Klær, briller og klokker Sko!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.260
    Torget vurderinger
    28

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Covert-frakken min er fra CT. Det er den andre jeg sliter på nå. Har også en blå. Koster ingenting.

Det er en klassisk brittisk frakk, i hardført stoff - egentlig ment til riding. Passe stilfull uten å bli for formell.

Tan er den mest typiske fargen, men den kommer også i mørk blå og i koksgrå.
    Det er noen som også selger dem uten velurkragen, men jeg synes det er en fin og elegant detalj.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Godt det finnes andre skomakere som også er kompetente da. :)

Ellers må meg si meg enig i at den dressen du har tatt på deg i dag er en lekker dress for årstiden. Absolutt noe jeg kunne ha vist meg i daglig, sett bort fra at da måtte jeg hatt flere make dresser så det er ingen god idé. Ellers må jeg nesten ønske deg velkommen hjem til den grå hverdagen. Men sålenge du har oss så har du jo en sunn mengde galskap å leve på når savnet etter den evige stad merkes. :rolleyes:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Siste gang jeg fikk sålet om sko, tok jeg dem med til London. Crockett & Jones tok £115 for å legge nye såler på et par Allen Edmonds.

I dag er det Loake, og MTM-dress der jakka er fra English Cut, mens buksene er fra Manning & Manning.
    Skjorte er MTM fra Turnbull & Asser. Slips og PS fra Charles Tyrwhitt. Strømpene er fra Pantherella. Selene er som alltid fra Alfred Thurston.

P1020003.jpg

P1020011.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Ikke bare er det for få boots i denne tråden, det er jaffal for lite cord-fløyel; dette gudegitte stoff til vinterkuldens fordrivelse som vi fra 70-tallet aldri blir lei av.
    Disse herlige, strågule er fra CT, det er også strømper og kjøkkenhåndkleet, slips og PS fra Kent Wang. Jakken er Harris Tweed hertilbrakt av Edinburgh wollen mill.
    Ingen seler i dag... :-(

P1050002.jpg

P1050011.jpg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Takk for hyllest til cordfløyelen. Helt enig. Norse Projects har en moderne og litt slim variant på de som jeg har blitt veldig glad i.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Cord er veldig behagelig å gå med, varmt og uformelt - så kan du slenge den i vaskemaskina uten bekymring.
    Men i morgen er det tilbake til 3-delt worsted. Vinter er vinter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg ble nysgjerrig etter å ha lurt på nettprisene hos CT, som er veldig høye med levering til UK. Så jeg sjekket prisene med levering til Sverige. Det var noe helt annet og mye hyggeligere, sånn fra hofta, i hvert fall på skjorter, enn både til UK og Norge (når man har lagt til klestoll og MVA).

Men hvordan er reglene? Er det lov å bestille fra Norge til Sverige og hente selv? 6000 maksverdi pr. tur? Mulig det er OCD'en min, men jeg liker meg innafor reglene...

Sist redigert av en moderator:

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    832
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ble nysgjerrig etter å ha lurt på nettprisene hos CT, som er veldig høye med levering til UK. Så jeg sjekket prisene med levering til Sverige. Det var noe helt annet og mye hyggeligere, sånn fra hofta, i hvert fall på skjorter, enn både til UK og Norge (når man har lagt til klestoll og MVA).

Men hvordan er reglene? Er det lov å bestille fra Norge til Sverige og hente selv? 6000 maksverdi pr. tur? Mulig det er OCD'en min, men jeg liker meg innafor reglene...
    Fullt lovlig, men det er en fordel å sende til noen man kjenner. Det blitt så mange befraktere at det ikke alltid funker med Post Restante. Har fått sendt flere ganger til slektninger i Sverige.

Også Post Restante når det fantes i Årjäng.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Holder du seg under 3000 kr er det lov å ta med hjem tollfritt på en dagstur. 6000 om du er ute av landet 24 timer.

Man kan spare mye på dette. MVA, frakt, fortollingsgebyrer og 10% toll som det er på klær. Baller fort på seg med avgifter og gebyrer.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Tar du selv med varene, kan du kreve refusjon av UK vat. Det er mellom 10 og 15% alt ettersom hva de krever i gebyr. Det er noe ulike firma som står for denne tjenesten.
    Både på Heathrow og Gatwick er dette veldig enkelt. Alt du trenger er å fylle ut papirene du fikk i butikken, og ha varene i håndbagasjen.
    Kan fort tjene inn flybilletten bare på dette, og om ikke det er nok, så gjør spart porto og fravær av norsk toll at det mange ganger svarer seg å fly over og handle.
    Jeg har reist mye, og handlet mye, men har aldri blitt avkrevd kvittering av norske toller- verken over eller under 3000.

I dag var vi i de irske farvann. Tredelt dress fra irske McGee og irsk tweed, stoffet kalles donegal, finnes i et utall av melerte og spettete varianter og er en personlig favoritt.
    Skjorte og frakk fra CT, slips og PS fra Kent Wang, strømper fra Falke og boots fra Russell & Bromley. Capsen husker jeg ikke hvor kom rekende fra.

P1130002.jpg

P1130034.jpg

P1130016 – Kopi_Ink_LI.jpg

P1130006_Ink_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Strømper er viktig, og skal matche buksene, og være en bro til skoene, og gjerne ta opp i seg noen av fargene lengre opp i antrekket. Og det er lov å leke seg. Disse strømpene er fra CT. Skoene fra Allen Edmonds, og dressen er MTM fra Whitcomb & Shaftesbury. Skjorte er MTM fra Turnbull & Asser, der kjøpte jeg også det rustrøde slipset, mens PSet er fra Kent Wang, og laget over en initial fra Lindisfarne-evangeliet, en vakker sammenblanding av keltisk og tidlig kristen estetikk.
    Og, for å ta dette ett steg videre, så forsøker jeg her å matche selene til både strømper og PS. Ikke at jeg går og flasher de sånn til daglig, altså. Men fra Alfred Thurston er de, okkesom.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Hm...
    Ser dem på min maskin.
    Har andre det sånn? Peilig hvorfor du ikke får dem opp?

Jeg gikk inn og slettet vedleggene for å unngå de irriterende dobbelpostene. Kan det være derfor?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hm...
    Ser dem på min maskin.
    Har andre det sånn? Peilig hvorfor du ikke får dem opp?

Jeg gikk inn og slettet vedleggene for å unngå de irriterende dobbelpostene. Kan det være derfor?
    Ja det er derfor. Om man gjør det vises bare bildene på egen maskin.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Vi prøver igjen:

Strømper er viktig, og skal matche buksene, og være en bro til skoene, og gjerne ta opp i seg noen av fargene lengre opp i antrekket. Og det er lov å leke seg. Disse strømpene er fra CT. Skoene fra Allen Edmonds, og dressen er MTM fra Whitcomb & Shaftesbury. Skjorte er MTM fra Turnbull & Asser, der kjøpte jeg også det rustrøde slipset, mens PSet er fra Kent Wang, og laget over en initial fra Lindisfarne-evangeliet, en vakker sammenblanding av keltisk og tidlig kristen estetikk.
    Og, for å ta dette ett steg videre, så forsøker jeg her å matche selene til både strømper og PS. Ikke at jeg går og flasher de sånn til daglig, altså. Men fra Alfred Thurston er de, okkesom.

Vedlegg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Tweed er tingen.
    Mye pent der, men likte ikke lommene på det øverste bildet.
    Både han og han på hesten har litt for finslige skjorter til et så pass røft antrekk. Hadde vært bedre med tattersall.

Det med covert-coat og paraply kunne vært meg. Jaja, går ikke med sånn popped krage da, og har heller ikke så fine lepper...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tweed er tingen.
    Mye pent der, men likte ikke lommene på det øverste bildet.
    Ja de forsto jeg ikke heller. Sikkert noe praktisk/historisk.

Både han og han på hesten har litt for finslige skjorter til et så pass røft antrekk. Hadde vært bedre med tattersall.
    Tja .. en artig kontrast er det .. Tattersall ... kjøkkenhåndle/hesteklede ... klarer ikke å like det helt, selv om det er en enkel løsning.

Det med covert-coat og paraply kunne vært meg. Jaja, går ikke med sånn popped krage da, og har heller ikke så fine lepper...
    Har man så fine klær kan man vel bruse litt med fjærene vel?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Om noen vurderer å kjøpe Dundas boots så får du kjøpt tilsvarene direkte fra fabrikk. Slik det har blitt fremstilt i media så trodde jeg at disse "norske" skoene ble håndlaget i Norge, og da var den høye prisen en naturlig del av de norske lønnskostnadene. Men disse blir laget av William Lennon i England til Dundas og flere andre.
    Forskjellen på de "norske" er fargen på hempen bak, en rød søm og annet mønster på gummisålen, ellers like. Kostet £190 for et par år siden , så kommer frakt mva/toll. Disse blir laget på bestilling og du kan velge såler, lærtype osv., regn med et par måneders leveringstid.

eks på Dundas boots

Vedlegg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    I dag har jeg lekt meg med mønster og brunfarger.
    Skoene er Westfield fra Crockett & Jones.
    Jakke og bukse er MTM fra Gieves & Hawkes. Ikke det dyreste, men kanskje det mest prestisjefylte av alle skredderhusene on the Row.
    Skjorte og vest er bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury; ikke like prestisjefulle, men langt rimeligere.
    Slips fra Charles Tyrwhitt, PS fra Kent Wang og strømper fra Falke.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Jeg og andre som bruker ortopediske såler i sko har problemer med å finne sko som disse sålene passer i. De fleste Ecco sko har en innersåle som kan fjernes og disse fungerer normalt bra. På de siste par med Ecco sko jeg har hatt så går sålene gått oppløsing etter 1-2 år så jeg leter etter sko/boots i god/topp kvalitet som varer.
    Har vært i kontakt med Dagestad men de hadde ikke sko med utskiftbare innersåler. Fant ut at Timberland har noen modeller der sålen kan skiftes ut, og Dr. Martens har en veldig tynn innersåle som også kan skiftes ut. Disse er ganske røffe sko/boots men jeg har kjøpt et par av hver for å teste til bruk i høst/vinter.

Jeg leter etter produsenter av dressboots /sko i skikkelig kvalitets lær som også er gode å gå i. Foretrekker å kjøpe lokalt men online kan være aktuelt.
    Prisklasse NOK 2-5000.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.895
    Torget vurderinger
    4
    Minutten, vi har jo utvekslet litt erfaringer oss plattføtte mellom ;). Når du nevner Dagestad kom jeg på at noen av Alden sine modeller kanskje kan funke selv om de ikke har løse innersåler som ortopedisålene kan erstatte. Alden har faktisk en bakgrunn i ortopedi. Fx. Plain Toe / Long Wing Blucher Oxford har såpass bred såle og romslig lest at det kan funke, til forskjell fra mer moderne lester som "sitter som en hanske". Det samme med støvlene jeg skrev om her for noen sider siden. Det kommer seff an på hvor mye plass sålene dine tar...jeg er dessverre altfor kjent med det problemet.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Dagestad nevnte på mail at Alden kanskje kunne fungere. Har vanligvis vært i Oslo et par ganger i året, men nå er det 2-3 år siden siste jeg var der og Alden er litt for dyrt til at jeg kjøper dem uten å ha prøvd dem først. Har du prøvd Alden?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.895
    Torget vurderinger
    4
    Hadde Alden Naval Boots raskt på foten med de kanadiske støpte sålene i og det virket overraskende bra. Dog, det hadde de bare på ett lite minutt eller to da jeg var der i et annet ærend, så det må prøves nøyere før jeg bytter NOK med boots. Prisen justeres etter dollarkursen, samme som de gjør med fx. Edward Green mot pundet, slik at prisen skal være omtrent den samme uansett hvor du kjøper dem.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Sålen som lå i Timberland bootsene var overraskende tykke, ligner mye på disse som selges løst for $30. Timberland kaller det for Anti-Fatigue og når disse tas ut er det god plass til andre såler.

Må si jeg også var overrasket over hvor behagelige Dr. Martens var rett ut av esken. Hadde lest at disse krevde lang tid å gå inn men det er nesten som å gå i tøfler sammenlignet med "Dundas" med tripple lærsåler som jeg ennå ikke har klart å gå inn skikkelig etter mer en 2 år (mine er 1460 greasy produsert i Thailand).

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn