Evolusjonsteorien går ut på at alt stammer ifra et smell av et støvkorn,utvidet seg og at vi stammer fra stein,glyete materie,aper.........Lagga skrev:Den må jeg tenke litt på først....
hvordan er de to første valgene ment å stå i kontrast til hverandre, forresten?
Menneskene var jo der fra før, men de skjønte jo det ikke før de hadde spist av kunnskapens tre.breuer skrev:Det som er min store hodepiner, og som jeg går å grunner på støtt og stadig er: Hvem var de menneskene Eva og Adam traff på etter at de blei kasta ut av hagen? ???
teorien sier vel at rom, tid og materie ble til med the big bang. Det var altså ikke bare en vanlig eksplosjon vor alt mulig ble slengt utover i rommet, selve rommet ble dannet i smellet.BT skrev:Hvordan var det egentlig før big bang?
Sto tiden stille?
Fantes det ingen ting?
Hvor kom big bang fra?
Hvordan startet big bang?
Hvorfor ble det et big bang?
Likevel gir det ikke svar på det viktigste; hvordan oppsto big bang?J.Finvaag skrev:teorien sier vel at rom, tid og materie ble til med the big bang. Det var altså ikke bare en vanlig eksplosjon vor alt mulig ble slengt utover i rommet, selve rommet ble dannet i smellet.BT skrev:Hvordan var det egentlig før big bang?
Sto tiden stille?
Fantes det ingen ting?
Hvor kom big bang fra?
Rune S skrev:Selv forholder jeg meg til Bibelen,og den sier at Gud skapte alt etter sin ART.Derfor tror jeg at hund ble skapt hund og ikke utviklet seg fra noe annet.
Men muligens de 6 dagene ikke er det samme som 6 dager for oss.Det står at for Gud er en dag som 1000år og 1000år som en dag.For å freake dere litt utså kan jeg si at mange i ånden har blitt rykket opp i himlen og oppholdt seg der over en periode og de har alle "rapportert" at tid ikke eksisterer der.
Dere som har andre teorier,har dere lyst å dele med oss andre hva de går ut på?
Edit: ser de har begynt å poppe inn,keep em comin' .
Noen som har tenkt grundig over at utviklingslæren var noe som utviklet seg først på 1800-tallet? Hvorfor dukket ikke desse teoriene opp før? Kan det ha noe med at inntill da hadde tilstrekkelig EKTE historie blitt overført fra generasjon til generasjon og at slike absurde tanker var helt utelukket? Slike teorier burde normalt vere sterkere tidligere i historien og mer utvasket etterhvert som tiden går.............
Samme eksempelet er det med diverse Davinci lignende teorier......Hvorfor dukker de opp nå? Den mystiske kirken hadde ikke klart å holdt slikt hemmelig viss dette var utbredde sannheter....
Hemmelig,hemmelig,mystisk,mystisk,buhuuuu......
Mvh
Rune
Nja, religion er dog i dag den sikreste "vitenskapen". Der den såkalte "vitenskapen" hele tiden finner noe nytt og tviler, finnes det ikke slikt i religionen.soundscape skrev:Verdensreligionene kommer etterhvert til å bli erstattet av vitenskapen.
Evolusjonsteorien er ikke i overenstemmelse med våre hverdagserfaringer, selv om den i dag bare betviles av folk som ikke har kjennskap til naturvitenskapelig tenkemåte og metode, dvs. av ignoranter. For en biolog er artenes endring et faktum.Rune S skrev:Noen som har tenkt grundig over at utviklingslæren var noe som utviklet seg først på 1800-tallet? Hvorfor dukket ikke desse teoriene opp før?
Jepp, en helvetes masse klegg, hestbrems og blinding om sommeren. :-\Parelius skrev:Det er mange andre faktorer også som spiller inn, selvfølgelig. Men som vi jo alle vet; Alt er som det alltid har vært på Snåsa.
Det var en drøy påstand. Hvordan er Big Bang og evolusjonsteorien bevist? Jeg har aldri sett noen bevis for at Big Bang og evolusjonsteorien er absolutte sannheter. Dersom det er bevist: Hva er det som utløste Big Bang?pks skrev:Big bang og evolusjonsteorien. Det er bevist, og noe annet er umulig. Ikke et vanskelig spørsmål.
Pk
er vel på den andre siden ingenting som er observert som motbeviser teorien. Derofr er sannsynligheten veldig stor for at det er slik.AlexanderK skrev:Det var en drøy påstand. Hvordan er Big Bang og evolusjonsteorien bevist? Jeg har aldri sett noen bevis for at Big Bang og evolusjonsteorien er absolutte sannheter. Dersom det er bevist: Hva er det som utløste Big Bang?pks skrev:Big bang og evolusjonsteorien. Det er bevist, og noe annet er umulig. Ikke et vanskelig spørsmål.
Pk
Ja det er et godt spørsmål. Kunne "The Big Bang" bli til ved en tilfeldighet?BT skrev:Likevel gir det ikke svar på det viktigste; hvordan oppsto big bang?J.Finvaag skrev:teorien sier vel at rom, tid og materie ble til med the big bang. Det var altså ikke bare en vanlig eksplosjon vor alt mulig ble slengt utover i rommet, selve rommet ble dannet i smellet.BT skrev:Hvordan var det egentlig før big bang?
Sto tiden stille?
Fantes det ingen ting?
Hvor kom big bang fra?
Har du ikke lest innlegget mitt? Har tenkt til det knaker. Min konklusjon er at "Big Bang" teorien er en "teori" som ikke kan forklare universets tilblivelse. "Big Bang" teorien er ikke avkreftelse på at Gud/Skaperen eksisterer eller har eksistert. Den kan likevel være en bekreftelse som avkreftelse på dette.Gjest skrev:Pussig dette at noen tviholder på en flere tusen år gammel bok som forklaring på vår eksistens. Andre tviholder på en annen bok. Er det et ønske om å slippe å tenke selv som ligger bak?
???
Vitenskapen gir ikke alle svar. Hvis man ikke tolker bibelen bokstavelig så ser jeg hvordan man kan kombinere gudetro med moderne opplysning.Rune S skrev:Selv forholder jeg meg til Bibelen,og den sier at Gud skapte alt etter sin ART.Derfor tror jeg at hund ble skapt hund og ikke utviklet seg fra noe annet.
Men muligens de 6 dagene ikke er det samme som 6 dager for oss.Det står at for Gud er en dag som 1000år og 1000år som en dag.For å freake dere litt utså kan jeg si at mange i ånden har blitt rykket opp i himlen og oppholdt seg der over en periode og de har alle "rapportert" at tid ikke eksisterer der.
Dere som har andre teorier,har dere lyst å dele med oss andre hva de går ut på?
Edit: ser de har begynt å poppe inn,keep em comin' .
Det er jo et poeng at din kirke hadde enerett på sannheten, og alle som lanserte konkurerende teorier ble brent på bålet eller fikk lemmene trukket ut?Noen som har tenkt grundig over at utviklingslæren var noe som utviklet seg først på 1800-tallet? Hvorfor dukket ikke desse teoriene opp før? Kan det ha noe med at inntill da hadde tilstrekkelig EKTE historie blitt overført fra generasjon til generasjon og at slike absurde tanker var helt utelukket? Slike teorier burde normalt vere sterkere tidligere i historien og mer utvasket etterhvert som tiden går.............
Samme eksempelet er det med diverse Davinci lignende teorier......Hvorfor dukker de opp nå? Den mystiske kirken hadde ikke klart å holdt slikt hemmelig viss dette var utbredde sannheter....
Hemmelig,hemmelig,mystisk,mystisk,buhuuuu......
Mvh
Rune
Ja nettopp ! Det betyr at du er innehaver av verdens eldste yrke! ;D Da Gud sa "bli lys" var anlegget klart ! ;D ;DRojoh skrev:Åneidu, vi elektrikere skal ha kommisjon.
Mvh. Johan
Synes du at ting blir noe mer fornuftige hvis det f.eks er slik at universet er fanget i en evig "loop" av eksplosjon/kompresjon, slik at universet ser ut akkurat som det gjør nå en gang hvert 13 milliarder år, en gang "på vei utover" og en gang "på vei innover"?Spiralis skrev:Og da Big Bang kom måtte det jo ha vært noe som kunne "Bange" for å si det slik. Ergo er ikke Big Bang begynnelsen, begynnelsen må jo ha vært da de første stoffene som kunne "Bange" kom til, men hvor kom de fra ??
Dersom hele verden var en flat sfære (ikke ulik jorden vår) så ville man kunne reise uendelig langt men aldri kommet til "den posisjonen jeg og du assosierer med månen" - simpelthen fordi den ikke eksisterte. Hva om rommet rundt oss oppfører seg på en lignende måte, hvor det ikke gir mening å snakke om rette, 3-dimensjonale vektorer av uendelig lengde som peker "utenfor", siden disse før eller siden ville treffe seg selv?Spiralis skrev:Du har nok rett i at vår verdensanskuelse evt begrepsapparatet ikke strekker til. Uansett hvordan man forklarer ekspansjon / kompresjon vil jeg måtte spørre: "Hva er utenfor" ?
Ikke enkelt dette, selv et "kabeldebattargument" er MYE lettere å forstå. ;D ;D ;D
Det er jo en enkel måte å visualisere 4 dimensjonale objekter på.knutinh skrev:Dersom hele verden var en flat sfære (ikke ulik jorden vår) så ville man kunne reise uendelig langt men aldri kommet til "den posisjonen jeg og du assosierer med månen" - simpelthen fordi den ikke eksisterte. Hva om rommet rundt oss oppfører seg på en lignende måte, hvor det ikke gir mening å snakke om rette, 3-dimensjonale vektorer av uendelig lengde som peker "utenfor", siden disse før eller siden ville treffe seg selv?Spiralis skrev:Du har nok rett i at vår verdensanskuelse evt begrepsapparatet ikke strekker til. Uansett hvordan man forklarer ekspansjon / kompresjon vil jeg måtte spørre: "Hva er utenfor" ?
Ikke enkelt dette, selv et "kabeldebattargument" er MYE lettere å forstå. ;D ;D ;D
Vi har en tendens til å tenke på alt som 3-dimensjonalt (+ tid), hvordan vet vi at det ikke skal være noen til? Tross alt ville de stakkarene på den flate sfæren aldri se rommet utenfor og aldri vite hva som traff dem når vi sparka ballen...
-k
Jeg tror de fleste av oss lekfolk vil forbli ambvivalente til uendelighet vs endelighet. Uendelighet går på sett og vis litt uten på vår forstand, når tar uendeligheten slutt? Eksisterer uendelighet i fysikken? På den andre siden så impliserer endelighet at det finnes en eller annen form for grense, og det evige spørsmålet er hva som evt. skulle være på den andre siden? Hva fyller forresten universets «uendelige» tomhet? Intet?knutinh skrev:...
Hva om rom har den samme egenskapen, at det i stedetfor å ha endelig/uendelig utstrekning heller "wrapper rundt" slik at en uendelig lang reise i en gitt retning bare fører deg til samme sted på nytt og på nytt (på samme måte som en sjøfarer på jorden ville ha observert om han kunne)?
...
Selvfølgelig er vi «fange» av vår egen verdensanskuelse; vår egen evne til å observere, fortolke, forstå, kritisere og evt. forkaste. Selvfølgelig har etterhvert utviklet gode hjelpemidler, og metoder; men etterhvert kan en bedre forståelse/fortolkning av vår egen verdensanskuelse bli en ikke helt ubetydelig filosofisk utfordring, for ikke å si pedagogisk i relasjonen mellom fagfolkene på området og lekfolk. Jeg har til gode å høre/lese noen som har kunnet forklare krummingen i tid-rom på en god måte (hvilke nødvendig vis ikke er værre enn at min forståelse av tid-rom er begrenset, mangelfull og/eller feilaktig).Ikke vet jeg. Hvis vi antar at vi er fanget i vår verdensanskuelse på samme måte som de som var redd for at jorden var flat for noen hundre år siden, så er det vel sannsynlig at selve begrepsapparatet, tid/rom-følelsen er utilstrekkelig for å greie å ta innover seg hva eventuelle fysikere kommer fram til som sannsynlige forklaringer?
-"filosofi-knutinh"
Hvorfor ikke? Er du kanskje i stand til å begripe hvor lang tid 10-15 mrd. år er? Dvs. utover en diger tallstørrelse med år bak.Rune S skrev:..., men slike ting kan da vel ikke utvikles fra et smell av et støvkorn? ...
Og akk så feilbarlig ... Evolusjonen «dyrker» effektive samspill ... det øker sannsynligheten for å overleve og å bringe genmaterialet og evt. erfaring videre....
Se hvor utrolig komplisert menneskekroppen er og hvor perfekt samspillet er......
Liv er ingen selvfølge, men det forhindrer ikke at det er tilfeldig. Hva vet vi egentlig om liv på andre planeter i et litt bredere perspektiv?...
Viss det var et smell engang,skulle ikke da alle ting bevege seg vekk fra det punktet? Er ikke det teorien bak at ting er så stort idag?
Hvorfor er solen på himmelen om dagen og gir lys og gjør at ting vokser og gror? Hvorfor er det ikke liv på andre planeter viss ting har sånn voldsom tendens til å utvikle seg?
...
Jeg tror jeg foretrekker gudinner forran guder ......
Jeg kunne fortsette i det uendelige,og for meg er dette helt utenkelig at har oppstått ved en tilfeldighet fra ingenting.Jeg tror at Gud har skapt alt dette og da snakker vi vel om en mektig Fyr ?? !!
...