Sport, sykkel og trening Ski-VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.646
    Sted
    Liten by
    Bolsjunov bør fokusere mer på å gå fortere enn konkurrentene, og mindre på å lage farlige situasjoner. Jeg synes listen over tvilsomme situasjoner han har vært involvert i er en tydelig indikasjon på det.
    Han visste han ville tape spurten og med vilje obstruerte Klæbo.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.646
    Sted
    Liten by
    1615282413009.png
    Ser det ut som en som sikter på sporene?
    Det skøytetaket han tar ødelegger for Klæbo, som igjen blir ustødig, som igjen fører til at staven spretter mellom beina.
    Han falt for eget grep!

    Spørsmålet nå er, hva er en korridor? Er det kun sporene, eller er det også på siden av sporene? Og hvor går da grensen?
    Har Klæbo rett til å bruke yttersiden, dersom han ikke ødelegger for andre løpere.

    Jeg tror Bolsjunov fikk panikk.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Bildet viser jo ikke hvor langt det er fram til korridoren starter. Det er tatt med telelinse. Men det ser faktisk ut som om Klæbo allerede er forbi Bolsjunov (som helt åpenbart har tenkt å ta det ytterset sporet, men han ser at Klæbo allerede er forbi ham og må gjøre noe). Skituppene er på linje, men Klæbo har størst fart og vil komme fram til korridoren først, så Bolsjunov må gjøre noe (og det gjør han, med det resultatet at han brekker staven).
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.646
    Sted
    Liten by
    Mål.jpg
    Jeg tenker at man må tenke annerledes på målområdet.
    Det lønner seg selvsagt å skøyte, så om man har lengre området til å skøyte (innerste linje), så vil de som er gode til det bruke dette sporet. Mens de som er raske på staking bruker ytterste sporet.
    Kanskje.......muligens :) Noe må gjøres uansett.

    Kjør debatt!
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    ^Man skøyter ikke i et renn i klassisk stil. Målområdet i renn med fri teknikk har ikke spor.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215
    Det der skjer alt for ofte, og førstemann tjener på å være usportslig. Det burde vært en regel om at førstemann inn på oppløpet ikke har lov til å velge en av de ytterste korridorene, så hadde dette problemet vært løst.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215
    Det verste er at idretten er tjent med slike hendelser. Det er de som huskes, særlig når de fører til et urettferdig resultat.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.646
    Sted
    Liten by
    Det er lov til å ta skøytetak for å skifte retning, men ikke å skøyte for å skifte retning. En balansegang dette, noen har tøyd strikken litt for langt og tatt ett skøytetak eller to ekstra etter en sving og fått advarsel. Jukseskøyting er ikke tillatt (langrenn.com)
    Ut av det kan man jo mene at Bolsjunov skøytet der han ikke skulle skøytet og dermed burde diskes?
    Hva sier reglene om hva som er en korridor da?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215
    Det merkelige med dette oppløpet er at korridorene er ikke markert sånn som de pleier. De røde merkene markerer hvor sporene er, og ikke korridorene. Men ingen av dem går i sporene.

    Kontakten mellom dem og stavbrekket sjer før korridorene starter, så vidt jeg kan se.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Det merkelige med dette oppløpet er at korridorene er ikke markert sånn som de pleier. De røde merkene markerer hvor sporene er, og ikke korridorene. Men ingen av dem går i sporene.
    Det merkelige er at det er en krapp sving inn til oppløpet og i krappe svinger er det ikke spor. Da er det nødt til å bli klabb og babb.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De gikk nok tom for snø. Da blir det fort trangt.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215
    Men det kan ikke ha vært korridorvalget som førte til disken, fordi kontakten mellom dem og stavbrekket skjer før korridorene starter.

    Stavbrekk.JPG
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Den som er først på oppløpet kan velge spor i korridoren. Var Bolsjunov eller Klæbo først på oppløpet? Bolsjunov var vel først ut av svingen, men Klæbo var i ferd med å passere han før de kom fram til korridoren, og da tar Bolsjunov et skøytetak for å hindre Klæbo å være først inn mot korridoren og dermed kunne velge det ytterste sporet. Det er vel det som er hele kontroversen.

    Jeg synes det er en "race incident" og Bolsjunov skapte problemet selv. Ingen burde vært diskvalifisert, men hva jeg mener spiller absolutt ingen rolle. Jeg tror diskvalifikasjonen blir stående.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.646
    Sted
    Liten by
    1615294466031.png
    Han har et poeng.
    Det er kanskje like greit å gi seg. Dette kommer bare tilbake i enda større og verre omfang.

    Men reglene må endres!
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Den mest effektive måten å bli kvitt dette store problemet på er å kutte ut fellestarten, det er uansett ikke spesielt interessant å sitte i et par timer å se på en russer og det norske landslaget går rundt i skogen og på stadioen i 49,9 km for så å gå i hytt og vær alt man orker de siste hundre meterne.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.646
    Sted
    Liten by
    Fellesstart er eneste grunnen til at jeg ser på ski! Alt annet er møkk kjedelig :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Omvendt. Kampen mot klokka er vesentlig mer interessant enn å se løpere skotte over skulderen og fundere på taktikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Vi er nok for gamle, erato. Vi liker jo f.eks. The Beatles og ikke Astrid S - fullstendig akterutseilt :D ;)
    Vi er ikke en del av "instant gratification"-generasjonen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja strengt tatt trenger man jo bare se de siste 5 sekundene for å se hvem som hadde best taktikk.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215
    Jeg er ung. Liker Astrid S best. Men musikken hennes kan jeg spare meg for.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Den er interessant. De røde merkene som jeg trodde markerte korridoren markerer altså starten på oppløpet. På bildet der Bolsjunov "krangler" med Klæbo har de enda ikke kommet til oppløpet. Klæbo er i ferd med å passere russeren før oppløpet starter. Så dette er noe som har skjedd i normal løype og de reglene som Ulvang påpekte gjalt for oppløpet og korridoren inn mot mål gjelder ikke. Den som er først på oppløpet kan velge korridor først. Det er Klæbo. Russeren har en veldig svak sak her.

    Interessant uttalese av rennsjefen:
    "
    FIS-juryen disket Klæbo for regelen «ICR 343.10»:
    – Situasjonen oppstår fordi Klæbo prøver å passere et sted hvor det ikke er nok plass, sa Pierre Mignerey, rennsjef i FIS."

    Det er jo bare tull. Det er plass der. Det blir trangt fordi Bolsjunov tar et skøytetak for å blokkere Klæbo.

    Men beslutningen blir helt sikkert stående. Tror ikke det internasjonale skiforbundet tør å tirre russerne.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    russeren er jo rene ishockeyspilleren som prøver å kline nordmannen opp i (det virtuelle) vantet. (han skjener jo rett ut der i avslutningen med blod på tann.)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er så til de grader enig med Aukland i denne saken:

    NRKs langrennsekspert Fredrik Aukland mener ikke at Bjervig og de andre har en god sak.

    – Jeg tviler på at en anke går igjennom. Dette er et arbeid juryen er gjort, og den beslutningen som er tatt, tror jeg blir stående, mener han.

    Aukland tviler på at hvor korridoren starter har noe særlig å si i dette tilfellet.

    – Jeg ser heller forseelsen som skjer i forkant av da sporene starter som avgjørende for juryens beslutning. Det handler om en forbipassering fra Klæbo forbi Bolsjunov. Da sier reglene at den som er bak har vikeplikt, sier Aukland og fortsetter:

    – Det vil si at Bolsjunov valgte samme linje som Klæbo gjorde i sprinten, altså den antatt beste linjen. Det vil si innersving til ytterspor. Det gjorde Klæbo, men han kom bakfra, og da har han vikeplikt. Derfor skjedde det som skjedde.

    Han mener at sett i ettertid, så burde Klæbo valgt et annet spor uansett. Da tror Aukland at Klæbo hadde blitt verdensmester.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    NRKs langrennsekspert Fredrik Aukland mener ikke at Bjervig og de andre har en god sak.

    Han mener at sett i ettertid, så burde Klæbo valgt et annet spor uansett. Da tror Aukland at Klæbo hadde blitt verdensmester.
    Vedder en femmer på at Klæbo er mest forbanna på at han gjorde et skikkelig dårlig valg på vei inn der.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Jeg er så til de grader enig med Aukland i denne saken:

    NRKs langrennsekspert Fredrik Aukland mener ikke at Bjervig og de andre har en god sak.

    – Jeg tviler på at en anke går igjennom. Dette er et arbeid juryen er gjort, og den beslutningen som er tatt, tror jeg blir stående, mener han.

    Aukland tviler på at hvor korridoren starter har noe særlig å si i dette tilfellet.

    – Jeg ser heller forseelsen som skjer i forkant av da sporene starter som avgjørende for juryens beslutning. Det handler om en forbipassering fra Klæbo forbi Bolsjunov. Da sier reglene at den som er bak har vikeplikt, sier Aukland og fortsetter:

    – Det vil si at Bolsjunov valgte samme linje som Klæbo gjorde i sprinten, altså den antatt beste linjen. Det vil si innersving til ytterspor. Det gjorde Klæbo, men han kom bakfra, og da har han vikeplikt. Derfor skjedde det som skjedde.

    Han mener at sett i ettertid, så burde Klæbo valgt et annet spor uansett. Da tror Aukland at Klæbo hadde blitt verdensmester.

    Men klæbo gikk ikke fra innersving til ytterspor, han gikk fra yttersving til til ytterspor. Hvis reglene blir stående slik så vil det jo ikke være mulig å gå forbi i svingen inn på et oppløp.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det handler om å komme seg forbi den personen som leder løpet,......
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Dette bildet tatt av fotografen i adressa viser ganske tydelig at klæbo bevisst ble forsøkt presset ut av løypa lenge før korridorene begynte.

    Screenshot_20210310-071052.jpg
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dette er like mye politikk som skisport. Tipper avgjørelsen blir stående men at reglene blir endret som f eks at man ikke kan legge oppløpet i slutten av en sving og at første man skal velge en av de midterste korridorene - bare se på Emil som havner på samme sted som de to andre.

    Men, russerne burde vel egentlig ikke fått gått i hele tatt pga doping forseelsen....
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Det er det sikkert, men klæbo hadde all rett til å gå inntil mønepannene, han prøvde ikke å krysse inn foran, bytte spor/retning eller på annet vis hindre bolsjunov. Oppløpet begynner mye lenger frem.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.646
    Sted
    Liten by
    Det handler om å komme seg forbi den personen som leder løpet,......
    Nei, i dette tilfellet handler det om å hindre noen i å gå forbi. De kommer begge i stor fart og kan ikke gjøre noe annet. Den eneste som kunne gjort noe annet her er russeren. Dette er i beste fall en race incident, i verste fall obstruksjon. Avhengig av øynene som ser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215
    Har sett på dette ganske mange ganger nå. Ser ikke at Klæbo gjør noe galt. Hvis han blir disket betyr det nesten at man forbyr å gå forbi. Når man ser hva andre løpere har sluppet unna med blir dette bare en farse.

    Jeg tror også det ligger politikk bak. Det virker som det er viktig at Norge ikke blir for dominerende. Problemet her er at det ble norsk seier uansett.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Kanskje han ikke gjør noe galt men han gjorde i hvertfall ikke noe lurt heller. Han tulla det til for seg selv, deal with it. Hva forventet han, fritt leide og rød løper?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215
    Det er forskjell på rød løper og å bli forsøkt pressert ut av løypa.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Som du ser på bildet fra den objektive avisa Adressa så er det veldig god plass til høyre der, han gjorde et skikkelig dårlig valg da de kom inn der, kanskje han var for trøtt til å tenke klart ikke vet jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn