Politikk, religion og samfunn Skal de mange alltid ta hensyn til de få...uansett?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Siste stikk i den kategorien er denne:
Dette Ikea-skiltet fikk svenske Beatrice til ? reagere - nyheter - Dagbladet.no

"På skiltet sto det blant annet «Mer plats mellan borden för dig, din mamma och pappa i familjehörnan»."

978x.jpg

"- Jeg fikk en klump i magen. Det finnes mange ulike familiekonstellasjoner. Man kan ikke anta at alle skal bestå av en mamma og en pappa. Noen har to mammaer eller to pappaer, sier Hurtig til Expressen.

Det blir ikke bedre av at skiltet er rettet mot barn, mener Hurtig.

- Det er jo barna som skal lese det. Tenk om et barn bor med sin mormor, har en forelder som har forsvunnet ut av bildet eller helt enkelt har foreldre som ikke føler at de tilhører de tradisjonelle kjønnskategoriene, sier hun."

Da blir spørsmålet, hvilke små barn klarer å lese det?
Og når skjønner et barn at ikke alle er like?
Til sist, blir et barn traumatisert av å vite at de fleste barnefamiler består av mor og far?

Jeg klarer virkelig ikke se at dette er en sak overhodet! Men hva vet jeg...

Hvorfor er det så viktig for enkelte at ingen, noensinne, skal forulempes eller på noen måte føle seg "utafor"?
Er dette forståsegpåere som ikke klarer å begrense seg eller er dette viktig i vårt samfunn?

Hvor langt skal dette gå og hva er neste steg?

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
jeg lever fint med at det er begrensninger på reklame. Og da særlig reklame rettet mot barn.

Samfunnet i dag bombarderer deg med reklame som sier at du og din kropp ikke er god nok. Her er et eksempel på et budskap om at din familie heller ikke er god nok. Joda, det finnes helt klart verre eksempler.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.063
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tenk om en voksen som leser det er infertil og får en klump i magen ved tanken på de som er så heldige å ha barn....nei sånt kan vi ikke ha det.

D

Desillusjonert

Gjest
Dette hadde da ingenting med reklame å gjøre?
Ei heller et budskap om at din familie ikke er god nok, det var kun en opplysning om at det er plass til flere...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.063
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
jeg lever fint med at det er begrensninger på reklame. Og da særlig reklame rettet mot barn.

Samfunnet i dag bombarderer deg med reklame som sier at du og din kropp ikke er god nok. Her er et eksempel på et budskap om at din familie heller ikke er god nok. Joda, det finnes helt klart verre eksempler.
Og dette her er selvsagt et skilt som forteller at bare menn kan krysse veien.

D

Desillusjonert

Gjest
Du skal ha ganske mange rødstrømpe-gener for å klare å se at:
"Mer plass mellom bordene for deg, din mor og din far i familiehjørnet"
er på noen måte diskriminerende eller man som familie som ikke er akkurat slik, ikke er god nok!

Men det er jo klart, det er lettere å forklare for alle som har en mor og en far at det finnes de som ikke er bare mann og dame i et parforhold.
Man må selvsagt ta hensyn til de 1000 som må forklare at, joda, de fleste familier er faktisk mor og far, enn de millionene som må forklare at det ikke trenger å være slik. Det er logisk...

Noen lar seg virkelig provosere av alt!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.616
Som foreldreløst enebarn ble jeg meget provosert av å lese den teksten!!!!

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.215
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Det viser bare hvor langt vi har kommet i samfunnsutviklingen. Vi henger oss opp i problemstillinger og samfunnsspørsmål som er fullstendig fjernt for 95% av verdens befolkning. De som henger seg opp i dette burde bodd 1 år eller 2 på landsbygda i et u-land. De hadde kommet hjem med et nytt syn på livet.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
er på noen måte diskriminerende eller man som familie som ikke er akkurat slik, ikke er god nok!

Men det er jo klart, det er lettere å forklare for alle som har en mor og en far at det finnes de som ikke er bare mann og dame i et parforhold.
Man må selvsagt ta hensyn til de 1000 som må forklare at, joda, de fleste familier er faktisk mor og far, enn de millionene som må forklare at det ikke trenger å være slik. Det er logisk...

Ja, noen lar seg virkelig provosere.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Ei heller et budskap om at din familie ikke er god nok, det var kun en opplysning om at det er plass til flere...
Tja, det er en beskjed om at det er plass til deg, din mor og din far i familiehjørnet. Det er ganske så spesifikt.

det finnes mange andre konstellasjoner. De utelot tanter, onkler, fettere, kusiner, bestemødre og bestefedre. Og det er både mor og far.

Så har du en familie som ikke består av en annen konstellasjon enn mor, far og deg, så er du ikke bedt til familiehjørnet.

Ikea bommer med kommunikasjonen på noe som enkelt kunne vært løst med å være mindre spesifikk. Bruke uttrykk som f.eks. "deg og dine" eller "deg og din familie".

D

Desillusjonert

Gjest

Noen ganger fortjener du tittelen id....ot. Den fortjente du nå!
Det er forskjell på å kommentere på et debattsted og å ta kontakt med Ikea for å få fjernet dette. Om du ikke klarer å se forskjellen, så tror jeg rødstrømpe-genene dine er litt i veien for gangsynet.

D

Desillusjonert

Gjest
Jeg er god venn med eksen min. Vi sammarbeider bra og har null problemer med å være i hverandres selskap.
Jeg vil ha slutt på alle disse som stigmatiserer og sier at de som skiller seg som oftest blir uvenner. Hvordan skal jeg forklare for mine barn at det ikke stemmer? At de fleste faktisk blir uvenner, det betyr da ikke noe for meg...

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216

Det er forskjell på å kommentere på et debattsted og å ta kontakt med Ikea for å få fjernet dette. Om du ikke klarer å se forskjellen, så tror jeg rødstrømpe-genene dine er litt i veien for gangsynet.
En etterlysning fra deg i nabotråden:

PS: merkelig hvor stille det ble fra Larson, Cruiser og Kortslutning nå? Mulig jeg ikke fått med meg hva de har skrevet...
Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...migrasjonskrisen-132.html#y97Ry6GoSbQibyMo.99

Og du lurer på hvorfor jeg (og andre) knapt gidder å diskutere med deg...

Du burde være i stand til å trekke en rød strek mellom prikkene.

H

Hardingfele

Gjest
Det viser bare hvor langt vi har kommet i samfunnsutviklingen. Vi henger oss opp i problemstillinger og samfunnsspørsmål som er fullstendig fjernt for 95% av verdens befolkning. De som henger seg opp i dette burde bodd 1 år eller 2 på landsbygda i et u-land. De hadde kommet hjem med et nytt syn på livet.

Min datter har gjennomført prosjekter i Uganda og er nå på tredje året i Nepal. Hun ler høyt over norske hverdagsproblemer.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216

PS: merkelig hvor stille det ble fra Larson, Cruiser og Kortslutning nå? Mulig jeg ikke fått med meg hva de har skrevet...
Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...migrasjonskrisen-132.html#y97Ry6GoSbQibyMo.99

og for å bemerke forskjellen. Ja, enkelte synes det er bedre å prøve å løse problemet enn å sitte på internett og gneldre over at verden er så dum. Hun ga tilbakemelding til Ikea om at hun syntes plakaten var problematisk, noe Ikea neppe hadde tenkt over da de designet den og Ikea bestemmer seg for å endre plakaten. Problem solved, ikke sant?

D

Desillusjonert

Gjest

He he, du gidder ikke diskutere fordi du er snurt for at jeg etterlyser svar fra dere?
Og du blir snurt fordi jeg svarer deg i samme tone som du legger opp til? Ja ja, kos deg på neste i Ottar.

Cruiser prøver i det minste :)

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216

He he, du gidder ikke diskutere fordi du er snurt for at jeg etterlyser svar fra dere?
Og du blir snurt fordi jeg svarer deg i samme tone som du legger opp til? Ja ja, kos deg på neste i Ottar.

Jeg må altså dra den røde streken for deg. Ja, jeg mener nå å ta det med t-skje, da du ikke evnet å trekke strek mellom prikkene.

Når du annenhver melding starter med å kalle folk idiot eller "whatnot" så gidder folk ikke å diskutere med deg. Er det klartekst nok for deg?

D

Desillusjonert

Gjest

Jeg må altså dra den røde streken for deg. Ja, jeg mener nå å ta det med t-skje, da du ikke evnet å trekke strek mellom prikkene.

Når du annenhver melding starter med å kalle folk idiot eller "whatnot" så gidder folk ikke å diskutere med deg. Er det klartekst nok for deg?
OK, jeg går på og høyner: vis meg en annen melding der jeg har kalt deg idiot?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Tja, det er en beskjed om at det er plass til deg, din mor og din far i familiehjørnet. Det er ganske så spesifikt.

det finnes mange andre konstellasjoner. De utelot tanter, onkler, fettere, kusiner, bestemødre og bestefedre. Og det er både mor og far.

Så har du en familie som ikke består av en annen konstellasjon enn mor, far og deg, så er du ikke bedt til familiehjørnet.

Ikea bommer med kommunikasjonen på noe som enkelt kunne vært løst med å være mindre spesifikk. Bruke uttrykk som f.eks. "deg og dine" eller "deg og din familie".
Hehe. Fra rettslære på gymnaset mener jeg å huske at en slik tolkning har et eget navn. Noe sånt som at står det et skilt "Ikke gå på gresset", er det lov å ​løpe.

G

Gjestemedlem

Gjest
Tja, det er en beskjed om at det er plass til deg, din mor og din far i familiehjørnet. Det er ganske så spesifikt
Ja, to voksne mennesker. Helt spesifikt.

Hele slekten får ikke plass. bare to av de voksne, eller kanskje 3 barn. (kanskje en til om man sitter trangt)

Ikea ber deg ikke til å komme til det lune hjørnet sitt, selv om du liker å tro det.

De forteller deg bare hvor god plass det er.

La du merke til at DU! heller ikke var nevnt eller spesielt invitert til dette hjørnet? (Tips: ta det opp med psykiateren neste torsdag)

Haha! Larson. Fra nå av skal du legge merke til hver eneste Ikeareklame der du ikke en invitert til å sitte.

Sikkert en advokat som er villig til å ta på seg erstatningssaken. (hint: Øystein Storrvik er sikkert ledig nå)

Hva hvis du er medlem av Smiths venner eller mormoner da? og "deg og dine" er 28 personer?

Får de plass her?

De fleste har vel kanskje også en familie større enn 2 voksne og ett barn.

Skal ikke de få plass på grunn av hodeløse din diskriminering?

...

Kanskje de hintene Ikea presenterer av den ledige plassen mellom sine elementer kan tolkes litt videre?

I alle fall for dem med mer en 23 gram grå masse.

..

For dem som ikke forsto bæret av budskapet kan det kort oppsummeres slik:

Det er mer plass nå til 2 voksne og et barn i hjørnet.

Hjørnet inviterer til familekosvibber.

--

Å ja, det gjelder selv om pappa har vannhode og diabetes 1.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216

Høyne? Du lurte på hvorfor jeg (og andre) har gitt opp å diskutere med deg. Jeg ga deg et svar og pekte på et klart eksempel. Du får gjøre jobben selv med å lese gjennom dine gamle innlegg, hvis du trenger flere eksempler. Du har fått tilbakemelding fra andre på dette også.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Gjestemedlem:

Det står tydelig på plakaten: "för dig, din mamma og pappa i familjhjörnan". Så ta deg en bolle med rosiner.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.215
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23

Min datter har gjennomført prosjekter i Uganda og er nå på tredje året i Nepal. Hun ler høyt over norske hverdagsproblemer.
Jeg husker godt faren til en kamerat av meg for lenge, lenge siden mente at istedenfor militærtjeneste (fyren var kommunist på sin hals) så burde alle norske ungdommer bli pålagt et år i et u-land som hjelpearbeider eller f.eks lærer. Fyren var jo inne på noe.

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Antall liker
3.681
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)

Høyne? Du lurte på hvorfor jeg (og andre) har gitt opp å diskutere med deg. Jeg ga deg et svar og pekte på et klart eksempel. Du får gjøre jobben selv med å lese gjennom dine gamle innlegg, hvis du trenger flere eksempler. Du har fått tilbakemelding fra andre på dette også.
Der ser du Desillusjonert - han klarte det ikke denne gangen heller....

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Larson: At man godt kunne skrevet "familien din" i stedet er greit nok, men psyko-sosiologipatologien her ligger jo i at 1: noen klarer å få en "klump i magen" av oppslaget og 2: pressen, folket og IKEA reagerer med nyhetsoppslag, alvor, ettertanke, bot og bedring. Med en sånn evne til å ta hver jævla bagatell på alvor så får de ordentlige problemene i livet, landet og verden være i fred. Skandinaviske regressive venstre har fokuset fylt opp med problemer som "hen" og om jenter har gode nok forbilder i klassikerlitteraturen på folkebibliotekene og om disse bør skrives om eller sensureres. Det er det vi gremmes over og hånler av, ikke av betraktningen at en annen formulering kunne vært valgt. Dette t.o.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
kan det være at dere hyler minst like mye som avisen gjorde? Det er tross alt en ikke-sak. En dårlig formulert reklameplakat ble endret.

Kvinnen så en reklameplakat hun syntes var ekskluderende. Hun tok kontakt med firmaet og informerte dem om at plakaten ikke virket etter sin hensikt. Firmaet tok en avgjørelse om å endre plakaten. Og så kommer avisa og skriver, og så kommer hylekoret.

Joda, hun kunne latt være å nevne noe som helst. Ville vært greiest det. For da hadde ikke hylekoret kommet.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Ok. Hvis du ikke er enig i at saken er et illustrerende eksempel på banalisering og degenerering av politikken på alle nivåer, med Sverige i front, så er du ikke det.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjestemedlem:

Det står tydelig på plakaten: "för dig, din mamma og pappa i familjhjörnan". Så ta deg en bolle med rosiner.
Det har altså ikke slått deg ennå at det kanskje kan være en beskrivelse av at det er god plass der, og ikke en adgang forbudt plakat for alle andre enn de som er brukt som plassenheter?

Hvis det er nok plass bak i en bil for tre staute karer, tror du det betyr at ikke kvinner og barn eller små puslete mannslinger kan få lov tilk å sitte det? Eller tror du kanskje det er en beskrivelse av hvor mye plass det er der?

Hvis det er nok middag til 3 sultne fiskere, betyr det at du og rørleggerne bør føle dere ekskludert fra bordet?

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Nesodden
Ok. Hvis du ikke er enig i at saken er et illustrerende eksempel på banalisering og degenerering av politikken på alle nivåer, med Sverige i front, så er du ikke det.
Man må jo skylde på pressen også i dette tilfellet, som gidder lage sak av dette? Jeg synes pressen slipper alt for lett unna når det kommer til ting som dette. Her om dagen vinklet en eller annen avis en sak om at 'Han får ikke lov til å skifte bleie på barna der han jobber fordi han er mann!", og dagen etter kom de med oppfølger; "Ledelsen i barnehagen truet og sjikanert av mobben i kommentarfeltene!". Avisa hadde altså klart å hause opp en sak med sin vinkling, og så lager de ny sak av reaksjonene dette skapte dagen derpå, uten å ta hensyn til sin egen rolle.

Edit: Det var visst NRK jeg så dette; Trusler renner inn til barnehageleder: – En sier jeg b?r bli voldtatt - NRK Nordland - Lokale nyheter, TV og radio

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.569
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Politisk korrekthet er viktig, spesielt i Sverige.

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.193
Torget vurderinger
4
Helt klart umenneskelig hele saken!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ironisk nok er det kanskje en slags morbid balanse i at noen vemmes av den heterofile familien på samme måte som noen vemmes av alle tenkelige alternativer.

Litt som at kvinner en gang likestilte seg med menn ved å røyke mer, og så nærme seg mennenes dystre tall på lungekreftstatistikken.

Sist redigert av en moderator:

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.958
Torget vurderinger
3
Noen mennesker trenger flere utfordringer i hverdagen. Vedkommende som har hengt seg opp i dette må lide av kjedsommelighet.
En hobby annbefales på det sterkeste.

Pommeroy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2012
Antall liker
353
- Jeg fikk en klump i magen. Det finnes mange ulike familiekonstellasjoner. Man kan ikke anta at alle skal bestå av en mamma og en pappa. Noen har to mammaer eller to pappaer, sier Hurtig til Expressen.
Selv får jeg klump i magen av bare å tenke på at jeg skal TVINGES med på Ikea i kraft av mine kvalifikasjoner som sherpa. no (1).gif

D

Desillusjonert

Gjest
Jeg er god venn med eksen min. Vi sammarbeider bra og har null problemer med å være i hverandres selskap.
Jeg vil ha slutt på alle disse som stigmatiserer og sier at de som skiller seg som oftest blir uvenner. Hvordan skal jeg forklare for mine barn at det ikke stemmer? At de fleste faktisk blir uvenner, det betyr da ikke noe for meg...
Larson, blir du med å gå i tog for dette? Dette er også en viktig sak...
Jeg og de få som fremdeles ikke har problemer med ekser og slikt, vi stigmatiseres!

S

Slubbert

Gjest
Pft, det går bare greit fordi dere tar ut alt av sinne og frustrasjon på HiFi-Sentralen.

D

Desillusjonert

Gjest
Topp Bunn