Sigberg Audios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Sigberg Audios venner

    Vi er ikke mange – ennå. Men om kvalitet er den viktigste standarden å måle etter, vil antallet eiere av lydprodukter fra Sigberg Audio øke sakte men sikkert.

    La dette være tråden for venner, fremtidige venner og potensielle venner av Sigberg Audio! Fyll gjerne tråden med teknisk informasjon, stemningsrapporter, egenproduserte hjemme hos-reportasjer og annet knyttet til Sigberg Audio.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Kjapp intro til merket:
    Sigberg Audio har base i Ås, og begynte først med produksjon av aktive subwoofere og utvidet etter hvert til også å produsere glimrende aktive høyttalere. Noe av det spesielle med høyttalerne er at de er ment å spille sammen med en eller flere subwoofere. Om fordelene med dette ikke virker åpenbare, vil denne tråden garantert utdype dette om ikke så altfor lenge.

    Sigberg Audio ledes av Thorbjørn Sigberg @SigbergAudio . Han utvikler produktene, som så produseres av anerkjente produsenter av kvalitetsutstyr. Foruten å lage glimrende produkter virker Thorbjørns mantra (ikke Manta, men det kommer vi tilbake til) å være «no nonsense customer support» for å skrive det på solid, moderne norsk: Han er meget tilgjengelig for informasjon og hjelp før og etter kjøp av disse produktene. Når det er nevnt, må det også nevnes at til tross for at dette (i trådstarters øyne) er state of the art kompliserte produkter, så er de fortsatt enkle å sette opp og å få lyd i: Dette er utstyr som egner seg både for musikkelskere med ti tekniske tommeltotter, og for dem med stor kompetanse på EDB, akustiske målinger og det som verre er!

    Utvalget per mai 2023 består av det følgende:
    Subwoofere:
    Inkognito subwoofer 10 og 12, samt Inkognito Quad 63 Edition
    10D subwoofer
    Høyttalere:
    SBS.1
    Om kort tid er også den spennende høyttaleren Manta også leveringsklar (juni 2023).
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Trådstarters oppsett.

    Jeg ble først klar over Sigberg Audios eksistens ved å skumme gjennom Stereo + som omtalte Inkognito Subwooferne. Jeg la merke til det navnet tilsier: At disse subene fyller rommet med bass uten nødvendigvis å stjele for mye visuell oppmerksomhet. Etter dette hadde vi her i huset en runde med renovering av….det meste… og jeg ønsket et hifi-anlegg som låt knall, men som gjerne kunne bestå av færre bokser enn det jeg fra før hadde, og som gjerne kunne være litt mindre brautende i stua.

    Så dukket SBS.1 opp. Small Big Speaker. Jeg leste. Jeg leste mer. Jeg begynte å sende meldinger til Sigberg. Jeg ble hekta. Jeg fant ut at det slett ikke var så dyrt. Jeg klarte etter hvert å innse at det ville være ufornuftig å leve et liv uten Sigberg Audio i stua. Jeg bestilte SBS.1 og Inkognito 12. Fanken heller, man lever kun én gang.
    732CAA8E-1E77-4E55-8A29-4F3D1BA2D730.jpeg

    Ettersom Sigberg også selger DSPeakers produkter, endte jeg opp med å koble til en Anti-Mode 8033 Cinema mellom forforsterker og sub. Denne strammer litt opp i bassen i noen frekvenser, slik at det låter ryddigere og tightere. Prosessen var enkel og prisen lav, så det var ikke så vanskelig å gå for denne løsningen.

    Jeg vil påstå at det lydutstyret jeg hadde tidligere absolutt kunne sparke fra seg: Accuphase og ProAc er vel slikt stæsj som har gitt meg anerkjennende nikk fra andre besserwissere. Jeg var i grunn også skikkelig fornøyd med lyden i stua her fra før. Det er bare det at ALT LÅTER BEDRE NÅ! Her kan det følge en lang rekke audiofloskler: Det er mer av alt. Med subwoofer sier det seg vel selv at det er mer fart i de lavere frekvensene. Videre hører jeg rett og slett mer av alt som foregår: Det er lettere å skille instrumenter fra hverandre, og det er lettere å høre tekstinnholdet hos den kryptiske Tori Amos eller den intenst gripende Chris Cornell eller kjære Neil Young, som avspilles i det disse ordene skrives. Nei forresten: Der er plata slutt. Jeg setter på Bigbangs Epic Scrap Metal, det er en fin plate jeg har hørt alt for lite på.

    Det som slår meg spesielt med SBS.1-oppsettet mitt, er at stereoperspektivet er mye klarere enn tilfellet har vært her før. Er det dette som kalles et bredere lydbilde? Resultatet er faktisk at jeg opplever at mer av det artisten ønsker å formidle faktisk treffer meg. Rett og slett mer musikk. Jeg tror dette har å gjøre med spredningskarakteristikken. Her kan sikkert mer teknisk kyndige personer fylle inn for å forklare hvorfor det er slik.

    Jeg tror Sigberg egner seg for all type musikk. Her går det mye i forskjellig jazz, klassisk rock og pop med Led Zeppelin og Beatles som typiske eksempler, noe sexy musikk som Prince eller Kate Bush, grunge (jeg spilte i band på 90-tallet) med Soundgarden, Pearl Jam og Temple Of The Dog på hyppig rotasjon, og visemusikk som Jan Eggum, Tom Waits eller Neil Young. Klassisk musikk representerer vel et av de mange hullene i min kulturelle CV, men det hender at det avspilles noe Arvo Pärt eller Grieg her i huset – uten at jeg plages av dårlig lyd for å si det slik…

    Sånn for å dreie dette mot Sigberg Audio igjen, så vil jeg si at dette oppsettet med SBS.1. og en sub virkelig lar meg nyte musikk i en helt vanlig stue uten andre akustiske tiltak enn et teppe på gulvet og helt vanlige møbler.

    Entusiastisk hilsen fra hvego
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Nei vi er ikke så mange, men vi kan å kose oss med god lyd.
    Hyggelig med en entusiast tråd vi kan utfolde oss i, og dele erfaringer, gleder og sorger😅

    Mange som vet hvor jeg endte etter mitt første møte med mannen i Ås, og demoen jeg fikk servert på flatlandet sør for hovedstaden tåler en reprise før jeg presenterer status videre😃

    Her er hva jeg skrev 01.05.21

    Sigberg Audio
    SBS.1 + 2 X D10 subber.


    Hva syntes du spurte han? (@SigbergAudio)
    Jeg er sjokkert tenkte jeg, men det kan jeg jo ikke si? Jo Faen! må jo være helt ærlig.

    Så det er det jeg svarer.....
    Godt å høre smiler han lurt i sofaen, jeg er glad for du syntes det svarer konstruktøren!

    For å ha det på det rene en gang for alle!
    Jeg har ALDRI i hele mitt liv hørt et system av denne størrelsen låte så brutalt. En ting er den taktile følelsen det gir, men også renheten i gjengivelsen på ALLE frekvenser er ivaretatt, selv om vi bikker 105-110 db i lydtrykk. Ingen forvregning. Ingen lytte tretthet. man vil bare ha mer.
    Mye mer! Dette var dritgøy.

    Lyden slipper helt.
    Det er en vanvittig romfølelse, og jeg sitter på første rad mer eller mindre omgitt av Ambiente lyder i alle retninger. Det er til å ta å føle på til tider. 3D opplevelsen er mer enn godkjent mao. For de som nå begynner å bli nysgjerrige her på hva det er jeg egentlig sammenligner systemet i omtalen med, så er det bare å ta en titt i signaturen min under her.
    Vel!
    Vi spiller videre, og kutt jeg kjenner godt lastes inn i spillelista for å finkjemme ytelsen på noen viktige parametere. For det er jo ikke bare systemets evne til å takle volum som er interessant. Uten å utbrodere i det vide å det brede kan jeg med hånda på hjertet si at det er lite, om noe jeg savner ved dette systemet som er satt opp for test.
    Nevnte panorama og 3D, pinpointing, ingen rufs og hiss, kapasitet, naturlig klang, og tistedeværelse. Ja dere får spørre om det er noe spesielt dere lurer på😃

    Jeg vil si litt om rommet også som er verdt å ta med i denne beskrivelsen. Dette er det jeg vil betrakte som en vanlig norsk kjellerstue, med de utfordringer som følger med, type L-formet, lavt under taket, gulvkaldt, tilhørende hensatte ting og objekter, og kun trivelig for de som liker vår form for hobby mao😇
    Noe akustikk tiltak, men langt fra hva noen andre her inne har i stua.Så man kan vel definere det som et rom som de fleste måtte slite med hjemme hos seg selv.

    Instrumenter høres for meg naturlige ut, og jeg tar meg selv i å ofte oppleve å være på et annet sted enn i hula til konstruktøren.
    Systemet er nok tunet noe "luftigere" i toppen hos meg , samt jeg nok ligger 1-2 db lavere i bassen enn her. Men det er nok smak og behag, men det funker veldig godt her. Plutselig brytes sjelevandringen av når noen plutselig roper bak meg. Det er @Snickers-is som kommer smygende i bakholdsangrep. Med seg i lomma har han noen utfordrende kutt han også, som skal tyne systemet til yttergrensene.
    Klassiske perler og andre godbiter kommer som perler på snor, med ett attakk og utførelse som får tårene til å presse på. Det låter vakkert her også på en sjanger som jeg egentlig prøver å lære mer om.

    Jeg syntes det kan være vanskelig å beskrive hva som oppleves med ord.
    Om det er mat, musikk, lyd, øl, vin, damer eller andre nytelser, men jeg vet når det sitter som et skudd.
    Så derfor vil jeg si at, om du er i handlemodus for en oppgradering på lydfronten og er usikker på hvilken vei du skal gå, kommer du ikke unna en tur i kjelleren ute i Ås for en maktdemonstrasjon.

    For det var jo derfor jeg var der i går!
    Jeg trenger lyd i en nybygget 3.etg. Kriteriene er, lite fotavtrykk, stor lyd, plasserings vennlighet, ubegrenset kapasitet ift. rommet, brukervennlighet og mulighet for en utvidelse mtp. kino og flere subber.
    Porteføljen til Sigberg Audio har alt dette inntakt, og mere til.
    Jeg ser egentlig ingen grunn til å lete videre andre steder, og setter meg like godt ned i sutrekroken nede i 1.etg å venter på levering jeg😃

    Jeg vil rette en stor takk til @SigbergAudio for noe som ble en svært hyggelig seanse, og bekjentskapet med @Snickers-is.
    Det er for meg svært lærerikt og hyggelig at noen kapasiteter som disse to herremennene øser ut med sin kunnskap, og velvilje.
    Spesielt når man blir kjørt hjem til døra igjen uoppfordret av Snickersen.
    IMG_4210.jpeg
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Disse to har masse kunnskap. Men fanden @alphamale du kunne jo barbert deg da. Litt stil og eleganse må man forvente.:love:
    Alt jeg har hørt fra @SigbergAudio på messer har spilt fortrefelig. Til priser det går ann og leve med.
    Skulle jeg brukt penger på ett oppsett nr 2 til stua, står dette høyt oppe på lista.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Franskmenn ass, skjønner godt at kona di måtte til Norge for å finne seg et skikkelig mannfolk 🙃
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vi tåler et «hjemme hos (meg)»
    Selveste Sigberg systemet står beskrevet i signaturen, men siden jeg er ufattelig lat (med god grunn) er den ikke oppdatert med en Wiim pro streamer, og en Topping E50 i tillegg.

    IMG_4213.png
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Free up your calendar, as you're about to rediscover your record collection!

    Selv om advarselen på nettsida til Sigberg Audio er ganske tydelig, går jeg fortsatt i baret. I går hadde fredag kveld blitt til natt, og jeg hadde egentlig tenkt å legge meg. Men tabben jeg hadde gjort var at jeg hadde satt på et album som jeg ikke hadde spilt med SBS.1 før. Det er kanskje ikke alle som tenker så mye over det, men også elektriske gitarer har klanger og nyanser. Vreng er altså ikke bare vreng. Og jeg hadde jo aldri hørt denne vrengen gjengitt så flott før!

    Med litt mer viljestyrke hadde det kanskje gått bra. Men så kom kardinalfeilen. Jeg satte meg ned i sofaen! Skulle bare høre litt. Yeah right! Det er jo SBS.1 vi snakker om her. Jeg hadde vel egentlig aldri en sjanse. Fullstendig fortapt blei jeg sittende og høre gjennom hele albumet.

    Men det er mer! Det hadde blitt lørdag, og det var tid for frokost. Dette albumet var jo så bra at det ville jeg høre igjen. Planen var å ha det på i bakgrunnen mens jeg lagde frokost. Det var altså planen. Det som faktisk skjedde var at jeg havna i sofaen igjen. Og der satt jeg til albumet var ferdig. Jaja, frokost fikk være frokost. Den kunne tas etterpå. Og nå var det jo lyst ute, så det gikk an å spille enda høyere :)

    Så sånn går nu dagan. Stort sett får jeg gjort det jeg skal, men det er ikke alltid så lett etter at jeg fikk SBS.1 i hus ;)

    anlegg_ivart.JPG


    Stakkars Inkognito 10 lever virkelig opp til navnet sitt. Forvist borti hjørnet har den ikke blitt nevnt i det hele tatt før nå. All glansen havner liksom på SBS.1. Men det er ofte sånn med de som gjør grovarbeidet. Ingen tenker over dem. Men når de ikke er der blir det full oppstandelse. Det er vel kanskje sånn det skal være med en sub? Den bare er der, uten at jeg tenker noe mer over det annet enn "fy flate for en bass!" :)

    Noen skriver ofte om høyttalere at "diskanten er sånn og sånn, mens mellomtonen låter sånn" og så videre. Jeg bare dropper det. Det er ikke vits. For dette er ikke lyden av høyttalere. Dette er lyden av ekte instrumenter! Allerede rett etter oppkobling seint en kveld i begynnelsen av november hørte jeg det. Høyttalerne stod langt utpå golvet og jeg skulle bare sjekke at det var lyd før jeg satte de på plass. Men selv under en liten lydsjekk la jeg merke til det. Klangen fra trommer! Dette låter da akkurat som ekte trommer!

    Jovisst låter det som ekte trommer! Det kan kanskje virke litt rart siden hifi tar sikte på å være høy troverdighet, men ingenting av det jeg har hatt i hus tidligere har vært i nærheten av å låte så realistisk som det nå gjør. Da er det kanskje ikke så rart at jeg blir sittende i sofaen? ;)
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Det bør nevnes i tråden her at Siggen sjøl har et par tråder som er interessante å lese, nemlig byggetråder/ utviklingstråder for henholdsvis SBS.1 og Manta. I disse trådene skriver han ganske utfyllende om prosessen som har ført frem til ferdige utgaver av disse høyttalerne. Jeg syns det er interessant lesning.

    Jeg vet ikke helt reglene i forumet her, så jeg linker ikke til trådene, men de bør være greie å søke seg frem til inne på forumet her. De ligger under «Bransje» og inneholder ordet utviklingstråd og produktnavnet.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Og mer informasjon fra internettet: @SigbergAudio har nettopp lagt ut en sak på nettsiden sin om et studio som har to Sigberg-oppsett, Manta med to ganger 10D og SBS.1 med to ganger Inkognito 10. Det er i grunn et intervju med studioeieren, og det er primært Manta som omtales.

    Om du leser dette @SigbergAudio, har du mulighet til å oppdatere oss om det inntrykket du fikk av hvordan han bruker SBS.1-oppsettet, som vel var satt opp i et rom brukt til miksing og mastering, og hva som lå til grunn for å velge to forskjellige oppsett?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @hvego Litt usikker på hva du mener med "hvordan bruker" - det benyttes til mixing og mastering, mens Manta-oppsettet er i selve innspillingsstudioet (så kontrollrommet til der bandet står og spiller). Så som det ble forklart i artikkelen er det forskjellige faser i prosessen. Utbroder gjerne om det ikke svarte på spørsmålet :)

    Grunnen til å velge to forskjellige oppsett er vel ikke så veldig mystisk, dels så er det jo ganske dyrt med to fulle Mantaoppsett, og dels så er mixing/masteringrommet mye mindre enn innspillingsstudioet, så Manta ville nok blitt overkill rent kapasitetsmessig. Mixing/masteringrommet er også vesentlig bedre dempet, så vi fikk en fin og jevn respons uten nevneverdige dipper uten "hjelp" av kardioide. :)

    Når det er sagt hadde det sikkert vært konge med Manta der også, og det er fortsatt litt diskusjon rundt det - men tipper det ender med SBS for nå. Og det låter helt strålende det også! :) "Soundet" er veldig likt i begge oppsettene. Det er ikke så lenge siden utstyret ble satt opp i det rommet, da de besluttet å bytte der også etter å ha vært veldig fornøyd med Manta i innspillingsstudioet. Så det er mulig det kommer en liten artikkel spesifikt om det oppsettet etterhvert.

    PS: Veldig gøy og hyggelig med vennetråd! :love:
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det mixing/mastering-rommet er også veldig mørkt, så vrient å ta bilder. Som man ser av de noe midlertidige stativene, så var høyttalerne de erstattet vesentlig større, uten at SBS lot seg skremme av det. :D

    Det står da også en Inkognito på gulvet i fronthjørnet på hver side av miksebordet. Dette ga veldig jevn respons uten noe EQ egentlig, er vel ett EQ punkt for å dra ned en peak.

    IMG_0485.jpg
    IMG_0484.jpg
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Takk for info, @SigbergAudio ! Med «hvordan bruke» mente jeg kanskje «hva er det med SBS.1 som gjør at de mener den setupen passer i mikse-/ masteringsammenheng eller evt i det rommet, og som skiller dem fra Manta?» Så har du jo egentlig svart på det da. Mindre behov for kapasitet og at SBS.1 er ganske like Manta tonalt.

    Det siste poenget er jo betryggende å høre for å roe nevrosene til oss som har SBS.1, og som selvsagt ligger våkne om natt og drømmer om Manta. Trolig vil vi kunne sove bedre om natta om du lager en artikkel om mikserommet der også🤓.

    Så var det interessant å se de bildene fra mikserommet: Er det rett og slett bøker som benyttes som dempemateriale på sideveggene der?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk for info, @SigbergAudio ! Med «hvordan bruke» mente jeg kanskje «hva er det med SBS.1 som gjør at de mener den setupen passer i mikse-/ masteringsammenheng eller evt i det rommet, og som skiller dem fra Manta?» Så har du jo egentlig svart på det da. Mindre behov for kapasitet og at SBS.1 er ganske like Manta tonalt.

    Det siste poenget er jo betryggende å høre for å roe nevrosene til oss som har SBS.1, og som selvsagt ligger våkne om natt og drømmer om Manta. Trolig vil vi kunne sove bedre om natta om du lager en artikkel om mikserommet der også🤓.

    Så var det interessant å se de bildene fra mikserommet: Er det rett og slett bøker som benyttes som dempemateriale på sideveggene der?
    De har en del dempeplater og slikt også, men ja på siderefleksjonene er det en haug med bøker som skaper en kombinasjon av demping og diffraksjon. Jeg har ikke sett det før men mulig det er et gammel jungeltriks. Det fungerte hvertfall veldig bra, gjenklangen er både veldig lav og jevn over hele registeret i det rommet, hele veien ned i bassen også faktisk.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takk for info, @SigbergAudio ! Med «hvordan bruke» mente jeg kanskje «hva er det med SBS.1 som gjør at de mener den setupen passer i mikse-/ masteringsammenheng eller evt i det rommet, og som skiller dem fra Manta?» Så har du jo egentlig svart på det da. Mindre behov for kapasitet og at SBS.1 er ganske like Manta tonalt.

    Det siste poenget er jo betryggende å høre for å roe nevrosene til oss som har SBS.1, og som selvsagt ligger våkne om natt og drømmer om Manta. Trolig vil vi kunne sove bedre om natta om du lager en artikkel om mikserommet der også🤓.

    Så var det interessant å se de bildene fra mikserommet: Er det rett og slett bøker som benyttes som dempemateriale på sideveggene der?
    De trengte et system som kunne fylle hele rommet med GOD lyd når de presenterte kutt for de som spilles inn.
    En form for demo hvor alle som var involvert kunne stå rundt, og bak i rommet å følge jobben som gjøres underveis. Det var Tydligvis umulig som det var.

    Dette er mine ord da, men jeg tror de ikke gadd lete etter andre kandidater når Sigberg systemet innfridde på alle parameter de så på.
    Tydligvis så bra at han ene har fått et Sigberg system i hjemmestudioet sitt.
    Jeg tenkte å skrive litt om akkurat den seansen litt senere.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @hvego Det var nok også et annet behov for kapasitet i det innspillingsstudioet, det er ganske stort, og de har egentlig store main monitorer i veggen der med sikkert 15" eller 18", men de var ikke såå fornøyd med de. Så med Manta + 2stk 10D så erstattet de både de vanlige monitorene og også de som satt i veggen som de benyttet når bandet virkelig ville dra på. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3

    Velvet recording homestudio

    The Handover!

    Om et øyeblikk skal de gamle monitorene i dette hjemmestudioet pensjoneres, og erstattes med ekte norsk håndverk, av konstruktøren selv. Mens spenningen stiger i rommet, og emballasje fjernes, merker jeg selv en nesten barnslig glede over prosessen.
    Jeg har jo gjort dette selv hjemme, og siden jeg er overbevist om at dette blir bra, vil det bli spennende og få en reaksjon fra en som jobber med lyd faglig, og daglig.

    IMG_4298.jpeg


    oppsett og tilkobling

    Etter noen meter med kabler, noen plugger og litt ratting på plasseringen står SBS.1 og to Inkognito subber klar for signaltest, og nivåjustering, samt en kjapp runde i REW.
    Ingen fancy kabler å spore her, og rommet fremstår som lett behandlet, og er behagelig å oppholde seg i.

    IMG_4305.jpeg
    IMG_4304.jpeg


    Verifisering digitalt.

    Alle kanaler har signal.
    Rew sier «go»
    Men vi legger inn et EQ punkt på 200hz for å teste om det området er for «provoserende» for en nøytral gjengivelse. Rommet ser ut til å respondere godt, men hva sier ørene, og ikke minst eieren som skal jobbe på systemet?

    IMG_4308.jpeg
    IMG_4310.jpeg


    Sannhetens øyeblikk!

    Signalet sendes, og volumet heves.
    Eieren velger å gå på kutt han kjenner godt, og ting som han allerede arbeider på for å «teste varene» Sjangeren er Elektronika, og en stram og velkjent lyd dreper stillheten i rommet.


    IMG_4312.jpeg


    MEN!

    Jeg tror jeg ønsker pittelitt mer fres i toppen!
    Kan vi teste det? Produsenten vet hva han trenger, og liker. Og heldigvis for han er dette en smal sak å ordne. Rett og slett ved å sette SBS.1 på preset 2, som hever nivået med to db fra 2khz og opp. Personlig er jeg enig med han så vi bruker de 5 sekundene det tar å ordne det, for så øvelseskjøre de to sporene på nytt.

    IMG_4319.jpeg
    IMG_4318.jpeg


    Og?

    «Der tror jeg det sitter!
    Dette var noe helt annet enn hva jeg hadde her i går»
    Gjengivelsen sjekkes av både meg, og @SigbergAudio
    Upåklagelig er vel en riktig benevnelse. Uansett hva andre måtte mene om nøytral lyd.

    IMG_4321.png


     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Dette albumet har jeg hatt i årevis og det har ikke funka. Nå satte jeg det på og sank helt inn i musikken. Jeg tror SBS.1 åpner opp et større rom enn det utstyret jeg har hatt før - fortsatt i samme stue. Volumet var moderat, kanskje jeg skal dra på litt når jeg spiller side tre og fire….
    A5C687D5-E2BC-4C79-8724-B2CE37B7ABE0.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Hei @alphamale - er du blitt hjelpemann for Siggen?
    Hvis jeg forstod rett så var det studioet praktisk talt naboen til @alphamale. Han er vel entusiast og patriot på sin hals, uansett hva det måtte være han digger.

    Jeg omtalte tidligere studioet, og der også handlet det om ca det samme, "rett i nabolaget" og absolutt spennende fra et faglig og entusiastisk ståsted.

    Dessverre er det såpass mange som ser på det å omtale andre positivt, uten å få verken penger eller noe annet for det, som suspekt. Det synes jeg er en merkelig mekanisme som ikke burde eksistere hos en som kaller seg entusiast. Jeg har planer om å fortsette å være entusiast og drite i disse "kritiske røstene". Jeg tror @alphamale, slik jeg kjenner ham, er 100% enig i den holdningen selv om han selv så vidt jeg vet ikke har en eneste kommersiell tilknytning utenfor kokkebransjen.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er det!
    kan nesten kaste en stein dit.

    Jeg fikk en forespørsel om jeg kunne tenke meg å være med å løfte utstyret på plass, samt at jeg så muligheten til å bli bedre kjent med naboene :)

    Forøvrig er @Snickers-is inne på noe rundt min (og hans forsåvidt) tilknytning til merkevaren, og mannen bak.
    Og jeg stiller meg bak utsagnet.

    For de som kjenner meg, vet de at jeg driter vannrett i hva folk måtte mene om min tilknytning til bransjeaktører innen audio. Og forsåvidt andre bransjer jeg menger meg i, patriotisk, og som entusiast.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Tilvenning, avvenning og tilbakevending.

    Som jeg nevnte tidligere la vi inn et EQ punkt på 200hz. Vi justerte også subbene noen db ned. Sammen med preset 2 som har en 2 db heving i toppen. Den nye happy eieren fikk testet litt på kvelden etter vi dro og konkluderer med at han ønsker å teste uten EQ punktet.

    Iom. Programvaren til Hypex krever en PC, noe han ikke hadde tilgjengelig, stakk jeg innom han dagen etter for å hjelpe til med det.
    Samt at @SigbergAudio glemte mic stativet, så det måtte hentes samtidig.

    IMG_4322.jpeg


    Så!
    Når punktet er fjernet, gjør vi en siste justering på subbene. Med noen få db totalt i +. Slik at vi ender opp med tilnærmet den responsen som er vist i rew på forrige post, sammen med 2db lift i toppen.

    Sporene som ble testet dagen før lastes inn, og gain økes til «arbeidsbetingelser» Et bredt glis brer seg rundt ( ikke mitt nei😅)

    Der!
    Akkurat slik vil jeg ha det!

    Produsenten dasker lanken i arbeidsbordet, og ser på meg med et uttrykk som godt kan beskrives som en blanding av glede og lettelse. Kan ikke si annet enn at jeg følte på det samme der og da.
    Jeg setter meg i arbeidsstolen, og får testet litt for å danne meg et inntrykk. Det låter velkjent. Ingenting stikker seg ut, og lyden er åpen, taktil og rommet er stort, til tross for at dette er nærfelt. Og så syntes jeg det er litt småkult å få introdusert noen spor som enda er under arbeid. I en sjanger som jeg ofte benytter i forskjellige anledninger.

    Denne kvelden skal han ha sin første arbeidsøkt på de nye verktøyene sammen med en kollega.
    Han uttaler at selv om han syntes det låter grisebra nå, tror han kollegaen kommer til å være enda mer i ekstase. «Han kommer til å hoppe av glede i stolen her sikkert»

    Siden vi allerede er godt i gang med dialogen rundt lyd, og jeg har kjennskap til at de har valgt ikke mindre enn to Sigberg systemer i studioet, drister jeg meg til å spørre hva som tiltet valget over på akkurat dette.

    Svaret han ga kan egentlig defineres som et skolebok eksempel på hva en lydproduserende profil ser etter når lyd skal skrues riktig.

    «Det har ALT, og det er MYE av det! Det bare låter riktig! Det er plenty av space i lyden, bassen sitter som støpt, og ikke minst så har jeg/vi lyd i hele rommet nå. Akkurat slik som vi opplever det i det store studioet»

    Han snakket også om det å kunne jobbe lengre perioder på systemet uten å bli lyttetrett.

    Jeg tør minne på om på tampen her at systemet i dette studioet står å spiller nå helt UTEN noen form for EQ.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Så hyggelig å høre at du får varme tilbakemeldinger Thorbjørn. Veldig artig å se/høre :) Må få hørt noen av kreasjonene dine en dag, har dessverre ikke fått gjort det enda.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    I sommer fikk jeg en melding fra Sigberg Audio. Det var fokus på mer gjennomarbeidet tilnærming til markedsføring der også kundene skulle få si sitt, så da fikk jeg dette spørsmålet:

    Hva var det du forsøkte å løse med å kjøpe et Sigberg Audio-oppsett, og hva var det tidligere oppsett eventuelt ikke hadde lykkes med å få til?

    Svaret mitt ble ganske langt:

    Og for de som har lyst til å lese på morsmålet, legger jeg originalteksten inn her:

    Jeg har alltid drømt om et anlegg der jeg kan sette på hva som helst av musikk og det bare låter bra uansett. Nå har jeg det, og jeg må nesten klype meg i armen for å tro at det er sant. Men jeg drømmer ikke lenger. Drømmen har blitt virkelig.

    Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde vært veldig glad i typisk "hifi-musikk". Det hadde definitivt gjort livet enklere. Men det var liksom aldri nok for meg. Jovisst kunne det låte imponerende med jazz og akustisk, men jeg ble fort lei. Ganske raskt slo jeg over på det som jeg egentlig ville høre på, og da låt det ikke så imponerende lenger. Det ble liksom ikke det samme med metal eller elektronika. For ikke å snakke om hardrocken fra åttitallet. Den kunne jeg jo bare glemme.

    Kompromiss ble løsningen når det kom til anlegg. Jeg jaktet etter "varm lyd", for jeg orket ikke tanken på at gitarriffene ble så uutholdelig slitsomme at jeg bare kunne spille på dempet volum. Samtidig ville jeg ha detaljer og innsikt, men det gikk jo ikke an å få i pose og sekk. Trodde jeg. Så kom SBS.1 fra Sigberg Audio.

    «For dyrt» var min første tanke da jeg på Hifisentralen fikk et glimt av de nye høyttalerne fra Sigberg Audio. Likevel var det noe der som brente seg fast. Disse var ikke «nådeløst avslørende». Kunne dette være det jeg hadde drømt om? High-end som man kan spille luftgitar til?

    Tanken på egenskapene til SBS.1 slapp ikke taket, og jeg var også blitt grundig lei av byttesyken. Det var jo egentlig ikke så fryktelig dyrt heller når jeg tenkte på hvordan byttesyken pleide å herje med bankkontoen. Så begynte jeg å ta mot til meg. Hva om jeg solgte unna de dyre komponentene og bare spilte på noe billig-greier mens jeg sparte til et oppsett fra Sigberg Audio?

    Jeg måtte finne ut mer. Og da var utviklingstråden for SBS.1 på Hifisentralen god å ha. Selvfølgelig begynte jeg på trådens første side, for nå ville jeg ha med meg absolutt alt om disse høyttalerne. Og det tok ikke lang tid før jeg lot meg begeistre. Et eget element kun for midbass! Selvfølgelig! Det var jo nettopp dette jeg savnet og sikkert derfor anlegget mitt ofte låt så tynt og uengasjerende. At høyttalerne var designet til å spille med subwoofer syntes jeg var en genistrek. For nærmest alle høyttalere, samme hvor store de er, trenger subwoofer for å spille virkelig bra. Jeg likte også godt tanken på noen små stativhøyttalere som var enkle å plassere, og ikke minst at dette var et ferdig system. Plug and play! Men var dette for godt til å være sant? Kunne det virkelig være så enkelt som dette å få et anlegg i toppklassen?

    Da jeg begynte å lese lytteinntrykk fra erfarne hifi-entusiaster som var vant med store og tunge rigger, forsvant all tvilen som dugg for solen. Det skulle litt til for å imponere disse erfarne entusiastene, men en etter en kunne de fortelle om en sjokkerende og skjellsettende opplevelse etter å ha hørt lyden av SBS.1 paret med subwoofere fra Sigberg Audio. Og de hadde jo spilt Rammstein og Rage Against the Machine! Makan! Nå handlet alt om å vente til jeg hadde spart opp nok penger. Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe et par SBS.1 og en Inkognito 10 subwoofer.

    Selv om det er et hinsides trøkk og en kolossal kapasitet de fleste forbinder med Sigberg Audio, var det noe helt annet jeg la merke til første gangen det kom lyd ut av SBS.1 hjemme i stuen min. Jeg hadde nettopp koblet opp, og skulle bare teste at det var lyd med en tilfeldig låt jeg hadde for hånden. Meningen var ikke å lytte til musikk, for høyttalerne stod ennå langt utpå gulvet og subwooferen var ikke stilt inn. Jeg var ikke ferdig, men allerede da begynte det. I stor forundring ble jeg sittende og lytte mye lengre enn jeg hadde tenkt. For dette låt som ekte instrumenter! Ingenting stakk seg ut, og det var ikke noen typisk "lydsignatur" slik jeg var vant til fra andre høyttalere. Bare ekte, levende musikk. Det var nesten uvirkelig å få en slik opplevelse fra et stereoanlegg.

    I tiden etterpå har det blitt mange timer foran SBS.1 og Inkognito 10. Selv om jeg ikke hører så mye på typisk "hifi-musikk" er det ganske stort spenn i andre sjangre. Og nå kan jeg virkelig sette på hva som helst av musikk og det bare låter bra uansett. Selvfølgelig spiller det helt rått med et hinsides trøkk når jeg setter på metal eller elektronika. Og hardrocken fra åttitallet har virkelig fått sin renessanse der gamle album fra Accept og Scorpions som jeg hadde gitt opp, blomstrer som aldri før. Men også klassisk musikk er en helt annen opplevelse å lytte til nå. Det er liksom ingenting hermetisk med gjengivelsen og det føles som om symfoniorkesteret har tatt plass i stua. Ekte instrumenter! Selv den alternative musikken som deathrock, darkwave og post-punk låter helt fantastisk, og i disse sjangrene er det jo sjelden særlig fokus på lydkvalitet.

    Tidligere har jeg alltid tenkt at de samme høyttalerne umulig kan klare å gjengi death metal, barokk, techno og lurvete punk på en overbevisende måte som gjør at man sitter med følelsen av at høyttalerne er som skapt for akkurat denne sjangeren. Men det var tidligere. Nå har jeg høyttalere fra Sigberg Audio.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Fantastisk lesning, og helt i tråd med mine erfaringer.

    I lys av besøket hos nevnte musikkprodusent lenger opp i tråden (ja! ble aldri ferdig med det besøket) fant jeg ut at det muligens er noe å hente på en smalere plassering lydmessig.

    Det jeg opplevde på demo/integrering av systemet hos "naboen" ga meg en idé om at lyden ikke trenger lide veldig for at rommet er lite tilgivende, eller ikke fylles med glava for at godlyden skal sitte.
    Kan man oppnå mer enn brukbar lyd, ved å bruke riktig(ere) plassering på kreasjonene fra @SigbergAudio, ved å omgå/unngå etablerte sannheter? Og hva skjer når zoomer inn plasseringsvinduet i et slik rom.

    La oss teste!

    Jeg driver I disse dager på med øvelsen, og har gjort noen interessante funn her.
    Ikke sikkert funnene er gyldig for alle, men for de med varer fra hylla til trollmannen fra Ås, er det nok større sannsynlighet for en overførbar greie. Håper det hvertfall!

    Utgangspunktet for plasseringen på sutreloftet er av den klassiske arten, og satt opp slik en ville tenkt med det meste av utstyr en drar i hus.
    Og slik sto det frem til nylig.......Følg med!
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Fantastisk lesning, og helt i tråd med mine erfaringer.

    I lys av besøket hos nevnte musikkprodusent lenger opp i tråden (ja! ble aldri ferdig med det besøket) fant jeg ut at det muligens er noe å hente på en smalere plassering lydmessig.

    Det jeg opplevde på demo/integrering av systemet hos "naboen" ga meg en idé om at lyden ikke trenger lide veldig for at rommet er lite tilgivende, eller ikke fylles med glava for at godlyden skal sitte.
    Kan man oppnå mer enn brukbar lyd, ved å bruke riktig(ere) plassering på kreasjonene fra @SigbergAudio, ved å omgå/unngå etablerte sannheter? Og hva skjer når zoomer inn plasseringsvinduet i et slik rom.

    La oss teste!

    Jeg driver I disse dager på med øvelsen, og har gjort noen interessante funn her.
    Ikke sikkert funnene er gyldig for alle, men for de med varer fra hylla til trollmannen fra Ås, er det nok større sannsynlighet for en overførbar greie. Håper det hvertfall!

    Utgangspunktet for plasseringen på sutreloftet er av den klassiske arten, og satt opp slik en ville tenkt med det meste av utstyr en drar i hus.
    Og slik sto det frem til nylig.......Følg med!
    Hei Alpha
    Kan du beskrive rommet ditt litt også? Hvilke materialer i veggene, møblering og sånne ting?
    Følges med spenning.
    hvego
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Klart jeg kan!
    Dette rommet er bygget om for to år siden fra et kryploft til et bruksrom.
    Det måler 6.5 m langt, og 4.5 meter bredt.

    Knevegg på ca en meter, og høyeste punkt er 2,44 m ca.
    Kledd i gips rett på stendere, og oppbevaringsrom bak knivegger med luker.
    Trapp opp, og åpen løsning, uten dør.

    Mao. ingen god løsning for et rom som skal fylles med lyd, men utrolig nok fungerer det ganske greit, selv uten tiltak av nevneverdig grad.
    Siden det er åpent bak meg, når jeg lytter, sluker "hullet" mye energi, og jeg slipper unna de verste modene. Men samtidig gjør konstruksjonen det til at der er mye gjenklang, og gipsen tenderer til å flekse med når det dras på litt.

    Det tror jeg også gjør til at jeg får lite drahjelp i bunnen på subbene, i forhold til feks tre vegger.

    Planen på sikt er å gjøre endringer slik at jeg får ned etterklang, og fjernet unoter.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner, så her kan du tøffe deg :)
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    143
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    2
    Neumann KH 310 A byttes ut med Sigberg Audio, heftig. Når får vi se Sigberg Audio på en Klippel NFS hos Amir på ASR eller hos Erin's Audio Corner?
    1691420258775.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn