Digitale avspillere Skal vi være roboter som blindt følger Sinad, oscilloskop og andre måleinstrumenters tall for å avgjøre hva som er bra lyd?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er ment litt som en måleinstrumenter vs menneskets musikalitet og hørsel samt litt kritikk til hele miljøet som nå stoler mer på kjølige dacer og effektforsterkere som er laget for å bøye kurver.
    Stoler mer på?
    Regner med det miljøet du kritiserer også har ører hengende på skolten, og tar sine avgjørerelser ut fra sine opplevelser. Er det verdt kritikk?
    Er det innafor å kritisere noen for de valg de tar av komponenter pga. produktets beskaffenhet, og at det ikke samsvarer med dine interesser eller meninger?
    Er det virkelig det du mener?
    Jeg skjønner hvor du vil, men det blir like rart som om jeg rakker ned på en kollega for at den ble sushikokk, og ikke omfavnet det franske kjøkken.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Stoler mer på?
    Regner med det miljøet du kritiserer også har ører hengende på skolten, og tar sine avgjørerelser ut fra sine opplevelser. Er det verdt kritikk?
    Er det innafor å kritisere noen for de valg de tar av komponenter pga. produktets beskaffenhet, og at det ikke samsvarer med dine interesser eller meninger?
    Er det virkelig det du mener?
    Jeg skjønner hvor du vil, men det blir like rart som om jeg rakker ned på en kollega for at den ble sushikokk, og ikke omfavnet det franske kjøkken.
    Pen tone du tar for å vise att du forstår den andres synspunkter, kunne tiltalt deg med tonen av de mange uteseilerene jeg har jobbet med oppigjennom årene , men er redd det ville blitt ett språk som ville fått sushikokken din å rødme, men jeg tror likevel du tar poenget...og våre andres som ikke er som dine...

    mvh
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Pen tone du tar for å vise att du forstår den andres synspunkter, kunne tiltalt deg med tonen av de mange uteseilerene jeg har jobbet med oppigjennom årene , men er redd det ville blitt ett språk som ville fått sushikokken din å rødme, men jeg tror likevel du tar poenget...og våre andres som ikke er som dine...

    mvh
    Hva er det som er upassende mener du?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    jeg er ikke her for å fortelle folk hva og hvordan de skal formidle seg, jeg tar meg bare retten å kommentere det litt underveis, finn det ut selv...

    mvh
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    jeg er ikke her for å fortelle folk hva og hvordan de skal formidle seg, jeg tar meg bare retten å kommentere det litt underveis, finn det ut selv...

    mvh
    Jeg stiller spørsmål ved utsagnet, for deg er det muligens åpenbart......ikke for meg.
    Jeg er overhodet ikke ute etter en krangel her, men jeg er opplært til å omfavne, og akseptere mangfoldet.

    Når du står å vifter med pekefingeren, og det røde kortet tillater jeg meg å spørre hva greia er.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Motsatt kan måling og forsøk på å identifisere problemer være symptom på en lytter med evne til å høre endringer i opplevelsen. Antipati mot objektivering og analyse kan med rimelighet tolkes som det motsatte - sviktende tiltro til egne ører. Vi som er musikere får disse antagelsene mot oss hele tiden- JADA DERE KAN SPILLE MEN DERE LEVER DERE IKKE INN I MUSIKKEN SLIK JEG GJØR!
    Haha. Jeg skulle virkelig ønsket jeg viste mer om hvordan jeg skal få ut musikken fra mediet på best mulig måte.
    Veldig bra innlegg, og du peker på noe viktig.

    Det er rett og slett ikke en rimelig konklusjon at de som fornekter kompetanse, og som forsvarer eiergleden i ekstremt dyre komponenter uten dokumentert effekt, også skulle være de lytterne med størst innsikt. Det koker simpelthen ned til at det hele er en hersketeknikk der man opphøyer seg selv til guru, og degraderer de annerledes tenkende til annenrangs som dermed heller ikke kan ha rett i kraft av at de tross alt er annenrangs.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is er inne på noe vesentlig: DSP bør brukes med ytterst forsiktighet og måtehold.
    Dette er helt korrekt, man kan få en helt flat kurve - men å prøve å fjerne rommet helt gir vanligvis ikke det optimale resultat. Det er en egen kunst å trekke akkurat passe i spakene. Hva som fungerer best finner man ut med å lytte til de forskjellige oppsettene (der er jeg heldig med Trinnov som har mulighet for å lagre flere presets, hvor jeg ved et raskt trykk kan bytte mellom dem - kan også gjøre justeringer uten å gjøre nye målinger og få resultatet ut umiddelbart uten å flytte meg fra godstolen). Målinger er et uvurderlig verktøy for å få det beste utav systemet i rommet. Ikke minst langt billigere (og enklere) enn å bytte komponenter etter bingo-metoden i håp om å få lyden man ønsker.

    Edit:
    Forøvrig at man bruker måling og DSP betyr ikke at kurven skal være flat; her kan man få nøyaktig den lyden man ønsker.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stiller spørsmål ved utsagnet, for deg er det muligens åpenbart......ikke for meg.
    Jeg er overhodet ikke ute etter en krangel her, men jeg er opplært til å omfavne, og akseptere mangfoldet.

    Når du står å vifter med pekefingeren, og det røde kortet tillater jeg meg å spørre hva greia er.


    ;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Målinger er et uvurderlig verktøy for å få det beste utav systemet i rommet. Ikke minst langt billigere (og enklere) enn å bytte komponenter etter bingo-metoden i håp om å få lyden man ønsker.
    Om en ikke har eller ønsker å skaffe seg kompetanse selv, og om en bor slik til at en har tilgang på ekspertise, må det være mye gunstigere og rimeligere å få noen hjem til seg i noen timer som kan gjøre dette for en. Om ikke annet enn for å finne ut hvor skoen trykker.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om en ikke har eller ønsker å skaffe seg kompetanse selv, og om en bor slik til at en har tilgang på ekspertise, må det være mye gunstigere og rimeligere å få noen hjem til seg i noen timer som kan gjøre dette for en. Om ikke annet enn for å finne ut hvor skoen trykker.
    Trinnov leveres med kalibrering inkludert i prisen forøvrig (uavhengig av hvor du bor).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.453
    Torget vurderinger
    2
    Det skulle bare mangle til den prisen bør man forvente personlig laymassasje med happy ending ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.453
    Torget vurderinger
    2
    Når hørselen utvikler seg slik som vist under er det litt paradoksalt at når man endelig har økonomi til dyre og presumptivt gode høyttalere så hører man ikke kvaliteten lengre , tror nok at en del produsenter bevisst ikke lage nøytrale høyttelere for å treffe sin målgruppe og kundengrunnlagets økonomiske demografi
    Nøytale høyttaler passer ikke alle heller, hørselen er IKKE lik

    Heldigvis finnes det nøytrale høyttaler i flere prisklasser og "tunede" også problemer er bare å finne dem, og målinger gjør det lettere . men der er nå slik at 15 åringer har mer glede av en Magico og 60 åringer trenger egentlig en Klipsch

    Poenget er at å velge en nøytale målerett høytaler passer ikke for alle, og man må få lov til å velge både det og DSP for å komme i mål
    Og vi på 60 bør egenlig holde kjeft angende hvordan det låter. Litt nedsående at barna klager på ulyder fra TV ( 17kHz) og dimmer som man selv ikke merker.

    Og videre, ikke vent og spar i 20år for å kjøpe den perfekte drømmehøytaleren ,kjøp dem tidlig så du får glede av dem, jeg burde feks kjøpe denne nå og ikke vente til 2030,,en drømmehøyttaler

    EDIT: Jævla smått mobil tastatur


    9C6CB0DE-8C16-4736-A8DB-E79653F6E761.png



    Så en Magigo S5 har passer jo egentlig best for 15-30 åringer,
    m.JPG


    Mens denne Sonus Faberen passer er bredere aldersruppe, da man med vinkling av høyttaler kan kompensere for hørselstapet etersom årene og avbetalingen går...
    s.JPG



    og så er det de som helt vil ha loodness kappen på
    d.JPG


    Og så noen som skryter av at deres høyttalere brukes i studioer( noe de ikke er alene om å poengtere forresten) , ikke akkurat nøytal monitor lyd, faktisk ganske livlge og morsome å høre på med herlig sting i gitaren, kan bli slitsom i lengden,mangler noe i bassen syns jeg. og forklarinfen ligger kanskje i figuren?

    Men med aldrende hørsel kan jo dette diskanltløftet vær en passende karakteristikk, eller hva?
    Men om musikk mixes på noe sånt vil jo resultatet ble gasnke så galt avspilt på nøytrale høytalere
    p.JPG



    de målekåte kan lese flere kurver her
    https://audio.com.pl/testy/stereo/kolumny-glosnikowe
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.490
    Sted
    Langesund
    Kom til å tenke på en gang for en stund siden da jeg hadde hatt mange besøk og enigheten var ganske stor på at bassen satt veldig bra, ikke perfekt.(gamle tårnene)
    Så kom Ultra-High end gutta på besøk og plukket på bassen som en-tone-aktig da Kari Bremnes plata hadde lite variasjon i basslinjen.
    Selvfølgelig sammenlignet med sin egen perfekte bass der kun har avvik på10 -15 db i nivå.;)
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.777
    Antall liker
    5.428
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er ingeniør, og har jobbet mye med tysk highend-elektronikk, optikk og mekanikk.

    Når noe er feil eller ikke virker som det skal, så er det 2 begreper som er vesentlige: «Soll» og «Ist».

    Soll er den verdien vi forventer.
    Ist er den verdien vi måler.
    Derfra feilsøkes det.

    Dette gjør et program som REW med mikrofon mulig å måle.
    DSP gjør det mulig å korrigere.
    Så selv om du ikke vil benytte DSP, så kan du benytte REW/DSP som verktøykasse.
    En verktøykasse som kan hjelpe deg fram til riktig kurve, og når du har den kan du benytte akustiske tiltak for å prøve å få til den kurven.
    Så det digitale verktøyet kan hjelpe deg med å simulere fram den lydscenen du ønsker.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Heldigvis finnes det nøytrale høyttaler i flere prisklasser og "tunede" også problemer er bare å finne dem, og målinger gjør det lettere . men der er nå slik at 15 åringer har mer glede av en Magico og 60 åringer trenger egentlig en Klipsch
    Jeg ville heller anbefalt et par Phonak til en musikkelsker med hørselstap.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Veldig bra innlegg, og du peker på noe viktig.

    Det er rett og slett ikke en rimelig konklusjon at de som fornekter kompetanse, og som forsvarer eiergleden i ekstremt dyre komponenter uten dokumentert effekt, også skulle være de lytterne med størst innsikt. Det koker simpelthen ned til at det hele er en hersketeknikk der man opphøyer seg selv til guru, og degraderer de annerledes tenkende til annenrangs som dermed heller ikke kan ha rett i kraft av at de tross alt er annenrangs.
    Du kan like gjerne snu dette på hodet; Mange som er veldig opptatte av målinger, DSP og tekniske data har en lei tendens til å karakterisere de som tross alt finner glede i å eie "eksotisk utstyr som måler dårlig" som intetanende idioter. Eller noe i den dur, de "vet ikke sitt eget beste" og kaster bort penger på dyrt utstyr.

    Jeg ser klare "gurutendenser" også hos "målemafiaen" hvor vi som ikke er så opptatte av dette "ikke skjønner vårt eget beste". Og kaster bort penger på dyrt utstyr. Som gir oss eier glede. Det er da plass til alle?

    JP
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ser poenget😀 Men da må en definere analog. Må vi på grammofon?
    Hele skillet mellom «analog» og «digital» gir opphav til feilaktigheter og misforståelser. Med en gang de opprinnelige lydbølgene er borte, kan de ikke gjenskapes fullt og helt. Men vi har opptaksutstyr for reproduksjon og teknologi for distribusjon av opptakene. «Analog» er like mye et brudd med den opprinnelige virkeligheten som digital. Begge deler er ikke «the real thing». Digital er bare nok en form for analog som representerer virkeligheten. Med andre ord: Digital er også en analog.

    Enekelte mener det ville vært bedre om digital ble kalt «numerisk lyd», men poenget mitt er å være mer bevisst på ordenes betydning og erkjennelsen av at vi innenfor hifi bare opererer med analoger til den virkeligheten som det nødvendigvis har oppstått et brudd med.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Målemafian. Synes mafiaen blir litt feil utrykk, mere som Jehovas vitner. Og jeg har allerede døren litt på gløtt og har tatt i mot vakttårnet😉
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Som familiefar og barn i barneskole alder så er min tilmålte tid i lykkeboden naturligvis noe begrenset. Hvis jeg skulle brukt utallige timer på målinger og DSP ville jeg fått mindre til å lytte på musikk. Jeg har ingen problemer med å skjønne at noen ønsker å ratte på DSP. Det blir en del av hobbyen. Ser heller ikke bort fra at jeg vil prøve dette senere en gang. Samtidig så er det litt befriende å ikke ha for mange parametere å forholde seg til.
    Det var det jeg også tenkte men kjøpte allikevel en DSPeaker koblet den til kjørte en frekvens sveip med mikrofonen å du verden for en forskjell. Det trenger ikke være så innviklet og tid krevende :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hele skillet mellom «analog» og «digital» gir opphav til feilaktigheter og misforståelser. Med en gang de opprinnelige lydbølgene er borte, kan de ikke gjenskapes fullt og helt. Men vi har opptaksutstyr for reproduksjon og teknologi for distribusjon av opptakene. «Analog» er like mye et brudd med den opprinnelige virkeligheten som digital. Begge deler er ikke «the real thing». Digital er bare nok en form for analog som representerer virkeligheten. Med andre ord: Digital er også en analog.

    Enekelte mener det ville vært bedre om digital ble kalt «numerisk lyd», men poenget mitt er å være mer bevisst på ordenes betydning og erkjennelsen av at vi innenfor hifi bare opererer med analoger til den virkeligheten som det nødvendigvis har oppstått et brud med.
    I grunnleggende elektronikk bruker man fortsatt konvensjonell strømretning hvor strømmen går fra pluss til minus i motsetning til elektronstrømretningen som er den retningen de negative elektronene til det positive potensialet vandrer. Begge fungerer bra, selv om jeg personlig syne elektronstrømmen bedre beskriver halvledere og rørs funksjon. Man kan kanskje kalle det makro og mikro. Poenget er at analog begrepet innebærer noe mer enn det definisjonen kanskje tilsier. At signalet som kommer ut av DACen er analogt er jeg helt enig i, men grensesnittet mellom mikrofon og påfølgende preampkrets er ikke det i en såkalt digital krets.

    Uansett synes egentlig ikke det er noen vits å ta en semantisk debatt. 🙃
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser klare "gurutendenser" også hos "målemafiaen" hvor vi som ikke er så opptatte av dette "ikke skjønner vårt eget beste". Og kaster bort penger på dyrt utstyr. Som gir oss eier glede. Det er da plass til alle?
    Ja, og jeg har ingen problemer med å forstå eierglede, sans for godt design, etc. Problemet oppstår når man hevder at det også låter bedre, at man lar ørene bestemme, etc. Det blir lett et vikarierende argument. Forskjellen til andre luksusgoder er påfallende. Det er ingen som påstår at en mekanisk Rolex gir mer presis tidsangivelse enn et Seiko kvartsur, og det er ingen som påstår at en Gucci dameveske har plass til mer varer enn en Coop plastpose. Si det som det er, og så har vi kommet et steg videre.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det var det jeg også tenkte men kjøpte allikevel en DSPeaker koblet den til kjørte en frekvens sveip med mikrofonen å du verden for en forskjell. Det trenger ikke være så innviklet og tid krevende :)
    Måle gjør jeg allerede. Og min dag med DSP kommer nok. Ønsker meg mest en løsning ala
    Trinnov.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Målemafian. Synes mafiaen blir litt feil utrykk, mere som Jehovas vitner. Og jeg har allerede døren litt på gløtt og har tatt i mot vakt tårnet😉
    Som grammafon entusiast er du allerede en del av målemafiaen. Jeg antar nemlig at du både har en protraktor, vater og en nåletrykksvekt og at du ikke setter opp spilleren på øret alene. Du kan selvfølgelig gjøre det, men bare sier: same shit, different wrapping.

    Dette gjelder alle vinylhuer!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    I grunnleggende elektronikk bruker man fortsatt konvensjonell strømretning hvor strømmen går fra pluss til minus i motsetning til elektronstrømretningen som er den retningen de negative elektronene til det positive potensialet vandrer. Begge fungerer bra, selv om jeg personlig syne elektronstrømmen bedre beskriver halvledere og rørs funksjon. Man kan kanskje kalle det makro og mikro. Poenget er at analog begrepet innebærer noe mer enn det definisjonen kanskje tilsier. At signalet som kommer ut av DACen er analogt er jeg helt enig i, men grensesnittet mellom mikrofon og påfølgende preampkrets er ikke det i en såkalt digital krets.

    Uansett synes egentlig ikke det er noen vits å ta en semantisk debatt. 🙃
    Problemet er ofte at en del diskusjoner oppstår fordi man ikke er bevisst «semantikken», ordenes betydning osv.

    For alle interesserte i tematikken, her er et par nye artikler av John , Fellow i AES:



    Han tar for seg både ordenes betydning og historikken. Ikke noe kontroversielt eller «brennhett», men en påminner om ting man egentlig (?) visste fra før😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Som grammafon entusiast er du allerede en del av målemafiaen. Jeg antar nemlig at du både har en protraktor, vater og en nåletrykksvekt og at du ikke setter opp spilleren på øret alene. Du kan selvfølgelig gjøre det, men bare sier: same shit, different wrapping.

    Dette gjelder alle vinylhuer!
    Som nevnt tidligere så måler jeg. Både rom og vinylriggen. Innlegget var ment ironisk og like mye rettet mot meg selv😀
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Som grammafon entusiast er du allerede en del av målemafiaen. Jeg antar nemlig at du både har en protraktor, vater og en nåletrykksvekt og at du ikke setter opp spilleren på øret alene. Du kan selvfølgelig gjøre det, men bare sier: same shit, different wrapping.

    Dette gjelder alle vinylhuer!
    AKSIOM #1 på HFS: Vinylister måler mye mer enn digitalister.

    😱😂
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ja, og jeg har ingen problemer med å forstå eierglede, sans for godt design, etc. Problemet oppstår når man hevder at det også låter bedre, at man lar ørene bestemme, etc. Det blir lett et vikarierende argument. Forskjellen til andre luksusgoder er påfallende. Det er ingen som påstår at en mekanisk Rolex gir mer presis tidsangivelse enn et Seiko kvartsur, og det er ingen som påstår at en Gucci dameveske har plass til mer varer enn en Coop plastpose. Si det som det er, og så har vi kommet et steg videre.
    ”det låter godt nok for meg” er det klart nok?.....og för noen som tror seg vite bedre enn meg selv hva jeg foretrekker osv... så har jeg målt rommet (riktignok en god stund siden) det velges ikke utstyr etter bingometoden, med terning eller andre tåpelige påstander det hevdes man gjør sine valg på.

    mvh
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Han tar for seg både ordenes betydning og historikken.
    TL;DR

    Han tar ikke for seg historikken rundt PCM på en sannferdig måte og siden du som vanlig putter inn alt for lange referanser avviser jeg hans definisjoner ulest basert alene på det førstnevnte grunnlag.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er ingen som påstår at en mekanisk Rolex gir mer presis tidsangivelse enn et Seiko kvartsur, og det er ingen som påstår at en Gucci dameveske har plass til mer varer enn en Coop plastpose.
    Ditt forsøk på å skille eierglede og "objektiv" kvalitet er en annen ting jeg avviser. Dette er primært en materialistisk hobby, noen hevder musikk er det primære, det er etter min mening enten et selvbedrag eller løgn om man frekventerer forum og debatter som dette. Eierglede er alt! Hva man foretar seg for å opprettholde denne eiergleden varierer! Jeg nekter å devaluere @musicus eller andre sin tilnærming, slik den såkalte målemafiaen til tider gjør. Samtidig nekter jeg å ta inn over meg trådstarters og romantikernes kritikk om at min og andres tilnærming i seg selv skulle ødelegge for dem. Det jeg derimot har tatt til etterretning er måten de forskjellige fraksjonene kommuniserer seg imellom.

    Jeg er klar over at de fleste ikke representerer seg selv helt korrekt her inne. Vi fremstår ofte som litt ensidige. Det er det verdt for oss alle å skrive seg bak øret når vi utveksler ord med hverandre. De jeg har truffet her inne er nemlig temmelig annerledes i virkeligheten og passer sjeldent helt inn i de båsene vi her tilegner dem.

    Ps! @svart-hvitt feks er mer nerdete enn han fremstår:geek:
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Er det slik da at: Vi har et rom, setter inn et stereo oppsett eller et kino oppsett for den del. Får energien høyttalerene generer ut i rommet, oppdager at det oppstår noen problemer. Er da det riktige å kjøpe utstyr som "retter/ fjerner" problemet, eller er det egentlig slik at høyttalerene en har satt inn rett og slett er for store? Problemet løses ved å sette inn mindre som ikke får rommet i bevegelse, og dermed ender opp med noen lunde samme resultat som med en lang rekke tiltak og DSP tuning???
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Fordelen ved meget membran areal / Store højttalere er at man får så meget lavere forvrængning :)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.416
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Heldigvis finnes det nøytrale høyttaler i flere prisklasser og "tunede" også problemer er bare å finne dem, og målinger gjør det lettere . men der er nå slik at 15 åringer har mer glede av en Magico og 60 åringer trenger egentlig en Klipsch
    Eg er, med nokre særs få unnatak, sjeleglad for at eg ikkje opplever verda slik 16-åringar gjer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn