Høyttalere Skivebom fra Bang & Olufsen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Litt OT - høyttaler med elementer som "peker i alle retninger" har vært prøvd før. Hvorfor gikk det av moten og hvorfor ser vi ikke det så ofte lengre?
    Uten bruk av DSP som B&O gjør, så skaper det store problemer i form av interferens mellom elementene.

    Det gjør det nok til en viss grad vertikalt i Beolab 90 også, men det er ikke nødvendigvis veldig plagsomt. Det er mer noe man hører når det ikke er det i en direkte AB sammenligning. B&O publiserer ikke vertikal polarrespons, kun horisontal.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg skal i hvert fall både se dem live, og høre på dem - det er noe som står på mitt hifi-program i 2016. Så blir det sikkert en diskusjon mellom ørene og lommeboken for å avgjøre hva det blir til.

    Men jeg har kommet såpass langt at kona har sagt at hvis jeg synes at de er verdt pengene lydmessig, er det OK for henne at jeg kjøper dem.
    Tror du vil oppleve de som en solid oppgradering fra Beolab 5. Muligheten til en smal spredning gir et veldig annerledes lydmessig resultat med langt større innsikt i kildemateriale med mye bedre pin-pointing og plassering av instrumenter og stemmer.

    Du vil nok få veldig mye glede av Beolab 90. Flott kommersiell høyttaler som scorer meget bra sammenlignet med andre kostbare kommersielle løsninger IMO.

    Jeg har hørt de hvis noen skulle lure.
    Beolab 90 BØR jo representere en betydelig oppgradering, ja. Selv med en veldig grei pris for mine pent brukte Beolab 5, snakker vi om å hoste opp en drøy halv million ekstra. Så det blir nok uansett noen runder mellom ørene og lommeboken for å avgjøre hva det blir til.

    Det som bekymrer meg aller mest, er timingen. Jeg er generelt tilhenger av å kjøpe produkter som er forbi barnesykdom-stadiet. Liker ikke tanken på å være en teknologisk forsøkskanin. Det er vel heller ikke uvanlig at denslags kompliserte produkter ganske kjapt kommer i oppgraderte og forbedrede versjoner - og da er det lite fristende å bli sittende som en av de få eierne av et førstegenerasjonsprodukt. Så vi får se.....
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Litt OT - høyttaler med elementer som "peker i alle retninger" har vært prøvd før. Hvorfor gikk det av moten og hvorfor ser vi ikke det så ofte lengre?
    Uten bruk av DSP som B&O gjør, så skaper det store problemer i form av interferens mellom elementene.

    Det gjør det nok til en viss grad vertikalt i Beolab 90 også, men det er ikke nødvendigvis veldig plagsomt. Det er mer noe man hører når det ikke er det i en direkte AB sammenligning. B&O publiserer ikke vertikal polarrespons, kun horisontal.
    Skjønner - takk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Litt OT - høyttaler med elementer som "peker i alle retninger" har vært prøvd før. Hvorfor gikk det av moten og hvorfor ser vi ikke det så ofte lengre?

    Sonab, Bose osv var jo eksponent på dette 60-70 tallet som f.eks.:
    Sonab OA-2212 ( 2 bass - 2 mellomtoner - 12 diskanter) tot 16 elementer.
    Synes noe lignende kunne vært et spennende DIY prosjekt. Synd slike design ikke er i vinden lengre men det er kanskje en grunn?

    Jeg har fremdeles mine OA-116 (1 bass, 1 mellomtone, 6 diskant) som jeg kjøpte i 1974. De lyder svært bra, selv i dag. Har dem på hytta der de drives av en Electrocompaniet ECI-5. Det spiller flott.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Beolab 90 er et produkt hvor det er lagt til rette for software-oppgraderinger og det vil garantert komme med årene. Slik jeg har forstått det, så mangler det forøvrig noen små ting pr dags dato til at det er klart for salg. Om det også kommer forandringer på hardware blir selvsagt vanskelig å spå.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Litt OT - høyttaler med elementer som "peker i alle retninger" har vært prøvd før. Hvorfor gikk det av moten og hvorfor ser vi ikke det så ofte lengre?

    Sonab, Bose osv var jo eksponent på dette 60-70 tallet som f.eks.:
    Sonab OA-2212 ( 2 bass - 2 mellomtoner - 12 diskanter) tot 16 elementer.
    Synes noe lignende kunne vært et spennende DIY prosjekt. Synd slike design ikke er i vinden lengre men det er kanskje en grunn?

    Det er slet ikke dette Beolab 90 går ud på, det der er bare en stor kæmpe misforståelse på hvad hi-fi drejer sig om , og om hvordan stereo virker.

    Beolab 90 er såkaldt beamkontrol , lidt det samme som at LEDE Live-end dead-end, de bruger alle 18 højtalere som styres individuelt af DSP til at udslukke og styrer lydstrålens form "mere eller mindre fri af rummet, mere eller mindre direkte til ørerne" B&O har simpelthen fat i det essentielle/i det grundlæggende hvad angår virkemåden af stereo.

    Hvilket også betyder at man er stand til at flytte lydbilledet hvorhen man ønsker det, og kompenserer for usymmetriske rum osv.

    Letter igen gerne på hatten for B&O , godt gået , de er helt fremme i forreste linje her, håber de for succes, desværre har jeg ikke selv råd til at bidrage til succesen , og det er vel det endelige problem , det er nok få som har råd til disse højtalere, og når designet samtidig er så ringe som det er, så er succesen nok ikke givet på forhånd.

    Man har på fornemmelsen at det er ingeniørens drøm som er gået i opfyldelse , frem for at det måske kan blive noget som kan rede B&O, nu må vi se.
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    For samme pris kan du få dette hos sjappa i Vika. Langt høyere valuta for penga!

    3 meter ledning:




    Og et par stativhøyttalere, men da kommer stativer i tillegg.

     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Æh, sorry, ble feil, det over var kortvarianten på 2 m, 3 m koster 459.990,-, fremdeles fri frakt.......
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    NORDOST ODIN 2 HØYTTALERKABEL, KR 379.990,-.
    Apapap! Det er to x to meter. 70000,- dyrer med to x tre meters lengder. Forøvrig tror jeg de aller fleste her i tråden kjenner til de ublu prisene på Nordost.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Jeg visste at Nordost var kostbart litt oppe i "gradene", men ikke at de dyreste lå på nærmere halvmillionen, så jeg fikk litt hakeslepp! De dyreste som Soundgarden lister opp ligger på 118.000 - jeg trodde faktisk toppen var der. Så det er rom for stadige sjokk i lydverdenen....
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Lytteinntrykk Beolab 90:


    Jeg kunne servert en hel rekke utdypninger med fancyè adjektiver, men fatter meg i korthet og anbefaler dere alle, en halv time i sweetspot foran Beolab90.

    Inntrykket etter dagens demo er svært overbevisende, foten gikk og det ene lydsporet etter det andre utfordret smilebåndet.
    Musikk skal bevege, involvere.. i det hele tatt -føles. Jeg var på konsert.

    Selv med det mange av oss vil kalle en svært uheldig plassering, med høyttalerne klistret opp til frontvegg og sidevegger var det ingen antydning til refleksjoner som tilsmørte lydbildet, det var faktisk også godt med dybde. At B&O har utviklet en revolusjonerende høyttaler er helt sikkert.

    Skal bli spennende å se fagpressen sine betraktninger, spesielt den kritiske preget av gamle fordommer og inntrykk av at B&O kun er et Lifestyle produkt.
    Jeg tror Beolab90 vil endre dette synet for mange!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Som jeg har nevnt før om godt design: Det skjer der det visuelt elegante møter den velfungerende bruksgjenstanden. B&O, anstendig antrukket, er i mine øyne mange nivåer over Avalon og Wilson vurdert som design.
    Wilson Alexandria er ikke pene, men man kan i det minste forstå hvorfor de ser ut som de gjør. Beolab 90 også, selv om de er mye mer komplekse med alle sine drivere. Avalon Tesseract er derimot unødvendig stygge. Det er en designmessig dødssynd. Minner om en sith lord på syretripp. De blir ikke bedre i andre farger:

    Vis vedlegget 358606

    En påkledd Beo 90 minner derimot om interiørdetaljer i en Tesla, muligens stilt på høykant, men det finnes da verre design enn det.

    Vis vedlegget 358607
    Sant nok at mye av formspråket til Wilson er preget av funksjonalitet. Men likevel. Jeg klarer virkelig ikke å se dem som pene. For meg virker det som justeringsmulighetene er gjort demonstrativt synlige. For meg ser det ut som et uferdig konsumentprodukt, eller en testrigg rett fra lab'en.

    Focal har omtrent samme justerbarheten i sine høyttalere, og de ser sånn ut:

    grande1.jpg


    Mye bedre, i mine øyne om ikke annet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Luftig lydbilde, enorm høyde, bredde, dybde, det var som et gardin ble trukket fra, en oktav ekstra både i hue og ræva. Dette bildet bare ber om de kjente kjære audioflosklene
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Jeg tror man kunne sagt "Lyden mangler fundament og at det låter litt stramt. Kanskje litt innspilling kunne løsne opphenget".
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fra diyaudio.
    By the way, I want to apologize for the length of this post. I wanted to put my experience with the Beolab into perspective. I don't want people thinking that it was the only speaker that I listened to at CES, or that I've only listened to a handful of world-class speakers. I've listened to hundreds, and I even bought a pair based on demos at audio shows. (I bought my Gedlee Summas based on a demo that Earl did at the 2005 RMAF.)



    Let's cut to the chase here. The Beolab 90 is an industry-changing speaker. In my life I can count on one hand the speakers that are able to make the room 'disappear.' The first time I experienced it was with Quad Electrostatics. The second time was with Danley SH50s. There are plenty of speakers which throw a nice soundstage, but those two speakers make the boundaries of the room disappear. The listening room in my home is tiny, barely 150', but close your eyes with an SH50 and you're transported to where the recording was made.

    I need to stress that this is rather unique, as there ARE speakers which throw a huge stage, no matter what's on the recording. I've heard a lot of line arrays that do that, and you can create that effect electronically using crosstalk cancellation.

    But the Quad and the SH50 were different, when the recording was small, the sound was small, and when the recording was great, it was like a window onto the recording venue.

    The Beolab 90 does this.

    Listening to the Summas back-to-back with the SH50s, I could tell that Geddes is correct when he says that HOMs are obnoxious. The SH50s image like crazy, but the treble isn't silky smooth like it is with the Summas. (And don't take my word for it, you can see it in the measurements of both.)

    The Beolab didn't have that problem; there is no waveguide and no horn, and there are no HOMs.

    Listening to the Quads, I knew I could never live with them; I'm a horn guy and the Quads lacked the dynamics I'm accustomed to.

    The Beolab 90 is a BEAST; I'm surprised Bang & Olufsen wasn't kicked out of CES. I never even got close to the SPL limits of my Summas, but if the Beolab 90 had a limit, I couldn't tell what it was. B&O cranked it up for a couple of tracks, and you could FEEL the bass. Each cabinet basically has four high excursion subs in it, and thousands of watts.



    The easiest way for me to describe the demo is this:
    I have a pair of really nice headphones, Sennheiser HD380s. The Beolab 90 sounds like my headphones. Except the soundstage is out there in the room, instead of in my head. The sound is clean and dynamic. The soundstage is whatever you give it; give it a good recording and the soundstage is pinpoint and huge, give it a crummy recording and it's crummy.



    Another thing that I really appreciated about the Bang & Olufsen demo was their transparency. For instance, the Dynaudio folks ran a demo using a track that appeared to have crosstalk cancellation on the recording. I've messed around a lot with crosstalk cancellation, so I know it when I hear it; it makes the stage insanely wide. The B&O folks weren't doing what most do, they weren't playing a series of "audiophile-approved" recordings carefully curated to wow the crowd. They were basically picking tracks at random from their music server. (80% of the tracks in the demo were tracks I owned, so I feel fairly confident that I wasn't snowed.)

    So... Any questions?

    If you couldn't tell yet, this is the best speaker I've ever heard, bar none. In fact, I feel a little silly lumping it in with other loudspeakers. It's like comparing a tube amp to a solid state amp. They both amplify the music, but they're completely different animals.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hehe, dummeste produktet på utrolig lenge.

    B&O sliter jo økonomisk så det holder fra før, så lanserer de et slikt tulleprodukt i en tid hvor verden går inn i global ressisjon.
    Dett blir en flopp, det er jeg sikker på.

    Skal B&O overleve på sikt bør de snarest legge om hele den fisefine produksjonslinjen og begynne å fokusere produktene i retning av tiden vi går inn i ,ellers er det nok kroken på døra snart for jubilanten.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Fra diyaudio.
    By the way, I want to apologize for the length of this post. I wanted to put my experience with the Beolab into perspective. I don't want people thinking that it was the only speaker that I listened to at CES, or that I've only listened to a handful of world-class speakers. I've listened to hundreds, and I even bought a pair based on demos at audio shows. (I bought my Gedlee Summas based on a demo that Earl did at the 2005 RMAF.)



    Let's cut to the chase here. The Beolab 90 is an industry-changing speaker. In my life I can count on one hand the speakers that are able to make the room 'disappear.' The first time I experienced it was with Quad Electrostatics. The second time was with Danley SH50s. There are plenty of speakers which throw a nice soundstage, but those two speakers make the boundaries of the room disappear. The listening room in my home is tiny, barely 150', but close your eyes with an SH50 and you're transported to where the recording was made.

    I need to stress that this is rather unique, as there ARE speakers which throw a huge stage, no matter what's on the recording. I've heard a lot of line arrays that do that, and you can create that effect electronically using crosstalk cancellation.

    But the Quad and the SH50 were different, when the recording was small, the sound was small, and when the recording was great, it was like a window onto the recording venue.

    The Beolab 90 does this.

    Listening to the Summas back-to-back with the SH50s, I could tell that Geddes is correct when he says that HOMs are obnoxious. The SH50s image like crazy, but the treble isn't silky smooth like it is with the Summas. (And don't take my word for it, you can see it in the measurements of both.)

    The Beolab didn't have that problem; there is no waveguide and no horn, and there are no HOMs.

    Listening to the Quads, I knew I could never live with them; I'm a horn guy and the Quads lacked the dynamics I'm accustomed to.

    The Beolab 90 is a BEAST; I'm surprised Bang & Olufsen wasn't kicked out of CES. I never even got close to the SPL limits of my Summas, but if the Beolab 90 had a limit, I couldn't tell what it was. B&O cranked it up for a couple of tracks, and you could FEEL the bass. Each cabinet basically has four high excursion subs in it, and thousands of watts.



    The easiest way for me to describe the demo is this:
    I have a pair of really nice headphones, Sennheiser HD380s. The Beolab 90 sounds like my headphones. Except the soundstage is out there in the room, instead of in my head. The sound is clean and dynamic. The soundstage is whatever you give it; give it a good recording and the soundstage is pinpoint and huge, give it a crummy recording and it's crummy.



    Another thing that I really appreciated about the Bang & Olufsen demo was their transparency. For instance, the Dynaudio folks ran a demo using a track that appeared to have crosstalk cancellation on the recording. I've messed around a lot with crosstalk cancellation, so I know it when I hear it; it makes the stage insanely wide. The B&O folks weren't doing what most do, they weren't playing a series of "audiophile-approved" recordings carefully curated to wow the crowd. They were basically picking tracks at random from their music server. (80% of the tracks in the demo were tracks I owned, so I feel fairly confident that I wasn't snowed.)

    So... Any questions?

    If you couldn't tell yet, this is the best speaker I've ever heard, bar none. In fact, I feel a little silly lumping it in with other loudspeakers. It's like comparing a tube amp to a solid state amp. They both amplify the music, but they're completely different animals.

    Vanskelig valg, dette. Kjøpe et par norrøne kabler, eller disse høyttalerne?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    B&O sliter jo økonomisk så det holder fra før, så lanserer de et slikt tulleprodukt i en tid hvor verden går inn i global ressisjon.
    Dett blir en flopp, det er jeg sikker på.
    Det er jo ikke toppmodellene de tjener penger på, de skaper blest og status omkring merket, og så går folk og kjøper et mildt overpriset produkt i den rimeligere enden av skalaen. En produsent i premiumsegmentet, som B&O trenger et high end-alibi, ellers er de bare en ordinær produsent.

    Motehusene har gjort det samme i mange år. Viser frem kleskolleksjoner som ingen kan gå med, og så haler de inn de store pengene på vesker og parfyme.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.112
    Antall liker
    1.358
    Jeg skal ikke sitere Trosse1 sitt innlegg over, da det faller på sin egen urimelighet.
    På alle HiFi-fora overalt i verden snakkes det nå om Beolab 90. Og med rette. De som ikke har satt seg inn i materien roper opp om den forferdelige prisen. Eneste grunn til å snakke om prisen, burde være fordi den er så utrolig billig. Så mye grensesprengende utvikling, så mange drivere i toppklasse, så mange forskjellige forsterkere, og et design som for alvor viser at alle de andre høyttaler produsenter ikke besitter noen designavdeling i det hele tatt, og alt dette for skarve 700.000.-
    Kef's Muon koster mellom 1,5 og 2 milioner kroner, og jeg tror faktisk ikke at det noen gang har vært meningen at man skulle tjene penger på den, men istedet på alle de andre modeller som er kommet siden med nyvinnninger fra netopp Muon. Go B&O
    Steen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hehe, dummeste produktet på utrolig lenge.

    B&O sliter jo økonomisk så det holder fra før, så lanserer de et slikt tulleprodukt i en tid hvor verden går inn i global ressisjon.
    Dett blir en flopp, det er jeg sikker på.

    Skal B&O overleve på sikt bør de snarest legge om hele den fisefine produksjonslinjen og begynne å fokusere produktene i retning av tiden vi går inn i ,ellers er det nok kroken på døra snart for jubilanten.
    Tja, eg veit ikkje eg, B&O som høyrelursprodusent vert litt stusseleg....
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Hehe, dummeste produktet på utrolig lenge.

    B&O sliter jo økonomisk så det holder fra før, så lanserer de et slikt tulleprodukt i en tid hvor verden går inn i global ressisjon.
    Dett blir en flopp, det er jeg sikker på.

    Skal B&O overleve på sikt bør de snarest legge om hele den fisefine produksjonslinjen og begynne å fokusere produktene i retning av tiden vi går inn i ,ellers er det nok kroken på døra snart for jubilanten.
    Det behøver det absolut ikke være , jeg er sikker på de har planer om at genbruge teknologien fra Beolab 90 i produkter som er prismæssigt mere overkommelige.
    Så vil B&O står med en meget stærk kombination af godt design og førende teknik og måske også lyd, hvis de vil af mærket kan ramme lidt bedre designmæssigt end med Beolab 90.

    Ps. tilføjet: I øvrigt undre det mig at man kan kalde et af de måske største reelle fremskridt inden for hi-fi i lang tid for et tulleprodukt, det fortæller mere om den idiot som siger dette end det fortæller noget som helst om B&O
    Jeg letter gerne på hatten endnu en gang for B&O , godt gået B&O.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er jo klart at designen ikke sklir inn over alt, men dette er jo FFF (Form follows function).

    Sannsynlgvis kommer det en nedskalert modell om en stund og da kan fort flere dødelige handle.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Høyttalerne ser ut som noen sammenklemte melkekartonger:( stygge som f.. etter min mening.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Synes Beolab 90 ser meget lekre ut jeg og hadde aldri sagt nei til dem, selv om tusenvis av watt pr høytaler egentlig tilsier den hører hjemme på en liten lydscene, ikke en stue. Låter nok utrolig bra tror jeg, håper jeg får hørt dem i nærmeste fremtid.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det finnes horder av dritstygge high end-høyttalere, og Beolab 90 er ikke blant dem. Dessuten har de bedre teknologi enn de fleste.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Når man kjører med aktiv deling/biamping, med en forsterker til hvert element, kan man ikke si at man driver høyttaleren med den sammenlagte effekten av disse. ("Flere tusen watt")
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Når man kjører med aktiv deling/biamping, med en forsterker til hvert element, kan man ikke si at man driver høyttaleren med den sammenlagte effekten av disse. ("Flere tusen watt")
    Hvorfor kan man ikke det?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, man kan, men det blir litt unyansert. To 100W forsterkere i parallell gir ikke 200W effekt. Det gir bare veldig strømsterke 100W.

    Hvis du biamper med to 100W forsterkere har du fremdeles bare 100W å rutte med til hver "del".
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det blir litt søkt å legge sammen all effekten ja.
    For å forenkle litt så kan vi tenke oss en 2-veis konstruksjon som bi-ampes med 2x100W og med aktivt filter. I praksis vil man ikke bruke 100W på diskanten, for den tar fyr og sier takk for seg lenge før 100W, antagelig ved 1-2W. Dessuten er energien i musikk mye mye lavere ved høye frekvenser enn i bass/mellomtone, og dermed er effektbehovet veldig mye lavere. Ergo bruker man i snitt ca 100W fortsatt. Sånn circa.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn