.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.894
Antall liker
3.224
Nu vi er her så er det ikke nok at effektforstærker er til jord? De andre apparater har jo forbindelse til den.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.894
Antall liker
3.224
Har oplevet during/brum når flere er koblet til jord.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Dette forstår jeg og det har blitt fikset for et par år siden. Da hadde jeg 165 volt ca mot jord på en kanal.
Men - jeg opplever ikke at det er her problemet ligger. Det var like relevant problemstilling både med og uten jordfeil. Det låter ikke optimalt uansett hvis ikke stikkene er rett. Selv med all jordfeil ute av bildet og strømmen så god som den kan blir, så har jeg dårligere lyd når det er feil polaritet på stikkene. Dette har jeg erfart med flere oppsett og på forskjellige adresser.
Det må være noe annet som også spiller inn her...

Funbunny
Dårlig laget elektronikk?
Upopulert spørsmål..
Men vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har vert gjennom et uttallige rør-pre merker da jeg hadde Spendor A9 og samtlige hadde støy.
Det ble ikke stille før jeg gikk motvillig over til Musical Innovation pre. Angrer ikke et sekund nå.
 
Topp Bunn