Høyttalere Skivebom fra Bang & Olufsen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Nja, transientdynamikk er kraftkrevende. Å kunne ha et slikt kraftreservoar tilgjengelig på millisekundet er avgjørende for korrekt gjengivelse. Ser man på dokumentasjonen for BL90 vil man få dette grundig forklart.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vel, man kan, men det blir litt unyansert. To 100W forsterkere i parallell gir ikke 200W effekt. Det gir bare veldig strømsterke 100W.

    Hvis du biamper med to 100W forsterkere har du fremdeles bare 100W å rutte med til hver "del".
    Skjønner hva du mener og hvordan du tenker. Men jeg tenker at hvis man separerer signalet med aktiv deling før hver av forsterkerne, så har du 200 watt til rådighet til den høyttaleren, de er bare mer effektivt distribuert enn hvis du hadde hatt èn enkelt 200 watter som var koblet rett i et passivt, effektslukende delefilter. Dessuten er effektbehovet til hvert element mindre når man deler aktivt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men:

    Passivt delt vil forsterkeren se en 'uendelig' høy impedans utenfor frekvensområdet for elementet den driver, og dermed ikke trekke strøm. Det skulle vel bety at forsterkeren belastes betraktelig mindre? På den annen side ser vel forsterkeren en sterkt reaktiv last ved delefrekvensen, og det kan muligens stresse den?

    Aktivt delt er det bare (store) fordeler mtp forsterkerens arbeidsbetingelser, vel?

    Samtidig, hvis man vil ha en vesentlig uttelling for biamping (med like forsterkere) må man vel dele såpass lavt at arbeidsdelingen blir noenlunde jevn. Ett eller annet sted i nedre mellomtone/øvre bass, med andre ord. Aktiv deling mellom en typisk bassmellomtone eller mellomtone og en diskant ved 2-3 kHz vil vi fordeler, men da av andre grunner.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Dersom en forsterker gjengir to samtidige sinuskurver vil effekten i snitt bli høyere. Fordeler man denne effekten på to forsterkere vil man i snitt komme ut med omtrent samme resultat.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Og for å gjøre det litt mer innviklet så bruker jo dette høyttalersystemet mye av kreftene på å ikke lage lyd, slik jeg forstår det.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.643
    Antall liker
    3.271
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hmmm, jeg tror nesten jeg må lytte til disse her. Jeg har vel sjelden sett bilde av en høyttaler som har gjort meg så usikker på om de er grusomt stygge eller rett og slett OK. Teknologien høres også interessant ut fra et ingeniørmessig ståsted. Noen som vet om disse finnes i Stavanger eller på Forus?
     

    TiaZzz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    135
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Hmmm, jeg tror nesten jeg må lytte til disse her. Jeg har vel sjelden sett bilde av en høyttaler som har gjort meg så usikker på om de er grusomt stygge eller rett og slett OK. Teknologien høres også interessant ut fra et ingeniørmessig ståsted. Noen som vet om disse finnes i Stavanger eller på Forus?
    Der er du inne på noe som mange designere higer etter - design som skaper interesse og følelser. Selv hadde jeg akkurat denne opplevelsen med Eames lounge chair. Syntes den var provoserende og ganske stygg til å begynne med; nå er jeg fast bestemt på å ha en når vi bygger hus. Den har gått fra "stygg" til min favoritt (jada, jeg vet at mange ikke synes den er noe god å sitte i).

    Fint design som man bare liker med en gang kan være for enkelt. Det er som musikk som man med en gang liker. Man kan fort gå lei av det. Derimot design som må fordøyes, akkurat som musikk, kan være det man setter mest pris på i det lange løp.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Denne tråden ble noe annet enn ventet, hva med dette - 8200 watt:

    BeoLab 90 has 18 state-of-the-art Scan-Speak loudspeaker drivers placed in carefully defined locations and directions to deliver maximum performance in frequency, time and space.
    The loudspeaker packs a combination of 14 channels of the latest generation ICEpower amplifiers - a compact and highly efficient platform developed by Bang & Olufsen - and four additional class D amplifiers - all customized for BeoLab 90s specific requirements. In total, the amplifiers can deliver up to 8200 watts per loudspeaker.

    BeoLab 90 - Bang & Olufsen’s High End Floor Loudspeaker - Bang & Olufsen

    Inntil det motsatte er bevist må BeoLab 90 kanskje være noe av det råeste på markedet. Jeg ser nå annerledes på B&O enn jeg gjorde i går - dette kan være banebrytende...

    Spennende høyttaler uten tvil, men det råeste på markedet? Da måtte det vært mer enn 3 stk 8 og 1 stk 10 pr side. Må ha membran i bassen for at det skal bli gøy vettu!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Fikk meg en liten lytt på Lillestrøm, men det viser seg at høyttaleren er ganske uferdig. Teknisk er den svært interessant, men det gjenstår en del arbeide før softwaren er på plass. Designen derimot var overraskende fin. Den var rett og slett mindre enn jeg hadde sett for meg, og jeg ble også slått av hvordan den utstrålte kvalitet i større grad enn hva som har slått meg når jeg har sett dem på bilder.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Fikk også et lytt i Lillestrøm og en stor skuffelse da jeg fikk erfare hvor uferdig den er! Har mangler det mye soft ware. Kort fortalt er det kun wide og nerrow samt trådløs tilkopling som virker. Så alle de interessante funksjoner som hot spots og romkorreksjon mm gjenstår. Det samme gjelder analoge og digitale innganger! En prosessor-høyttaler som ikke kan prosessere er jo ikke mye tess. Det blir vel ikke mye salg av denne før den er helt ferdig. Dette forklarer også hvorfor det ikke kommer noen tests av den, da den ikke er testbar PR i dag.
    Enig at den tar seg bra ut i virkeligheten og utstråler kvalitet. Men sammenlignet med andre high-end ht i prisklassen 1/2 mill+ tilbyr den ikke noe spesielt. Sammenlignet med mine nye Focal Utopialll synes ikke at Beolab fremstår som særlig eksklusive.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Denne tråden ble noe annet enn ventet, hva med dette - 8200 watt:

    BeoLab 90 has 18 state-of-the-art Scan-Speak loudspeaker drivers placed in carefully defined locations and directions to deliver maximum performance in frequency, time and space.
    The loudspeaker packs a combination of 14 channels of the latest generation ICEpower amplifiers - a compact and highly efficient platform developed by Bang & Olufsen - and four additional class D amplifiers - all customized for BeoLab 90s specific requirements. In total, the amplifiers can deliver up to 8200 watts per loudspeaker.

    BeoLab 90 - Bang & Olufsen’s High End Floor Loudspeaker - Bang & Olufsen

    Inntil det motsatte er bevist må BeoLab 90 kanskje være noe av det råeste på markedet. Jeg ser nå annerledes på B&O enn jeg gjorde i går - dette kan være banebrytende...

    Spennende høyttaler uten tvil, men det råeste på markedet? Da måtte det vært mer enn 3 stk 8 og 1 stk 10 pr side. Må ha membran i bassen for at det skal bli gøy vettu!


    Kan ikke få sagt meg mer enig S. Lieng, samtidig som jeg legger til ordet realistisk til ditt eget gøy.

    Uansett; har man et moderne og stilrent betonghus med store vegg- og glassflater og stor takhøyde, og mangler ikke-definerbare skulpturer samtidig som økonomien ikke er en bremser. Ja så er jo disse en morsom sak det att på til kommer lyd ut av = hvilken kunstobjekter avgir lyd...?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ......................... har man et moderne og stilrent betonghus med store vegg- og glassflater og stor takhøyde, og mangler ikke-definerbare skulpturer samtidig som økonomien ikke er en bremser. Ja så er jo disse en morsom sak det att på til kommer lyd ut av = hvilken kunstobjekter avgir lyd...?
    Det der gir et sterkt forvrengt inntrykk av hva dette prosjektet egentlig er.
    At man ikke liker utseendet på en høyttaler er helt normalt, men sånt bør settes i riktig perspektiv. Dette er et først og fremst lyd- og teknologi-prosjekt, ikke dekorasjon og design.
    Dessuten syns jeg at trådtittelen er grovt misvisende.
    Det virker som noen har et sterkt ønske om å ramme og skade B&O på grunnlag av en misforstått "trynefaktor", og sånt bør helst unngås på HFS.
    Syns jeg.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Helt enig! Dette er jo et teknologidrevet produkt der lyden er første prioritet, og utseende kommer i andre rekke. Dette er visst vanskelig å fatte siden det er B&O som står bak.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.778
    Antall liker
    21.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk også et lytt i Lillestrøm og en stor skuffelse da jeg fikk erfare hvor uferdig den er! Har mangler det mye soft ware. Kort fortalt er det kun wide og nerrow samt trådløs tilkopling som virker. Så alle de interessante funksjoner som hot spots og romkorreksjon mm gjenstår. Det samme gjelder analoge og digitale innganger! En prosessor-høyttaler som ikke kan prosessere er jo ikke mye tess. Det blir vel ikke mye salg av denne før den er helt ferdig. Dette forklarer også hvorfor det ikke kommer noen tests av den, da den ikke er testbar PR i dag.
    Enig at den tar seg bra ut i virkeligheten og utstråler kvalitet. Men sammenlignet med andre high-end ht i prisklassen 1/2 mill+ tilbyr den ikke noe spesielt. Sammenlignet med mine nye Focal Utopialll synes ikke at Beolab fremstår som særlig eksklusive.
    Hvor stort er potensialet for digitalinnganger og DSP-basert romtilpasning på Focalene?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Ja det får da være måte på å hamre inn dette poenget med at man ikke liker designet.

    Synes også dette fjaset med at man trenger en vegg av høyttalere for å få den rette bassen begynner å bli trøttende.
    klart det er bedre på noen faktorer, men det er da bare noen veldig få spesielt interesserte mennesker som går så langt.
    Man kan da ikke forvente at et kommersielt produkt skal leveres med 16 stk. 12 tommere til å stappe i veggen hjemme?

    Personlig har jeg stor tro på dette prosjektet og respekt for B&O for å satse friskt.
    Prisen er jo egentlig ikke noe å snakke om heller da de jo er rimelige i forhold til andre high end greier, som vanligvis er 3-4 helt enkle elementer i en apekiste.

    Kan ikke de med peiling heller sette seg ned og sette disse prinsippene inn i noe DIY greier så vi kan få noe moro å holde på med her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke de med peiling heller sette seg ned og sette disse prinsippene inn i noe DIY greier så vi kan få noe moro å holde på med her.
    Mine er ikke i nærheten av like avanserte og komplekse som BeoLab 90, men med DSP-styrt kardioidekarakteristikk i bassen og bakfyrende diskant for å kontrollere spredningsmønsteret: http://www.hifisentralen.no/forumet...otion-transformer-diskant-40.html#post2191087

    Er ikke helt ferdig med alle forsterker- og DSP-kanaler her heller, men etterhvert vil det være mulig å velge mellom en "smal" og en "bred" spredningskarakteristikk på disse også. Mesteparten av utviklingsarbeidet ble gjort før jeg hadde hørt om Beo 90. Idéene bak er jo tenkt før av flere enn B&O, men de har nok tatt det mye lengre enn alle andre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    ......................... har man et moderne og stilrent betonghus med store vegg- og glassflater og stor takhøyde, og mangler ikke-definerbare skulpturer samtidig som økonomien ikke er en bremser. Ja så er jo disse en morsom sak det att på til kommer lyd ut av = hvilken kunstobjekter avgir lyd...?
    Det der gir et sterkt forvrengt inntrykk av hva dette prosjektet egentlig er.
    At man ikke liker utseendet på en høyttaler er helt normalt, men sånt bør settes i riktig perspektiv. Dette er et først og fremst lyd- og teknologi-prosjekt, ikke dekorasjon og design.
    Dessuten syns jeg at trådtittelen er grovt misvisende.
    Det virker som noen har et sterkt ønske om å ramme og skade B&O på grunnlag av en misforstått "trynefaktor", og sånt bør helst unngås på HFS.
    Syns jeg.


    Meg som startet tråden. Til deg ottone som syntes trådtittelen er misvisende; den ender ut med et spørsmålstegn - som igjen har skapt over 170 innlegg. Tror ikke undertegnede eller oss andre verken skader eller tilfører B&O noe med denne tråd, om du på en eller annen måte har et sart forhold til merket.

    Drøyt 40 år siden jeg beundret B&O hos Halstensen Radio i Drammen, sågar første gang på disse årene jeg undres om merket jeg selv har stor respekt for og liker godt - har bommet litt på design/uttrykk på omtalte høyttaler.

    Legger til at jeg på bildet sytes den er grisetøff! Mens JEG i virkeligheten syntes den så mindre bra ut - jeg vil si helt uten substans vurdert både som et hi-fi produkt og/eller en skulptur/kust. Vel, den ser faktisk bedre ut uten stoff-trekkene på, hvor alu-trekantene da visuelt sett forvandles til kunst/hi-tech øyet kan like. Mens toppen på den da dessverre oser plastic fantastic (uten trekkene på).

    Til sist - tørk tårene ottone - for danskenes modell under denne, for meg er den fineste høyttaler jeg noen gang har sett.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er fult mulig å konstruere en høyttaler med varierende spredning alá Beolab 90, men som blir betraktelig bedre på andre områder. Spesielt vertikalt hvor man kan få en text book spredning og unngå gulvrefleksjonene 100%, noe ikke Beolab 90 gjør og garantert har store svakheter.

    Har lenge tenkt på det en god stund og har diskutert det med en designer, men problemet er at det vil kreve enormt med forsterkere og elementer.
    Så derfor blir det neppe realisert med det første så sant noen ikke kommer og legger 300K i bordet.

    Spørsmålet er selvsagt også om det er noe stort poeng til hjemmemarkeder. Dersom man kan konstruere en høyttalere med konstant spredning 90 grader horisontalt (45 til hver side) og unngå vertikale refleksjoner i stor grad med ingen eller lite lobing, så vil lyden være god i stort sett hele rommet. Er det da noe poeng å lage en langt dyrere konstruksjon med endring av spredning som kanskje bare blir et avansert og unødvendig leketøy?
     
    T

    tommykh

    Gjest
    [/QUOTE]

    Legger til at jeg på bildet sytes den er grisetøff! Mens JEG i virkeligheten syntes den så mindre bra ut - jeg vil si helt uten substans vurdert både som et hi-fi produkt og/eller en skulptur/kust. Vel, den ser faktisk bedre ut uten stoff-trekkene på, hvor alu-trekantene da visuelt sett forvandles til kunst/hi-tech øyet kan like. Mens toppen på den da dessverre oser plastic fantastic (uten trekkene på).

    Til sist - tørk tårene ottone - for danskenes modell under denne, for meg er den fineste høyttaler jeg noen gang har sett.[/QUOTE]

    Barack-Obama-Funny-Pictures-Dumpaday-7.jpg
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Fikk også et lytt i Lillestrøm og en stor skuffelse da jeg fikk erfare hvor uferdig den er! Har mangler det mye soft ware. Kort fortalt er det kun wide og nerrow samt trådløs tilkopling som virker. Så alle de interessante funksjoner som hot spots og romkorreksjon mm gjenstår. Det samme gjelder analoge og digitale innganger! En prosessor-høyttaler som ikke kan prosessere er jo ikke mye tess. Det blir vel ikke mye salg av denne før den er helt ferdig. Dette forklarer også hvorfor det ikke kommer noen tests av den, da den ikke er testbar PR i dag.
    Enig at den tar seg bra ut i virkeligheten og utstråler kvalitet. Men sammenlignet med andre high-end ht i prisklassen 1/2 mill+ tilbyr den ikke noe spesielt. Sammenlignet med mine nye Focal Utopialll synes ikke at Beolab fremstår som særlig eksklusive.
    Hvor stort er potensialet for digitalinnganger og DSP-basert romtilpasning på Focalene?
    none! Men jeg tenkte her på design og materialer, finish hvor Beolab 90 vil møte hard konkurranse i denne prisklasse. Rent teknologisk og når engang de blir ferdige går de naturligvis tradisjonelle ht en høj gang! Dette er fremtiden.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er fult mulig å konstruere en høyttaler med varierende spredning alá Beolab 90, men som blir betraktelig bedre på andre områder. Spesielt vertikalt hvor man kan få en text book spredning og unngå gulvrefleksjonene 100%, noe ikke Beolab 90 gjør og garantert har store svakheter.

    Har lenge tenkt på det en god stund og har diskutert det med en designer, men problemet er at det vil kreve enormt med forsterkere og elementer.
    Så derfor blir det neppe realisert med det første så sant noen ikke kommer og legger 300K i bordet.

    Spørsmålet er selvsagt også om det er noe stort poeng til hjemmemarkeder. Dersom man kan konstruere en høyttalere med konstant spredning 90 grader horisontalt (45 til hver side) og unngå vertikale refleksjoner i stor grad med ingen eller lite lobing, så vil lyden være god i stort sett hele rommet. Er det da noe poeng å lage en langt dyrere konstruksjon med endring av spredning som kanskje bare blir et avansert og unødvendig leketøy?


    Klarer ikke la være å svare; PÅ INGEN MÅTE!
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Dersom man kan konstruere en høyttalere med konstant spredning 90 grader horisontalt (45 til hver side) og unngå vertikale refleksjoner i stor grad med ingen eller lite lobing, så vil lyden være god i stort sett hele rommet.
    Har du et eksempel på en høyttaler som gjør dette? De fleste forsøk jeg har sett klarer bare en av delene.

    Eks: Geddes waveguide-basert design: Horisontalt
    Keele CBT: Vertikalt
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Ja det får da være måte på å hamre inn dette poenget med at man ikke liker designet.

    Synes også dette fjaset med at man trenger en vegg av høyttalere for å få den rette bassen begynner å bli trøttende.
    klart det er bedre på noen faktorer, men det er da bare noen veldig få spesielt interesserte mennesker som går så langt.
    Man kan da ikke forvente at et kommersielt produkt skal leveres med 16 stk. 12 tommere til å stappe i veggen hjemme?

    Personlig har jeg stor tro på dette prosjektet og respekt for B&O for å satse friskt.
    Prisen er jo egentlig ikke noe å snakke om heller da de jo er rimelige i forhold til andre high end greier, som vanligvis er 3-4 helt enkle elementer i en apekiste.

    Kan ikke de med peiling heller sette seg ned og sette disse prinsippene inn i noe DIY greier så vi kan få noe moro å holde på med her.

    Man trenger vel ingen vegg av høyttalere for å få bass nok, men med tanke på prisen og at denne høyttalern skal være noe i nærheten av det ultimate så trengs mer membran i bassen. Det spiller sikkert bra i middels store rom da.....
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.643
    Antall liker
    3.271
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ser det har blitt referert til forskjellige størrelser på basselementene. Hvis man ser på hvilke scan speak elementer som er referert til i whitepaperet så er det altså 3*10" + 1*13". Mer enn de fleste kommersielle høyttalere til hjemmebruk, men mindre enn det en DIY'er kan tillate seg. For øvrig artig at de bruker det samme 13" elementet som jeg har 4x per kanal.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Jeg ser det har blitt referert til forskjellige størrelser på basselementene. Hvis man ser på hvilke scan speak elementer som er referert til i whitepaperet så er det altså 3*10" + 1*13". Mer enn de fleste kommersielle høyttalere til hjemmebruk, men mindre enn det en DIY'er kan tillate seg. For øvrig artig at de bruker det samme 13" elementet som jeg har 4x per kanal.

    ok, jeg tok utgangspunkt i dette som lå tidligere i tråden

    - 7 x Scan-Speak Illuminator 30 mm tweeters
    - 7 x Scan-Speak Illuminator 86 mm woofers for midrange
    - 3 x Scan-Speak Discovery 212 mm woofers
    - 1 x Scan-Speak Revelator 260 mm front woofer

     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Jeg ser det har blitt referert til forskjellige størrelser på basselementene. Hvis man ser på hvilke scan speak elementer som er referert til i whitepaperet så er det altså 3*10" + 1*13". Mer enn de fleste kommersielle høyttalere til hjemmebruk, men mindre enn det en DIY'er kan tillate seg. For øvrig artig at de bruker det samme 13" elementet som jeg har 4x per kanal.

    ok, jeg tok utgangspunkt i dette som lå tidligere i tråden

    - 7 x Scan-Speak Illuminator 30 mm tweeters
    - 7 x Scan-Speak Illuminator 86 mm woofers for midrange
    - 3 x Scan-Speak Discovery 212 mm woofers
    - 1 x Scan-Speak Revelator 260 mm front woofer


    Det samme ser jeg står oppgitt på B&O sin hjemmeside, så da bør det jo stemme at det er tre stk 8 og en stk 10 pr side
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    I white-paperet fra B&O som ligger i post 4, så står det 1x13" og 3x10" om man går ut fra modellbenevnelsen.

    Edit nr 72: forvirringen ligger vel i mm vs modellbetegnelse? B&O bruker "Effective Diameter" i White Paperet.
     
    Sist redigert:

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    I white-paperet fra B&O som ligger i post 4, så står det 1x13" og 3x10" om man går ut fra modellbenevnelsen.

    Edit nr 72: forvirringen ligger vel i mm vs modellbetegnelse.
    8 og 10 her BeoLab 90 - Bang & Olufsen’s High End Floor Loudspeaker - Bang & Olufsen

    det er vel bare å ta med tommestokken å måle
    Hadde enda en edit i forrige innlegg. De snakker om "effective diameter". Om man ser på modellene hos Madisond feks så er det oppgitt slik.

    https://www.madisoundspeakerstore.c.../scan-speak-32w/4878t-revelator-13-subwoofer/

    https://www.madisoundspeakerstore.c...s/scanspeak-discovery-26w/4558t-10-subwoofer/
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    I white-paperet fra B&O som ligger i post 4, så står det 1x13" og 3x10" om man går ut fra modellbenevnelsen.

    Edit nr 72: forvirringen ligger vel i mm vs modellbetegnelse.
    8 og 10 her BeoLab 90 - Bang & Olufsen’s High End Floor Loudspeaker - Bang & Olufsen

    det er vel bare å ta med tommestokken å måle
    Hadde enda en edit i forrige innlegg. De snakker om "effective diameter". Om man ser på modellene hos Madisond feks så er det oppgitt slik.

    https://www.madisoundspeakerstore.c.../scan-speak-32w/4878t-revelator-13-subwoofer/

    https://www.madisoundspeakerstore.c...s/scanspeak-discovery-26w/4558t-10-subwoofer/
    I disse linkene så oppgir de som normalt, 10 tommer og 13 tommer, målt i chassi.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da har også jeg sett og hørt dem. Uten operativ mykvare i et veldig utfordrende rom var det vanskelig å høre hva de er gode for, men jeg synes å skimte et potensiale. Her skulle Bernt vært med audiolense xo i alle kanaler:) De var mindre og finere enn forventet:)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Var innom B&O i Århus lørdag og fikk en snau times lytteseanse med disse mye omtalte HT. Det ble streamet variert og kjent musikk via Tidal HIFI. Rommet var ca 15 m2. Må si jeg ble meget imponert både av lyd og design ang BeoLab 90. Langt fra skivebom IMO:)

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn