Skifte laser på Denon DCD-1500AE

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Har en Denon DCD1500AE cd spiller som ikke leser alle plater. Man får tak i ny laser for ca 250 kr.
Er det grei skuring å bytte laser på denne selv?
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Har ikke skiftet laser på akkurat denne spilleren, men skiftet på en Marantz.
Grei skuring og rett frem, men selvsagt det krever lodding og fine fingre :eek:
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
Hvorfor bytte laser hvis problemet løses med enkel rengjøring og smøring?
 

andlan

Medlem
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
6
Antall liker
6
Sted
Oslo
Har en Denon DCD1500AE cd spiller som ikke leser alle plater. Man får tak i ny laser for ca 250 kr.
Er det grei skuring å bytte laser på denne selv?
Fikk du noen gang byttet laser? og funket den etter det?
Jeg sitter her med en lik spiller med samme problem, og har vel egentlig bare laser bytte igjen som er uprøvd.
Jeg har kikket på innfesting og det ser ut som en enkel sak å skifte, hvis det faktisk er den som er problemet.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Fikk du noen gang byttet laser? og funket den etter det?
Jeg sitter her med en lik spiller med samme problem, og har vel egentlig bare laser bytte igjen som er uprøvd.
Jeg har kikket på innfesting og det ser ut som en enkel sak å skifte, hvis det faktisk er den som er problemet.
Har ikke fått gjort noe med den, nei.
 

andlan

Medlem
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
6
Antall liker
6
Sted
Oslo
Jeg bestilte meg en ny laser jeg, og joda etter byttet leser den alle platene jeg har testet.
Og det tok meg ca 5 min å bytte den.
Det eneste du trenger loddebolten til er 2 punkter som er kortsluttet for å funke som antistatisk beskyttelse, varm opp bolten og bare stryk den forsiktig over disse punktene så du lager et brudd og vipps så er den klar til bruk.
 
Sist redigert:

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Hvor bestilte du laser?
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Hvordan montering kan utføres ligger kanskje på YouTube, men det er ofte justering som er problemet for en amatør. Det er ofte en rutine for justering av laser i service manualen. Man må ha måle instrumenter og en testplate. Man kan ha flaks med en ny laser slik at det viker bra, eller litt bedre enn den gamle.
 

andlan

Medlem
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
6
Antall liker
6
Sted
Oslo
Jeg bestilte på ebay fra england, ca kr 400,- ink frakt og mva.
https://www.ebay.com/itm/124978095612?ViewItem=&item=124978095612

Disse to loddepunktene må lages brudd i.
Bare pass på at laseren er koblet til i spilleren før du fjerner loddepunktene, iht. servicemanual.
anti static.JPG


På denne spilleren skal det ikke være nødvendig å gjøre noen justeringer what so ever, og man trenger heller ingen testplate.
Det eneste måleinstrumentet jeg har klart å se noe henvisning til er et voltmeter/ohmmeter og det er for å måle spenning og motstand så man kan beregne strømtrekk fra laser. I service manualen henviser de til testplate "TCD-784" eller kommersielt tilgjengelige CD'er.
Men den brukes kun når man skal måle/beregne strømtrekk fra laser pickup, dette er MEGET sannsynlig korrekt iom. at den leser noen plater.

Jeg har konkludert med at laseren kan ha fått seg en liten kilevink og dermed blitt litt skjev slik at den forsøker å lese TOC på feil sted.
TOC befinner seg mellom 23 og 25mm fra senter på plata, og ihvertfall på spilleren min så den ut til å forsøke å lese TOC i overkant 25mm fra senter.
Ny laser så ut til å lese en god mm lenger inn.

Jeg vil selfølgelig ikke gi noen garanti for at dette er kuren for din spiller, MEN med tanke på likheten i symptomer og alt jeg har forsøkt og hva som ble redningen for min føler jeg meg temmelig sikker på at det funker for deg også.
 
Sist redigert:
Topp Bunn