Sigberg Audio SBS.1 Aktiv høyttaler: Prototype/Utviklingstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    .....jeg leste en gammel artikkel i Stereophile om det, og på tvers av flere hundre høyttalere de hadde testet, var det liten(ingen) korrelasjon mellom god step respons og om den fikk god omtale.
    Unntaket der er vel Dunlavy SC VI som sprengte skalaen og som var så mye bedre enn alt annet så dermed var klasse A+ født
    Dunlavy Audio Labs Signature SC-VI loudspeaker

    Nå er det jo ikke så mange som har plass til slikt hjemme da, mye vann er rent i have siden denne testen ble kjørt ....

    God omtale i Stereophile betyr vel heller ikke at en høyttaler er bra, det betyr at en person liker høyttaleren....

    Noen mener jo da at perfekt oppførsel i tidsdomenet ikke er en av mange parametre men en forutsetning for at magien skal være der :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg hadde en gang et par SC V. Jeg syntes ikke de var så bemerkelsesverdige egentlig. Men det må jo sees litt opp mot hva som fantes på den tiden også selvsagt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Noen mener jo da at perfekt oppførsel i tidsdomenet ikke er en av mange parametre men en forutsetning for at magien skal være der :)
    Det er jeg ikke helt sikker på at stemmer, men med det sagt skal vi selvsagt se hva vi får til på dette punktet også. Så må resultat og mål også her veies opp mot eventuelle bakdeler med å kompromissløst jage dette. Så step response blir delt etterhvert, sammen med oppdatert frekvensrespons, off-axis målinger og forvrengning / SPL kapasitet.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Det er jeg ikke helt sikker på at stemmer, men med det sagt skal vi selvsagt se hva vi får til på dette punktet også. Så må resultat og mål også her veies opp mot eventuelle bakdeler med å kompromissløst jage dette. Så step response blir delt etterhvert, sammen med oppdatert frekvensrespons, off-axis målinger og forvrengning / SPL kapasitet.
    Jeg er sikker på at det stemmer! :ROFLMAO:
    Hvordan kan en violin låte riktig hvis overtonene er fasedreid 2000 grader? :unsure:
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er sikker på at det stemmer! :ROFLMAO:
    Hvordan kan en violin låte riktig hvis overtonene er fasedreid 2000 grader? :unsure:
    Jeg tenker det kanskje finnes noe mellom perfekt tidsdomene og violiner som har 2000 graders fasedreining, som potensielt kan låte helt ok. :D
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg tenker det kanskje finnes noe mellom perfekt tidsdomene og violiner som har 2000 graders fasedreining, som potensielt kan låte helt ok. :D
    jeg overdriver kanskje noe her, men jeg er av den reelle oppfatning at det er meget viktig

    EDIT: med DSP og digitale filtre kan vi vel få det beste av alt .... gleder meg til å se @alphamale sine nye kommende bravader her :)
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Litt av utfordringen med Hypex sin DSP er de ikke tilbyr FIR filter som er en forutsetning for å kunne designe en lineærfase høyttaler. Diskuterte litt med de før jul, og de forklarte da at de nå jobbet med saken og at det skulle bli lansert i framtidig softwareversjon - det vil i så fall være bra (icing on the cake)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Litt av utfordringen med Hypex sin DSP er de ikke tilbyr FIR filter som er en forutsetning for å kunne designe en lineærfase høyttaler. Diskuterte litt med de før jul, og de forklarte da at de nå jobbet med saken og at det skulle bli lansert i framtidig softwareversjon - det vil i så fall være bra (icing on the cake)
    Ja, Filterdesigneren til Hypex spør deg om modulen du kobler til har FIR-støtte nå, så det er tydeligvis på vei.

    At det er en vesentlig utfordring for å lage gode høyttalere er jeg derimot ikke enig i :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ja, Filterdesigneren til Hypex spør deg om modulen du kobler til har FIR-støtte nå, så det er tydeligvis på vei.

    At det er en vesentlig utfordring for å lage gode høyttalere er jeg derimot ikke enig i :)
    Har jo hørt fra annet hold at det er ganske dramatisk forskjell i forskjellige filter topologier far f.ex Audiolense og Acourate... jeg skjønner ingenting hvis du synes dette er ren plankekjøring 🧐
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    At det er en vesentlig utfordring for å lage gode høyttalere er jeg derimot ikke enig i
    Jeg er også enig i at gode høyttalere ikke trenger å være lineær fase. Men hvis on-axis og off-axis frekvensrespons er god, samt at forvrengning er på "stell". Så mener jeg at det neste ambisjonsnivået mot high-end er lineær fase.

    Jeg skal selv lage meg en bassløsning med XO ca 200 hz. For å utforske løsninger satte opp en liten test med et to identiske SEAS 6.5" (lukket Q 0.7) hvor jeg kunne kjøre signalet på en høyttaler, eller dele slik at bass går på en og mellomtone/diskant på den andre. Tre caser er testet. 1) Rød kurve er en høyttaler full range ikke noe filter. 2) Grønn kurve er to høyttalere delt på 200 hz LR 24db. 3) Blå kurve er to høyttalere delt 200 hz LR 24db linearisert med FIR (1000 taps 96 khz).

    Som du ser er frekvens gjengivelse identisk for alle tre. Step-respons fra en høyttaler full range og delt løsning (to høyttalere) linearisert med FIR er også identiske og riktige. Derimot viser den grønne kurven med ordinært IIR filter en "dysfunksjonell" step respons (først kommer mellomtone/diskant - deretter bass - to peaker). Dette vil resultere i mindre riktig timing, dårligere "punch". Men det er ikke nødvendigvis en dårlig løsning - det er bare det at det kan gjøres bedre (blå og rød kurve).
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg tror det er viktig å skille mellom en del ulike faktorer her. Selve DSP-en klarer FIR, faktisk 24 000 taps i følge databladet. Det tilsvarer angivelig omkring 3-5000 biquads, så dette kan absolutt komme i en oppdatering.

    Men om man bør bruke det er en helt annen historie.

    For det første må man se litt på hva slags problem man har med å gjøre. For det første så er jo et slikt system overveiende i minimum fase. Det gjør at både IIR og FIR-filtre i prinsippet blir gyldige. Dersom man har for eksempel et 4. ordens filter skal man i prinsippet kunne korrigere dette med et all-pass filter, men da må filteret dreie rett vei, hvis ikke får man bare nok en faserotasjon. Man kan også basere seg på et 1. ordens filter eller en avart av et 1. ordens filter. Dette er i vertfall gjennomførbart i praksis. I begge tilfeller får man altså perfekt impulsrespons.

    Et annet spørsmål er jo om alle faseavvik er like hørbare. Mange deler bratt, gjerne 8. ordens eller høyere når man har tilgang på aktiv deling. Da får man 2 eller flere fulle faserotasjoner i et område der ørene er svært følsomme. Linearisert fase vil da gjøre en massiv forskjell. Det man da må spørre seg er om effekten på et 2. ordens filter er like hørbar.

    Jeg skal bort og plage livet av Thorbjørn i morgen. Da er blant annet planen å se om vi får til et fungerende filter med 1. ordens karakteristikk med modifiserte flanker. I såfall skal hele konstruksjonen havne godt innenfor et svært moderat faseavvik, og i diskant/øvre mellomtone skal det bli minimal group delay.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Høres ut som en god plan ja Snickers. Det elegante med en slik DSP basert løsning er at en også kan oppgradere filtre, og kanskje tilby ulike "tuninger" på et senere tidspunkt. Blir spennende å følge dette videre:)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Beklager at jeg ikke har fått svart i tråden i dag, vi har skrudd DSP i basstårn hos Ståle i Stereopluss i hele kveld, men ser Snickers har svart bedre enn jeg kunne gjort, ser frem til besøk i morgen! 😊
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Beklager at jeg ikke har fått svart i tråden i dag, vi har skrudd DSP i basstårn hos Ståle i Stereopluss i hele kveld, men ser Snickers har svart bedre enn jeg kunne gjort, ser frem til besøk i morgen! 😊
    Har Ståle fortsatt det "knallharde" arbeidet med å skru på Beina på subwooferen, det så veldig slitsomt ut på videoen :ROFLMAO:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har Ståle fortsatt det harde arbeidet med å skru på Beina på subwooferen, det så veldig slitsomt ut på videoen :ROFLMAO:
    Ja de var jo på plass da vi kom, så vi kom til dekket bord. 😄 Neida, Ståle var en veldig hyggelig vert! Så etter at føttene var installert var det min og @alphamale sin tur til å ta i et tak. 😊 Ble greit med trøkk og godlyd i det oppsettet!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg har vært hos Thorbjørn i dag!

    Allerede før jeg ankom var det planlagt at jeg skulle gjøre et nytt setup fra scratch. Planen min var å fokusere på ting som gir en på papiret så korrekt som mulig impulsrespons. Det innebærer en viss minimalistisk tilnærming, men samtidig med så perfekt impulsrespons, frekvensrespons og spredning som overhodet mulig. Det handler altså om både målet, men også om verktøyene, noe vi hadde diskutert litt på forhånd.

    Derfor ble det bare lyttet svært raskt på oppsettet slik det var før jeg begynte på et nytt oppsett. Jeg klarer derfor ikke å komme med noen detaljert lydbeskrivelse. Men det jeg tok sikte på var altså å bevare den generelle klanglabalsen, men med forsøksvis optimalisering av impulsresponsen. Jeg satte raskt opp et 1. ordens filter, og la til noen modifikasjoner på flankene. Så tok jeg en klassisk .5-veis variant på den siste driveren fra ca 400Hz. Målet med dette var å legge på litt kjøtt i grunntoneområdet.

    Jeg var nå klar til å kjøre EQ. Da jeg dro derfra var det ikke et eneste EQ-punkt over Schröder. Det blir helt sikkert noe finjustering der før produktet skal ut på "veien", men det var neimen ikke et påfallende behov. Det låt skikkelig sammenskrudd, og dette svelget innspilling på innspilling i tur og orden på en svært overbevisende måte. Dette var etter ca 10 minutters DSP-fikling.

    Det som trekker litt ned er at hele systemet slik det er satt opp nå er et valgt kompromiss mht plassering. Høyttalerne har baffel mindre enn 30cm fra framveggen. Den ene høyttaleren står inntil sidevegg (så nær at vi fikk satt en ~5cm dempeplate mellom den og veggen), og subwooferen står helt i det ene hjørnet. Det er liksom et slags "la oss se om dette er mulig"-oppsett.

    Så vi kan vel oppsummere litt noen av målsetningene:
    1. Kan man få anstendig lyd med gjeldende plassering?
    2. Kan man få lyden av et oppsett som ikke føles overkorrigert, men heller minimalistisk og frigjort?
    3. Kan man få lyden av større drivere?

    Jeg skal forsøke å korte meg i fatthet:
    1: Ja, dette minner om en del annet jeg har hørt, og som har vært relativt kostbart. Vi hørte en låt jeg blant annet hørte på 800 D3, og jeg må si at det satt gjennomgående bedre i oppsettet til Thorbjørn. Lyden minte egentlig veldig om den vi fikk til med 801N og aktiv deling back in the days. Jeg føler dette byr på mer varme, mer slam, og mindre frykt for at diskanten skal levere ett eller annet litt ubehagelig. Man hører fortsatt at dette står slik det står, men helt ukorrigert for rom og med et rom som ikke har ubehagelig akustikk låter det allikevel på en måte som får en til å tenke at dette fungerer.

    2: Ja, jeg synes faktisk at det var ganske hørbart at vi gjorde forenklinger i dag, og det som gleder meg aller mest er at man blir sittende å høre på alle mulige slags innspillinger, og alt høres ut som om det låter riktig, men samtidig er innspillingene utrolig ulike. Det er en del oppsett som får mange innspillinger til å høres ubehagelige, eller direkte nifse ut. Dette synes jeg man virkelig har klart å unngå her. En del oppsett får ikke frem de store forskjellene i klangbilder, men dette er ting jeg synes også kommer svært tydelig frem her. Dette er ting jeg forbinder med oppsett der ting ikke er gjort altfor komplisert, men der allikevel ting sitter ekstremt godt. Da er man liksom prisgitt råvarene i større grad, det nytter ikke å ta noe ræl og satse på å fikse alt i DSP etterpå. (Og dette er ikke ment rettet mot noen, så jeg håper ingen føler at de står i skuddlinjen for noe som helst her. Det er bare en ren teknisk betraktning basert på utallige ting jeg selv har testet).

    3: Ideelt sett ville jeg ønsket å svare et uforbeholdent ja på dette, men dette var allikevel langt fra noe jeg forventet. Jeg har lyst til å si at dette låter som store, vel integrerte drivere av god kvalitet i nedre mellomtone, men jeg tror ikke plasseringen denne gangen eksponerer forskjellene like tydelig som det ville gjort om de hadde hatt mer luft rundt seg. Så jeg har en mistanke om at konklusjonen blir omtrent som følger når dette blir plassert i et større rom: Ja, det låter som store drivere, men ikke som de mest ekstreme store driverne, og heller ikke som mange store drivere på en gang. Samtidig har jeg sjelden hørt gulvstående høyttalere navigere fra brutalt maskulint til sukkersøtt pikeaktig med slik selvfølgelighet, og dette er tross alt fortsatt stativhøyttalere. Det er mitt inntrykk at det meste der ute låter mye mer puslete. Det minner ikke om noe annet oppsett jeg har hørt med stativhøyttalere.

    Takk for gjestfriheten Thorbjørn! Jeg er imponert over hva du har fått til så langt, og det ville overraske meg om ikke disse selger som hakka møkk. De du har i stua driver ikke en gang med samme idrett.

    PS: Jeg er ikke kommersielt involvert i noe av det Thorbjørn driver med. Jeg har bare oppdaget at han er en bra fyr som det går an å snakke litt lyd og litt skit med på en helt vanlig hverdag.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Her er en liste over det aller meste vi var innom i dag. Den er nesten kronologisk, men ikke helt. Anbefaler alle som er musikknysgjerrige å sjekke ut samtlige av disse sporene.

    Knut Reiersrud og Mighty Sam McClain, Jewels

    Knut Reiersrud og Solveig Slettahjell, Is My Living In Vain

    Lisa Ekdahl, Plaintive Rumba

    Lisa Ekdahl, Nature Boy

    Tchaikovsky og Ellington, Sugar, Plum, Fairy

    Tchaikovsky og Ellington, Sugar, Rum, Cherry (Duke Ellingtons Jazztolkning av ovenstående)
    https://open.spotify.com/track/4HUYWxC3FMK9lj1fBe0lZE?si=ry8npvD1Rvitj9EpGnuhKA

    Erich Kunzel, Tchaikovsky Op 49. (Vær forsiktig med bassene!)
    https://open.spotify.com/track/4pef09BK6reTEIS1jgVInJ?si=cUFMp_fPR76H0-VwXFXNXg

    Eugene Ormandy, Tchaikovsky Op 49.
    https://open.spotify.com/track/300nusbR62RWV8sVZZMipk?si=VIilWDhRRy-4f3GjTmDd0w

    Tord Gustavsen og Simin Tander, Imagine The Fog Disappearing
    https://open.spotify.com/track/0GaVwtv48E0FoA25lKK4W6?si=XUxfnX9dTbeyssxKmMrUDA

    Tord Gustavsen og Siri Gjære, The Treasure
    https://open.spotify.com/track/0BHz28EsonzXVWw9G26zVY?si=ANTWsrFbSJ6ceLHe2ZN6Ng

    Sigurd Islandsmoen, Requiem – Lacrymosa
    https://open.spotify.com/track/3wiUCfHVXZL4ABlC7rt1h7?si=btJZa11ERqikGzkxuOA8NQ

    Marcus Miller, Jean Pierre
    https://open.spotify.com/track/3HJqifC5bcjooXlku8w8SG?si=ET6G4iVVS0G4DXEFA2jkcA

    Nils Lofgren, Bass & Drum Intro
    https://open.spotify.com/track/06PqxXPvQxw75qLTHroB7b?si=KplVj8BeTxSTM-uQY75q-Q

    Rammstein, Los
    https://open.spotify.com/track/6IUhPMJf4iJQ3Go1CkHDsa?si=Zy8i0re1Qt2Cxw3t1rN2yg

    Sidebrok, 1, 2, 3, Fyre
    https://open.spotify.com/track/7kJh9zLtsuGI3tDgFCtOKG?si=ugrPiodeQ3OCFlQeM5jIaA

    Sirkel Sag, Ørsta Rådhus
    https://open.spotify.com/track/6ortmMaZFAhQD61jMsw6fX?si=WvupWWrrS9-KCpYMaKx8wQ

    Daft Punk, Solar Sailer
    https://open.spotify.com/track/2pnJ87yTVpkgtZh6Tq4vKh?si=uQfDZH8VTGyBimbDau_Tkg

    Daft Punk, Disc Wars
    https://open.spotify.com/track/4GspJiSjfLnpAqd8pMK32l?si=8t65Wp0KRH20XQkF6JPFFg

    Dimash Kudaibergen, S.O.S d'un terrien en détresse
    https://open.spotify.com/track/5PJEi2dbSm2iQalWiV7NjZ?si=Bp28WfWiRmeY8k0mpGndAA

    Simple Minds, Woman
    https://open.spotify.com/track/1MdBFSDmHecjTlDsRbAeLe?si=q6KYpHv8SEu3JkYslzfJ0g

    Stravinski, Firebird Suite
    https://open.spotify.com/track/7fSLWueJEUY3or2UwraJs9?si=FhITNgvqR8O-rMN1XypyFQ

    Philter, Robots In Motion
    https://open.spotify.com/track/6l3LGCb1Bph1hvmxXLChP7?si=f32CG1uxTdG_m2h7rPmraw

    Antonín Dvorák, New World Symphony i E-moll, Allegro
    https://open.spotify.com/track/1nH3LWyp4sOkW53KQycu8v?si=WnkHEnYNQeyEN5Unl_f_vA

    Puh, så vi rakk da litt!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det som trekker litt ned er at hele systemet slik det er satt opp nå er et valgt kompromiss mht plassering. Høyttalerne har baffel mindre enn 30cm fra framveggen. Den ene høyttaleren står inntil sidevegg (så nær at vi fikk satt en ~5cm dempeplate mellom den og veggen), og subwooferen står helt i det ene hjørnet. Det er liksom et slags "la oss se om dette er mulig"-oppsett.
    Som du er inne på er dette et hvertfall delvis valgt kompromiss. Jeg jobber nå innledningsvis med oppsett for et preset tilpasset de som ønsker høyttaleren tett opptil vegg (eller til og med på vegg). Så skal det også lages en preset for "frittstående", typisk 30-50cm ut fra veggen. Da skal høyttalerne opp i stuen for å justeres inn der. De skal etterhvert selvsagt også både ut i friluft og ut på turné. Skal se om jeg får flyttet meg 50cm ut fra sideveggen før det kommer celebert besøk neste uke. :)

    Det minner ikke om noe annet oppsett jeg har hørt med stativhøyttalere.

    Takk for gjestfriheten Thorbjørn! Jeg er imponert over hva du har fått til så langt, og det ville overraske meg om ikke disse selger som hakka møkk. De du har i stua driver ikke en gang med samme idrett.

    Tusen takk @Snickers-is både for nyttig hjelp og inspirasjon og hyggelig selskap i går! Jeg synes det er gøy det du sier om stativhøyttalere, delvis fordi det jo nettopp var målet at dette skulle høres mye større ut enn stativhøyttalere, og delvis fordi det ER noe annet. For de som lurer spilte vi i går sammen med prototypen av den kommende 10D subwooferen, og jobbet med dette som et integrert 3.5-veis system (høyttaleren er 2.5-veis). Dette spiller ikke som et anlegg med en sub, det bare ..spiller. :love: Det kommer til å være mulig å kjøpe høyttalerne alene, men vi kommer nok også til å tilby dette som en pakke med én eller to subber.

    EDIT: Et lite element til jeg subjektivt må legge til for egen del mens vi hørte oss gjennom lista til Snickers, er at det låter varmt, åpent og behagelig selv når vi ligger og bikker 90dB på lyttenivået. Det alene er langt fra alle anlegg forunt.

    Legger også med noen bilder fra gårsdagens eventyr, hvor man både kan skue The Man of The Hour og det noe kreativt men relativt effektivt dempede hjørnet vårt. :D

    1613027451024.png


    1613027497472.png

    1613027518412.png
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Veldig spennende å lese dette.
    Og det er betryggende at en nestor som deg Jørn er innom for å verifisere fremgangen, og følger prosjektet fra sidelinjen uten andre intensjoner enn å forsikre prestenda sammen med Mr.Sigberg.

    Jeg har fulgt opplegget til Sigberg Audio ganske tett de siste ukene, og har også vært så heldig å møte mannen bak kreasjonene, og filosofien.
    Jeg må si jeg er veldig imponert over hvordan "no nonsens" og fokuset på de rette tingene preger filosofien, samtidig som mannen bak masken er av det slaget som utrykker visdom, integritet og er målrettet.
    Samtidig som han er en supertrivelig kar som er veldig lett å kommunisere med, og som inviterer til drodling om livets store gleder innen god lyd. Det eneste ankepunktet jeg måtte ha i denne sammenhengen er hvordan jeg skal tilnærme meg banken min å forklare dem at byggelånet jeg fikk i sommer er for lite på sikt🤓
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har Jørn vært innom i dag også. Det viste seg at vi hadde fått med oss litt gammelt oppsett sist, så vi valgte å ta en runde 2. :) Litt pirk er det nok fortsatt igjen, men det begynner å smake fugl. Spesielt tatt i betrakning at dette fortsatt er en relativt enkel prototype uten nedsenkede elementer, ikke avrundet baffel, ikke separate kammer til elementene, osv - alt dette kommer i produksjonsutgaven og vil løfte det enda noen hakk.

    For de tidsorienterte så har vi nå basert oss hovedsaklig på 1.ordensfilter med 2.ordens flankefilter, og har ingen faseendring ifm delefrekvensene. :)

    Subjektivt synes jeg det låter stort og åpent uten å bli skarpt, og med en godt integrert 10D med på laget så skal du nok godt opp i både pris og størrelse hvis du skal ha høyttalere som konkurrerer med punch og driv. Man trenger med andre ord ikke ta til takke med liten lyd selv om man velger små høyttalere. Vokal / gjengivelse av stemmer er også noe jeg personlig synes fungerer svært godt. Det er sjelden at jeg opplever en høyttaler som er relativt altetende samtidig som det smaker litt av highend, og uten at det enten blir ubehagelig på enkelte innspillinger, eller kjedelig på andre. Men her er vi godt på vei til en veldig fin balanse!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det hadde også blitt flyttet litt ut av hjørnet. Jeg synes lyden ble enda mer levende nå. Man er liksom langt forbi "her er det ikke noe å sette fingeren på", og kommet veldig langt i retning "dette er veldig gøy"!

    Alle som velger å gå for et system som dette, og setter det inn i et tilsvarende rom, vil ha mange av de samme utfordringene med å få kontroll på rommet. Det fine er at man faktisk har disse mulighetene, og dette kan ikke på noen måte sammenliknes med å ha et korreksjonssystem i en receiver.

    Er det ikke 9 bånd EQ pr høyttaler + 9bånd i sub Thorbjørn?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde også blitt flyttet litt ut av hjørnet. Jeg synes lyden ble enda mer levende nå. Man er liksom langt forbi "her er det ikke noe å sette fingeren på", og kommet veldig langt i retning "dette er veldig gøy"!

    Alle som velger å gå for et system som dette, og setter det inn i et tilsvarende rom, vil ha mange av de samme utfordringene med å få kontroll på rommet. Det fine er at man faktisk har disse mulighetene, og dette kan ikke på noen måte sammenliknes med å ha et korreksjonssystem i en receiver.

    Er det ikke 9 bånd EQ pr høyttaler + 9bånd i sub Thorbjørn?
    9 bånd per høyttaler og per sub ja. :)

    Ja, både flytting litt ut i rommet og litt ytterligere justering hjalp på å "frigjøre" lyden enda litt. Jeg liker også at vi nå kjører en minimalistisk tilnærming på tross av at man har DSP. Driverne og utgangspunktet er såpass bra at vi kan kjøre enkle 1.ordens delefilter, og relativt få EQ-punkter for å få en veldig jevn og fin grunnrespons i høyttaleren - slik at den får jobbe og spille fritt og fint.

    En annen fin ting med aktiv høyttaler og DSP er at man kan få flere høyttalere i én. Den vil komme med presets som både gjør det mulig å plassere inntil eller til og med på vegg, eller for de som har mulighet, 40-50cm ut på gulvet. Frekvensresponsen tilpasses til det man velger.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Veldig kult å følge en slik utvikling av og med proffene!

    Og herre fred og skaper - at dere bruker Spotify som kilde betyr vel at halve forumet har fått skummetmelken i vrangstrupen og tredjegradsfornærmet platesamling.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Veldig kult å følge en slik utvikling av og med proffene!

    Og herre fred og skaper - at dere bruker Spotify som kilde betyr vel at halve forumet har fått skummetmelken i vrangstrupen og tredjegradsfornærmet platesamling.
    Haha! Har både Tidal og Spotify tilgjengelig for eventuelle kresne besøkede. Tonegenerator ble også benyttet for å finne vriene frekvenser i rommet, så det er også tilgjengelig for de som liker best å høre på sinustoner - så skal ikke stå på utvalget! :D
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Et par bilder fra i går også. Som man ser av bilde nr to ble subben sneket inn mellom benk og høyttaler etterhvert. Beklager kabelrotet, men med en USB-kabel til hver høyttaler pluss sub og i tillegg signalkabel for å sende inn frekvenssveip så ble det litt greier. For de som reagerer på måten mikrofonen er festet på stativet i bilde 2 så fungerer det helt fint, jeg vurderer å søke patent.

    Funfact: Bildet på veggen har jeg tatt selv, og en variant av bildet er faktisk benyttet som cover til den nederlandske utgaven av Snømannen av Jo Nesbø. En mann med mange talenter! :D

    Funfact2: Gulvteppet er valgt ut basert på sine lyddempende egenskaper, ikke basert på sitt vakre utseende (ikke personlig ment til eventuelle lesere som har det samme teppet og synes det er kjempefint).


    1613244047076.png

    1613244305682.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn