Politikk, religion og samfunn Skal de mange alltid ta hensyn til de få...uansett?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Beatrice burde i utgangspunktet holdt seg langt unna IKEA, i solidaritet med de få som ikke har råd og dermed er ekskludert fra å kunne handle der og i tillegg da frarøves muligheten til å vrangtolke og krenkes av opplysningsplakater. Typisk marginalisering. Jeg får klump i magen.

Sist redigert:
D

Desillusjonert

Gjest
Face-saving på gang?
Jeg står fortsatt for alt jeg har sagt, og om det får konsekvenser så tar jeg det som en mann. Så nei, egentlig ikke.

Og det at jeg ser forskjell på folk uavhengig av om vi er enige om absolutt alt hele tiden eller ikke, og at jeg liker visse medlemmer her inne bedre enn andre er vel kurant.
"Face saving (or saving face) refers to maintaining a good self image. People who are involved in a conflict and secretly know they are wrong will often not admit that they are wrong because they don’t want to admit they made a mistake. They therefore continue the conflict, just to avoid the embarrassment of looking bad."

Og det har du bevist til de grader her inne nå. De du ikke liker, de tar feil uansett! Og de skal tas ser det ut til! Ja ja...bøyer meg i støvet her. Dette er det klareste eksempelet på både moralpoliti og face-saving jeg har sett her inne.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Face-saving på gang?
Jeg står fortsatt for alt jeg har sagt, og om det får konsekvenser så tar jeg det som en mann. Så nei, egentlig ikke.

Og det at jeg ser forskjell på folk uavhengig av om vi er enige om absolutt alt hele tiden eller ikke, og at jeg liker visse medlemmer her inne bedre enn andre er vel kurant.
"Face saving (or saving face) refers to maintaining a good self image. People who are involved in a conflict and secretly know they are wrong will often not admit that they are wrong because they don’t want to admit they made a mistake. They therefore continue the conflict, just to avoid the embarrassment of looking bad."

Og det har du bevist til de grader her inne nå. De du ikke liker, de tar feil uansett! Og de skal tas ser det ut til! Ja ja...bøyer meg i støvet her. Dette er det klareste eksempelet på både moralpoliti og face-saving jeg har sett her inne.
Ganske morsomt egentlig. Som sagt, jeg står 100% for alt røret jeg har skrevet. Jeg mener ikke selv at jeg har "made a mistake",og jeg sitter ikke her og sliter med "the embarrasement of looking bad". Igjen; jeg står for det jeg skriver. Det jeg mener er at enkelte av dere tar dere selv alt for seriøst, og at dere er fullstendig ute av stand til å se nyanser. Og les det jeg skriver, mann. Jeg kan uten problemer like folk selv om jeg ikke er enige i alt de mener, og samtidig kan jeg godt være enig med folk jeg ikke liker. Hvor tar du alt dette tullet fra egentlig? Tror du at du er synsk?

Og jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden prøver å dra inn "moral". Moral er fullstendig subjektivt. Du har din moral, og jeg har min moral. Og det har jeg, tydeligvis i motsetning til deg, ingen problemer med. I min virkelighet så er begrepet "moralsk overlegenhet" fullstendig meningsløst. Det er ingenting å diskutere.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Jeg har rapportert "med løk"-innlegget, mitt første rapporterte innlegg på HFS. Koselig.

Meldig i rapporteringen: "Crusty har meldt seg inn i tråden med en blanding av ren spamming og klaging på at alle andre er dumme. Jeg synes ikke du skal slette bidragene hans, men gjør ham gjerne oppmerksom på at det er han som er problemet."
han som er problemet??? Du er da ikke lite frekk.

D

Desillusjonert

Gjest
Gud bedre...
Hvem var det som måtte skrive et innlegg i en tråd han ikke mente noe om, men allievel måtte spamme ned med moralistiske og bedrevitende holdninger og svada?
Så hvem har problem med andres moral og etikk her???
Se deg litt i speilet nå...

Sist redigert:
D

Desillusjonert

Gjest
Og der kom Larson! Nå blir det moro! Hvor er popcornet?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg har rapportert "med løk"-innlegget, mitt første rapporterte innlegg på HFS. Koselig.

Meldig i rapporteringen: "Crusty har meldt seg inn i tråden med en blanding av ren spamming og klaging på at alle andre er dumme. Jeg synes ikke du skal slette bidragene hans, men gjør ham gjerne oppmerksom på at det er han som er problemet."
Crusty skjønner i det minste hva jeg mener, selv om han ikke er enig, hvilket er en ærlig sak.

Altså: Slik jeg forstår deg synes du at reaksjonen til klumpmagedamen og det hele er åndsfriskt og fint, mens jeg og en del andre ikke gjør det. Slik holder vi på så lenge vi gidder uten at det kommer så mye nyttig ut av det, men det er nå det vi gjør. Dine bidrag er de fineste synes jeg, særlig post nummer 2 i tråden viser at vi har den følsomme og normkritiske tenkningen i blant oss, og at vi andre har en ekte og levende HFSer å være uenig med og ikke må nøye oss med å raljerere over sitater fra Expressen. Det takker vi for.

Så kommer Crusty og ødelegger. Han skriver at vi er ensporede og har skylapper, og at den ene er verre enn den andre. Så begynner han med pølse og garnityr og hele tråden sklir ut fra det fine og nogenlunde monomane sporet den var på. Som de unge sier: Kultent.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.259
Sted
Sølvbyen
jeg lever fint med at det er begrensninger på reklame. Og da særlig reklame rettet mot barn.

Samfunnet i dag bombarderer deg med reklame som sier at du og din kropp ikke er god nok. Her er et eksempel på et budskap om at din familie heller ikke er god nok. Joda, det finnes helt klart verre eksempler.
Noen ganger er jeg faktisk ikke sikker på om du mener alt du skriver, eller om du bare kødder med oss.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Nå er det på tide å kutte ut tullete innlegg. Jeg gjør ingenting med eksisterende innlegg, men hold dere litt mer seriøse, ellers blir det straffepoeng.

Mvh
Høvdingen

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216

Crusty skjønner i det minste hva jeg mener, selv om han ikke er enig, hvilket er en ærlig sak.

Altså: Slik jeg forstår deg synes du at reaksjonen til klumpmagedamen og det hele er åndsfriskt og fint, mens jeg og en del andre ikke gjør det. Slik holder vi på så lenge vi gidder uten at det kommer så mye nyttig ut av det, men det er nå det vi gjør. Dine bidrag er de fineste synes jeg, særlig post nummer 2 i tråden viser at vi har den følsomme og normkritiske tenkningen i blant oss, og at vi andre har en ekte og levende HFSer å være uenig med og ikke må nøye oss med å raljerere over sitater fra Expressen. Det takker vi for.

Så kommer Crusty og ødelegger. Han skriver at vi er ensporede og har skylapper, og at den ene er verre enn den andre. Så begynner han med pølse og garnityr og hele tråden sklir ut fra det fine og nogenlunde monomane sporet den var på. Som de unge sier: Kultent.
pølse og garnityr er altså det som tilsier at han er problemet? Beklager men det er altfor enkelt. Det kreves to for tango. Og observasjonene han kommer med er faktisk ganske så bra, så når det er vanskelig å ta han på innholdet tyr man til herskerteknikker som inkluderer personangrep. Å bruke uttrykket "det er du som er problemet" er et massivt personangrep.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
jeg lever fint med at det er begrensninger på reklame. Og da særlig reklame rettet mot barn.

Samfunnet i dag bombarderer deg med reklame som sier at du og din kropp ikke er god nok. Her er et eksempel på et budskap om at din familie heller ikke er god nok. Joda, det finnes helt klart verre eksempler.
Noen ganger er jeg faktisk ikke sikker på om du mener alt du skriver, eller om du bare kødder med oss.
Det var slik kvinnen tolket det. "normale" familier (mamma og pappa) kan sitte med god benplass. Budskapet ligger der. At Ikea ikke mente det slik er trolig riktig. Det skjer ofte at ytret budskapet ytret i en kommunikasjon ikke sammenfaller med intensjonen. Og at en kommunikasjon kan tolkes på mange måter alt etter hvor i verden, til hvilken tid, og kultur.

Man har den klassiske markedsførings-tegneserien. Amerikansk hodepillemedisin skal markedsføre i midtøsten. Så de kommer opp med tegneserie. person med vondt i hodet - spise tablett - frisk og sunn person.

Utfordringen ligger i at arabere leser fra høyre til venstre. budskapet de ønsker å sende er altså totalt ulikt budskapet de endte opp med å sende.

Dette er en fillesak. Saken hadde vært mer interessant hvis Ikea hadde nektet å endre på skiltet og sa at det var helt korrekt utført, for da ville de ha gjort en statement.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0

pølse og garnityr er altså det som tilsier at han er problemet? Beklager men det er altfor enkelt. Det kreves to for tango. Og observasjonene han kommer med er faktisk ganske så bra, så når det er vanskelig å ta han på innholdet tyr man til herskerteknikker som inkluderer personangrep. Å bruke uttrykket "det er du som er problemet" er et massivt personangrep.
Men det var jo ikke en teknikk, ikke en instrumentell ytring, jeg mener jo at Crusty var problemet i en tråd der munnhuggeriet ellers var on topic.
Din fremlegging av det jeg skrev opplever jeg veldig overkjørende og fremmed, kjenner jeg får en klump i magen.

D

Desillusjonert

Gjest

Skogen? Trær? Bind for øynene?

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Om man prøver å dra det hele tilbake til emnet for denne tråden, så mener jeg bestemt at de mange ikke skal trenge å ta hensyn til de få, alltid. Tror nok klumpimagendamen forstod hensikten her, men så en mulighet til å være flink og stå opp for de som ikke har en "A4-familie". Jeg mener hun feilet. Budskapet var at her er det god plass til dem med barn som vil sitte godt. Budskapet var ikke at alle som ikke er A4 er ikke velkomne, og om man ikke klarer å tolke det slik så må man nok regne med å ha en del klump i magen i hverdagen. Man kunne nok med fordel løftet blikket litt og sett at kanskje det finnes større ting å ta tak i, både i nærmiljøet og i samfunnet forøvrig.

• Liker
Reaksjoner: SAL
D

Desillusjonert

Gjest
Om man prøver å dra det hele tilbake til emnet for denne tråden, så mener jeg bestemt at de mange ikke skal trenge å ta hensyn til de få, alltid. Tror nok klumpimagendamen forstod hensikten her, men så en mulighet til å være flink og stå opp for de som ikke har en "A4-familie". Jeg mener hun feilet. Budskapet var at her er det god plass til dem med barn som vil sitte godt. Budskapet var ikke at alle som ikke er A4 er ikke velkomne, og om man ikke klarer å tolke det slik så må man nok regne med å ha en del klump i magen i hverdagen. Man kunne nok med fordel løftet blikket litt og sett at kanskje det finnes større ting å ta tak i, både i nærmiljøet og i samfunnet forøvrig.
Enig, og poenget er heller ikke at det lett lot seg løse, men at noen oppfatter det som så stort problem at de må si ifra så høyt at det blir en mediasak ut av det. Det finnes sikkert flere eksepmler på slike ting som ikke lar seg løse så enkelt, men som man med litt større overblikk sikkert kan klare å "lese riktig". Om man vil, så kan man misforstå og mistolke alt.

D

Desillusjonert

Gjest
En litt rar sak i denne forbindelse, i Drammen (forrige år) ble juleavslutningen på en skole avlyst.
Bakgrunnen var at noen mente det kunne fornærme de som ikke feiret jul. Altså, de få skulle altså styre de mange.
Det ble masse bråk rundt dette.
Det viste seg at noen veldig forståelsesfulle lærere mente at slik måtte det være, men de det gjaldt hadde gledet seg til å se hvordan en norsk julefeiring forgikk.

Jeg har et inntrykk av at det er noen av disse forståsegpåerene som styrer mye her i landet...

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Stian Carstensen, som etter 25-30 år med mye opphold i Bulgaria kjenner mange sigøynere (ja, du kan godt si gøyner), refererer av og til til Foreninga Støtt På Vegne Av Andre.

• Liker
Reaksjoner: PKG
Z

Zomby_Woof

Gjest
Til trådtittelens spørsmål. Det er ikke noe i veien for at de mange tar hensyn til de få, eller at de få tar hensyn til de mange, eller at noen som helst tar hensyn til noen som helst.

Hen hvordan skal man ta hensyn? Skal man late som det ikke eksisterer noen 'normalitet'? Skal man late som alt er like vanlig og uvanlig? Skal man bortforklare og skjule at noe er mer vanlig enn noe annet? Skal man presentere alt 'balansert' i betydningen at man ikke kan vise en reklameplakat med mor-far-barn, uten samtidig å vise far-far-barn og mor-mor-barn på nøyaktig like store og likeverdig plasserte plakater? Aleneforsørgere av begge kjønn med det samme? Ufrivillig barnløse som sitter barnevakt? Den høyst frivillig barnløse swingersklubben? Donald og nevøene? Dolly og niesene?

Det er mange som trenger sitteplasser. Det er sitteplasser møbelforhandleren leverer, og vil fortelle om.

At noen ikke snakker om deg hele tiden, til og med snakker mindre om deg enn andre, trenger ikke gjøres til et problem.

G

Gjestemedlem

Gjest
Til trådtittelens spørsmål. Det er ikke noe i veien for at de mange tar hensyn til de få, eller at de få tar hensyn til de mange, eller at noen som helst tar hensyn til noen som helst.

Hen hvordan skal man ta hensyn? Skal man late som det ikke eksisterer noen 'normalitet'? Skal man late som alt er like vanlig og uvanlig? Skal man bortforklare og skjule at noe er mer vanlig enn noe annet? Skal man presentere alt 'balansert' i betydningen at man ikke kan vise en reklameplakat med mor-far-barn, uten samtidig å vise far-far-barn og mor-mor-barn på nøyaktig like store og likeverdig plasserte plakater? Aleneforsørgere av begge kjønn med det samme? Ufrivillig barnløse som sitter barnevakt? Den høyst frivillig barnløse swingersklubben? Donald og nevøene? Dolly og niesene?

Det er mange som trenger sitteplasser. Det er sitteplasser møbelforhandleren leverer, og vil fortelle om.

At noen ikke snakker om deg hele tiden, til og med snakker mindre om deg enn andre, trenger ikke gjøres til et problem.

Ja det er jo en grei oppsummering.

Det finnes en normalitet på de fleste områder i samfunnet, og det å henvise til dem vil ikke si at man ekskluderer alt annet om det ikke er spesifikt oppramset.

Topp Bunn