Sport, sykkel og trening Ski-VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EarlJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    137
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Når Martin etter 47 km ikke klarer å riste av seg motstanderne, burde landslagsledelsen gitt stallordre. Alle norske i front, Northug er den med størst vinnersjanser nå. Senk farten - sørg for at Petter holder følge. Så ville det blitt norsk gull! Taktisk bommert....
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Når Martin etter 47 km ikke klarer å riste av seg motstanderne, burde landslagsledelsen gitt stallordre. Alle norske i front, Northug er den med størst vinnersjanser nå. Senk farten - sørg for at Petter holder følge. Så ville det blitt norsk gull! Taktisk bommert....
    Den klart beste herreløperen gjennom de siste par sesongene skulle altså, etter på ha dratt feltet i 47 km, kaste inn håndkle 3 km før mål, ene og alene fordi han ikke allerede hadde klart å avkjøre (3km før mål!) og bremse feltet for at en utrent halvfeit trønder som hadde dasset billig gjennom 47 km og har prestert absolutt ikkno denne sesongen skulle få spurte de siste 100 og motta heder, ære og medalje ?!

    Jeg er glad jeg slapp å se det !
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215
    Når Martin etter 47 km ikke klarer å riste av seg motstanderne, burde landslagsledelsen gitt stallordre. Alle norske i front, Northug er den med størst vinnersjanser nå. Senk farten - sørg for at Petter holder følge. Så ville det blitt norsk gull! Taktisk bommert....
    Den klart beste herreløperen gjennom de siste par sesongene skulle altså, etter på ha dratt feltet i 47 km, kaste inn håndkle 3 km før mål, ene og alene fordi han ikke allerede hadde klart å avkjøre (3km før mål!) og bremse feltet for at en utrent halvfeit trønder som hadde dasset billig gjennom 47 km og har prestert absolutt ikkno denne sesongen skulle få spurte de siste 100 og motta heder, ære og medalje ?!

    Jeg er glad jeg slapp å se det !
    Overtrent/utrent - det er fort gjort å blande de to ordene.

    Håper du ikke så på de 15 gangene han der halvfeite trønderen har vunnet VM-/OL-gull.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Når Martin etter 47 km ikke klarer å riste av seg motstanderne, burde landslagsledelsen gitt stallordre. Alle norske i front, Northug er den med størst vinnersjanser nå. Senk farten - sørg for at Petter holder følge. Så ville det blitt norsk gull! Taktisk bommert....
    Den klart beste herreløperen gjennom de siste par sesongene skulle altså, etter på ha dratt feltet i 47 km, kaste inn håndkle 3 km før mål, ene og alene fordi han ikke allerede hadde klart å avkjøre (3km før mål!) og bremse feltet for at en utrent halvfeit trønder som hadde dasset billig gjennom 47 km og har prestert absolutt ikkno denne sesongen skulle få spurte de siste 100 og motta heder, ære og medalje ?!

    Jeg er glad jeg slapp å se det !
    Det hadde vært severdig lagarbeid. Men norske skiløpere kan ikke slikt.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Når Martin etter 47 km ikke klarer å riste av seg motstanderne, burde landslagsledelsen gitt stallordre. Alle norske i front, Northug er den med størst vinnersjanser nå. Senk farten - sørg for at Petter holder følge. Så ville det blitt norsk gull! Taktisk bommert....
    Den klart beste herreløperen gjennom de siste par sesongene skulle altså, etter på ha dratt feltet i 47 km, kaste inn håndkle 3 km før mål, ene og alene fordi han ikke allerede hadde klart å avkjøre (3km før mål!) og bremse feltet for at en utrent halvfeit trønder som hadde dasset billig gjennom 47 km og har prestert absolutt ikkno denne sesongen skulle få spurte de siste 100 og motta heder, ære og medalje ?!

    Jeg er glad jeg slapp å se det !
    Det hadde vært severdig lagarbeid. Men norske skiløpere kan ikke slikt.
    Tror nok Landslaget har litt å lære av langløp/Classic gutta.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er uansett ikke en kjeft som vil ha med petter inn på et oppløp, hadde ikke martin satt opp tempoet hadde noen andre
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215
    Kanskje ikke så rart at Egner Granerud har skuffet i VM. Han har jo Corona...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215
    God etappe av Iversen, der....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215
    Hold testen til medalje for Sverige....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Synes Klæbo er en hoven blei når han nesten stopper opp før streken. Ikke første gangen eg en gang tapte han vel på gesten...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Det må være tidenes lengste 5mil og den merkeligste medaljeseremonien.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Når noen driver på på en fotballbane som Bolsjunov idag, får motstanderne frispark pga obstruksjon. Burde ikke være tillatt i langrenn heller, bare fordi motstanderen er en bedre staker/spurter. Førstemann inn på oppløpet må gjerne velge først naturlige korridor, ikke den som gir motstanderne unødvendige problemer.
    Gult kort til Sasja!

    Mvh
    Proffen
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Når noen driver på på en fotballbane som Bolsjunov idag, får motstanderne frispark pga obstruksjon. Burde ikke være tillatt i langrenn heller, bare fordi motstanderen er en bedre staker/spurter. Førstemann inn på oppløpet må gjerne velge først naturlige korridor, ikke den som gir motstanderne unødvendige problemer.
    Gult kort til Sasja!

    Mvh
    Proffen
    1615135072213.png

    Du trenger ikke ha norsk pass for å se inngangen til det oppløpet og vite hvem som hadde vært først over den røde streken så han bør være meget glad for sølvet.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Du trenger ikke ha norsk pass for å se inngangen til det oppløpet og vite hvem som hadde vært først over den røde streken så han bør være meget glad for sølvet.
    Såfremt han ikke synes det er OK å vinne ved bevisst å sperre en raskere motstander, slik taktikken hans opplagt synes å ha vært. Han gikk ikke til høyre for sporet fordi det var raskere for å si det sånn.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Langrenn er blitt helt uinteressant, hele helgen har vært en katastrofe for sporten, egentlig hele VM.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nå har man hatt to slike situasjoner der man bevisst har sperret en konkurrent, ikke særlig sportslig noen av delene. På tide på å se på dette regelverket igjen tenker jeg.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Synes dette bildet fra VG etter Johaugs overlegne løp var herlig. Damene ligger strødd i målområdet der hun spankulerer forbi. Sliten -NOT.

    E959A83E-88C4-4D3C-B339-23C71648968B.jpeg
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Det er vel også et kvarter siden hun gikk i mål. Men ja overlegen, kjedelig overlegen. Er ikke så mye som minner om toppidrett når marginene er så sinnsykt store.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.483
    Torget vurderinger
    4
    Ja hun vant med 2min og 34 s. Dvs hun gikk 5.1s raskere pr km
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Når noen driver på på en fotballbane som Bolsjunov idag, får motstanderne frispark pga obstruksjon. Burde ikke være tillatt i langrenn heller, bare fordi motstanderen er en bedre staker/spurter. Førstemann inn på oppløpet må gjerne velge først naturlige korridor, ikke den som gir motstanderne unødvendige problemer.
    Gult kort til Sasja!

    Mvh
    Proffen
    Helt enig, han har så stor fokus på å obstruere og ødelegge for nordmannen at han kommer inn på oppløpet en halv meter til høyre for høyre spor med skøytetak som definitivt ikke bare er der for framdrift. Faller for egen dumskap og skal være glad han fikk sølv.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.483
    Torget vurderinger
    4
    Det bilde er avgjørende for meg
    1615146281177.png
    Russeren har unaturlig sporvalg før oppløpet og presser Klæbo ut til siden og er skyld i det selv. Racing incidents som de kaller det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han var mer opptatt av konkurrenten enn av å gå fort på egne ski og falt for eget grep.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Klæbo lå på utsiden av Bolsjunov. Bolsjunov går til det ytterste sporet og sperrer Klæbo. Reglene sier at det kan han gjøre hvis skiskoene hans er foran skituppen til Klæbo. Ut fra video og bilder er de ikke det. Dermed er det Klæbo som skal få det ytterste sporet og Bolsjunov må ta det innenfor.
    Hvis noen skulle vært disket i dette tilfellet er det Bolsjunov da han ulovlig prøvde å hindre Klæbo. "Race incident" som det først ble omtalt som ville vært riktig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Klarer ikke bygge opp nevneverdig frustrasjon over 5-mila, men synes det er bånn trist at VM snart ser ut som et NM i alle vintergrener, det ødelegger jo alt.

    Men ellers er jo fellesstart en eneste lang taktisk prosess, i dagens situasjon er det i grunn bare Johaug som har samme taktikk på fellesstart som på individuell start; gå så fort du orker hele veien. Det er ryddig. Dersom fellesstart skal være 2 - 3 timer med taktikkeri, bør man vurdere om det skal bli en lagidrett på samme måte som sykkelløp er bygget opp.
    Klæbo orket å henge med hele veien inn i dag, ingen hadde baller nok til å kjøre ham av 75% ut i løpet, herrene mangler en, eller aller helst flere, Johaug'er. Dermed fikk han løpet dit han ville. Sannheten er at Bolsjunov hadde sin lovlige plan klar, men Klæbo var nok sneppet hurtigere enn han hadde tatt høyde for. Dermed ble det klabb, og det gikk galt for alle.
    For meg ser det ut til at både Bolsjunov og Russland mener at Bolsjunov på en eller annen måte kunne vunnet dette her, men det kunne han sannsynligvis ikke, Klæbo er i en egen klasse på de siste 200, så dette kunne ikke gått, så å si uansett. Det sagt, jeg har litt vondt av ham, han er jo mer og mindre alene mot et lag av nordmenn, så jeg forstår at han opplever verden som ganske urettferdig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Helt enig i at det er trist at ski-VM etter hvert er blitt et ski-NM. Det helt nødvendig at andre nasjoner får fram topputøvere som kan kjempe om de første plassene. Det tror jeg dessverre er lite sannsynlig slik temperaturen utvikler seg. For å finne snø i mellomeuropa må man jo høyt til fjells. Jeg lurer på hva Trondheim skal gjøre når de skal ha VM (i 2025?). Hadde de fått det i år ville det blitt katastrofe - snøfritt og øsregn den første uken av mesterskapet og storm under kvinnenes 30 km. Jeg skjønner ikke at noen tør søke om å få arrangere skimesterskap for tiden.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Jeg er egentlig midt i målgruppen for langrenn på TV, men jeg finner det bare uhorvelig kjedelig.
    Ski-nm som noen sier, eller Johaug mot røkla.
    Gidder ikke se på.
    Da nyter jeg heller litt skøyter på tv-en med rundetider og litt sær spenning🙂
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Norge, Sverige, Finland, Russland, USA, Canada, samtlige av disse burde ha samme forutsetninger for vinteridrett. Det er derfor ikke nødvendig at Norge skal være så ufattelig mye bedre enn alle de andre til sammen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Da nyter jeg heller litt skøyter på tv-en med rundetider og litt sær spenning🙂
    Helt enig. Lengdeløp på skøyter er spennende, men der dominerer jo Nederland omtrent like mye som Norge gjør det på ski.

    Men spar meg for slikt som kortbane og lagkonkurranse. Akkurat like kjedelig som skisprint.
     
    • Liker
    Reaksjoner: gwh

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.483
    Torget vurderinger
    4
    Ja Johaug var overlegen men det var da en fantastisk kamp om sølvet på 30km :) Samme med 50km. Det var jo kamp til døra med russer og normenn
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Ja Johaug var overlegen men det var da en fantastisk kamp om sølvet på 30km :) Samme med 50km. Det var jo kamp til døra med russer og normenn
    Og hvem husker sølvvinneren/taperen i dag? ;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bolsjunov var først og valgte selvfølgelig det sporet som Klæbo valgte hver gang, her blir farten størst. At Klæbu nærmest havnet i grøfta er ikke merkelig i det hele tatt, han var på yttersiden av det ytterste sporet. Hvis en eventuell anke fra Norge fører frem så er langrennsporten ødelagt for all fremtid. Det blir en sær idrett på linje med kappløp med slede og reinsdyr.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Bolsjunov var først og valgte selvfølgelig det sporet som Klæbo valgte hver gang, her blir farten størst. At Klæbu nærmest havnet i grøfta er ikke merkelig i det hele tatt, han var på yttersiden av det ytterste sporet. Hvis en eventuell anke fra Norge fører frem så er langrennsporten ødelagt for all fremtid. Det blir en sær idrett på linje med kappløp med slede og reinsdyr.....
    Det er jo helt klart et tvilstilfelle.
    Når det er 2 som er ved siden av hverandre må man jo velge spor ut fra det. Man kan bytte spor hvis ens sko er foran tuppen på den andres ski. Bolsjunov og Klæbo gikk ved siden av hverandre og ut fra bildene ser det ikke ut som om Bolsjunovs sko er foran Klæbos skitupp når korridoren starter. Hvis det er tilfelle har Klæbo rett på det ytterste sporet, og Bolsjunov har gjort en feil. Hvis det ikke stemmer er det omvendt - Klæbo gjorde feilen.

    For å unngå slikt i framtiden må man vel sørge for at korridoren inn mot mål ikke starter rett etter en sving.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Man kan sikkert si mye om russeren men det var ikke akkurat det smarteste valget han trønderen har tatt her i livet heller. Dumt for han, for han pleier vel vanligvis kun å vinne slike tulleskirenn der man går bånn gass alt man kan i ca. 2 min. inne på skistadioen?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.483
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror det tar lang tid før jeg glemmer Heidi Wengs gledeshyl over sølvmedaljen.
    Jeg har for vane å huske dueller bedre enn bare medaljer - så wengs sitt sporvalg i 180 graderen og sprintingen opp bakken etter 29km sitter nok lenge hos meg sammen med gleden hun viser.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    For å unngå slikt i framtiden må man vel sørge for at korridoren inn mot mål ikke starter rett etter en sving.
    Det blir jo lite dramatikk og dårlig TV av slikt.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn