Politikk, religion og samfunn Sier du jatakk til Covid-19 vaksinen?

Sier du jatakk til vaksinen?( mRNA)

  • 1. Har fått vaksinen allerede

    Stemmer: 190 90.0%
  • 2. Ja, vil ta den når jeg får den

    Stemmer: 12 5.7%
  • 3. Vil ikke ta den . tror ikke på sånt

    Stemmer: 0 0.0%
  • 4. Tør ikke ta den , er redd for bivirkinger

    Stemmer: 3 1.4%
  • 5. Jeg er så frisk og rask (evt ung ) at jeg ikke trenger vaksine

    Stemmer: 0 0.0%
  • 6. Tar heller corona enn vaksine

    Stemmer: 3 1.4%
  • 7.Legen min sier jeg har en medisinsk tilstand som gjør et jeg ikke bør ta vaksinen

    Stemmer: 0 0.0%
  • 8. Corona er oppsinn og fake news, vaksine er bare tull funnet på av legemiddelindistrien

    Stemmer: 0 0.0%
  • 9.Nei, lar meg ikke lure til å få 5Gchips injsert fra CIA

    Stemmer: 3 1.4%
  • 10, Neitakk, har hatt dårlig erfaring med tidligere vaksiner (alvorlige skader )

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    211

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers verdt å merke seg dette:

    As noted yesterday, Moderna has a new reformulated booster that basically stops the Delta variant in its tracks. If we could get this booster out into people’s arms now, vaccinated and not yet vaccinated, we could crush this Delta wave fast.

    But we won’t be able to get this booster out into people’s arms fast. It’s in a phase-two trial, which means it still has to get through phase three. The phase-three trial for Moderna’s first vaccine began July 27, 2020, and cut off data collection on November 25, 2020; the company announced the results of the phase-three trial on December 31, 2020. That’s about four months of testing.

    Assuming the third phase of testing goes well, Moderna will to submit an emergency-use authorization to the U.S. Food and Drug Administration. Moderna applied for an EUA for its original COVID-19 vaccine on November 30, and the FDA granted it on December 18. That’s about three weeks.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    ^^^Gi dem C-vitamin og Ivermektin i kopiøse mengder, så er de ute av hospitalet før du vet ordet av det! :) Svisj!
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvor i alle dager har du sett dette? Link?
    Gammalt nytt det der

    – Kunnskap trekker i retning av at man kan avslutte antibiotikakuren tidligere enn man har trodd før. Det er viktig å redusere antibiotikabruken her i landet, sier Bjørn Guldvog, direktør i Helsedirektoratet.


     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Gammalt nytt det der

    – Kunnskap trekker i retning av at man kan avslutte antibiotikakuren tidligere enn man har trodd før. Det er viktig å redusere antibiotikabruken her i landet, sier Bjørn Guldvog, direktør i Helsedirektoratet.


    Det er en viktig distinksjon her: Man må fullføre kuren i den betydning at bakteriene er utryddet, men det gir ingen mening i å fortsette ut over dette.
    Og det beste er å la kroppen ivareta dette selv, så langt det er mulig.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er en viktig distinksjon her: Man må fullføre kuren i den betydning at bakteriene er utryddet, men det gir ingen mening i å fortsette ut over dette.
    Og det beste er å la kroppen ivareta dette selv, så langt det er mulig.
    Dette vet alle.

    Og siden du etterlyste linker her tidligere så kan man jo gjenta;

    Tidligere trodde man det var viktig å fullføre hele antibiotikakuren for å unngå at bakterier ble resistente mot antibiotika. Nå vet vi at dette ikke stemmer – det viktigste man kan gjøre for å hindre antibiotikaresistens er å bruke så lite antibiotika som mulig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vaksiner ja.

    Mye tyder på at å gi mennesker i livets siste fase vaksine var svært nødvendig. Og det eneste etisk riktige. Samme med å gi den til de som var svært svekket. Resultatet av det ble akkurat som forventet og forutsagt.

    Etikk er sannelig en fin ting. Svever helt der oppe, sammen med moral.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Dette vet alle.

    Og siden du etterlyste linker her tidligere så kan man jo gjenta;

    Tidligere trodde man det var viktig å fullføre hele antibiotikakuren for å unngå at bakterier ble resistente mot antibiotika. Nå vet vi at dette ikke stemmer – det viktigste man kan gjøre for å hindre antibiotikaresistens er å bruke så lite antibiotika som mulig.
    Men ikke på generelt grunnlag:
    – Jeg kan ikke gå ut generelt å si at kurene må avsluttes tidligere, men vi har allerede endret anbefalingene for urinveispasienter fra 7–10 dager ned til tre dagers antibiotikakur. Vi jobber videre for å få ned unødvendig bruk av antibiotika, sier direktør i Helsedirektoratet Bjørn Guldvog.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Dette er egentlig ikke helt nytt.



    – Alle lærer at man skal fortsette behandlingen med antibiotika for å unngå resistens, selv ved virusinfeksjon eller når man blir bra etter bare noen få dager. Det er faktisk direkte feil. Jo lenger man behandler, dess mer resistens blir det. Årsaken er at de sykdomsfremkallende bakteriene forsvinner raskt, mens bakterier fra den normale floraen får plass til å utvikle seg videre, blir resistente og formerer seg, forklarer professoren.

    Han viser til at all nyere internasjonal forskning peker i samme retning. Studiene viser at kort behandlingstid er like effektiv som lang behandlingstid, blant annet når det gjelder lungebetennelse, nyrebekkenbetennelse og forverrelse av kronisk bronkitt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.031
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Men ikke på generelt grunnlag:
    – Jeg kan ikke gå ut generelt å si at kurene må avsluttes tidligere, men vi har allerede endret anbefalingene for urinveispasienter fra 7–10 dager ned til tre dagers antibiotikakur. Vi jobber videre for å få ned unødvendig bruk av antibiotika, sier direktør i Helsedirektoratet Bjørn Guldvog.
    Men ikke på generelt grunnlag:
    – Jeg kan ikke gå ut generelt å si at kurene må avsluttes tidligere, men vi har allerede endret anbefalingene for urinveispasienter fra 7–10 dager ned til tre dagers antibiotikakur. Vi jobber videre for å få ned unødvendig bruk av antibiotika, sier direktør i Helsedirektoratet Bjørn Guldvog.
    BigPharma har helt klart en egeninteresse i å pushe varene sine.
    At forskere sier kurene kan være kortere, er noe annet.
    Det betyr ikke at det er opp til hvermannsen å avgjøre
    Det var vel Phizer som var først ute med behovet for en 3.dose
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Norge har allerede en av verdens laveste bruk av antibiotika. En ting er på mennesker, men ute i verden blir det brukt enorme mengder innenfor landbruket. Om jeg husker riktig er den, i landbruket 4 ganger så høy i Sverige, 20 ganger så høy i Danmark og 80 ganger så høy i Tyskland sammenlignet med Norge. Det var vel Odd J (veterinær) her på forumet som at at det delvis er pga kjøigere klima her og mye fordi norske driftsenheter jevnt over er mindre så man kan håndtere ting på en annen måte når problemer oppstår.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.031
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Fikk trukket en tann i Spania, og
    Norge har allerede en av verdens laveste bruk av antibiotika. En ting er på mennesker, men ute i verden blir det brukt enorme mengder innenfor landbruket. Om jeg husker riktig er den, i landbruket 4 ganger så høy i Sverige, 20 ganger så høy i Danmark og 80 ganger så høy i Tyskland sammenlignet med Norge. Det var vel Odd J (veterinær) her på forumet som at at det delvis er pga kjøigere klima her og mye fordi norske driftsenheter jevnt over er mindre så man kan håndtere ting på en annen måte når problemer oppstår.
    Fikk trukket en tann i Spania, og sendt hjem m antibiotika kur, sånn i tilfelle jeg skulle få en infeksjon.
    Spania ligger 3 TRE ganger så høyt som EU snittet i medisin bruk
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Norge har allerede en av verdens laveste bruk av antibiotika. En ting er på mennesker, men ute i verden blir det brukt enorme mengder innenfor landbruket. Om jeg husker riktig er den, i landbruket 4 ganger så høy i Sverige, 20 ganger så høy i Danmark og 80 ganger så høy i Tyskland sammenlignet med Norge. Det var vel Odd J (veterinær) her på forumet som at at det delvis er pga kjøigere klima her og mye fordi norske driftsenheter jevnt over er mindre så man kan håndtere ting på en annen måte når problemer oppstår.
    En skal heller ikke glemme fiskeoppdrett oppi dette, hvor antibiotikabruken er redusert fra enorm til nærmest ubetydelig. Hovedårsaken er- hold dere fast- utstrakt bruk av effektive vaksiner. 😀

    mvh
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    :oops:
    Hvilken lege har foreskrevet å ta "en tablett antibiotika som jeg hadde liggende" for noen lidelse som helst?
    Antibiotika tas i kurer som skal og må fullføres.
    Å ta en tablett er et bidrag til antibiotikaresistens, ikke noe annet.

    Oppdatering:
    Nå er det tydeligvis kommet nyere forskning og retningslinjer som sier at man ikke nødvendigvis skal ta hele kuren,
    men jeg vil nå uansett ta medisin i samråd med legen.
    Har legen sagt antibiotika i 10 dager og jeg er frisk etter 5, så vil jeg rådføre med legen før jeg avslutter.
    På samme måte snakker jeg med legen FØR jeg starter medisinering med antibiotika.
    :)
    Er veldig klar over det. Det var en rest etter en kur på urinveisinfeksjon som ble forlenget flere ganger etter legens råd. Har bare tatt en og skal til legen, da de per nå ikke har funnet årsaken til plagene som kom etter første stikk.. Noen er nok tilbøyelig til å tenke at dette kan være stress eller angst relatert, men du får ikke bort slike smerter med antibiotika, så du kan vel si det var en måte å eliminere dette. Angst har jeg hatt og vel alt for godt hvordan dette kjennes der smertene kan komme alle steder fra lavt i magen til langt opp i halsen. Dette ubehaget sitter fast i hjerte og lunge regionen, og i det siste gjør det faktisk vondt å svelge i tillegg.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Skjedd litt siden i vinter.

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er frivillig å ta vaksine i de aller fleste land, men det finnes virkemidler for å øke andelen vaksinerte. I Frankrike har de funnet frem en smart løsning som vaksinemotstanderne selvfølgelig protester mot. Her går President Macron foran med et godt eksempel som andre land kan følge hvis det blir nødvendig.

    Bl.a.
    Man må vise vaksinepass når man skal gå på konsert, teater, kino, bar, restaurant, kjøpesenter, sykehus (ikke øyeblikkelig hjelp), sykehjem, eldresenter, tog, buss, fly, campingplass, hotell m.fl.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men 400.000 vaksinemotstandere + over en million unge under 18 år så kan det bli trangt på sykehusene hvis Deltaviruset får mer eller mindre fritt spillerom. Og som Bent Høie har lovet de 400.000; Dere vil alle bli smittet av covid....
    Blir spennende å se utviklingen utover høsten og vinteren.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Men 400.000 vaksinemotstandere + over en million unge under 18 år så kan det bli trangt på sykehusene hvis Deltaviruset får mer eller mindre fritt spillerom. Og som Bent Høie har lovet de 400.000; Dere vil alle bli smittet av covid....
    Blir spennende å se utviklingen utover høsten og vinteren.
    Du skal ikke tro på alt Høie sier, det er mye usikkerhet i de uttalelsene...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Det naturlige utvlag ruller videre:
    "
    Smitteutbrudd hos Visjon Norge:
    Minst åtte personer er bekreftet smittet av corona etter arrangementer på Visjon Norge i Drammen.

    Det skriver lokalavisa Drammens Tidende.

    TV-pastor og leder for Visjon Norge, Jan Hanvold, bekrefter tilfellene overfor avisa.

    - Den første som ble smittet var hos oss uten å vite at han var smittet. Dette er en alvorlig situasjon. Vi har sagt til alle ansatte at de bør vaksinere seg, og har fulgt alle regler.

    I mars 2020 fornektet pastoren tilsynelatende pandemien.

    «Vi får ta hverandre i handa, vi da, vi som ikke tror på coronavirus – vi tror på at vi blir smittet av Den hellige ånd. Halleluja, amen, takk og lov og pris», sa han den gang.

    Overfor Dagbladet sa han i ettertid at dette var en spøk.

    - Jeg har alltid sagt at folk skal teste seg og vaksinere seg. At media har vinklet dette på en annen måte får jeg ikke gjort noe med, sier han til DT nå.
    "
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Og nå har de funnet ut at effekten av vaksinen er halvert etter 6 måneder...
    Den påstanden finner du ikke i preprinten. Der står det:

    the study suggests a possible relative decrease in the long-term protection of the BNT162b2 vaccine against the Delta variant of SARS-CoV-2.
    Eller med andre ord: Det er en mulighet for at immuniteten som Pfizer-vaksinen gir mot delta-varianten, synker over tid.

    Jeg er nysgjerrig på hva fagfellevurderingen fører til her. Mistenker at det blir noen endrede formuleringer.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    – Det er flere forskjeller på den norske og den israelske befolkningen. For det første bor de svært tett på et lite område, som gjør de mer utsatt for smitte. Det gjør vi ikke i Norge, sier hun.

    ......

    Befolkningstetthet er helt avgjørende for smitte. Lurer på når folk skal skjønne det; det er jo helt innlysende.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521

    – Det er flere forskjeller på den norske og den israelske befolkningen. For det første bor de svært tett på et lite område, som gjør de mer utsatt for smitte. Det gjør vi ikke i Norge, sier hun.

    ......

    Befolkningstetthet er helt avgjørende for smitte. Lurer på når folk skal skjønne det; det er jo helt innlysende.
    Hvordan skal du måle en objektiv virkning av et legemiddelpreparat hvis du skal ha med alle disse variablene dine? Hvis man måler virkningen av Pfizer på Jan Mayen, kan man klistre 100% effektiv på emballasjen da?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når man vaksinerer kun den jødiske delen av befolkningen og ikke den arabiske, er det apartheid. Uavhengig av om noen føler seg støtt av det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Når man vaksinerer kun den jødiske delen av befolkningen og ikke den arabiske, er det apartheid. Uavhengig av om noen føler seg støtt av det.
    Nå får forsåvidt den arabiske befolkningen i Israel også vaksiner men de har lavere vaksineringsgrad og israelske myndigheter sliter med å få den opp. Du tenkte kanskje på Palestina?

    det er mye man kan si om Israel men ikke at de ikke vaksinerer arabere i landet.


    Prime Minister Naftali Bennett’s call on the members of the Arab community to be vaccinated against COVID brought back an issue that had come up when the first vaccination campaign got underway late last year.

    Then, as now, the vaccination rate in the Arab community was lower than in the population in general. On the one hand, the government and the Health Ministry have been criticized by Arab doctors and public health experts for not doing enough to change the trend. On the other, a good many members of the Arab community are refusing to be vaccinated, among other reasons for lack of faith in the system.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den diskusjonen der er bare så 90tall!
    Israel er en apartheid stat, ferdig snakka!
    Når man tilraner seg landeområder til den opprinnelige befolkningen, setter opp boliger ulovlig på det som fortsatt er igjen, stjeler hjemmene deres og de tilhørende verdier, plasserer de i ghettoer, behandler de som mindreverdige òg i tillegg nekter de å vaksineres samtidig som resten av befolkningen ; da er det selvsagt Apartheid.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Om vaksine-motstand:
    Jeg vil anta at det er noen vegetarianere og folk som har gått på Steinerskole og noen som stemmer MDG som ikke liker vaksine, men disse 3 grupper er kanskje litt sammenfallende.? En del kristne også i mindre menigheter vil jeg tro, kanskje med litt mentale problemer i tillegg.Men dette er bare antagelser, ikke vitenskap i det hele tatt.
    Men det er av interesse at mange motsetter seg en strategi som er veldig god for de fleste og vitenskapelig basert og bevist så godt vi kan, og med solid historikk.
    Jeg tror ikke det er sprøyteskrekk. Mange av disse får bedøvelse hos tannlege når de må borre, og kanskje noen må ha narkose også.
    Bremsen ligger i toppetasjen tror nå jeg. Heldigvis ikke så mange i Norge foreløpig håper jeg.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Jeg tror det er sammenfallende med de som kjøper edge produkter og dyre ledninger. Vi har hvertfall ett tilfelle, det burde jo ha statistisk signifikans.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn