Dressen fra CT kostet meg 4000,- pluss minus, med vest. Jeg skal ikke påstå at jeg har vett på det, men synes den er fin. Gikk forresten forbi et butikkvindu forrige dagen, vindusutstilt todelt dress til 12000,- med svært iøyenfallende og stygge knapphull. Man får nok ikke alltid hva man betaler for.
De rimeligste fra CT koster ca 2.000,-. Prissetting er en underlig øvelse mange ganger.
Det viktigste er uansett at du er fornøyd og føler deg vel i plagget.
Det som gjør bespoke så dyrt er produsjonsmåten.
Stoffet er ikke nødvendigvis svindyrt i seg selv, det kan koste et par-tre tusen.
Men det skal lages en papir-mal ut fra målene skredderen har tatt av kunden, og så skal stoffet klippes etter denne malen. Det tar nødvendigvis noen timer, i alle fall ved første bestilling.
Det er minst 50 timer med håndsøm på en dress fra Savile Row; fôr, krage, skuldre, knapphull og ikke minst den indre strukturen, det som er mellom fôr og stoffet, er sydd for hånd. Vi snakker her ganske mange tusen sting, utført av flere forskjellige håndverkere. Det er egne jakkemakere, buksemakere, vestmakere, knappehullsyersker, strykere, osv.
Kunden skal tilbake to-tre ganger for tilpasning og dressen skal tas fra hverandre og rettes for så å sys sammen igjen. Det er klart at det drar prisen opp.
Men så får du også en dress som er laget til deg ut fra ditt eget mønster - i et stoff som er laget i kun en begrenset mengde slik at du ikke risikerer at naboen kommer i samme dress som du.
Fordelen med bespoke er så klart tilpasningsmulighetene, der skal dressen sitte optimalt. Ulempen er prisen - og produksjonstiden; ca 8 uker.
MTM/målsøm er rimeligere for da går skredderen ut fra en modell han alt har og gjør endringer på den utfra de målene han har tatt av deg.
Det er som regel mindre håndsøm, og noen har bare maskinsøm på MTM. Det gjør at produksjonen blir langt rimeligere. Det er også vanlig med kun en tilpasning; det er rimeligere både for kunde og for skredder. Jevnt over er det 2/3 av prisen for bespoke. Men her lages ikke en papirmal, og stoffet klippes ikke for hånd.
Men jeg har målsøm som koster mer enn bespoke, så prissetting og prissetting, fru Blom, det er nå en underlig virksomhet.