Klær, briller og klokker Sko!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    ^^ Meget informativt. De fleste forbinder Savile Row m. skredderi av høyeste kvalitet, men få vet at det finnes dyktige utøvere av faget i tilgrensende gater m. dertil lavere husleie. Burde jo være selvinnlysende, men som sartorialturist får man vel et sneversyn om at "The Row" er de eneste som leverer. Litt som OHFC kontra f. eks. Lyric i vår verden.

mvh

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Adresse spiller jo liten rolle egentlig. Det er håndverkernes dyktighet det kommer an på.

I sommer skulle jeg rette en dress som hadde vokst i skapet. Den ble måltatt i Savile Row no 4, samme sted der Beatles hadde konsert på taket.
    Jeg oppsøkte han hadde laget den på verkstedet i Tottenham Court road, ganske langt fra Savile Row. Der satt det en rekke med folk og sydde for bl a Anderson & Sheppard, selveste flaggskipet i Savile Row - som av alle ting ikke holder hus in the Row, men i sidegaten.

Så hvor dressene faktisk blir laget, og hvor målene blir tatt, kan ofte være ganske forskjellige steder.
    Noen blir gjort halvferdige i utlandet, og så ferdigstilt i UK etter at alle tilpasninger har blitt gjort. Det skjer med den ene dressen jeg har bestilt nå. Den andre lages helt i India, av folk som er opplært i denne måte å sy på, og den blir sendt frem og tilbake mellom hver tilpasning. Jeg kunne fått den laget i London, med da hadde den kostet 45.000,- og ikke 25.000,-.

Richard Anderson og Huntsman har egne verksteder der de sitter og syr i bakkant av selve butikken, og noen har i verksted kjelleretasjene. Da kan kundene se de ansatte sitte og jobbe. Men ellers tror jeg det er ymse hvor de lages.

For min del er det avgjørende at de som tar mål og som syr er opplært i Savile Row-måten å lage plaggene på, ikke hvor fagfolkene fysisk er lokalisert.
    Men selvsagt er det stas å komme inn i disse legendariske butikkene, de har en egen aura. Og er man heldig får man en whisky eller et glass vin. En kopp kaffe er helt vanlig.
    Ja, hos Gieves & Hawkes fikk jeg og følget på tre to flasker musserende mens visakortene gikk seg varme. Forretningen tjente inn igjen de flaskene mange ganger. Fikk ved samme anleding omvisning i militæravdelingen og fikk sett antrekket Michael Jackson fikk laget som scenekostyme. Bare komme inn på toalettet der er som å komme inn på badet på et luksushotell. Det er en egen verden og vel verd et besøk om dere er på de trakter.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.434
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Har hatt noen italienske Zegna dressko med spiss tupp i årevis. Det var på tide å skaffe noen sko med rund tupp.
    Det ble disse. Flotte, klassiske sko som jeg kan ha resten av livet.

Plukket også med meg et par Dundas støvler forrige uke. Kraftene, gode støvler med solid uttrykk.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.434
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Takk. Kunne gjerne tenke meg en Indy Boot, men det får bli neste gang

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med flotte Alden, Alshus.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det er disse:
    https://aldenmadison.com/collection/plain-toe-blucher-black-shell-cordovan-9901/

Kjøpte dem hos Dagestad. Fin butikk, min første gang hos dem.

Du har gått for det beste av de beste.
    Veldig bra.

Det finnes jo kun to amerikanske skofabrikanter igjen i USA: Alden og Allen Edmonds. Resten er flyttet ut til lavkostland.
    Nå vil fremtiden vise hva høye tollmurer kan komme til å bety. Hvis Trump gjør alvor av sine valgløfter vil det gjerne ikke bli billige sko å få kjøpt i USA. Kan være Alden og AE får en boost, men jeg har mest tro på at alle sko blir vesentlig dyrere i USA.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Disse fikk luftet seg i dag, det er Russell & Bromley-skoene jeg kjøpte i Oxford i høst.

P2230002.jpg

P2230023 – Kopi_Ink_LI.jpg

P2230015 – Kopi_Ink_LI.jpg

Var i London forrige uke og hentet bukse og skjorte hos Whitcomb & Shaftesbury, jakken fikk jeg laget i høst. Bestilte også ny dress + ekstra matchende bukse.

P2230004.jpg

Slipset kjøpte jeg hos English Cut i Chiltern Street, der jeg også bestilte en dress.
    Spent på hvordan den blir, stoffet er et lyst grått Prince of Wales-ruter i flanell fra Hardy Minnis; med brune ruter og en svak mint-rute over der igjen. Ikke så ulikt jakken jeg har på i dag, men mye forsiktigere i uttrykket. Dressen blir dobbelspent, ett legg i buksene og selvsagt oppbrett - alltid oppbrett på dobbelspente dresser - og to splitter bak på kakken. Klassisk.

510026.jpg

Det viste seg at selgeren der hadde arbeidet hos Anderson & Sheppard i 15 år før han hoppet av skredderiet og drev med tattis i seks år; kan trygt si vi hadde ett og annet å snakke om. Nå var han hyret inn igjen for å drive denne nyåpnede butikken.
    Slipsknuten, en dobbel four in hand, klarer jeg bedre enn dette, men sånn går det når en skal få hele seg ut dørene en tidlig morgenstund.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    4
    Litt cocky denne, ikke heelt meg, men pokker heller..den er cool !

Saint Crispin's Mod. 529D - Olive green, hand stained straight toe cap Oxford on a pronounced Chiseled last.
    Mod. 529D - Olive green, hand stained straight toe cap Oxford on a pronounced Chiseled last.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.563
    Torget vurderinger
    0
    Litt cocky denne, ikke heelt meg, men pokker heller..den er cool !

Saint Crispin's Mod. 529D - Olive green, hand stained straight toe cap Oxford on a pronounced Chiseled last.
    Vis vedlegget 427654

Da jeg var i Brighton sist sommer fant jeg en grønn dress i psykedelisk mønster som jeg tidvis ( ganske ofte ) har angret på at jeg ikke kjøpte. De skoene ville jo vært perfekte!

Det er nok som de sier: "Det livet du angrer er det du ikke gjorde da du hadde sjansen!"

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.563
    Torget vurderinger
    0
    Noen her inne som har sett produktene til en norsk skofabrikk ved navn "Fenrir"?

De skal holde til i Drammen. Har så langt bare sett dem på FB, men det jeg har sett virker lovende.

6

65finger

Gjest
    Har hatt noen italienske Zegna dressko med spiss tupp i årevis. Det var på tide å skaffe noen sko med rund tupp.
    Det ble disse. Flotte, klassiske sko som jeg kan ha resten av livet.

Plukket også med meg et par Dundas støvler forrige uke. Kraftene, gode støvler med solid uttrykk.

superfete sko! Jeg trenger et par sorte

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Veldig interessant, og trist å tenke på mange fag der kunnskapen forsvinner i masseproduksjon og under prispress.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Tråden må ikke få dø.

I dag er det Allen Edmonds burgunder oxfords.

Dress er MTM fra English Cut. Flanell siden det enda er fimbulvinter i vest.
    Skjorte, strømper og frakk fra CT.
    PS er Hokusais Den store bølgen fra Kent Wang. Det sies at Hukosai malte på det bildet i 30 år, og sa seg først fornøyd da han var 90.
    Slips fra Dege & Skinner.
    Hatt fra Borsalino.
    Og under der er det seler fra Alfred Thurston.
    Skjerfet er et no-name fra Inverness, kjøpt da jeg syklet rundt Loch Ness i fjor.
    Hansker fra Chester Jefferies, men de vises ikke på bildene. De er lys grå i doweskin, og laget på bestilling. Skal liksom passe til skjerfet, da...

P3060003.jpg

P3060008.jpg

InkedP3060023 – Kopi_LI.jpg

InkedP3060043 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Nei, tråden må da ikke få dø hen sånn bare uten videre. Hadde vært kjekt om andre også bidro.
    I dag er det skjorte, slips, PS, strømper og chinos fra CT.
    Jakken er MTM fra Gieves & Hawkes.
    Sko fra Loake. Den observante titter ser at jeg matcher strømper og sko. Alt er lov, selv om alt ikke er like vanlig. Så lenge elementene henger i hop så går det greit.

P3240002.jpg

P3240008.jpg

InkedP3240026 – Kopi_LI.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er løse tråder som henger og slenger fra lommetørklet. :eek:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Her en neste bestilling 'in the lay' som det kalles.
    John McCabe står og måler opp på papir; han trenger en ny mal siden denne dressjakka skal være dobbelspent, den første jeg får laget hos W&S. Papirmalen som alt ligger der halvveis over arket John jobber med, er frontstykket mitt til en enkeltspent jakke.

Så skal det krittes opp før stoffet klippes og sendes til skredderen for sying.
    Skjærtorsdag er det over for første tilpasning, den som kalles 'baste'.

Har ikke plukket ut fôr enda, og det skal også lages ett ekstra par med bukser i et stoff som tar opp brunfargen i rutene.
    Tenker jeg også skal plukke ut stoff til noen skjorter i samme slengen. Alltid greit å få laget et helt antrekk, så har jeg noen sett jeg vet funker. Siden kan jeg alltids variere med andre skjorter og slips så småning om.

17438392_494258014296897_2382608527358164992_n.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Enn sandaler, da? Sommeren kommer jo snart.
    De står blankpussede og klare. Er noen lekre, håndsydde med randsøm og doble lærsåler laget av pungen til en utrydningstruet lemur fra det tasmanske buskaset. Koster flesk, men så varer de jaggu meg lenge og - med riktig stell og tilstrekkelig lufting mellom hvert bruk.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Bilder, takk. Og tips til ting som ikke nødvendigvis er så inni g-skauen kostbart, om det finnes.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Har slitt ut flere par Ecco-sandaler - som jeg er helt fornøyd med. Ikke spesielt fine, men praktiske.
    De brukes på de varmeste dagene, helst i kombo med shorts og kortermet skjorte. Aldri strømper i sandaler.

images.jpg

Skal jeg kle meg mer opp blir det å ta på loafers... og da er det med strømper.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    4
    Jeg minnes min gamle engelsklærer som alltid gikk i sandaler, med strømper og irrgrønne luktsåler....og gjerne avsluttet en diskusjon med sitatet "Du har rett og skal henges!"
    Noen som vet hvem han siterte ?
    Fyren svar svært anglofil så det kan meget vel ha vært Shakespeare.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eier ikke et eneste par sandaler som jeg bruker utendørs, men har et par håndlagde, greske sandaler i skinn som jeg bruker som tøfler. Og et par tikroners Croc-kopier jeg bruker i hagen når jeg klipper plenen om sommeren. :cool:

Skal jeg bevege meg utendørs i varmt vær bruker jeg tøysko.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    På tide å bringe denne tilbake til livet? Om ikke annet så for å bevise at TT's Crocs ikke klarer å drepe praten, selv etter et tosifret antall innlegg om dem?

Jeg har litt lyst på et par sånne, som hverdagssko. Men så er det dette med størrelser. G fra Grenson, noen som vet om de er veldig brede?

26015--d9e87868-.jpeg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Når det gjelder sandaler endte jeg forresten opp med et par sånne. Synes de er ganske fine, problemet er selvsagt den moderate mengden skjønnhet i føttene, som bare i moderat grad skjules i et par sandaler. Men det har vært en slags 'sommer', og da må man leve med at det ulekre avdekkes.

234531.jpg

Mempisto har forresten sandaler som er kliss like.

Sist redigert av en moderator:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Holmestrand
    Når det gjelder sandaler endte jeg forresten opp med et par sånne. Synes de er ganske fine, problemet er selvsagt den moderate mengden skjønnhet i føttene, som bare i moderat grad skjules i et par sandaler. Men det har vært en slags 'sommer', og da må man leve med at det ulekre avdekkes.

Vis vedlegget 461506

Har hatt slike uten hælkappe de siste 35 åra.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Har hatt slike uten hælkappe de siste 35 åra.
    Det kunne jeg faktisk også tenkt meg. Labbene sitter overraskende godt på plass i såla, og hælstroppen er ikke så nødvendig som jeg hadde trodd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn