Klær, briller og klokker Sko!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.898
    Torget vurderinger
    4
    Loake Hyde er flotte, klassiske støvler som kan bukes til mangt. Også er de passende for sesongen.
    Godt valg, selv om det vel var tredjevalget synes jeg personlig de er mer elegante enn de to andre.

Loake Hyde.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ser absolutt greia med elegant, og er enig med deg i det. Men akkurat nå var ikke det øverst på lista. Jeg hadde mer sett for meg noe som ikke rynker på nesen av allværsjakke og jeans, men som ikke lengter for mye etter steinrøyser over tregrensa.

Prosjektet er på en måte å skaffe seg et utvalg som spenner over det meste. Dette er for meg det naturlige hjørnet å starte i.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Lagt lavt i det siste.

Allen Edmonds sko
    Dress er MTM fra English cut i ull-flannel
    Skjorte fra Charles Tyrwhitt
    Slips fra Turnbull & Asser
    Pocket square fra Kent Wang
    Og noen seler fra Albert Thurston

PC180002.jpg

PC180007.jpg

PC180026 – Kopi.jpg

Var en tur i London på torsdag for å hente stuff hos Whitcomb & Shaftesbury, blant annet denne jakken, en én-knapps. Fornøyd med den, ikke så med bildet...

IMG_2777.jpg

Da måtte jeg besøke den nye butikken til Tom Mahon, regnet som en av Englands beste tilskjærere, en hyggelig person og vennlig sjel. Butikken er ikke helt ferdig enda; mangler litt varer og kanskje et teppe eller to. Det er en mann med mange jern i kles-ilden; han har lansert nett-butikk, denne fysiske butikken i London og en i Boston mens New York er på trappene. Anbefaler alle å ta turen innom i 58 Chiltern Street.

IMG_2781.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.057
    Torget vurderinger
    1
    Hva må man regne med å betale der for et pent antrekk?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvor mye har du? Så ganger vi det med 1,75, ca. Du kjenner hifisentralen.... :D

Og ellers: Stryke skjorter?

profanity-cloud.png

Eller finnes det en metode som faktisk virker? Jeg har sett youtube tutorial fra TM Lewin og flere andre, hjelper ikke.

Det er enkleste sak i verden å stryke en del så den blir glatt og fin. Men så krøller den seg greit tilbake til utgangspunktet mens man stryker neste del. Man kan holde på i det uendelige med å rette opp det man krølla til mens man retta opp.....

Det er ikke lett å bli voksen.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Hva må man regne med å betale der for et pent antrekk?
    Det ligger ikke en oppdatert prisliste ut på hjemmesiden. Men jeg mener han pleide å ta ca £2.600 for en førsteklasses to-delt dress i full skreddersøm. Det er noen år siden.

Han tok ca £450 for en ferdig-jakke da jeg var der sist, og bukser er ca en tredjedel av den prisen.

Ellers varierer prisene litt, men ikke mye i London.

Hvis du vil ha MTM (målsøm) så må du regne med 10-12.000 NOK og oppover. I tillegg kommer to turer til London for tilpasninger.

Bespoke (full skreddersøm) fra 15.000 NOK og oppover. De fleste ligger vel rundt 25.000 NOK off Savile Row, 40.000 on the Row. I tillegg kommer fire turer for tilpasninger.
    Det gjelder for første dressen, de påfølgende er det gjerne færre turer for tilpasninger.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.769
    Sted
    Holmestrand

Vis vedlegget 416074

Eller finnes det en metode som faktisk virker? Jeg har sett youtube tutorial fra TM Lewin og flere andre, hjelper ikke.

Det er enkleste sak i verden å stryke en del så den blir glatt og fin. Men så krøller den seg greit tilbake til utgangspunktet mens man stryker neste del. Man kan holde på i det uendelige med å rette opp det man krølla til mens man retta opp.....

Stryke skjorte er lett som en plett!
    Når jeg skal være nøye:
    Jeg stryker krage, begge stolper og kanten nedE først, deretter starter jeg på venstre front og stryker meg rundt. Litt avhengig av snittet på skjorte blir det av og til noen ekstra vendinger over skuldrene. Når jeg har kommet rundt tar jeg ermene og stryker ned kragen til slutt.
    Ved enkel prosedyre kutter jeg noen hjørner. :)
    Viktig er at godt strykebrett og et ordentlig jern, helst et med dampstasjon.
    Vi har et slikt: Tefal Pro Express Total Auto Control 30 dampgenerator - Strykejern - Elkj�p

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke ulikt metodene som presenteres på youtube. Får det ikke til, altså....

Og et sånt strykejern er godt over smerteterskelen.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Stryking av skjorter er ikke vanskelig, tar 5-6 minutt.

Heng skjorten til tørk på en henger og stryk den mens den fremdeles er litt fuktige.

Begynn med baksiden av kragen, så fremsiden, før hvert av skulderstykkene.
    Så ryggstykket, og hver av ermene m/mansjettene.
    Avslutt med hver av frontstykkene, gjerne det venstre til sist.
    Om det trengs kan kragens fremside få en ekstra omgang før skjorten henges for å kvitte seg med eventuell restfukt.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Du trenger et strykejern med damp og et flatt strykebrett - ikke av de i metallnetting; da får du rutemønster på skjorten.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har et sånt alminnelig og jeg tror anstendig dampjern. Ikke mange årene gammelt, men ikke en sånn variant med frittstående dampenhet. Det er gitter i strykebrettet, men jeg har klart å unngå å få mønsteret preget inn i skjortene.

Problemet mitt er kanskje at skjortene ikke tørker fort nok, og dermed ender med å ta nye krøller etterhvert som jeg flytter dem rundt.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Jeg har et helt vanlig strykejern, kjøpt på Lefdal eller hvor det var.
    Rett fra vaskemaskinen henger jeg skjortene på IKEA-hengere til de er nesten tørr. Det tar fra en time til whatever etter når på året og hvor tørr luften er.
    Etter stryking henger dem tilbake på hengeren, til dagen etter, så flytter jeg dem over i skapet; fremdeles hengende på samme henger inntil jeg skal bruke dem.
    Skjorter bretter jeg bare når jeg skal pakke koffert, og de må alltid ha en omgang med stryking før bruk.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi må jo sette vår lit til tekniske fremskritt.

(vi sitter jo heller ikke å spiller blokkfløyte for oss selv når vil vil høre på musikk)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Vi må jo sette vår lit til tekniske fremskritt.

(vi sitter jo heller ikke å spiller blokkfløyte for oss selv når vil vil høre på musikk)

Slottet har visst en slik.
    Men det virker nå ganske masete det der da.
    Ser mer for meg at Harald står og glatter klærne sine selv. Kan være han er typen til det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slottet har visst en slik.
    Men det virker nå ganske masete det der da.
    Ser mer for meg at Harald står og glatter klærne sine selv. Kan være han er typen til det.
    Han er jo konge og har sikkert råd til å la en tykk mann spasere et par runder på slottet med sine skjorter i spenn. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.057
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 416074

Fx 10K?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tenkte bare å spå litt ut fra generelle erfaringer her inne. :)

Ellers har vel Svein Arne svart litt mer seriøst om akkurat den nevnte forretningen.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det går fint an å få fine dresser til 2-3.000 NOK.

I dag var det juleavslutning på jobb med vinlotteri, og som vanlig vant jeg ingenting. Men like glad jeg, fikk julegrøt og rødsaft - og neste år er det nye lodd og nye gevinster.

Julestrømpene er på plass okkesom. Disse er kjøpt hos Gammarelli, pavens skredder. De har bare tre farger på strømpene der; sort, lilla og rød.
    Butikken ligger like bak Pantheon, og det blir nok til at jeg tar turen innom. Ikke for å kjøpe strømper, men for å snuse inn atmosfæren. reiser til Roma i morgen.

Jakke er MTM fra Whitcomb & Shaftesbury
    Skjørte er MTM fra Turnbull & Asser
    Slips og bukser er fra Charles Tyrwhitt
    PS fra Berg & Berg
    Sko fra Russell & Bromley

PC210003.jpg

PC210005.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Dressen fra CT kostet meg 4000,- pluss minus, med vest. Jeg skal ikke påstå at jeg har vett på det, men synes den er fin. Gikk forresten forbi et butikkvindu forrige dagen, vindusutstilt todelt dress til 12000,- med svært iøyenfallende og stygge knapphull. Man får nok ikke alltid hva man betaler for.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Har en gammel Laurastar strykestasjon. Helt rått. Stor tank under brettet og skikkelig trykk som på renseriet. Gammel type jern som blir ordentlig varmt og gir skikkelig press. Skal aldri ha noe annet. Hvis ikke jeg får meg strykerske, da.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har ønsket meg et sånt metallisert trekk til strykebrettet som julegave. Får se om det hjelper, og ellers trene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det går fint an å få fine dresser til 2-3.000 NOK.

I dag var det juleavslutning på jobb med vinlotteri, og som vanlig vant jeg ingenting. Men like glad jeg, fikk julegrøt og rødsaft - og neste år er det nye lodd og nye gevinster.

Julestrømpene er på plass okkesom. Disse er kjøpt hos Gammarelli, pavens skredder. De har bare tre farger på strømpene der; sort, lilla og rød.
    Butikken ligger like bak Pantheon, og det blir nok til at jeg tar turen innom. Ikke for å kjøpe strømper, men for å snuse inn atmosfæren. reiser til Roma i morgen.

Jakke er MTM fra Whitcomb & Shaftesbury
    Skjørte er MTM fra Turnbull & Asser
    Slips og bukser er fra Charles Tyrwhitt
    PS fra Berg & Berg
    Sko fra Russell & Bromley

Vis vedlegget 416353

Vis vedlegget 416354
    Det der slipset kan du bare sende til meg med en gang som julepresent! :)

Eller i det minste si hva det heter så jeg kan bestille et slikt og finne noen plagg som passer til.

edit. nm .. søkte på CW og fant denne, nær nok til å ta på lesebrillene og lese nummeret på masterkortet.

http://www.ctshirts.com/intl/navy-silk-mix-fleck-luxury-tie/TIL0510NAV.html

Sist redigert av en moderator:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Dressen fra CT kostet meg 4000,- pluss minus, med vest. Jeg skal ikke påstå at jeg har vett på det, men synes den er fin. Gikk forresten forbi et butikkvindu forrige dagen, vindusutstilt todelt dress til 12000,- med svært iøyenfallende og stygge knapphull. Man får nok ikke alltid hva man betaler for.
    De rimeligste fra CT koster ca 2.000,-. Prissetting er en underlig øvelse mange ganger.
    Det viktigste er uansett at du er fornøyd og føler deg vel i plagget.

Det som gjør bespoke så dyrt er produsjonsmåten.
    Stoffet er ikke nødvendigvis svindyrt i seg selv, det kan koste et par-tre tusen.
    Men det skal lages en papir-mal ut fra målene skredderen har tatt av kunden, og så skal stoffet klippes etter denne malen. Det tar nødvendigvis noen timer, i alle fall ved første bestilling.

Det er minst 50 timer med håndsøm på en dress fra Savile Row; fôr, krage, skuldre, knapphull og ikke minst den indre strukturen, det som er mellom fôr og stoffet, er sydd for hånd. Vi snakker her ganske mange tusen sting, utført av flere forskjellige håndverkere. Det er egne jakkemakere, buksemakere, vestmakere, knappehullsyersker, strykere, osv.

Kunden skal tilbake to-tre ganger for tilpasning og dressen skal tas fra hverandre og rettes for så å sys sammen igjen. Det er klart at det drar prisen opp.
    Men så får du også en dress som er laget til deg ut fra ditt eget mønster - i et stoff som er laget i kun en begrenset mengde slik at du ikke risikerer at naboen kommer i samme dress som du.

Fordelen med bespoke er så klart tilpasningsmulighetene, der skal dressen sitte optimalt. Ulempen er prisen - og produksjonstiden; ca 8 uker.

MTM/målsøm er rimeligere for da går skredderen ut fra en modell han alt har og gjør endringer på den utfra de målene han har tatt av deg.
    Det er som regel mindre håndsøm, og noen har bare maskinsøm på MTM. Det gjør at produksjonen blir langt rimeligere. Det er også vanlig med kun en tilpasning; det er rimeligere både for kunde og for skredder. Jevnt over er det 2/3 av prisen for bespoke. Men her lages ikke en papirmal, og stoffet klippes ikke for hånd.
    Men jeg har målsøm som koster mer enn bespoke, så prissetting og prissetting, fru Blom, det er nå en underlig virksomhet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Har inntrykk av at vi får litt forskjellige priser på CT, Svein Arne?

Skjortene til 100£ for fire i butikk er grei. Å bestille på nett gir 20% rabatt, men ender likevel fort på kr. 1300,- ish, med mindre man aktivt leter etter modeller som er på salg, ikke at det mangler på det altså. Dressene hadde vel blitt litt, men ikke så mye billigere i butikk enn på nett? Og husk at det er 10,7% toll på klær i tillegg til mva. Min er en 'business suit' billigste serien, muligens et par-tre hundrelapper mer enn de billigste, men ikke mer.

Butikkvinduet jeg nevnte var på et norsk kjøpesenter. ;)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Jeg tok utgangspunkt i billigste pris i nettbutikken og la ikke til verken toll eller reiseutgifter. Heller ikke trakk jeg fra britisk moms, der får du refundert ca 10% om du tar med varene i håndbagasjen.

Jo, det er det slipset.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg begynner å lure på om jeg kan ha fine sko. Fine ting i det hele tatt, egentlig. Mindre enn ei uke etter at jeg tok nye Hyde i bruk har jeg prestert å sparke borti ettellerannet, og laget ei stor og stygg stripe i den ene tuppen. Så har jeg prøvd å slipe forsiktig ned de raggete kantene på denne, med greit nok resultat bortsett fra at læret ble tydelig mørkere i området rundt. Så klarte jeg å ryke den ene hempa da jeg tok i litt hardt for å få dem på i dag.

Kløne!

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Kjipt da, Zomby. Alltid ergerlig å skade ny-anskaffelser.
    Om det kan være til noe trøst så gjorde jeg noe liknende i november.
    Var på seminar og skulle kle meg om til middag første kvelden.
    Hotell og ukjent strykejern, skulle bare freshe pressen litt, men var stressa og uoppmerksom, og brant de nyeste buksene mine.
    Ikke mulig å reparere, bare å bestille nye.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.314
    Torget vurderinger
    28
    Er det noen trøst så fikk jeg slipsnålen min kjørt over i natt! Rett nok lå jeg trygt under dynen da uhellet inntraff. Faen så irriterende, hadde til og med på meg vinyhodelyken og gikk å lette i går kveld, men, akevitten må ha sløvet blikket.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jepp. Det er vel det man kaller patina, det jeg har utstyrt støvlene med. Litt for mye og litt for tidlig. Men det er forsåvidt til å leve med....

Merke etter strykejern halvveis ned buksebenet er kanskje hakket verre. Med mindre man vil la seg sjekke opp av en omsorgsfull og husmoraktig kvinne, og går for den klassiske 'ubehjelpelig med huslige sysler, men trår til hver gang bilen skal ha nye dekk'-typen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Om jeg skal trekke fram en god egenskap ved meg selv, så er kanskje moderat evne til å glede meg over andres ulykke et stykke opp på lista...

Tillegg: Men av og til, altså. Av og til er det vanskelig å holde seg fra fliringa. Som for eksempel historien om infanterioffiseren som prøvde å presse uniformsbuksene med beina inni. Det viste seg å være en særdeles dårlig idé...

Sist redigert av en moderator:

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Noe må'n regne med. Dro hull i dressjakka inne i garasjen, fort gjort.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.314
    Torget vurderinger
    28
    Jepp. Det er vel det man kaller patina, det jeg har utstyrt støvlene med. Litt for mye og litt for tidlig. Men det er forsåvidt til å leve med....

Merke etter strykejern halvveis ned buksebenet er kanskje hakket verre. Med mindre man vil la seg sjekke opp av en omsorgsfull og husmoraktig kvinne, og går for den klassiske 'ubehjelpelig med huslige sysler, men trår til hver gang bilen skal ha nye dekk'-typen.
    Stikk innom Dagestad eller skomakeren i krysset Bygdøy Allé-Nils Jules gate.
    Har brukt Dagestad til det meste, men han i BA restaurerte et par Alfred Sagent ved å sy nytt skinn innvendig på hælen. Ble topp.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn