Politikk, religion og samfunn Sier du jatakk til Covid-19 vaksinen?

Sier du jatakk til vaksinen?( mRNA)

  • 1. Har fått vaksinen allerede

    Stemmer: 190 90.0%
  • 2. Ja, vil ta den når jeg får den

    Stemmer: 12 5.7%
  • 3. Vil ikke ta den . tror ikke på sånt

    Stemmer: 0 0.0%
  • 4. Tør ikke ta den , er redd for bivirkinger

    Stemmer: 3 1.4%
  • 5. Jeg er så frisk og rask (evt ung ) at jeg ikke trenger vaksine

    Stemmer: 0 0.0%
  • 6. Tar heller corona enn vaksine

    Stemmer: 3 1.4%
  • 7.Legen min sier jeg har en medisinsk tilstand som gjør et jeg ikke bør ta vaksinen

    Stemmer: 0 0.0%
  • 8. Corona er oppsinn og fake news, vaksine er bare tull funnet på av legemiddelindistrien

    Stemmer: 0 0.0%
  • 9.Nei, lar meg ikke lure til å få 5Gchips injsert fra CIA

    Stemmer: 3 1.4%
  • 10, Neitakk, har hatt dårlig erfaring med tidligere vaksiner (alvorlige skader )

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    211

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    I Norge forventes det et høy vaksine dekning , kanskje best i verden. Men hvor høyt når medlemene på Hifisentralen? Har du fått vaksisnen?Vil du ta vaksinen eller har du grunner til å ikke ta den
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har flere instagram kontoer.. og la ut der at jeg var full vaksinert… tok ikke lang tid før det kom en neandertaler og gratulerte meg med å være død innen 2025. Spamma meg ned med conspirasjonspropaganda via DM… video klipp fra «sannhetskanalem» FOX news osv.. og har etter dette observert hvor mange loonies det er i usa, på grunn av bl.a fox news. Det er skremmende mange som «sitter på dritern og ser en konspirasjonsteori basert video på tiktok eller whatever»…. Og plutselig er de anti-vaxxere. Da tenker jeg det ikke er mye som snurrer rundt…

    IMO
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.938
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har fått den første og ble liggende veldig syk i flere dager etterpå :( så gruer meg litt til neste

    mvh
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Plenty med bivirkninger, men ikke alvorlig. Litt feber, hodepine, signifikante smerter i ledd, følelse av kraftløshet. Men det blir ingen tur med ambulanse av den grunn.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Immunsystemet sender signaler

    Det var det korte svaret.

    Den litt lengre forklaringen er at smertene rundt injeksjonsstedet oppstår fordi kroppens naturlige forsvarssystem går i aksjon når noe ukjent – i dette tilfellet en vaksine – trenger inn i vevet.

    – Når vaksinen sprøytes inn, aktiveres kroppens immunforsvar. Den første reaksjonen aktiverer den neste og så videre. Det er en kaskade, sier Thomsen.

    Forsket på coronavaksine-dose 2 – resultatet var oppsiktsvekkende

    Immunforsvaret begynner blant annet å sende beskjed ut i kroppen om den ubudne gjesten. Beskjeden sendes via signalmolekyler – en slags cellepostbud som kalles cytokiner.

    Cytokinene er med på å informere immunceller om at den fremmede – altså vaksinen – har trengt inn. Informasjonen er avgjørende for at det utvikles såkalt immunologisk hukommelse, slik at kroppen på et senere tidspunkt kan gjenkjenne og bekjempe coronaviruset hvis vi blir smittet.

    Cytokiner trigger betennelse

    Men når signalmolekylene skilles ut, oppstår også en slags betennelse der vaksinen er sprøytet inn i kroppen.

    – Cytokinene trigger en betennelsestilstand i vevet rundt injeksjonsstedet. Det er ufarlig og går over i løpet av 48–72 timer, forklarer Thomsen.

    Vaksine-blanding ga best beskyttelse mot Betennelsestilstanden – det kalles også inflammasjon – er kroppens helt normale og nyttige reaksjon på at noe fremmed har trengt seg inn.

    Kroppen reagerer på betennelsen ved å gjøre rent. Det gjør den på samme måte som hvis man for eksempel får et sår:

    Kroppen frigjør kjemiske stoffer som fjerner fremmede mikroorganismer, for eksempel bakterier, slik at infeksjonen ikke sprer seg.

    I prosessen blir det tilført ekstra blod til skaden. I blodet er det hvite blodceller som også arbeider med å utrydde ubudne gjester.

    Når man blir vaksinert, overbelaster en muskel eller blir forbrent, reagerer også kroppen ved å danne en inflammasjon og rydde opp.

    Forbigående smerter, hevelse og i noen tilfeller nedsatt bevegelighet er helt normalt, forklarer Thomsen.

    Tretthet og feber er også vanlig

    Cytokinene som frigis når man blir vaksinert, kan også påvirke kroppen på andre måter. De kan gjøre oss trøtte og gi oss feber.

    Slik virker vaksinen

    Det skjer hvis de kommer ut i blodet og på den måten når fram til andre deler av kroppen enn der man har blitt stukket.

    – Tretthet er en del av konsekvensen av de signalmolekylene som blir frigitt. Noen av dem påvirker hjernen, sier Thomsen.

    I hjernen kan cytokinene ha andre konsekvenser.

    – De kan nå fram til det senteret i hjernen som regulerer kroppstemperaturen, og dermed kan de trigge at vi får feber, forklarer professoren.

    Ikke alle reagerer likt

    Smertene, trettheten og feberen går heldigvis over når kroppen er ferdig med å bekjempe inflammasjonen.

    – Man skal faktisk være glad hvis man har vondt i armen etter vaksinen fordi det er et tegn på at kroppen reagerer som den skal, sier Thomsen.

    Men bør man så være bekymret hvis man ikke har smerter eller blir trøtt? Betyr det at kroppen ikke reagerer som den skal, og at vaksinen ikke virker?

    – Nei, det skal ikke man være nervøs for. Det er en biologisk variasjon som betyr at noen mennesker reagerer mer enn andre. Men de overordnede prosessene som skjer i kroppen, vil være de samme uansett om man merker noe eller ikke, forteller han.

    Og hvis du er en av dem som faller utmattet om på sofaen med en vond arm etter at du har blitt vaksinert, kan du altså berolige deg selv med at det er kroppens livsnødvendige rengjøringsteam som arbeider for fullt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Begge doser er tatt, selvsagt. Litt tretthet og muskel/leddsmerter etter første dose. Andre dose kun litt ømhet rundt stikkstedet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    En dose Dolly Parton fått, har time for andre midt i september men den blir vel fremskyndet et par-tre uker kan det se ut som.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Fikk pizser.. ble øm i overarmen begge ganger…. Satt i et døgn ca pr gang.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Har tatt de to første for lenge siden, lurer på når jeg får de to neste.

    Forøvrig veldig glad og takknemlig for å bo i et land hvor AstraZeneca ble stoppet, så man slapp å bli tilbudt den.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Dose 2 på onsdag i kommende uke.

    Ikke en eneste vaksinemotstander her?
    Er vi nordmenn så suverent mye smartere enn andre folk?😀

    En kjenning av meg som bor i USA er nå hjemme. Han bekrefter det som står skrevet i avisene om vaksinemotstandere som er blitt innlagt med Covid og har fått et alvorlig sykdomsforløp, og fra sykehussenga kjærber om å få vaksine.

    Du vet liksom ikke om du skal le eller gråte. Men dumme valg gir som regel uheldige resultater, her som i alle andre sammenhenger.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg ser plenty av historier om dødssyk amerikanere som på dødsleiet fortsatt Insisterer på at Corona ikke fins.Les feks denne:


    Amerikansk presse er stapp full av slike historier.

    Ferdigvaksinert praktisk talt uten bivirkninger i likhet med de fleste jeg kjenner. En kompis fikk et par dagers influensalignende kule etter stikk to.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vaksineskeptikere er siste sort - fordi de både skader seg selv, sine barn og hele samfunnet.

    Når det er sagt så må den enkelte selvsagt vurdere om og når de skal ta covid-19 vaksine så lenge det er på et rasjonelt grunnlag. Nye vaksiner kan ha ukjente bivirkninger. Vi så det med AZ til tross for at de brukte en velprøvd metode i utviklingen av den.

    Jeg har selv takket nei til en dose2 med Moderna etter første runde med Pfizer. Jeg får derimot Pfizer runde 2 i tidlig september. Nesten litt flaut og på grensen til hysterisk - men det er få eller ingen kliniske undersøkelser / studier som er utført på denne miksen. Pfizer anbefaler det heller ikke. På papiret ser det 99,9% trygt ut - men det samme trodde jeg om AZ også. En utsettelse på få uker er derfor greit for meg, spesielt ettersom jeg ikke skal reise.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er mye kunnskap på dette forumet og en høy snittalder - så er ikke overrasket over at det er en høy andel vaksinerte. Lav kunnskap kombinert med over snittet religiøse mennesker = lav andel vaksinerte.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Har skrevet om det i coronatråden også, men jeg kjenner et par vaksinemotstandere hvor han ene mener vaksinen er et eksperiment, og at han uansett er i såpass god fysisk form at vaksinen er unødvendig for hans vedkommende. Antar det ikke har så mye å si om han skulle bli smittet av f.eks. Delta og gi smitten videre til noen andre, så lenge han selv klarer seg. Virker også som at det er en oppfatning av at de som blir syke og eventuelt dør uansett ikke hadde lenge igjen, så det egentlig ikke var så nøye. Og det er nesten håpløst å diskutere med noen som har gravd seg så langt ned at alt blir vranglest, og man mener at f.eks. WHO er en gjennomkorrupt organisasjon som ikke er til å stole på o.s.v. En annen planet, rett og slett.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    WHO opptrådte ikke helt rasjonelt i begynnelsen av pandemien. De kritiserte f eks Veneto for å stenge ned før alle andre i Europa - og de var for milde mot Kina og fikk advarsler lenge før de handlet. Det betyr ikke at de er korrupte, men kanskje byråkratiske og evt inkompetente.Det er legitimt å stille spørsmål til dem og deres leder ned hans bakgrunn.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Moren til en bekjent var vaksine nekter, hun bodde sammen med sine 2 søstre som begge er vaksinerte, for 2 uker siden testet de positivt for corona alle tre, moren til han jeg kjenner døde i går, mens de 2 tantene hans er hjemme og ikke syke. Så selv om noen får litt ubehag fra vaksinen så er i allfall sannsynligheten for og dø av corona MYE mindre enn uten vaksinen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Alternativet til vaksine er vel på ett eller annet tidspunkt å få corona. Når vaksine i tillegg er det som må til for å slå ned pandemien er valget enkelt. Får andre dose denne mnd. - Pfizer i første runde, håper på den andre gang også.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Nå påstås det jo at det beste alternativet er og få pfitzer først og så moderna som dose no2, da får man visst best beskyttelse, jeg har fått 2 doser pfitzer, men blir det en tredje, så håper jeg på at det blir moderna........ kan like godt forsøke og makse det hele.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.633
    Sted
    Oslo
    Her i Spania gis også AZ og Jannsen vaksinene.
    Det er ikke rapportert om noe særlige bivirkninger av de
    Selv håper jeg på Jannsen, one shot, and done
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Her i Spania gis også AZ og Jannsen vaksinene.
    Det er ikke rapportert om noe særlige bivirkninger av de
    Selv håper jeg på Jannsen, one shot, and done
    Ja ift andre medisiner på markedet er risikoen liten med disse vaksinene - så man kan si at hysteriet rundt AZ er en slags irrasjonell vaksinemotstand.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Verden er ikke sort-hvitt. Man kan være for vaksiner - men stille spm til WHO. De kritiserte som sagt Veneto og støttet Roma da de stengte ned samfunnet. En av deres naboregionene kom derimot i media fordi de hadde svært høye dødstall noen få uker senere. De hørte på WHO og Roma (regjeringen) og valgte å ikke stenge ned i tide. Jeg tror du husker på det.

    Bare fordi Trump var imot WHO, betyr ikke det at de er immune mot kritikk. Selv om VG sier det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Ja ift andre medisiner på markedet er risikoen liten med disse vaksinene - så man kan si at hysteriet rundt AZ er en slags irrasjonell vaksinemotstand.
    Det er, for Norges del, en ganske enkel sannsynlighetsvurdering. Her i landet er nå sannsynligheten for å stryke med fra AZ betydelig høyere enn å stryke med av Covid-19, så for Norges del var etter hvert det valget relativt enkelt selv om det nok ikke var det i mars da bruken ble stoppet. Da var jeg selv skeptisk til at bruken ble stoppet, nå er det for meg helt åpenbart at det var korrekt valg sett i ettertid gitt hva som har skjedd. AZ har også vært såpass dårlige til å levere at det uansett ikke spiller allverdens role. J&J blir til en viss grad byttet bort med andre land så de blir også "brukt" her i landet, om enn indirekte.

    Det er heller ingen vits i å sammenligne med sekkeposten "medisiner". De gis til folk som er syke og da er prsumtivt risikoen ved bivirkninger langt bedre enn hva medisinen tas mot, ref Balle sine utlegginger som paksninsvedleggene på hva han går på. Vaksiner gis til friske folk, faktisk i utgangspunktet hele den norske voksne befolkningen minus de som takker nei eller av en medisinsk grunn ikke kan ta. Det er det ingen medisiner med potensielt alvorlige bivirkninger som blir gitt så bredt. Utover noen hudkremer ifm kløe har jeg knapt tatt noe som kvalifiserer som "medisin" de siste 20 årene - eneste jeg kan komme på er en antibiotikakur en gang for noen år siden. Jeg har tatt noen vaksiner ifm ferier til tropiske strøk. I diskusjonen rundt AZ påpekte legemiddelverket at eneste vaksine som faktisk gis i Norge, hvor det er en viss sannsynlighet for å dø av, er for gulfeber og det kan man lett la være å ta ved ikke å reise til et land hvor det er gulfeber.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Verden er ikke sort-hvitt. Man kan være for vaksiner - men stille spm til WHO. De kritiserte som sagt Veneto og støttet Roma da de stengte ned samfunnet. En av deres naboregionene kom derimot i media fordi de hadde svært høye dødstall noen få uker senere. De hørte på WHO og Roma (regjeringen) og valgte å ikke stenge ned i tide. Jeg tror du husker på det.

    Bare fordi Trump var imot WHO, betyr ikke det at de er immune mot kritikk. Selv om VG sier det.
    Det skjedde noe med det første svaret jeg skrev, så jeg gadd ikke skrive igjen. Men basically, jeg skjønner jo at du og andre ikke kan se konteksten i det jeg fortalte om når jeg bare forteller om bruddstykker. Men å prøve å sverte og sverte WHO som en privateid og korrupt organisasjon som bare tenker profitt blir for meg temmelig fjernt.

    Han fyren her var forresten også ivrig Trump-tilhenger og var lenge overbevist om at Trump hadde vunnet valget og ville havne i det hvite hus igjen.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Fikk første for 15 dager siden, får andre om 11 dager.
    Bare litt irriterendes med den windows logoen på netthinnen i høyre øye når man våkner om morgenen, ellers greit.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Vår mellomste datter ble syk etter første. Bare litt øm etter dose 2, så det kan gå fint. 👍
    Det kan også gå ganske ille (er vel vanligst å bli dårlig etter dose 2 så vidt jeg vet). Det er liten vits med anekdotiske data basert på egne eller bekjentes opplevelser i denne sammenheng, for alle jeg snakker med i UK er AZ helt ufarlig for alle kjenner bøttevis med folk som har fått den og ingen har fått sære blodpropper og strøket med av det,. Det kreves, for å si det forsiktig, en relativt voksen omgangskrets for å kjenne noen som har blitt fatalt syk av den, ditto med mRNA-vaksinene, noen har havnet på sykehus her i landet også men det er en liten håndfull så det er knapt noen som kjenner noen av de.

    Om man vil vite hvor vanlig ymse ting er så er det bare så se på Legemiddelverket sine nettsider på deres jevnlige rapporter, det er knapt noe som er så nøye overvåket som dette vaksinasjonsprogrammet.

    Som de sier i utlandet "The plural of anecdote is not data"
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Integrert fuzzbox er vel greit for musikkinteresserte.... eller kanskje ikke, hvis man ikke liker mettall...???
    Jeg er bare litt usikker på hvordan den skal kobles inn i signalkjeden. Hva er 'input' og 'output'.

    Heldigvis har jeg en autentisk MT-2 uansett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn