Adresse spiller jo liten rolle egentlig. Det er håndverkernes dyktighet det kommer an på.
I sommer skulle jeg rette en dress som hadde vokst i skapet. Den ble måltatt i Savile Row no 4, samme sted der Beatles hadde konsert på taket.
Jeg oppsøkte han hadde laget den på verkstedet i Tottenham Court road, ganske langt fra Savile Row. Der satt det en rekke med folk og sydde for bl a Anderson & Sheppard, selveste flaggskipet i Savile Row - som av alle ting ikke holder hus in the Row, men i sidegaten.
Så hvor dressene faktisk blir laget, og hvor målene blir tatt, kan ofte være ganske forskjellige steder.
Noen blir gjort halvferdige i utlandet, og så ferdigstilt i UK etter at alle tilpasninger har blitt gjort. Det skjer med den ene dressen jeg har bestilt nå. Den andre lages helt i India, av folk som er opplært i denne måte å sy på, og den blir sendt frem og tilbake mellom hver tilpasning. Jeg kunne fått den laget i London, med da hadde den kostet 45.000,- og ikke 25.000,-.
Richard Anderson og Huntsman har egne verksteder der de sitter og syr i bakkant av selve butikken, og noen har i verksted kjelleretasjene. Da kan kundene se de ansatte sitte og jobbe. Men ellers tror jeg det er ymse hvor de lages.
For min del er det avgjørende at de som tar mål og som syr er opplært i Savile Row-måten å lage plaggene på, ikke hvor fagfolkene fysisk er lokalisert.
Men selvsagt er det stas å komme inn i disse legendariske butikkene, de har en egen aura. Og er man heldig får man en whisky eller et glass vin. En kopp kaffe er helt vanlig.
Ja, hos Gieves & Hawkes fikk jeg og følget på tre to flasker musserende mens visakortene gikk seg varme. Forretningen tjente inn igjen de flaskene mange ganger. Fikk ved samme anleding omvisning i militæravdelingen og fikk sett antrekket Michael Jackson fikk laget som scenekostyme. Bare komme inn på toalettet der er som å komme inn på badet på et luksushotell. Det er en egen verden og vel verd et besøk om dere er på de trakter.