SLUK-O-RAMA - parental guidance strongly advised

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lazarus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Antall liker
    1.270
    Sted
    Sømna
    Så trist å lese. Vi møttes aldri men føler jeg kjente deg. Du var så kunnskapsrik og sjenerøs, du sendte meg en hel bunke med porsche magasiner i posten, og du heiet på meg i mine hobbyer.

Tusen takk, hvil i fred. Kondolerer til familien og til oss alle. Takk for fine ord Grumpy og Kim.

RDNZL

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ufattelig trist med Slukets bortgang.

Vi snakker om en person som var i en divisjon som bare de ferreste er i.
    Jeg tenker skarpsindighet, fantastisk humoristisk evne i kombinasjon med å være et varmt medmenneske.

Han inspirerte oss med dyp hifi kunnskap og forståelse utover det vanlige. Jeg møtte han aldri, men kommuniserte med han over PM og telefon. Han var alltid hjelpsom og ble en rettesnor for planlegging og fremdrift.

Kondolerer til nære venner og familie
    RIP Jan ❤

RDNZL

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.985
    Sted
    oslo
    Synes det er veldig vanskelig å skrive noe fornuftig i situasjoner som dette.

Sluket var en skikkelig kjernekar, og en av gutta som virkelig sto på og var engasjert i mine DIY eskapader når jeg først rotet meg inn på dette forumet.
    Glemmer aldri mitt skjellsettende første besøk i Slukoteket, og det var alltid like god stemning når vi møttes, enten det var lyttebesøk eller etegilde som stod på plakaten (ok, litt bedre stemning på sistnevnte)

Skulle ønske vi fikk mer tid til å henge ut å diskutere alt fra høyttalere, biler, tegneserier, keramikk og ikke minst ete i lag, men jeg er sånn sett glad for at jeg i det hele tatt fikk den tiden jeg fikk.

RIP Jan - Livet blir hakket kjedeligere uten en et Sluk som kaster inn en kurvball fra tid til annen! (selv om ballen av og til traff rett i nyrene)

IMG_3134.JPG

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Herlige minner Bjarne. Jeg kan jo bare oppdatere med et bilde hvordan det så ut i Sluko-Teket den aller siste gangen Jan orket å gå ned trappa, med seks dager igjen å leve. Bildet er tatt en tidlig formiddag, minutter før Magnus L. ankom. Magnus ble værende til langt utpå kveld og jobbet iherdig med siste finish på Slob'ene. Jan satt vekselsvis i lyttestolen og på skammelen. Kroppen hadde begynt å stenge ned. Der brukte han mye av sine aller siste krefter og energi på å instruere med millimeterpresisjon, men også nyte og glede seg over Magnus sin fantastiske innsats med å få ferdigstilt Slob II i ny drakt med alle presisjonsdeler han hadde fått laget som Magnus hadde med seg. Jeg tror at Magnus sitt besøk betydde voldsomt mye, eller alt for Jan denne kvelden. Jeg la merke til at selv om taleevnen var sterkt redusert, så funka fremdeles nøtta til Jan raskere enn min når beregninger og vinkler ble diskutert. Helt utrolig!

Jeg kan love at Slob'ene nå har fått en visuell og kvalitetsmessig oppgradering etter at dette bildet ble tatt. (Her er jo Slob'ene delvis demontert). Ting som inkluderer alt fra internkabling i "smidde" kabelgater og andre konfidensielle og bespok'ede sekretesser i beste Sluk-design etc. etc. Ja, til og med baksiden på Slob II ser nå tøffere ut enn mine egne Magico ser ut forfra! Tenk å kunne ha noe slikt i eie? :rolleyes::11

Kanskje kan vi håpe på - i en eller annen sammenheng - å få et lydglimt av SLOB II når de er 100% up-and-play-for-heavy-bodymassage & -sculpturing ?

Hvem vet? Kanskje står Slob'ene ferdige i sin fineste drakt - rake og monumentale med elokserte vinger - og synger med englens røst, akkurat nå.
    PXL_20250918_113050058.RAW-01.COVER.jpg

Sist redigert:

Tor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Antall liker
    669
    Huff, så trist å høre om hans bortgang.
    Traff Jan for første gang for nesten 30 års siden som arbeidsledig ung voksen.
    Min barndomsvenn var ansatt hos Jan og de trengte ekstrahjelp med flytting av jobben hans fra Bryn til Fyrstikktorget.
    Senere satset han for seg selv når firmaet delte seg opp. Hjalp til der også. (og smugsmakte på hans blå java kaffe),
    Ble fast ansatt i den delen som Jan ikke var en del av lenger og fikk en karriere i bransjen.

Hvil i fred Jan og tusen takk for at du holdt døra på gløtt den gangen. Det glemmer jeg aldri.

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.179
    Torget vurderinger
    18
    Jan var en fantastisk fin fyr og en god venner. Vi hadde utallige samtaler angående hifi som om mange andre ting. Vi jobbet sammen med design fra skisser og idéer til ferdige produkter. Jan elsket detaljer og kvalitet i alle led og var en mentor for mange i denne hobbyen med sin kunnskap, flotte personlighet med kreativitet og entusiasme. Jeg besøkte Jan den 9. Oktober. Iskald cola ble servert av han personlig i ekte Sluket ånd. Jan sitt siste mål var å få lyd i anlegget med oppgraderte SLOB. Han tegnet også en skisse av hvordan de nye TM-1201 kabinettene skulle bli.

Dette var Jan sine siste visdomsord:
    Vi må aldri slutte å leke, være gutter! Vi må aldri slutte å drømme eller å være kreative! Og ikke minst, vi må aldri bli redde for å vise følelser eller omsorg for hverandre, alt handler til slutt om mennesker og vår interaksjon med hverandre. Vi må aldri ofre ydmykhet til fordel for skråsikkerhet - uansett hvor dyktige og flinke vi ender opp med å bli, det er alltid mer kunnskap der ute. Den som tror han er ferdig utlært er ikke utlært men ferdig!

Sårt er savnet, kjært er minnet. De gode
    minner ligger godt bevart og vil sent glemmes!! Hvil i fred min gode venn!!

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.640
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sårt er savnet, kjært er minnet. De gode
    minner ligger godt bevart og vil sent glemmes!! Hvil i fred min gode venn!!
    Gode ord, Erik.
    Hadde vært fint å få til en minne aften med nærmeste venner ila 25/26 hos eks. meg, eller andre.

Sluket.....vil uansett være et stort samtale emne til ut på morgen timene.

(har soveplass til mange i stort hus på Veitvet)

Sorgen er veldig tung, men jeg tenker mye på de gode minnene med Jan og alt som skjedde rundt ham.
    Mye boost, entusiasme i alt han foretok seg...

Sist redigert:

TTs

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    7.121
    Sted
    Arnestedet
    Torget vurderinger
    2
    Trist melding å lese om Suket.
    Jeg møtte ham aldri, men vi handlet med hverandre ved flere anledninger.

Min dypeste medfølelse i sorgen. 🌹

ArneSW

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.071
    Torget vurderinger
    0
    Det føles bare så feil at godeste Sluk er borte

Det er mye jeg kunne skrevet selv om jeg ikke kjente han så godt som mange av dere andre her. Relasjonen med Jan var noe helt spesielt for meg. Jan var en sjelden mann det ikke finnes mange av. For meg vil han være et forbilde når det kommer til det å gå lidenskapelig "AL IN" i nær sagt alt han holdt på med og et forbilde i å det å se og ta vare på menneskene rundt seg. Jan fikk meg alltid til å føle meg sett enten det var her på forumet eller i virkeligheten. Han forstod hva jeg søkte og likte å oppmuntre og guide.

Når vi satt hjemme hos han eller hos meg var det som om tiden stod stille. Vi var på samme bølgelengde (usikker på hvilke hertz) når det kom til både lyd og musikk. Han med sin gjennomføringskraft hadde klart å skape noe ultimat som jeg er så takknemlig for å ha fått lov til å oppleve. Jeg tror at han så på meg som en som hadde en dyp forståelse av lydbildet han hadde fått til. Lyttekveldene i kjelleren der kommer til å være blant høydepunktene mine i livet til den dagen jeg slår følge. Han hadde fått til noe helt unikt.

En kveld hadde han plukket frem en bunke (10-15 plater) med Maynard Ferguson vinylplater til meg som en gave. Vel vitende om at han gav bort gull som ikke er å få tak i til en som hadde brukt første del av livet sitt til å dyrke MF galskapen. Jeg hadde tenkt å invitere med meg Jan på Maynard Ferguson tribute i Lillestrøm senere denne oktober. En annen gang fikk jeg et bilde (avataren min) som var en kinesisk skål han hadde kjøpt til meg og som han insisterte på at jeg måtte ha som avatar på forumet og nesten maste på at jeg måtte komme å hente den. En veldig hyggelig gest.

Jeg inviterte han til flere innspillingingsdager, både fordi han sa det gjentatte ganger at han ville hjelpe til og fordi jeg tror han hadde likt det, men det passet dessverre ikke.

Nå føles det bare tomt og man kan angre på at man ikke prioriterte anderledes de siste årene.

Mine største medfølelse til de nærmeste.

Hvil i fred Sluk, gleder meg over tanken på lydbildet du kommer til å realisere der oppe

Vi ses...

Sist redigert:

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så flott Atle. Samtidig bekrefter alle disse historiene at Sluket faktisk delte mer enn hva vi registrerte. Da tenker jeg først og fremst på kameratskap, vennskap, kunnskap og ikke nødvendigvis fysiske gaver.

Jeg synes at det er en utrolig fin gest Atle, at du har tilbudt å ta del i seremonien med trompeten din i kirken 8/10. Jeg vet om en som vil elske det 💙🎺🫂

Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.071
    Torget vurderinger
    0
    Så flott Atle. Samtidig bekrefter alle disse historiene at Sluket faktisk delte mer enn hva vi registrerte. Da tenker jeg først og fremst på kameratskap, vennskap, kunnskap og ikke nødvendigvis fysiske gaver.

Jeg synes at det er en utrolig fin gest Atle, at du har tilbudt å ta del i seremonien med trompeten din i kirken 8/10. Jeg vet om en som vil elske det 💙🎺🫂
    Takk! Det føltes som en naturlig ting å
    gjøre. Vi hadde mye intern humor rundt horn og trompet. Hyggelig hvis det kan bidra for de nærmeste🎶

HALOLS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Antall liker
    148
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Mer enn 50K innlegg. Men likevel er det mulig å si at i tilfellet Jan var det utelukkende kvalitet foran kvantitet! Jeg tror ikke det er mulig å finne et innlegg av ham hvor man tenker at dette var en unødvendig uttalelse. Det står det i min bok respekt av!

Nyheten om hans bortgang gjør meg trist, enda jeg aldri møtte han fysisk, men for hans nærmeste må dette være et ufattelig tap. Kondolerer.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.793
    Dette er tungt å skrive.

Jeg behøver ikke forsøke å beskrive personen Sluket/Jan, det er allerede utmerket utført av Grumpy, Deng1, Swifty, med flere.

For meg markerte det å bli kjent med Jan et «før» og et «etter». Selvsagt først og fremst for hobbyen min med hifi, men også for andre deler av livet, skulle det vise seg.

Første besøk hos Jan er et sterkt minne. Først ble jeg møtt i carporten der han overrakte meg en Kenwood platespiller, free of charge(!), før jeg fikk omvisning i huset og ned i lytterommet. Avantgarde Trio sto innpakket i plast i skammekroken, mens prototype OB-basser og Nagaoka/Fostex koblet opp med slemt Accuphase-utstyr veltet om på det meste jeg trodde jeg viste om stereoanlegg og lyd. Sjeldne og ikke minst veldig kule komponenter, både teknisk og estetisk, var stablet oppetter veggene. Jeg kjente en kribling i kroppen som gav en ny energi til denne hobbyen. Bare noen uker etter at jeg ble kjent med Sluket, var alt jeg eide av butikk-hifi solgt, og det har kun vært custom-baserte hornrigger i etterkant. Sluk-approbert, så vidt jeg kan bedømme!

Den første dagen hos Jan og tiden som fulgte skulle bli starten på et betydelig vennskapsforhold og mange samarbeid. Jan hadde tusen ideer til prosjekter og konsepter, og jeg hadde tegneverktøy og produksjonsnettverk innenfor metallbearbeidelse. Det første nevneverdige prosjektet som vokstre frem var SLOB. Jan hadde allerede fått en møbelsnekker til å lage tre-konstruksjonen, mens jeg begynte prototyping av spikes og produksjon av baseplate mm. Døgnene jeg overnattet hos Jan mens vi sjauet tunge aluminiumskomponenter, 20stk GPA 515 15-toms elementer, monterte, koblet og testet SLOB er et av mine beste minner! Senere også betydningen av en skikkelig midbassløsning og smekk!

007.jpg
    10.jpg

spikes 01.jpg
    sluk9.jpg

PC’en min har en mappe som heter «Pengesluk», Jans første kallenavn her inne. Det finnes hundretalls tegninger her, og jeg husker sene nattetimer med samtidig kommunikasjon på telefon og epost mens vi skisset og diskuterte engasjert.

Senere skulle det bli flere oppsett og høyttalere, blant annet mitt eget oppsett med SLOB og ALE-horn. Jan skaffet elementer og horn mens jeg tegnet og fikset produsenter av custom-komponenter. Et annet favorittsamarbeid var Hato’s hornoppsett hvor Jan var primus motor. Sluket har stuket!

DSC_0333.jpg
    IMG_2613.jpg

Image.jpeg

Meg og mannen, myten!

Men dette var mer enn et samarbeid. Samtalene fløt naturlig, og vi fant felles interesser og enighet i musikk, matlaging, design, møbler, arkitektur med mer. Over tid ble samtaleemnet mindre og mindre stereo, men mer og mer livet og alt som hører til. Jeg hadde med min familie til Jan, og han besøkte oss. Det skulle vise seg, tross 26 års aldersforskjell, at vi hadde felles verdier og likheter som sto sterkere enn forskjellene. Jan ble en jeg ringte både når jeg hadde ting å fortelle som jeg var glad for, og for å spørre om råd når ting var vanskelig. Han serverte reflekterte råd på alle tema som karriere, samliv, investering i eiendom, interiør, sportsbiler, hifi +++. Jan var ikke redd for å dele åpent om egne følelser og erfaringer, gode og dårlige, og argumenterte gjerne fra flere synspunkter. Jan var for meg en nær, nær venn, men også en person i livet mitt jeg ønsket å gjøre stolt av meg.

Det siste besøket jeg hadde hos Jan, før han ble syk, var et godt eksempel på vårt vennskap. Jeg stakk innom på en jobbreise, og møtte som vanlig en lunsj godt over vanlig standard på bordet fra ham og fruen. Juging og dekksparking som vanlig, ispedd seriøse tema, statusoppdatering på de viktige frontene i livet, en tur innom arbeidsrommet for diskusjon av noen heftige høyttalerdetaljer, før vi endte opp i slukoteket. Ingen lyd i hovedriggen grunnet bygging og testing, men vi lå delvis overende i hver vår hvilestol lyttende på et par Coral Beta 8 på skjenken. CD på CD med sløy musikk ble satt på, og jeg noterte ned ny musikk mens praten fløt om løst og fast, i timevis. Så var det ikke vår brennende interesse for hifi og musikk som var viktigst tross alt, men den gode åpne praten som forbandt oss til hverandre.

Jans sykdomsperiode har vært brutal mot både ham og de rundt. Jeg viste at Jan skulle på undersøkelse, og fikk beskjed samme kveld om hva som var utfallet. Etterpå fulgte daglige tekstmeldinger og telefonsamtaler fra sykehussengen, både mørke og lyse. Sammen ble vi enige om å fokusere på ferdigstillelse av SLOB med de siste detaljene Jan ville ha på plass, samt å få koblet opp og satt anlegget i spillende tilstand slik at han kunne ha musikk som en glede den siste tiden. Som forhåpentligvis skulle være en god stund. Slik ble det ikke.
    Mens Jan var på behandling på radiumhospitalet begynte produksjon av komponenter. Da Jan var kommet hjem og komponentene var samlet, reiste jeg inn for å bistå ham i å få dette på plass. I de to siste ukene har jeg har vært så heldig å få dele tre lange dager med Jan i hans hjem. Jeg fikk dessverre fort følelsen av at her sloss jeg en hard kamp mot klokka, men ønsket så inderlig at Jan skulle få se prosjektene sine fullført.

De tre dagene har hatt tårevåte øyeblikk, men også det vante engasjementet, latteren, det store gliset og gleden over detaljer og fete kvalitetskomponenter. Jeg håper så inderlig jeg klarte å gi Jan litt ekstra glede i disse siste dagene.
    Under et døgn før Jan reiste til sykehuset for siste gang, sto SLOB’ene ferdig. Han var dessverre ikke i stand til å komme seg ned i kjelleren for å se, men jeg så varmen i blikket og det store smilet bre seg da han fikk bilder på telefonen av hvordan det så ut.

Image (1).jpeg

Så endte tiden min med Sluket slik den begynte. Liggende på gulvet i slukoteket, ved siden av to overdimensjonerte basstårn med verktøy, deler og svette i panna. Sett bort fra mer tid sammen, ville jeg ikke hatt det på noen annen måte!

Kjære Jan, takk for alt. Du har satt dype spor i meg, og jeg er sikker på at livet mitt hadde vært annerledes om ikke våre veier hadde møttes.
    Du skal minnes ikke bare for øyeblikkene vi har delt, men gjenstander du har gitt meg som vil være en del av hverdagen, utstyr i anlegget mitt som du har gitt meg råd til utformingen av, og ikke minst musikk vi har delt. Du er savnet!

He has left us alone, but shafts of light sometimes grace the corner of our rooms.

statisk2.jpg

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.131
    Torget vurderinger
    5
    Til alle dere som har delt gode minner, dere venner, hans nærmeste, og fra en som har lest og kjent på den romslige og kompetente personlighet Sluket aka Jan var, kondolerer.

Mvh Svein Olav aka Olav E.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.665
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Flotte ord Emo ❤ !! Jeg tror vi to har vært på samme bølgelengde med Slukzter, på hver vår måte.

Jeg har tenkt det, at alle som har vært nær av Sluket virkelig har følt seg unik isammen med han, og deres forhold.
    Og det sier så enormt mye om Slukzter.... han SÅ deg virkelig som den personen du er, og med det så ble det unikt.
    Jeg er sikker på at ihvertfall 1/3 av alt mitt billed materiale kommer ifra gammern.

IMG-20210217-WA0011.jpg

20211204_085643.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn