Høyttalere Skivebom fra Bang & Olufsen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    B&O er vel et merke man enten elsker eller misliker..? Design og imponatoreffekt for velbeslåtte kommer først, deretter lyd - slik er mitt syn på B&O.

    Men dette ser unektelig interessant ut. Teknologien virker lovende, og designen..... vel, enten elsk eller hat (til trådstarter..). Men har man 600.000 i baklomma begynner det vel å bli en del valgmuligheter på øverste hyller.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg kunne vore einig med deg AlfdB for nokre år sidan. Men B&O er fyrst og framst innovative, og det dei har fått til på lydsida dei siste åra, er ikkje å kimse av. La gå med at det er dyrt og designorientert, men lydmessig er det i høgste grad til å leve med, om ikkje alltid i spitzenklasse.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Arve, jeg burde skrevet "..VAR mitt syn på..", for det er tydelig at B&O nå driver mer seriøst med fremskaffing av god lyd.
    Men B&O som statusmerke på Oslo's beste Vestkant (og kanskje også dalstrøka innafor..) er nok fremdels levende, og det er ikke noe galt i det forsåvidt, det impliserer ikke mer enn at B&O har lykkes med bygging av image og merkevare.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.477
    Antall liker
    84.251
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Er ikke B&O på konkursens rand? Da burde de vel heller prøve å lage noe mer mainstream?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    B&O går noe bedre og de har Beoplay som de selger i bøtter og spann av. Tipper de også vil selge produkter med høy fortjeneste til designoligarker.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.112
    Antall liker
    1.358
    B&O er vel et merke man enten elsker eller misliker..? Design og imponatoreffekt for velbeslåtte kommer først, deretter lyd - slik er mitt syn på B&O.
    Synes det er på tide å avlive myten om at lyden kommer i andre rekke hos B&O. Når det gjelder TOTL produkter fra denne produsent, har lyden altid vært top notch. Det er mindre formuende Hi-Fi nerder som har skapt denne myte, i ren misunnelse/ergelse over ikke å ha råd til disse produkter. Dyrt? Ja. Vakkert? Selvflgelig. Jacob Jensen la listen høyt, og der har den ligget siden tidlig sekstitall, og uansett hva trådstarter mener, så er det naturligvis en grunn til at utallige B&O produkter står utstillet på diverse museer. Smak og behag? Nei. Noe design er simpelthen vakkert pr. definisjon.
    Steen
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    B&O er vel et merke man enten elsker eller misliker..? Design og imponatoreffekt for velbeslåtte kommer først, deretter lyd - slik er mitt syn på B&O.
    Synes det er på tide å avlive myten om at lyden kommer i andre rekke hos B&O. Når det gjelder TOTL produkter fra denne produsent, har lyden altid vært top notch. Det er mindre formuende Hi-Fi nerder som har skapt denne myte, i ren misunnelse/ergelse over ikke å ha råd til disse produkter. Dyrt? Ja. Vakkert? Selvflgelig. Jacob Jensen la listen høyt, og der har den ligget siden tidlig sekstitall, og uansett hva trådstarter mener, så er det naturligvis en grunn til at utallige B&O produkter står utstillet på diverse museer. Smak og behag? Nei. Noe design er simpelthen vakkert pr. definisjon.
    Steen
    "Mindre formuende hi-fi nerder"? Det er vel like mye formuende hi-fi nerder som heller bruker pengene på oppskrytte produkter som er fullstendig like som de var for tjue (eller for den saks skyld tredve) år siden, men uansett lar seg forføre av et "gulløre-godkjent" merkenavn sin skyld?

    B&O har vel aldri fått "hai-end" stempelet? Og da skjønner jo hvert eneste "gulløre" at B&O bare er skrot? Eller hva?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    I dag så jeg for første gang de nye store superhøyttalerne til danskenes kjære designmerke Bang & Olufsen. Så langt kun sett bilder av dem, tenkt at dette kan danskene - design altså - vent til jeg får se dem stående foran meg.

    Så stod jeg der. Foran dem. Noen trekanter i alu som ikke så ut til å være festet i noe, merkelige proposisjoner også på disse alubitene. Noe sort stoff som kun så ut til å skjule noe som skulle avdekkes av en stolt representant fra en av klodens design-guru-bedrifter. Med tanker hos meg selv som; Herre min Skaper her har for første gang en danske eller en dansk bedrift bommet fullstendig fra A til Å.

    Godtfolk; jeg snakker ikke om at jeg personlig ikke likte den. For jeg elsker både kunst og design, innovativ design og all mulig typer design og stilarter - som til slutt blir oppfattet slik skaperen bak har ment! Men dette her ble bare helt aldeles skivebom uansett hvordan jeg forsøkte å tolke det.

    Forsøkte å se de i en stue med store lyse flater, store åpne vinduer og kanskje viltre objekter utenfor - fra forvridde oliventrær til forvitret fjell, motsatt milelange strender eller fjell som stuper i sjøen så langt øyet kan se - kom bare ikke en millimeter nærmere enn fullstendig skivebom.

    - Om jeg hørte på dem?

    Niks, gadd ikke så spørre. Selgeren gadd heller ikke komme bort til meg. Kan være de ti minuttene jeg gav bort til vurderinger av dem sammen med et ansiktsuttrykk som umulig kunne vist frem annen en forundring eller en anelse sorg - lot selgeren beholde stumpen på stolen ved det fine bordet han åpenbart "tilhørte." Ville uansett ikke hatt disse om jeg så fik de gratis = intet å drømme om = lite å høre på. Jeg var nærmest sjokkert, hvordan en bedrift som dette kunne bomme så fatalt.

    Dere som avfeier dette som smak og behag - se de SELV live før dere evt. idioterklærer meg.
    Ennå en på sentralen som lar design gå forran lyd :(
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Er ikke B&O på konkursens rand? Da burde de vel heller prøve å lage noe mer mainstream?
    Jeg husker jeg leste om at B&O slet økonomisk, men gruppen hadde allikevel en omsetning på i størrelsesorden 5mrd NOK. De var vel ikke akkurat konkurstruet, men de la ned veldig mange egeneide B&O-sentre. Jeg tror disse butikkene lå under selskaper som igjen lå under B&O sitt eierskap. Disse sameksisterte med uavhengige B&O-forhandlere. Så vidt jeg vet hadde de relativt gode resultater på både ICE (in car entertainment) og ICE-power forsterkerselskapet (tror disse utgjorde omkring 0,5 mrd). Men det skal angivelig, som Trondmeg nevnte, ha vært etableringen av en rekke nye produkter i "Beoplay"-linjen som bidro til den virkelige snuoperasjonen.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Morsom tråd.
    B&O er jo ikke highend men ligger i et litt rart segment for seg selv. Topp B&O produkter er litt som håndbyggede biler, noe av det ypperste noen kan få til om der ikke på forhånd er satt en maks kostpris og utsalgspris. Produktet selger seg selv, både for de der vil ha god lyd, design, samleobjekt og noe ikke mange andre også har. B&O Beolab 5 er jo fortsatt helt tidløs og ser fantastisk ut.
    Nå som jeg er i en prosess med salg av leilighet slår det meg at det første kona krever er fjerning av alt der har med hifi å gjøre, og helst tv' en også. Min sjel vrenger seg helt automatisk og der kommer en periode med abstinenser. Vet ikke med de nye B&O høyttalerne men jeg har en liten fornemmelse at hadde jeg hatt Beolab 5 kunne de kanskje blitt stående på gulvet.....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Nå som jeg er i en prosess med salg av leilighet slår det meg at det første kona krever er fjerning av alt der har med hifi å gjøre, og helst tv' en også. Min sjel vrenger seg helt automatisk og der kommer en periode med abstinenser. Vet ikke med de nye B&O høyttalerne men jeg har en liten fornemmelse at hadde jeg hatt Beolab 5 kunne de kanskje blitt stående på gulvet.....
    Merkelig det der, som om det å fjerne stereoanlegg og TV er et slags skritt inn i en moderne eller mer komfortabel verden... Skulle vært interessant å vite hvor denne motviljen mot funksjonelle ting kommer fra.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Nå som jeg er i en prosess med salg av leilighet slår det meg at det første kona krever er fjerning av alt der har med hifi å gjøre, og helst tv' en også. Min sjel vrenger seg helt automatisk og der kommer en periode med abstinenser. Vet ikke med de nye B&O høyttalerne men jeg har en liten fornemmelse at hadde jeg hatt Beolab 5 kunne de kanskje blitt stående på gulvet.....
    Merkelig det der, som om det å fjerne stereoanlegg og TV er et slags skritt inn i en moderne eller mer komfortabel verden... Skulle vært interessant å vite hvor denne motviljen mot funksjonelle ting kommer fra.
    Det er jo klart at stuen ser mye større ut når den er tom - viktig for et salg det sikkert , men spesielt hjemmkoselig er det jo ikke da ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Et viktig kriterie for godt visuelt design eller kunst er at det skal engasjere. Det synes jeg B&O har fått til ganske bra.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Et viktig kriterie for godt visuelt design eller kunst er at det skal engasjere. Det synes jeg B&O har fått til ganske bra.
    Det er mye som engasjerer uten å være god design av den grunn. Genexxa for eksempel...
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    B&O er vel et merke man enten elsker eller misliker..? Design og imponatoreffekt for velbeslåtte kommer først, deretter lyd - slik er mitt syn på B&O.
    Synes det er på tide å avlive myten om at lyden kommer i andre rekke hos B&O. Når det gjelder TOTL produkter fra denne produsent, har lyden altid vært top notch. Det er mindre formuende Hi-Fi nerder som har skapt denne myte, i ren misunnelse/ergelse over ikke å ha råd til disse produkter. Dyrt? Ja. Vakkert? Selvflgelig. Jacob Jensen la listen høyt, og der har den ligget siden tidlig sekstitall, og uansett hva trådstarter mener, så er det naturligvis en grunn til at utallige B&O produkter står utstillet på diverse museer. Smak og behag? Nei. Noe design er simpelthen vakkert pr. definisjon.
    Steen
    Du liker åpenbart bred penn.... Økonomien til de ulike medlemmene her på sentralen vet du ingenting om (annet enn din egen..).
    Jeg kunne like godt ha påstått at det er formuende mennesker som ikke er hifi-entusiaster som kjøper B&O. Det blir like tøvete!
    Ellers er jeg imponert over hva enkelte bruker av penger på lyd - og da ikke B&O.

    Denne tråden er vel strengt tatt preget av at B&O nå gjør ting som er interessante i lydsammenheng.

    En kamerat «klinte til» for en rundt 25 år siden og ville ha seg et «skikkelig» anlegg, og kjøpte seg B&O, et oppsett som da kostet opp mot 40 tusen. Lyden var middelmådig, men det tok han en del år å innse det…. Men design og funksjonalitet var intet mindre enn fantastisk. Og fjernkontrollene (muligens da som nå) var i verdensklasse, bl.a. med touch og radiosignaler! Så ting er ikke svart-hvitt.

    I dag er vi i en situasjon da jeg synes andre produsenter enn B&O også tar seg vel godt betalt - for høyst inkrementelle forbedringer, så mht. hva man får for pengen så er det mulig at B&O ikke lenger skiller seg så mye ut som før.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Godtfolk; jeg snakker ikke om at jeg personlig ikke likte den. For jeg elsker både kunst og design, innovativ design og all mulig typer design og stilarter - som til slutt blir oppfattet slik skaperen bak har ment! Men dette her ble bare helt aldeles skivebom uansett hvordan jeg forsøkte å tolke det.
    Noe design er simpelthen vakkert pr. definisjon.
    Begge disse diametralt motsatte utsagnene faller etter min mening på sin egen urimelighet.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Morsom tråd.
    B&O er jo ikke highend...
    Er du sikker på at B&O høyttalerne som diskuteres i denne tråden ikke er "high end"? Jeg har ikke hørt dem, har du?
    Jeg er rimelig sikker på at der er tale om High-end, (men jeg har heller ikke hørt dem), men B&O har taget fat på de reelle problemer omkring gengivelse af stereo , på en ny måde som ingen andre har gjort tidligere, og jeg tror det bliver fremtidens højtalerkoncept, fordi "konkurrenten" Wave field synthesis bliver for dyrt og omstændigt.

    Og prisen, ja den er høj , men i forhold til andre High-end højtaler eks.v. Magico får man ikke umiddelbart mindre for sine penge, 18 højtaler enheder (scanspeak det bedste) med hver sin forstærker, DSP osv , og ikke bare DSP, men revolutionerende DSP , som fokuserer på det som er det reelle problem i stedet for kun at korrigere.
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Litt OT i en tråd om B&O da jeg synes man gir litt mye pepper. B&O får mange kommentarer på at det ikke er godt nok lydmessig - men scorer på design, brukergrensesnitt og funksjonalitet. Vel de er i klasse men flere. I helt motsatt ende av skalaen har vi Sonos, ingen sammenligning for øvrig - men også her kunne man valgt andre for bedre lydgjengivelse mens bruker grensesnitt, funksjonalitet og stabilitet er i toppklasse.

    Poenget - men betaler for hele pakka og kunder gjør ikke valg basert på lydgjengivelse alene. Er sikker på at vis man måler eier glede blant slike "konsepttilbydere" som Sonos, B&O etc så scorer de høyt hos brukerne.

    Det er andre parametere enn hvordan et triangel klinger ut.....(selv om det i BeoLab 90 er top notch)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er andre parametere enn hvordan et triangel klinger ut.....


    Enig med deg - tror for øvrig denne klinger (nesten) like godt ut i Beolab 5 - som jeg fullstendig vil genierklære til terningkast 6+ hva design angår.

    Mens (jeg som trådstarter) altså himlet med øynene av en haug ufullstendige "alu-trekanter" totalt uten designmessig trekk, enten de er vel kjente, eller like mye nye designtrekk man måtte smake på. Men (dessverre) med konklusjon; dette kan aldri bli designmessig bra på annet en bilder preget av fotokunst på høyt nivå. Samtidig som jeg erkjenner å ALLTID ha vært fan av dette merke - nettopp hva design angår.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mens (jeg som trådstarter) altså himlet med øynene av en haug ufullstendige "alu-trekanter" totalt uten designmessig trekk, enten de er vel kjente, eller like mye nye designtrekk man måtte smake på. Men (dessverre) med konklusjon; dette kan aldri bli designmessig bra på annet en bilder preget av fotokunst på høyt nivå. Samtidig som jeg erkjenner å ALLTID ha vært fan av dette merke - nettopp hva design angår.
    Hvordan kan du konkludere med hva som er og ikke er bra design? Selv om du ikke liker det, kan andre godt gjøre det. Du er neppe i noen posisjon der du kan "bestemme" det for andre enn deg selv?
     

    TiaZzz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    135
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Mens (jeg som trådstarter) altså himlet med øynene av en haug ufullstendige "alu-trekanter" totalt uten designmessig trekk, enten de er vel kjente, eller like mye nye designtrekk man måtte smake på. Men (dessverre) med konklusjon; dette kan aldri bli designmessig bra på annet en bilder preget av fotokunst på høyt nivå. Samtidig som jeg erkjenner å ALLTID ha vært fan av dette merke - nettopp hva design angår.
    Hvordan kan du konkludere med hva som er og ikke er bra design? Selv om du ikke liker det, kan andre godt gjøre det. Du er neppe i noen posisjon der du kan "bestemme" det for andre enn deg selv?
    Målestokken på god design må vel være fagpresse og utvalg som bedømmer dette, initielt. Ulempen er vel at virkelig god design blir bedømt mange år etter at det ble unnfanget (f.eks. Eames som ble dratt opp tidligere i tråden). Godt design - etter målestokken at det tåler tidens tann - trenger tid for å måles. Hva den enkelte mener er vel like interessant som hva den enkelte mener om den siste skiva til band "X".

    Selv liker jeg dem. Nesten provoserende i uttrykk og sprenger lesten for hva en høyttaler skal se ut som (baffler ikke inkludert). Blir spennende å se hva folk mener om lyden etterhvert.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Beolab 90 er stilige.

    Kanskje noen HFSere vil like dem bedre uten klær?
    BangOlufsenBeoLab90-12Web.jpg
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Dette er ikke bare design for designens skyld. Her er det et lass med funksjonalitet som premissgiver i tillegg!!
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.112
    Antall liker
    1.358
    Du liker åpenbart bred penn.... Økonomien til de ulike medlemmene her på sentralen vet du ingenting om (annet enn din egen..).
    Jeg kunne like godt ha påstått at det er formuende mennesker som ikke er hifi-entusiaster som kjøper B&O. Det blir like tøvete!
    Herlig tråd dette. Man kunne mistenke salgsavdelingen hos B&O for å stå bak:)
    Alfdb. Jeg har da aldri uttalt meg om økonomien til medlemmene her på Sentralen. Derimot er jeg født og oppvokst i Kongens by i Danmark på seksti- og sytti-tallet og har dermed førstehåndskunnskap til hvordan det var å være både Hi-Fi nerd og design freak. På den tid, og forsåvidt i dag også, florerte det i de veletablerte hjem et utall varianter av PH lamper, Wegner stoler og Bang & Olufsen stereo og quadrofoni anlegg. Når alle vi andre var ferdige med å hard-wire våre forsterker kits fra Audioscan og høyttaler ditto fra Seas, er det innlysende at vi syntes det var vesentlig bedre lyd i egenprodusert produkter, enn i overlærer Fredriksen polerte ståldingser. Vi (jeg) skapte myten om design foran lyd.
    Steen
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mens (jeg som trådstarter) altså himlet med øynene av en haug ufullstendige "alu-trekanter" totalt uten designmessig trekk, enten de er vel kjente, eller like mye nye designtrekk man måtte smake på. Men (dessverre) med konklusjon; dette kan aldri bli designmessig bra på annet en bilder preget av fotokunst på høyt nivå. Samtidig som jeg erkjenner å ALLTID ha vært fan av dette merke - nettopp hva design angår.
    Hvordan kan du konkludere med hva som er og ikke er bra design? Selv om du ikke liker det, kan andre godt gjøre det. Du er neppe i noen posisjon der du kan "bestemme" det for andre enn deg selv?

    Usedvanlig godt poeng Dazed, og du skal vite jeg (både er fan av B&O design) og likte den - helt frem til den stod foran mine boots strl. 16 W (USA nummer).

    Har du selv sett den stående foran deg?

    Vel, skal være enig i at design ikke er så viktig, og at den uten disse stoff-trekkene på er tøff nok - som høyttaler, robot eller mitraljøse.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Denne tråden ble noe annet enn ventet, hva med dette - 8200 watt:

    BeoLab 90 has 18 state-of-the-art Scan-Speak loudspeaker drivers placed in carefully defined locations and directions to deliver maximum performance in frequency, time and space.
    The loudspeaker packs a combination of 14 channels of the latest generation ICEpower amplifiers - a compact and highly efficient platform developed by Bang & Olufsen - and four additional class D amplifiers - all customized for BeoLab 90s specific requirements. In total, the amplifiers can deliver up to 8200 watts per loudspeaker.

    BeoLab 90 - Bang & Olufsen’s High End Floor Loudspeaker - Bang & Olufsen

    Inntil det motsatte er bevist må BeoLab 90 kanskje være noe av det råeste på markedet. Jeg ser nå annerledes på B&O enn jeg gjorde i går - dette kan være banebrytende...
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Du liker åpenbart bred penn.... Økonomien til de ulike medlemmene her på sentralen vet du ingenting om (annet enn din egen..).
    Jeg kunne like godt ha påstått at det er formuende mennesker som ikke er hifi-entusiaster som kjøper B&O. Det blir like tøvete!
    Herlig tråd dette. Man kunne mistenke salgsavdelingen hos B&O for å stå bak:)
    Alfdb. Jeg har da aldriuttalt meg om økonomien til medlemmene her på Sentralen. Derimot er jeg født og oppvokst i Kongens by i Danmark på seksti- og sytti-tallet og har dermed førstehåndskunnskap til hvordan det var å være både Hi-Fi nerd og design freek. På den tid, og forsåvidt i dag også, florerte det i de veletablerte hjem et utall varianter av PH lamper, Wegner stoler og Bang & Olufsen stereo og quadrofoni anlegg. Når alle vi andre var ferdige med å hard-wire våre forsterker kits fra Audioscan og høyttaler ditto Seas, er det innlysende at vi syntes det var vesentlig bedre lyd i egenprodusert produkter, enn i overlærer Fredriksen polerte ståldingser. Vi (jeg) skapte myten om design foran lyd.
    Steen
    Ok, ser nå at jeg misforstod din formulering, sorry!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kanskje noen HFSere vil like dem bedre uten klær?
    Vis vedlegget 358557
    Ironisk nok tror jeg det. Naken Beolab 90 (under et annet navn) ville nok hos mange slippe unna med 'form følger funksjon', og bli tatt inn i den audiofile varmen som 'styggvakker av lydmessig nødvendighet'.

    Bare se hva andre slipper unna med:

    image.jpg


    wilson_alexxlf_athome.jpg


    Som jeg har nevnt før om godt design: Det skjer der det visuelt elegante møter den velfungerende bruksgjenstanden. B&O, anstendig antrukket, er i mine øyne mange nivåer over Avalon og Wilson vurdert som design.
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hehe, hadde jeg husket hvor stygge Wilson høyttalere er, hadde jeg trolig ikke startet denne tråd :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det å ikke ville høre på et sett høyttalere fordi de er for stygge blir nesten like dumt som å ikke ville høre fordi en ikke skjønner målingen som er foretatt... En ting er en kvinne med minimalistisk intr og stil. Noe annet er en mann som har en hobby som indikerer god lyd. Hjelper ikke å ha str 16 i sko om en sutrer som ei jente over noe en ikke liker utseende på.. :cool:


    Forøvrig skulle jeg likt å hørt på de. Uvante, men løsningene har sikkert en grunn..
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal i hvert fall både se dem live, og høre på dem - det er noe som står på mitt hifi-program i 2016. Så blir det sikkert en diskusjon mellom ørene og lommeboken for å avgjøre hva det blir til.

    Men jeg har kommet såpass langt at kona har sagt at hvis jeg synes at de er verdt pengene lydmessig, er det OK for henne at jeg kjøper dem.
    Tror du vil oppleve de som en solid oppgradering fra Beolab 5. Muligheten til en smal spredning gir et veldig annerledes lydmessig resultat med langt større innsikt i kildemateriale med mye bedre pin-pointing og plassering av instrumenter og stemmer.

    Du vil nok få veldig mye glede av Beolab 90. Flott kommersiell høyttaler som scorer meget bra sammenlignet med andre kostbare kommersielle løsninger IMO.

    Jeg har hørt de hvis noen skulle lure.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Litt OT - høyttaler med elementer som "peker i alle retninger" har vært prøvd før. Hvorfor gikk det av moten og hvorfor ser vi ikke det så ofte lengre?

    Sonab, Bose osv var jo eksponent på dette 60-70 tallet som f.eks.:
    Sonab OA-2212 ( 2 bass - 2 mellomtoner - 12 diskanter) tot 16 elementer.
    Synes noe lignende kunne vært et spennende DIY prosjekt. Synd slike design ikke er i vinden lengre men det er kanskje en grunn?

     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    De omfattende mulighetene for romkorreksjon i Beolab 90 er vel ikke vanlig kost? Jeg ser den teknologien som det spesielle her, pluss mengden av tilpassede forsterkere og dac'er. Har vi sett mye av sånt i historiske konstruksjoner?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg har nevnt før om godt design: Det skjer der det visuelt elegante møter den velfungerende bruksgjenstanden. B&O, anstendig antrukket, er i mine øyne mange nivåer over Avalon og Wilson vurdert som design.
    Wilson Alexandria er ikke pene, men man kan i det minste forstå hvorfor de ser ut som de gjør. Beolab 90 også, selv om de er mye mer komplekse med alle sine drivere. Avalon Tesseract er derimot unødvendig stygge. Det er en designmessig dødssynd. Minner om en sith lord på syretripp. De blir ikke bedre i andre farger:

    avalont_zps0fa9fd2a.jpg


    En påkledd Beo 90 minner derimot om interiørdetaljer i en Tesla, muligens stilt på høykant, men det finnes da verre design enn det.

    1401906050_tesla-interior.jpg
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    De omfattende mulighetene for romkorreksjon i Beolab 90 er vel ikke vanlig kost? Jeg ser den teknologien som det spesielle her, pluss mengden av tilpassede forsterkere og dac'er. Har vi sett mye av sånt i historiske konstruksjoner?
    Da ordla jeg meg litt krøkkete - tenkte kun på elementer og spredning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn