Klær, briller og klokker Sko!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Her var det stilt...

Loake - sko
    Gamarrelli - strømper
    Whitcomb & Shaftesbury - bespoke skjorte
    Charles Tyrwhitt - slips
    Kent Wang - pocket square
    English Cut - MTM dress i donegal tweed fra W Bill
    Den dressen der er det beste du har presentert.

Skoene er spot on.

damnit...dette er noe av det beste du har vist frem så langt.

sliter pittelitt med apen og kluten men det er uvesentlige detaljer.

Prøv amber i stedet for lyseblått..

Okke som, dette var konge!

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Takk, takk.
    Det er en skikkelig vinterdress dette, tjukk og god.
    Amber (rav?) kunne blitt for matchy, kanskje. Tanken var å ta igjen det blå i tørkleet, og få inn litt kontrast i antrekket. Men jeg tar med idéen til neste runde.
    Vanligvis bruker jeg et rustrødt slips til, og ikke det oransje fra i dag.

To uker nå så er det ny tur til skredderen. Skal hente et par bukser og en skjorte, men driver og ser etter noe fint brunt stoff i birds eye til en dress. Noe sånn dette.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Jeg har bare én dobbelspent dress, noe som i grunnen er litt synd, for den er slettes ikke stygg. Det er en MTM fra English Cut.
    Skjorte er bespoke fra Whitcomb and Shaftesbury.
    Slips er Deep Purple fra Charles Tyrwhitt.
    PS er fra Kent Wang.
    Strømper fra Falke.
    Sko fra Alfred Sargent.

Vedlegg

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.771
    Her var det stilt...

Loake - sko
    Gamarrelli - strømper
    Whitcomb & Shaftesbury - bespoke skjorte
    Charles Tyrwhitt - slips
    Kent Wang - pocket square
    English Cut - MTM dress i donegal tweed fra W Bill
    Pent, og som oftest med tweed, det ser aller finest ut på noen meters avstand.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Vet ikke om jeg er eniig i det. Donegal og Harris er ganske grove både i tråd og vev, og egner seg til nærstudie mest for oss spesielt interesserte.
    Men det er mange andre tweedstoffer som er fine både nært og fjernt.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    All we are saying is: Give 3-piece a chance.

Tror ikke de har vært fremme i tråden disse mørkebrune oxfords fra Allen Edmonds.
    Skjorte og jakke er fra Whitcomb & Shaftesbury, mens bukse og vest er fra English Cut.
    Slips og PS fra CT.
    Strømper fra Falke.

Vedlegg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Kan kanskje bli. Det er et visst antall plagg etter hvert, og de er litt spredd i flere rom, så det er ikke uten videre lett å ta et samlebilde. I et annet forum hadde jeg en egen tråd om mine skredderbesøk - det har jo blitt noen etter hvert, men jeg ble lei og har sluttet å poste der.

Neste helg er det London-tur igjen, og jeg skal i alle fall hente et par bukser og en skjorte hos Whitcomb & Shaftesbury + besøke English Cut, dvs Thomas Mahons nye butikk. Jeg har vært veldig begeistret for det Thomas Mahon har laget for meg tidligere; det er en klasse opp fra W&S.

Thomas kommer jo fra skredderhuset Anderson and Sheppard; det absolutt mest prestisjefulle av alle - selv jeg har ikke våget meg inn der. Det er ikke så lenge siden de begynte med vindusutstilling. Tidligere var det i alle år bare frostet glass, og ingen slapp inn uten anbefaling av minst to allerede eksisterende kunder. Kunden kan godt komme med egne ønsker, men mener tilskjæreren at det ikke blir pent eller bryter med husstilen, så får ikke kunden det som han vil.
    Det skjedde med den første dressen jeg fikk Thomas til å lage til meg; jeg ville ha knall-rødt fôr. Da kikket han på meg og sa bare rolig: 'No, you don't want that, sir.' Og sånn ble det - heldigvis. Skarlagensrødt ville jeg raskt blitt lei av. Noen ganger skal man lytte til erfarne kjentfolk.

Jeg planlegger også et besøk til Richard Anderson, og har sendt en mail, men ikke fått svar. Han fikk sin opplæring hos det prestisjefulle Huntsman; helt i toppklassen on the Row, både i kvalitet og ikke minst pris. Han har skrevet den vittige og innsiktsfulle boka 'Savile Row Ripped and smoothed'.
    Så får vi se hva jeg ender opp med.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    ^^ Reveal more of Your face, but still not so much, that you become recognizible.

mvh

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.771
    Gult er kult.
    Skoene er fra Crockett & Jones.
    Hva slags modell fra Crockett & Jones er dette?

PS har vel et litt spesielt forhold til akkurat det merket. Var først etter at min daværende kjæreste ga meg et par at jeg virkelig forsto at det er forskjell på sko og sko.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.771
    Et spørsmål til, Svein Arne, mener å ha sett at du har brett på de fleste av dine benklær. Er det noen "kleskode" for dette eller mer et spørsmål om smak eller mote?

Kjøpte en Pal Zileri på januarsalget til min lokale herreekvipering, men da jeg skulle legge opp buksene og ba om oppbrett ble jeg fortalt at det for tiden er helt ut. Det har jeg for såvidt lagt merke til selv blant mine kolleger, men insisterte likevel på oppbrett. Synes dette er mye penere over skoene enten man sitter eller står, spesielt når man foretrekker mer robuste sko av engelsk typen enn smale italienske.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Merkelig. I min verden betyr PS 'pocket square' altså det tørkleet som en bruker laaangt tid på å se ut som om man har dyttet tilfeldig og litt nonchalant ned i brystlommen.
    Men hva vet vel jeg, født før krigen og alt. :eek:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det faktum at jeg er født et drøyt år før Biafrakrigen startet er årsaken til at jeg har en forkjærlighet for desert boots og det afrikanske kontinent? Jeg har et par fra øst-afrikansk Bata (produsert i Kenya) der det stod "For the man who really knows Africa" på esken. :cool:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.771
    Kanskje det faktum at jeg er født et drøyt år før Biafrakrigen startet er årsaken til at jeg har en forkjærlighet for desert boots og det afrikanske kontinent? Jeg har et par fra øst-afrikansk Bata (produsert i Kenya) der det stod "For the man who really knows Africa" på esken. :cool:
    Bata hører med i et hvert velutstyrt og bereist skoskap. Har to par selv. Det sagt så var mitt foretrukne skotøy i Øst Afrika som ellers i tropene et par med godt brukte Dr Martens Fisherman's Sandal med klassisk rågummi i sålen, altså før de flyttet produksjonen til Kina. Ikke akkurat vakre, men ikke noe kommer i nærheten skal man først tråkke rundt i månedsvis i tropene på ujevnt underlag og man har en fysikk som aldri ville utgjøre noen trussel for regionens langdistanseløpere. Hadde gjerne lagt mer enn en neve pesos på bordet for et nytt par i samme kvalitet.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I alle fall på desert boots-modellene, kan ikke husker at det stod noe slik på fritidssko, finsko og joggesko fra Bata fra Kenya. The Boots that say you know Africa stod det på esken, som reklamen viser. Det var min hukommelse som slo feil her. Og de kan jo bruke samme slogan for alle modeller i dag for alt jeg vet. :cool:

Sist redigert:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Svein Arne har også ørkentøfler, disse er fra Clark's.
    Frakk, bukse, skjorte og strømper er fra CT.
    Slipset er fra Dehavilland.
    PS fra Hawkes & Curtis.
    Jakken er MTM fra W&S.

Nå er det off to swingin' London og rundt forbi. Har et par brød i ovnen som er ferdige og noen nye på vei.

Vedlegg

T

TT.

Gjest
    Kjøpte disse i Crocs concept store i Helsinki i november. Gleder meg til å få brukt dem utendørs. Fungerer som tøfler foreløpig. Og selvfølgelig i de finske farger :cool:

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    Kjøpte disse i Crocs concept store i Helsinki i november. Gleder meg til å få brukt dem utendørs. Fungerer som tøfler foreløpig. Og selvfølgelig i de finske farger :cool:

TT vet du hvorfor jeg misliker crocs så sterkt? Det er fordi de av en eller annen grunn minner meg om vemmelig solbrune FRP velgere som har bosatt seg i Spania! DERFOR!

T

TT.

Gjest

TT vet du hvorfor jeg misliker crocs så sterkt? Det er fordi de av en eller annen grunn minner meg om vemmelig solbrune FRP velgere som har bosatt seg i Spania! DERFOR!
    Og jeg som trodde det var AP folk med Toyota og campingvogn som trakterte disse...

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Apropos crocks. Har en kollega som er så lite opptatt av klær at det grenser til det unormale. Han var på bilferie med madammen, og på turen østover overnattet de i campinghytte på Geilo. Like i nærheten lå et av Geilo's bedre hoteller, og han ville absolutt ha konen med seg i baren på hotellet om kvelden.
    Konen ble litt betenkt når gubben hadde kledd seg til et hotellbesøk. Nydusjet var han riktignok, men... bekledningen ellers var t-skjorte fra Hansaølets venner med litt ymse småmerker fra sist han malte huset + dongeribukse med hull på ene kneet, og....oransje crocks med innlagt pusefor og hvite tennissokker !!!!
    Hvordan konen var kledd er usikkert, men det bør jo gå opp et lys når 10 biler på parkeringsplassen var verd minst 15 millioner. Uansett, han endte opp i baren, fikk aldri spørsmål om bekledningen og hadde en fantastisk kveld.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det ble til at jeg bestilte to nye dresser, og en ekstra matchende bukse til den ene av dem.

Hadde egentlig planer om bare å bare bestille én dress, men så skjønte jeg at det kun var 11 meter igjen av et stoff som er ganske kult. Og da måtte jeg bare gå en liten runde rundt nullen før saken var avgjort.
    Mange av stoffene i denne bransjen lages i begrenset opplag, 100 - 200 meter eller omkring, og når de er utsolgt så produseres det stoffet aldri mer. Det sikrer at en ikke dumper borti alskens rask som går i samme klær som en selv - men det krever at en er om seg.

Jeg prøvde også ut en ny tilskjærer denne gang, Karl Matthews hos English Cut. Det er alltid litt nerve breaking, for det kan fort gå et par, tre dresser før den sitter helt som den skal. Men vi fant ut at vi begge hadde en passion for tattiser - høy og lav status møtes, liksom - og vi fikk ganske god tone. Han hadde hoppet av skredderiet etter 15 år i bransjen, og så arbeidet som tattovør i seks år, før han ble hanket inn igjen av Tom Mahon.

Sjekket også ut en av det nye på Savil Row, Richard Andersen. Hadde sine særegenheter, og han jeg snakket med var grei, men jeg fikk liksom ikke helt fot.

Det fikk jeg derimot hos Gieves & Hawkes i no 1 - en fot i ræven. Det er altså noen klyser inn i mellom. Frister ikke å handle der igjen med det første. Noen selgere er bare så arrogante og ufordragelige at du skulle nesten tro de solgte hi-fi.

Så da blir det tur tilbake om en seks ukers tid for første fiting.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.898
    Torget vurderinger
    4
    Er det ufint å spørre om prisnivået på en dress fra Savil Row ?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.898
    Torget vurderinger
    4
    TT, - dressene til Svein Arne har langt mer med trådens tema å gjøre enn de fargerike bildekkene dine rett og slett fordi klær og sko kompletterer hverandre, også når det gjelder interesse for kvalitet og uttrykk. Crocs derimot representerer og signaliserer det motsatte og er nærmest et statement for ens manglende interesse for sko og klær.

Dersom du har en glødende interesse for crocs anbefaler jeg at du oppretter en egnet tråd hvor slikt kan diskuteres sammen med grilldresser, grandiosa og andre redneck-relaterte interesser.
    Jeg skal love å ikke besøke tråden slik jeg beholder alle mine fordommer fullstendig ubesudlet.

T

TT.

Gjest
    Crocs er fortsatt sko. Dress er dress om den kommer fra Dressmann eller Bangladesh! Så lag en egen tråd med klær istedet for å belemre SKOtråden med "klovnekostymer" av forskjellige slag! Ta dere sammen!

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det er tre prisnivå i Savile Row:
    Ferdigdresser ligger på ca £1000. Her kan de gjøre en rekke tilpasninger: legge opp og ned og ta inn og ut. Hvis du har en 'alminnelig' kropp er dette et greit alternativ, og for mange er dette innstegsnivået. Alle sømmer er som regel gjort med maskin. Ingen valgfrihet ang stoff og farge. Tar 3-6 dager å ferdigstille.

Målsøm (Made to measure) ligger på £2-3000. Har kan de gjøre endringer på en ferdigdress under produskjonen. Stor grad av frihet i valg av modell og stoff, fôr og knapper. Varierende grad av håndsøm. Tar ca 6 uker å ferdigstille, og det er én tilpasning.

Skreddersøm (bespoke) koster fra ca £4000 og opp til så mye penger som Onkle Skrue har i bingen. Det lages et unikt mønster fra dine mål og disse brukes til å klippe stoffet. Full frihet i alle valg. Minst 50 timer håndsøm. Tar ca 6-8 uker å ferdigstille. Ca 3 tilpasninger.

Hvis du vil gå off-Row, som jeg som regel gjør, er prisene betraktelig lavere. I sidegatene kan du finne like gode skreddere som tar ca £2500 for bespoke.
    Det har jeg gjort denen gangen og; begge dressene er bestilt hos skreddere som har arbeidet i mange år on the Row, men som nå holder til i nabolaget. Leieprisene i Savil Row er så høye et de mindre aktørene skvises ut av denne legendariske gata. Noe som er bra for kundene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn