Høyttalere Skivebom fra Bang & Olufsen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Sett i forhold til tidligere høyttalere fra B&O (spesielt "Dalek'en") er vel ikke dette annet enn en videreføring av en designlinje!?
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Jeg beskuet Beolab 90 på mandag hos Bang & Olufsen Tårnplass i Bergen.
    Syns de ser jævlig kule ut, de høyttalerne der.

    Har de dem faktisk på Tårnplass? Da tror jeg jammen at jeg skal gå bort til den sjappen en dag og smelle neven i disken og forlange å få høre på dem.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Som mye annet med fokus på funksjon over form, synes jeg høyttalerne er et underlig skue. Objektivt sett ser da ovenfornevnte Bugatti Veyron ut som et Lano såpestykke, men når man assosierer dette såpestykket med subjektive verdier, blir sluttresultatet gjerne at den ser rå ut.
    Slik vil det vel alltid være.

    Men at folk flest har problemer med å skille objektivt design fra hva designet subjektivt representerer, det er det definitivt ingen tvil om etter å ha lest enkelte kommentarer mot trådstarter i denne tråden.

    For å svare på trådstarters spørsmål; er det skivebom? Tja, kommer helt an på hvorvidt de lykkes med å skape positive nok assosiasjoner til produktet hos folk. Foreløpig ser det ut som forventningene blant folk er mer enn høye nok til å elevere designet til noe mer enn det er- et desperat forsøk på å lage gull av gråstein.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Prisen var litt i overkant, men om dei spelar så godt som dei burde, må du berre rekne med at B&O legg seg på eit slikt nivå. Dessutan - om dei innfrir på same måte som andre høgtalarar som tilpassar seg rommet, mister du behovet for multilyd og greier deg med berre to høgtalarar....det kunne vore verre.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tror nok jeg kunne hatt sånne i dagligstuen, om jeg hadde råd til dem, og dagligstue. :D

    Skitfine!
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    698
    Torget vurderinger
    1
    ....forventningene blant folk er mer enn høye nok til å elevere designet til noe mer enn det er- et desperat forsøk på å lage gull av gråstein.
    Helt utrolig hva enkelte klarer å lire fra seg. En analyse basert på hva? - og med en punch-line helt i tåka.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Prisen var litt i overkant, men om dei spelar så godt som dei burde, må du berre rekne med at B&O legg seg på eit slikt nivå. Dessutan - om dei innfrir på same måte som andre høgtalarar som tilpassar seg rommet, mister du behovet for multilyd og greier deg med berre to høgtalarar....det kunne vore verre.
    I overkant sammenlignet med hva da? 18 drivere pr. høyttaler, 17 forsterkermoduler og integrert DSP-løsning. Synest den på papiret fremstår som et røverkjøp sammenlignet med mye av det som vanligvis hylles her på sentralen. Nå er det mer penger enn jeg har tenkt å bruke på en høyttaler, men man slipper mye billigere unna med slike enn en mange alternativer.

    Nå har selvsagt ikke B&O nok cred til å ta de totalt virkelighetsfjerne prisene en del legger seg på for høyttalere (merk: uten forsterkere eller signalbehandling).
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Smaken er som baken - jeg synes den så flott ut. Den ville passe veldig fint inn i et moderne interiør, men de er jo veldig store da - 1,25 m høy og 73 cm bred og dyp.
    Snakker du om høyttalerne, er jeg uenig med deg. De er da ikke ​store. Snakker du om baken, derimot...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    600.000,- for et par er da slett ikke dyrt i forhold til det meste annet man får til denslags penger innen hifiverden.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det bare meg som synes de ser dritfine ut?

    Syntes slett ikke de så så gærne ut, jeg. Treverket i bunnen får meg til å tenke på en sånn lyttestol:

    Det der ser ut til å være fanken til lyttestol. Hvor, og hvor mye?

    Eames Lounge Chair & Ottoman. Ganske dyrt for lisensprodusert "originalkopi", og ikke så helgalt for en "lovlig piratkopi" fra voga.com dersom man ikke har noe mot sånne. (Jeg har ikke det, og har selv en Eames Office Chair-kopi derfra som jeg er veldig fornøyd med.)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dyr, hvis man skal ha originalen...... koster omtrent 1/5 av B&O høyttaleren

    https://en.wikipedia.org/wiki/Eames_Lounge_Chair
    Nå, nå....

    Eames Lounge Chair and Ottoman fra Vitra - 2ROM.no - 2ROM

    "Originalen" er for protokollen en lisensprodusert kopi.

    Kopien fra Voga:

    Eames lenestol | Lenestol | VOGA

    http://www.voga.com/no/catalog/product/view/id/5520/s/eames-lounge-chair/category/731/

    (førprisene som oppgis av Voga er selvsagt bare oppspinn, men de har sånne 90%-tilbud hver eneste uke.) ;)
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Var akkurat i ferd med å kommentere veiledende, ja. Kopi av myren veil. 12.720,- eller originalen for 18.725,-. Right!

    Eller tilfeldig valgt fra et kjapt googlesøk: Mauren Stol fra Fritz Hansen
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Den stolen (Eames) er mest design... ikke god å sitte i i det hele tatt. For oppreist, ikke justering osv.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    698
    Torget vurderinger
    1
    Stusset også litt på hoderegningen til Sync..kom fram til en brøk på 1/16. Stol med krakk og 2 høyttalere. Ca 50k for stol
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den stolen (Eames) er mest design... ikke god å sitte i i det hele tatt. For oppreist, ikke justering osv.

    Godt jeg ikke har tatt sjansen på å bestille uprøvd, da. Får finne en utstilt et sted. Den SER ut som den er god å sitte i! ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Voga hadde forresten et tilbakemeldingsskjema. De spurte hva som skulle til før jeg ville vurdere å handle hos dem. Jeg foreslo at de kunne slutte å dikte veiledendepriser, slutte å dikte fantasipriser på originalene, og legge ut bilder med nok oppløsning til å vise hvordan finishen på produktene ser ut i virkeligheten.

    :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ....forventningene blant folk er mer enn høye nok til å elevere designet til noe mer enn det er- et desperat forsøk på å lage gull av gråstein.
    Helt utrolig hva enkelte klarer å lire fra seg. En analyse basert på hva? - og med en punch-line helt i tåka.
    Analyse basert på produsentens egne uttalelser- at ingeniørene fikk frie tøyler til å lage det beste de kunne. Så fikk designerne rette seg etter det.

    Klart, punchlinen er på kanten, men bevisst for å understreke designernes utgangspunkt.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    698
    Torget vurderinger
    1

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er det samme med Bang & Olufsen som med Apple, det er ikke prisen som gjør at jeg ikke vil ha noe med det å gjøre.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Her koster stolen veil 63.000 kr
    Eames Lounge Chair and Ottoman fra Vitra - 2ROM.no - 2ROM

    Høyttaleren koster antagelig noe rundt 300.000 kr ?

    63000/300000 er ikke langt unna 1/5
    Avdeling for små pirk:
    The recommended price of BeoLab 90 is $38.995 or 34.995 Euros - per unit!

    2 høyttalere og en stol - kan vi ikke bare enes om at man er langt unna 1/5 :)
    Er du gift så må du ha to stoler og da blir forholdet i pris 1/5. :cool:
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det er det samme med Bang & Olufsen som med Apple, det er ikke prisen som gjør at jeg ikke vil ha noe med det å gjøre.
    Det er kanskje det at de er innovative og fungerer rimelig intuitivt?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det er det samme med Bang & Olufsen som med Apple, det er ikke prisen som gjør at jeg ikke vil ha noe med det å gjøre.
    Det er kanskje det at de er innovative og fungerer rimelig intuitivt?
    Hehe, ja, du tar BO til inntekt for Apple ja. Minner meg om en av de gamle VG-reklamene. "Vi e litt lik du og æ, sånn i kroppen mene æ".
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    For meg ser det ut som om høyttalerne liksom skal sige samme på gulvet som en potetsekk når som helst...
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hehe, jo du har rett! På den annen side; når jeg ikke gadd NETTOPP det - DET må jo si litt om det jeg mente om katastrofal design - disse gidder jeg ikke en gang høre på om de er verdens beste lydmessig og Lottoen er med meg en lørdag
    Men, er det ikke musikken som skal stå i sentrum da? Drit i utseendet. Hvis den leverer musikk med nerve og følelse, så har de klart sin misjon. Om den gjør det vet jeg ikke enda, da jeg ikke har hørt dem. Utseendet? Jeg synes de er tøffe og annerledes jeg, ikke på langt nær de fineste høytalere jeg har sett, men ikke de styggeste heller.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Prisen var litt i overkant, men om dei spelar så godt som dei burde, må du berre rekne med at B&O legg seg på eit slikt nivå. Dessutan - om dei innfrir på same måte som andre høgtalarar som tilpassar seg rommet, mister du behovet for multilyd og greier deg med berre to høgtalarar....det kunne vore verre.
    I overkant sammenlignet med hva da? 18 drivere pr. høyttaler, 17 forsterkermoduler og integrert DSP-løsning. Synest den på papiret fremstår som et røverkjøp sammenlignet med mye av det som vanligvis hylles her på sentralen. Nå er det mer penger enn jeg har tenkt å bruke på en høyttaler, men man slipper mye billigere unna med slike enn en mange alternativer.

    Nå har selvsagt ikke B&O nok cred til å ta de totalt virkelighetsfjerne prisene en del legger seg på for høyttalere (merk: uten forsterkere eller signalbehandling).
    Det er då ganske mykje pengar, og det går an å få fullfrekvent, dynamisk tredimensjonalitet noko rimelegare.... men ein ekstrem DSP og finspissa innebygde forsterkarar kan sjølvsagt gjere lyden endå betre enn litt rimelegare alternativ. Topp elektronikk kostar også pengar, så ei pakkeløysing kan vere verd mykje.

    Uansett, eg ville mykje heller hatt skikkelege høgtalarar enn pene stolar. Berre så det er sagt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Må være tidenes avsporing fra en tråd.
    Høyttalere, se innlegg 1 for de som er i tvil :p

    Stilig var de, og med så mange elementer virker det lovendes.
    Bare lyden er perfekt kan de se ut som ei gammel kjerring med stokk.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes vel egentlig ikke at dette var så ekstremt dyrt når man ser på hvor mye man egentlig får. Et helt lass av høyttalere og forsterkere, utviklet fra en mengde prototyper som har vært til utprøving, og et høyt antall arbeidstimer for å tilpasse alt, der konstruktørene omtrent har fått frie hender. Når det i tillegg er en high-end høyttaler, som sikkert bare vil bli produsert i et lavt antall, må derfor prisen bli høy.
    Skulle likt å se kostnader bare for forsterkere og høyttalere pr unit, her er nok denne high-enderen i særklasse. Kassen har jo også en kompleks form som sikkert ikke er enkel å lage, selv med dagens produksjonsmetoder. Med andre ord, mye manuelt håndarbeid for å sy dette sammen, og slikt koster i dag.
    Hadde vært morsomt å få et par timer med dem, med min egen favorittmusikk. Selv om jeg nok aldri ville hatt råd til å kjøpe ett sett...
     
    6

    65finger

    Gjest
    600000 for parret. det er dessverre alt for meget for min slukne konto:mad:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn