Sport, sykkel og trening Ski VM

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Er det ikke fantastisk at lille Norge kan få fram utøvere som Terese Johaug, Marit Bjørgen, Petter Northug Jr., Bjørndalen og mange, mange andre? Tenk på hvilken oppoftelse over år som ligger bak disse prestasjonene, både fra utøverne, trenerne og hundrevis av frivillige, som drar skisporten ute i lokallagene, der rekrutteringen begynner. Jeg blir heilt stum av beundring, og jeg kjenne rmeg stolt ove rå være norsk i sånne stunder. Det er det slett ikke alltid at jeg er. I fjor sommer, da diskusjonene og stigmatiseringen av romfolket pågikk som verst, var jeg ikke mye stolt over å være norsk...
Det er nok liten prinsipiel forskjell på å være god i idrett og å være god i nesten hvasomhelst. Som regel dreier det seg om målrettet arbeide over mange år uansett aktivitet. I Norge er det dog slik at å være god i idrett er veldig bra og noe det bør dyrkes opp om mest mulig i alle sammenhenger, mens det ikke er like poppis å være veldig god i noe annet. Det er heller ikke, om man tar de norske skylappene av seg, noe spesielt beundringsverdig i å være god i langrenn kontra å være i verdenstoppen i bordtennis.

Jeg er rimelig sikker på at alle som går på musikkonsvervatoriet trener/øver svært mange flere timer i året enn alle som driver toppidrett i Norge. Nå er selvsagt restitusjon en sentral del av fysisk trening, men at idrettsfolk ofrer spesielt mye er jeg ikke enig i. Man må jo nesten anta at de som driver idrett som barn/unge også gjør det også fordi de synest det er morro.
Skulle ønske jeg var han sauebonden fra Oppdal. Han var verdens beste skismører i går. Han fikk ikke gullet hengende rundt halsen, men han fikk gulljenta hengende rundt halsen. Er ikke det mye bedre?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.088
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fra Kongen til en sauebonde. Jeg tør gjøre oppmerksom på at hun ikke hang rundt halsen min på veien nedover.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nå blir det vel gull til Petter?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gratulerer, Petter Northug Jr.!!! Det ble ikke akkurat barneskirenn, fy fa.. for en innsats! Dette er stor, stor idrett!!!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vi må vel sende en takk til Tone Damli for dette gullet...

C

Cyber

Gjest
petternorthug555_180192o.jpg
Endelig satt den, utrolig moro å se Petter i dag! Vel fortjent. Utrolig sterkt av Gjerdalen også.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Rart at en dopingavsløring av gamle norske skihelter er en så delikat sak at stadig nye TV-programmer kjører den, selv om de har en svært svak sak.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Rart at en dopingavsløring av gamle norske skihelter er en så delikat sak at stadig nye TV-programmer kjører den, selv om de har en svært svak sak.
Hm - ikke SÅ rart, kanskje? F.eks. snakker enkelte av våre gamle helter om at det vil være vanskelig/umulig å renvaske seg. Ikke noe behov for å renvaske seg hvis man aldri har vært skitten, sier nå jeg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg hadde et par bergensere på laget under en vinterøvelse. Heldigvis var vi tre trøndere til å dra pulken. Bergenserne var kun egnet til å holde tauet bak pulken i nedoverbakkene. De slapp i det minste aldri tauet, selv om de som regel lå på magen.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
De dvaske, halv-uttalte beskyldningene der, kommer alltid - jeg gjentar alltid - når det går heller dårlig for broderfolket i større mesterskap. Nå fikk jo en svenske sølvmedalje i dag, så da blir det vel roligere, da. Hvis de ikke er smågretne over at kronprinsesse-følget rota seg bort i skogen, og ikke rakk målgangen til svensken...

Men det er interessant å observere at de fortsatt er sure og misunnelige på suksessen til Dæhlie, Ulvang & co. Det må de jo være, siden de fremdeles leiter etter forklaringer på hvordan disse utøverne kunne være så mye bedre enn svenskene. De burde heller bruke ressursene på oppklaring av Palme-mordet. Jeg synes denne mistenkeliggjøringen av norske toppidrettsutøvere er ufint og frekt. Og jeg tenker at svenskene ni-gransker Petter Northug Jr. Det er garantert ikke få svenske medisinmenn og idrettsforskere som er i sving innen det prosjektet.... 08a3e89264ad[1].gif

Da er det adskillig likere innen hundesporten. Der doper vi oss på efedrin og snus, hvis behovet er tilstede for sånt. Det gjør forøvrig også svenskene. Men doping av hundene, eller strømhalsbånd, aksepteres ikke!!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg så det omtalte programmet i går. Det var nesten enda svakere journalistikk enn jeg trodde jeg skulle få se, med bruddstykker fra intervjuer, udokumenterte generelle påstander om at det var umulig å ta medalje på 90-tallet uten å dope seg. Skjema over gjennomsnittlige blodverdier uten kilde og uten å informere om hvem som var målt. Sannsynligvis med en blanding av utøvere som ble tatt for doping og utøvere som ikke ble det. Et håndskrevet skjema fra Kyrö, som ble avslørt for å systematisk dope finske utøver, og som har en egeninteresse av å bevise sine påstander om at alle dopet seg.

Om nordmenn dopet seg på 90-tallet vet jeg ingen ting om, men dette programmet bidrar definitivit ikke til noen oppklaring. Det eneste jeg kan si er at jeg sto og så på at Alsgaard nesten ikke kom opp den verste bakken i VM i 97. Jeg har svært vanskelig for å tro at en som dopet seg kunne slite med å komme opp bakken. Alsgaard tok medalje i dette VMet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Svenskene hadde jo inntil 15 km godtet seg over at Northug hadde mislyktes, så det var en helt grei revasje da Northug både tok gull og hindret svenskene i å ta deres første gull i går.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vi må vel sende en takk til Tone Damli for dette gullet...
Er det noe jeg ikke har fått med meg her???

For øvrig heier jeg på jentene. En fantastisk 1. etappe av Heidi Weng. Ei ny norsk skijente i toppklasse, er godt på gang!! Dette blir gull til de norske jentene...ankerkvinne Bjørgen soper inn dette.. heia, heia, heia!!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg så det omtalte programmet i går. Det var nesten enda svakere journalistikk enn jeg trodde jeg skulle få se, med bruddstykker fra intervjuer, udokumenterte generelle påstander om at det var umulig å ta medalje på 90-tallet uten å dope seg. Skjema over gjennomsnittlige blodverdier uten kilde og uten å informere om hvem som var målt. Sannsynligvis med en blanding av utøvere som ble tatt for doping og utøvere som ikke ble det. Et håndskrevet skjema fra Kyrö, som ble avslørt for å systematisk dope finske utøver, og som har en egeninteresse av å bevise sine påstander om at alle dopet seg.

Om nordmenn dopet seg på 90-tallet vet jeg ingen ting om, men dette programmet bidrar definitivit ikke til noen oppklaring. Det eneste jeg kan si er at jeg sto og så på at Alsgaard nesten ikke kom opp den verste bakken i VM i 97. Jeg har svært vanskelig for å tro at en som dopet seg kunne slite med å komme opp bakken. Alsgaard tok medalje i dette VMet.
Sjekk langrennssjefens snuoperasjon om blodverdier - VG Nett om Ski-VM 2013

Saltin hevder nå at han aldri har sett verdene til det norske skiikonet (Dæhlie) selv, men fått opplysningene av sin forgjenger i FIS' medisinske komité, Peter Hemmingsson. Hemmingsson avviser imidlertid at det noen gang har vært noe mistenkelig rundt norske verdier.

Øøøø... akkurat...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Og der rauk alle planene om sommerferie og handelslekkasje i nabolandet - jeg ombooker tvert til Danmark! Svenskene bør skamme seg for å komme med slike insinuasjoner om norske toppidrettsutøvere. Men det setter bare "broderfolket" på rett hylle i mitt hode; de er ( fremdeles ) smålige, misunnelige og avundsjuke. Det er heilt utrolig at svenskene i det hele tatt skal ha vikingblod i kroppene sine!!

Eehh...har Tone Damlie blitt singel? Hvorfor har ingen fortalt meg det?? Fikk det plutselig litt travelt her....:rolleyes:

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.450
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Og der rauk alle planene om sommerferie og handelslekkasje i nabolandet - jeg ombooker tvert til Danmark! Svenskene bør skamme seg for å komme med slike insinuasjoner om norske toppidrettsutøvere. Men det setter bare "broderfolket" på rett hylle i mitt hode; de er ( fremdeles ) smålige, misunnelige og avundsjuke. Det er heilt utrolig at svenskene i det hele tatt skal ha vikingblod i kroppene sine!!

Eehh...har Tone Damlie blitt singel? Hvorfor har ingen fortalt meg det?? Fikk det plutselig litt travelt her....:rolleyes:
Bra Wilhelm! flere burde agere som deg,med ferie planene alltså

Ehh, nå blev vel flere enn Nordmennen misstenklighet gjort i det programmet inkl Svensker.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.088
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Patriotismen til VilhelmW er altomfattende! ;)

Høye blodverdier er normalt i utholdenhetsidretter. Det kalles naturlig seleksjon. Selvfølgelig kan blodverdier også løftes kunstig. Det var lettere å komme unna med denslags dengang enn nå.

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
223
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Det är ju lite lustigt att det blir ett sånt spektakel när det nämns en norrman i en svensk dokummentär :) Avundsjuka osv...Dummaste jag hört.
Det var då inte han som var värst...Och han blev ju inte direkt beskylld för nånting heller egentligen.Bara ifrågasatt,och det är väl inte konstigt?
Tyckte att alla länder var väl reprecenterade faktiskt.
Jag är totalt ointresserad av denna sport, men tycker att det är helt rätt att kolla upp lite, då den perioden tydligtvis innehöll mycket konstigheter.
Jag är halvt norsk och tycker att det är så otroligt fånigt med denna svensk/norska "rivaliteten" eller vad man nu ska kalla det.Har nog av det i jobbet(norge) Och någon norsk mindre på tur i sverige skadar då inte heller ;) föresten... ;)

Har man inget att dölja så är det väl inte så farligt att bli kollad heller? även en folkkär ikon.

Rune N

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2003
Antall liker
0
Sted
Nedre Eiker
Det är ju lite lustigt att det blir ett sånt spektakel när det nämns en norrman i en svensk dokummentär :) Avundsjuka osv...Dummaste jag hört.
Det var då inte han som var värst...Och han blev ju inte direkt beskylld för nånting heller egentligen.Bara ifrågasatt,och det är väl inte konstigt?
Jag är totalt ointresserad av denna sport, men tycker att det är helt rätt att kolla upp lite, då den perioden tydligtvis innehöll mycket konstigheter.
Jag är halvt norsk och tycker att det är så otroligt fånigt med denna svensk/norska "rivaliteten" eller vad man nu ska kalla det.Har nog av det i jobbet(norge) Och någon norsk mindre på tur i sverige skadar då inte heller ;) föresten... ;)

Har man inget att dölja så är det väl inte så farligt att bli kollad heller? även en folkkär ikon.
SVT går ut høyt på banen og lover "skakningar" i skimiljøet, så viser det seg at dokumentasjon og seriøsitet i høyeste grad mangler.
Det hele bygger på et håndskrevet notat forfattet av en finsk juksetrener som febrilsk forsøker å dra andre med seg ned i dritten.
Programmet er da også i stor grad blitt mottatt med skepsis, helt fortjent.
En annen sak: er du kastet dritt på eller mistenkeliggjort, sitter den på selv om du er helt uskyldig..

Jeg skjønner godt at Dæhlie vurderer sak mot SVT..

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Pak.k, det er helt greit å "kolla", men ikke å mistenkeliggjøre 10 år i etterkant. Bjørn Dæhlie og de idrettsutøverne som var i teten på samme tid, er ferdige med sine karrierer som utøvere. For lenge, lenge siden. Hvorfor alle iherdige forsøk på å sverte disse akkurat nå? Svenskene skal være fornøyd med at de oppnår en og annen sølvmedalje - de er ikke bedre. Om noen år er det kanskje tvert om...selv om jeg tviler på det..:cool:

Som sagt, jeg er overbevist om at opptil flere svensker, forsøker å så om seg med dopingmistanker rettet mot Petter Northug Jr. Noe annet ville være omtrent naturstridig. Samtidig skal jeg ikke stigmatisere hele broderfolket; det finnes veldig trivelige svensker også.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
356
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Samtidig skal jeg ikke stigmatisere hele broderfolket; det finnes veldig trivelige svensker også.

Hvor da?;)
Hadde de gitt tilbake visse landområder som de tok fra oss, kunne de sikkert ha solgt en del jagerfly til oss. Men de forstår jo ikke hvorfor Norge aldri kommer til å handle fly derfra.:p

C

Cyber

Gjest
Man handler da ikke jagerfly av et land som ikke har vært i krig siden 1800-tallet?

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
223
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Ahaa- så det är landområdet som är grunden alltså;) därav denna eviga fight...
Visst är det länge sen men VET man verkligen vem man ska tro på? Jag är inte så säker alltså.
Det var verkligen mycket konstigt på 90-talet.Tror fan att dessa utövare har en massa att förlora på en sån utredning och helst vill slippa höra sitt namn i media oavsett.I mina ögon ser det ju nästan ut som att Dählie eller hur det nu stavas verkar tro att det är han och bara han som allt handlar om i dokummentären.
Men ÄR de oskyldiga så är det ju fantastiskt bra.Det konstigaste som jag tycker är att de fick starta när värdena uppenbart var för höga.?
Jag förstår mycket väl att folk blir upprörda-speciellt patrioter, men ingen vill väl egentligen höra nåt som kan va negativt om sina hjältar.?
Norge är ju oavsett överlägsna sverige i skidor så det spelar inte mig nån roll.Måste jag hejja på nån så är det för min del 50 50:)

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
223
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Föresten så såg jag nu på nyheterna i sverige att svenska skidförbundet är irriterade över dokummentären och värderar att offentliggöra sina egna testrapporter.-det är ju bra... Kanske fler följer efter om det blir så.Man kan ju hoppas.
Det är väl ingen som fuskat väl? Och då skulle ju inte det innebära några problem att visa upp?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.088
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Eneste problemet jeg ser er at datamengden fra den gang meget vel kan være så mangelfull at den kan tolkes hur som helst.

Rune N

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2003
Antall liker
0
Sted
Nedre Eiker
NRK vurderte å gjøre plass til SVT "dokumentaren", men etter å ha sett igjennom produktet fant de ut at det ikke holdt mål.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Problemet er ikke at det er svensker som står bak dette. Vi har også ett lignende forsøk på "avsløringer" fra norrbaggar og finner. Problemet er at man anklager folk for å dope seg uten å kunne bevise dette. De klarer ikke engang å sannsynliggjøre det. Hvis norske og svenske skiløpere virkelig dopet seg ønsker jeg absolutt at de blir avslørt. Man man bør være veldig forsiktig med å komme med slike påstander uten å kunne dokumentere det.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Gitt at PN leder komfortabelt rett før målpasseringen i dagens stafett.
Hvordan skal han passere mållinjen på spektakulært vis som vil bli husket?
Har selv et forslag, kommer tilbake til det senere.
Andre?

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.165
Torget vurderinger
4
Dagbladet.no - forsiden

[h=2]Hva så med Jonsson?[/h]
I går brakte Aftonbladet et intervju med den tidligere svenske langrennsløperen Niclas Jonsson. Han ble også oppsøkt av dokumentarskaperne fra «Uppdrag gransking»-redaksjonen. Jonsson tok derfor, på eget initiativ, to blodtester nå - mange år etter at han la opp som utøver.
Den ene testen viste 16,6, den andre 17,5.

- Og det er altså i dag, lenge etter at jeg har avsluttet karrieren, sa 42-åringen i går.
- Der har du et kjempeeksempel, sier Kristen Skjeldal.

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
223
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Så bra då...
Men varför brusar man upp så i norge när de andra tar det lugnt?
De 2 norska representanterna som var med i en debatt igår på svt verkade nästan va beredda att gå ut i krig för detta, medans smirnov satt helt lugn och svarade för sig. Blev helt chockad jag av det beteendet...
Nästan i klass med Muhammedhysterin för att dra en slags parallell;)
personliga påhopp på journalisterna hela tiden- jag skämdes faktiskt! Otroligt!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Så bra då...
Men varför brusar man upp så i norge när de andra tar det lugnt?
De 2 norska representanterna som var med i en debatt igår på svt verkade nästan va beredda att gå ut i krig för detta, medans smirnov satt helt lugn och svarade för sig. Blev helt chockad jag av det beteendet...
Nästan i klass med Muhammedhysterin för att dra en slags parallell;)
personliga påhopp på journalisterna hela tiden- jag skämdes faktiskt! Otroligt!
Jeg synes ikke det er rart i hele tatt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
I Norge regnes doping for å være en veldig alvorlig anklage. Sånn er det desverre ikke i alle land.

Topp Bunn