T
TM7
Gjest
TakkerNår man komprimerer et signal tilfører man typisk odde harmoniske forvrengningskomponenter. Like harmoniske kommer vanligvis fra enten feil/svakheter på utstyr eller fra kretser som er konstruert for å lage denne typen forvrengning.
Komprimering gjøres, for å si det enkelt, for at innspillingen skal oppleves mer dynamisk i praktisk bruk i miljøer der det er mer støy i omgivelsene. Dette er ikke noe man kan endre på ved å "farge lyden". Det er heller ikke slik at en forsterker tilfeldigvis tilfører dynamikk.
Når en forsterker forvrenger er det typisk det samme som komprimering. Altså gjør man egentlig vondt værre. Min erfaring er at folk som sverger til rør gjerne også sverger til høyttalere som ikke fungerer noe særlig på rene spenningsforsterkere. Dette virker ikke å være særlig knyttet til type innspillinger.
Det slår meg også som svært sjelden at en dynamisk og en udynamisk innspilling blir korrekt kategorisert. Med andre ord virker bruken av begrepet "udynamisk" å komme oftest knyttet til innspillinger med litt lys klangbalanse.
Ofte kan man summere det opp (litt forenklet) som følger:
Man har høyttalere som er lite egnet til rene spenningsforsterkere. De gir altfor lite bass i kombinasjon med høy dempingsfaktor og det er også andre ting i frekvensresponsen som blir feil. Med rør (som de gjerne er utviklet med) faller klangbalansen på plass.
Innspillinger som er bittelitt tynne i klangen i kombinasjon med et litt for lyst klingende anlegg blir ofte omtalt som "anlegget er nådeløst avslørende" og liknende. Man betrakter innspillingene som udynamiske, og ved å velge en rørforsterker med mer utgangsimpedans får man klangbalansen på plass og det hele oppleves mer dynamisk.
I praksis har man endret minimalt på dynamikken, men man har EQ-et en del. Man har gått fra et oppsett ganske kraftig ute av balanse til et ganske nøytralt låtende oppsett, og plutselig hører man at det er bra med liv i den antatt dårlige innspillingen.
Å kalle dette farging av lyden blir helt feil. Påstått nøytral lyd som oppleves tynn og anemisk har ingen ting med nøytral lyd å gjøre. Det at lyden blir langt fetere med en rørforsterker kan like gjerne bety at man beveger seg i retning av langt med nøytral lyd enn i retning av mindre nøytral lyd.
Generelt kan man si at når en størst mulig del av musikken man spiller oppleves livlig, ekte og balansert, da har man den mest nøytrale lyden. Om det betyr at forsterkeren tilfører 0,5% THD betyr svært lite, fordi det er en så ubetydelig parameter sammenliknet ikke bare med hvor mye høyttalerne forvrenger, men også med hvor mye viktigere frekvensrespons og spredning er. Det er altfor lett å tenke "ah, forsterkeren med høyere forvrengning ga angivelig bedre lyd, det må ha sammenheng med forvrengningen".