Snell, en liten tråd for de av oss som har et forhold til disse høytalerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MORNING STAR

    Gjest
    JIII og EIII bruker en Vifa bass.

    EII og kanskje JII brukte Seas H334 (CA21FE/B-SN) og likner Vifa utvendig, men der slutter likheten.
    Hvis noen der ute mener jeg har feil, si fra.

    Men jeg har hatt H334, det mest fantastiske lydende SEAS element jeg har vært i kontakt med, og betegnelsen "B" i betegnelsen står vistnok for "Bakt Spole" !!!

    Hilsen
    HAY2
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.261
    Antall liker
    3.107
    Torget vurderinger
    3
    var det jeg og kom frem til etter en del googling :) fikk tilbud om et par jll, men skurret litt da det i den ene stod vifa og den andre seas element.
    og seas elementet er vel ikke å få tak på ? :)
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    1.043
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    div tyskland og noe greier_ 118.jpg
    Hei.

    Har en kamerat i Nittedal (Gjelleråsen) som skal kvitte seg med
    Model:
    Type C/IV
    Years in Production:
    1991-1994
    Original Price per Pair:
    $2190.00
    Power Rating in Watts:
    20-250
    Frequency Response:
    34Hz-22kHz
    Impedance:
    8 ohm
    Sensitivity:
    88 dB
    Dimensions:
    44x13x15
    Woofer:
    10"
    Mid:
    5"
    Tweeter:
    1"
    Rear Tweeter:
    3/4"
    (kjøpt på min anbefaling for 20 år siden). Topp stand. (Mørkere treverk)
    Han ønsker seg et toroms microsystem med god lyd stakkar, eller rent salg. Kontakt meg om noen kan hjelpe han. Han er ikke så veldig teknisk.
    Han sitter også på noe Doxa 70SE/07 som mulig ryker med i en slik byttehandel\salg. Håper noen Snell fan lokalt kan hjelpe.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.122
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lar den siste stå i denne omgang siden det er vennetråd men regelverket er rimelig klart på området at kjøp og salg skal skje på børsen og ikke på forumet. I

    6a) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    729
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    er det noen med snell A IIIi som kan hjelp meg å finner ut hvilken Ht er høyre og hvilken er venstre? mangler merking på baksiden.

    mvh
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nokre sinnsjukt bra høgtalarar. Sjå http://www.snell.no/Manuals/A-III_Manual.pdf for å finne ut om plassering. Eg meiner diskanten er plassert sentralt på kabinettet, og at det er ei slags dempepute med for å redusere diffraksjonar, men det er så lenge sidan eg såg desse....hugsar betre lyden.
    Stemmer det! Jeg har selv ett sett a2, og de dempeputene som var på de originale diskantelementene skulle vende ut.
    Når det gjelder basskassene er jeg jammen ikke sikker på hva som er forskjell. Mine A2 er merket med høyre, og venstre.
    Henger meg på, og Gratulerer! Herlige høyttalere:)

    Jan Arne
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    KII er de beste høyttalerne jeg har hatt. Skulle ønske jeg hadde forstått det da jeg hadde dem...
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.796
    Antall liker
    50.575
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Melder meg inn med disse J IV
    Står og spiller på rommet til datteren min for øyeblikket
    image.jpg
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Savner fremdeles mine E IV der de står på boden med sprukne oppheng, må se og få gjort noe med de neste år. Mitt desidert beste kjøp innen anlegg noen gang og var i bruk 16-17 år her i stuen, men hvis de får litt TLC og nye oppheng skal de tilbake i stuen når mitt lytterom forhåpentlig vis er klart ila neste år.:)
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    729
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Gratulerer med nokre sinnsjukt bra høgtalarar. Sjå http://www.snell.no/Manuals/A-III_Manual.pdf for å finne ut om plassering. Eg meiner diskanten er plassert sentralt på kabinettet, og at det er ei slags dempepute med for å redusere diffraksjonar, men det er så lenge sidan eg såg desse....hugsar betre lyden.

    Takk :)

    De spiller fint hos meg, bruke en Aragon 8008 og en doge 8 med telefunken rør.

    Stå i manual at det skal være noe merking med høyre og venstre på baksiden men minne mangler det...

    Spesielt gøy å høre på live jazz i disse, veldig fin mellontone :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Savner fremdeles mine E IV der de står på boden med sprukne oppheng, må se og få gjort noe med de neste år. Mitt desidert beste kjøp innen anlegg noen gang og var i bruk 16-17 år her i stuen, men hvis de får litt TLC og nye oppheng skal de tilbake i stuen når mitt lytterom forhåpentlig vis er klart ila neste år.:)
    Jeg har et sett strøkne, som står ubrukte i en krok på ene soverommet. Klarer liksom ikke å selge dem - vet aldri om en kan få bruk for..... Tar dem opp på stua av og til, for å holde dem igang.
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Savner fremdeles mine E IV der de står på boden med sprukne oppheng, må se og få gjort noe med de neste år. Mitt desidert beste kjøp innen anlegg noen gang og var i bruk 16-17 år her i stuen, men hvis de får litt TLC og nye oppheng skal de tilbake i stuen når mitt lytterom forhåpentlig vis er klart ila neste år.:)
    Jeg har et sett strøkne, som står ubrukte i en krok på ene soverommet. Klarer liksom ikke å selge dem - vet aldri om en kan få bruk for..... Tar dem opp på stua av og til, for å holde dem igang.
    Kanskje ikke den mest detaljerte høytaleren, men du verden så behagelig lyd, var aldri snakk om å bli lyttetrøtt uansett kvalitet på innspillingen.:)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.796
    Antall liker
    50.575
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    image.jpg

    Tester nå med J IV i hoved oppsettet,låter kanon bra dette :)

    O
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.796
    Antall liker
    50.575
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    image.jpg
    E III
    Morsom høyttaler,spiller veldig bra med dared rørforsterker :)
    O
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.796
    Antall liker
    50.575
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Har du ordnet deg med 2 par Snell. 2 par JBL?
    Jepp,J IV er det datteren min på 14 år som bruker på et Sansui oppsett,og de gir hun aldrig slipp på sier hun :)
    Hun kjøper også vinyl,og synes det låter best :)

    O
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.569
    Antall liker
    1.297
    Sted
    Oslo
    11149384_10153108518152702_6710769455178016654_n.jpg


    KII . Kom det ulike versjoner av delefiltere til disse ? Mine har Monster kabler i delefilteret , Har aldri sett det i et delefilter før .Er det originalt ?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sett monster kabling i flere snell høyttalere. Så meget mulig det er originalt.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Får vel slenge meg på her etter anskaffelse av A3i. Har drømt om å prøve disse siden jeg første gang leste om de som tenåring.
    Førsteinntrykket er meget gledelig, han var ikke tapt bak en vogn den godeste Peter.
    Vet ikke riktig hva som blir motoren enda, det må forskes litt på.
    Drives for øyeblikket at et par Denon POA-S10 blokker, men vil etter hvert bli testet med Consonance Cyber 211 SE blokker og en kombo av disse i biamp, samt en Musical Fidelity Nuvista M3i.
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Noen som vet hva 8" elementet i Snell E IV heter? Mener det er Seas, men hva er betegnelsen?
    Edit: Eller kanskje det er Vifa?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noen som vet hva 8" elementet i Snell E IV heter? Mener det er Seas, men hva er betegnelsen?
    Edit: Eller kanskje det er Vifa?
    Mulig jeg husker feil, men jeg mener å huske at det var Peerless som ble brukt i Snell?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.617
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hva 8" elementet i Snell E IV heter? Mener det er Seas, men hva er betegnelsen?
    Edit: Eller kanskje det er Vifa?
    Mulig jeg husker feil, men jeg mener å huske at det var Peerless som ble brukt i Snell?
    Vifa var selvstendig da de ble brukt i Snell. Nå er de kjøpt opp av Peerless.. Mener det var Vifa i både J3 og E3 og 4.

    M
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noen som vet hva 8" elementet i Snell E IV heter? Mener det er Seas, men hva er betegnelsen?
    Edit: Eller kanskje det er Vifa?
    Mulig jeg husker feil, men jeg mener å huske at det var Peerless som ble brukt i Snell?
    Vifa var selvstendig da de ble brukt i Snell. Nå er de kjøpt opp av Peerless.. Mener det var Vifa i både J3 og E3 og 4.

    M
    Som sagt så er det fullt mulig jeg tar feil, hukommelsen min forbinder bare Snell med Peerless av en eller annen grunn.
     

    ssnht

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Innlegg
    457
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    det er en blanding av vifa og peerles som blev brukt mye , husker det var peerles i k II

    ang Vifa M21WN-07 , så ser eg at det er 4 ohm, men en 8 ohms høyttaler ?
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.750
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    35
    det er en blanding av vifa og peerles som blev brukt mye , husker det var peerles i k II

    ang Vifa M21WN-07 , så ser eg at det er 4 ohm, men en 8 ohms høyttaler ?

    Ja Vifa M21WN-07 som står i Snell E IV er 4 ohm.

    mvh
     

    ssnht

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Innlegg
    457
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    har vært så heldig og få tak i ett sæt type b , men må ha nye front diskanter, noen som har liggende ?:)
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Takk for mange gode svar. Trodde jeg hadde funnet noen noen jeg kunne bruke, men da passer de ikke.
     

    Johan59

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2015
    Innlegg
    80
    Antall liker
    25
    Og her er min Snell-historie:
    Det startet i 1989 da jeg kjøpte et par C2 nye og et sett pre/effekt på ca. 100 watt brukt. Forsterkerne var brukt, kom fra Electrokompaniet og var nye rundt 1985. Det fine med ECen var at den hadde MC/Riaa inngang og kunne ta platespilleren rett inn. Det dumme var at det ikke låt så veldig bra - spesielt ikke i bassen. Siden EC jo pr. definisjon var bra var Snellene dårlige.
    Så kom surroundtiden (midten av 90-tallet) og jeg skulle være med. Siden jeg måtte ha ny forsterker hadde jeg ikke råd til nye høyttalere så Snellene ble værende mens ECene ble byttet ut med en Sony STR-DA50ES. Som senter kjøpte jeg en brukt Focal av noe slag og som bakhøyttalere brukte jeg noen små B&W med diskanter montert i kuler på toppen jeg hadde stående. Dette var gøy og masse flotte effekter og fint til film. Men man går lei effekter veldig fort og det var nitrist til musikk...

    Vel - det kom barn, hunder, kanin, fisker og karrierer så musikken måtte vente. Men Snellene ble. De stod nå koblet opp i stereokonfigurasjon med Sonyen og det var det vi spilte på - når vi måtte. Rett før barna flyttet ut konverterte vi til Sonos fordi det var enkelt og praktisk. Sonyen ble flyttet på hytta for lagring, mens Snellene ble stående hjemme. Men det var tydelig det var et savn etter god musikk spilt gjengitt i god kvalitet. For å kompensere for Sonosenes manglende lydegenskaper har jeg hatt noen Tandberger innom for å blåse liv i noen Klipscher jeg kjøpte til jentene en gang. Veldig god radio, men ikke så mye mer...

    Men så skjedde det et mirakel. Min frue og jeg kom til at vi ønsket god musikk igjen så vi var modne for å investere på nytt. Og denne gangen ville vi gjøre det skikkelig. Og når vi hadde en god forsterker kunne vi bruke den til å demonstrere Snellene for potensielle kjøpere så ville vi være kvitt dem. Kanskje vi skulle kjøpe Proac eller Sonus Faber eller noe annet fint!
    Vel, i helgen flyttet det inn en forforsterker/effektforsterker kombinasjon som veier et halvt tonn og yter sånn ca. 100 watt - og det er rør.
    Og Snellene spiller musikk - for første gang i sitt 27 årige liv. Piano høres ut som piano, treblåsere høres ut som treblåsere og ikke minst slagverk høres ut som slagverk. Illusjonen av rom er der i stort mon. Og de leverer en kontrollert bass - for første gang. Med ECene trodde jeg bassproblemene var en kombinasjon av rommet og Snellene. Og så viste det seg nå at det var ECene som alene forårsaket problemene.
    Og ALLER BEST er dette på akustisk og vokal musikk - herlighet som det låter og hårene på ben og armer står rett opp.

    Dette var gøy!

    Go SNELL - Go!!
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    Hei Snellister!

    Jakten på den varme lyden går videre og nå er vi kommet til Snell....! Jeg har tjangs på et par Snell E3 i tilsynelatende god stand. Hva slags lyd vil jeg kunne få fra disse? De skal trekkes av en Line Magnetic 518, 845-basert rørforsterker på 2 x 22 watt. Spiller nå på et par Tannoyer og det låter veldig fint, men det blir fremdeles litt for massivt og pågående i øvre mellomtone. Sikkert innafor for de aller fleste, men jeg vil ha det litt tilbaketrukket og laidback i det området.

    Etter å ha hoppet frem og tilbake på nettet ser det ut til at Snell kan være der jeg skal lete.

    Takknemlig for innspill!
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.731
    Antall liker
    494
    E III er verd å prøve for deg. Jeg har de selv og de har tilbaketrukket mellomtone, de er verd et forsøk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn