Siegfried Linkwitz' venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er på høy tid at vi har en vennetråd for Siegfried Linkwitz, er det ikke det? Dette er tråden til bruk for eiere og byggere av høyttalere konstruert av eminente SL, og for generell diskusjon av innholdet på SL's nyttige nettsted LinkwitzLab.com og nyheter derfra. Diskusjon om kloner og andre SL-inspirerte DIY-konstruksjoner, drodledipoler eller hva det måtte være, er det sikkert også plass til.

    I disse dager er det 10 år siden SL publiserte første versjon av Orion. Selv bygde jeg Orion 2.0 (aka. "+") for litt over 5 år siden, og dokumenterte litt av prosessen i en egen tråd. Underveis har jeg implementert SL's modifikasjoner og er i dag på versjon 3.2.1. Jeg har til gode å høre noe jeg heller ville hatt til daglig stuebruk, men jeg påstår naturligvis ikke at jeg har hørt alt som finnes der ute. Orion har kurert meg for alle tendenser til oppgraderingssyke på høyttalerfronten, i grunnen. Det skal dog innrømmes at jeg klør litt etter å bygge meg et par Pluto...

    "moophone" på LinkwitzLab-forumet setter ord på mine tanker når han uttrykker seg som følger:
    I posted my review of my Orion building project, but I think I missed something very important; something I have taken for granted.
    This wouldn't have been possible without the generosity of Siegfried Linkwitz for sharing his knowledge and offering the challenge of DIY.
    I learned a lot during this process. I finally reached my standard of audio nirvana - A system that every single time I listen to, my jaw drops. My system knows no concept of novelty wearing off.
    This has been the most rewarding purchase of my life and I wanted to personally thank you.
    :cool:

    Her er sjefen sjøl, på et forsidebilde fra 1996:
    sl5.jpg



     

    helgel

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    4
    Bra initiativ !
    Selv har jeg Orion som ble bygget samtidig med dine. Riktignok venter det aktive delefilteret på å bli oppgradert til "latest and greatest", men de spiller fortsatt bra !
    Legger ved et par bilder av mine. Her er det bare å bygge selv og tilpasse eget interiør !
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Lært mye av Linkwitz, og han har vært ytterst generøs med å dele av sin kunnskap i form av presentasjoner, papers, eget nettsted og deltakelse i diskusjoner. Mitt inntrykk er at han er noe for realitetsbasert i forhold til rådende hifi-mote, men det tror jeg ikke han bryr seg så mye om.

    Del 1 av 9:
    http://www.youtube.com/watch?v=VC-sxvNzC8I
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg lar meg gjerne invitere til noen som eier Orion. Vet om deg, Coolbiz. Men det er så fryktelig langt....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Uten Linkwitz ingen dD (o.k.s. drodleDipol).
    Dersom man orker lese igjennom hele tråden i signaturen min, vil man se at det som startet med løse dipolfantasier stadig tok inn mer av Linkwitz' studier, men til slutt tok opp ennå nyere ideer.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    @Valentino: ang. De Nye Idéene, jeg fikk med meg bånddiskant og eliminering av baffel. Og så heldigital signalbehandling, da. Var det noe mer, som jeg har gått glipp av? Har du eller Mr. T vært inne på tanken om å gjøre konstruksjonsdetaljene tilgjengelige for Hvermansen?


    Jeg vet at Cookiemonster er i startgropa med en Orion-klone med digital EQ/XO, forresten. Kan bli interessant å følge med på.
     
    Sist redigert:

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Heisann, gull at du opprettet denne gruppa coolbiz. Jeg er som du sier helt i startgropa. Så langt har jeg kommet:
    photo.jpg
    :) Dette er dagens innsats, så jeg kan vel i allefall påstå at jeg har begynt nå.

    Som du nevnte skal jeg prøve å bruke DSP i stedet for det analoge aktive eq-/delefilteret Linkwitz har laget. Jeg tar en råsjans, og ser om jeg får det til.

    Del 1 av prosjektet mitt var egentlig å lage en flerkanals forsterker med innebygget DSP og DAC, sånn at jeg kunne drive hvilke som helst treveis høytalere aktivt. Har hatt Orion i bakhodet hele tiden, og tanken har modnet såpass at jeg går for den nå. Har kjøpt inn basselementene og diskantene (takket være tips fra helgel om at Dynabel solgte dem for under tusenlappen på torsdag). Også har jeg skjært ut de store hullene i W-framen da. :)

    Forstereren jeg har bygget består av følgende:

    4 coax kontakter --> Twisted Pear MUX (4 coax inn) -> Minidsp nanoDigi (digital DSP) --> 3x Twisted Pear SPDIF receivers --> 3x Twisted Pear Opus DAC --> 6 Hypex UCD-kanaler (2x400 ST + 4x180 HG). Opus DAC har balansert utgang, så de går rett i forsterkerne uten noen komponenter i mellom. Fullstendig overkill på strømforsyning: 4xSMPS400 (1 hver til 400w-ene, to strømforsyninger til de fire andre kanalene).

    Forsterkeren bruker en arduino som "hjerne". Den slår av/på 220v strømmen via 2 solid state releer, setter kilde i Mux-en og programmerer Wolfson WM8741-dac-ene som kjører i software mode (bruker SPI for å sende 16bits kommandoer dit). Kilde, filter og volum vises på et LCD display. Volum, kilde og av/på kan styres på fronten via en knapp og en rotary encoder. Via fjernkontroll kan en også skifte filter på DAC-en.

    To usb-kontakter på siden gir mulighet til å laste opp ny programvare til arduinoen eller justere filteret i nanoDigien.

    Foreløpig fungerer forsterkeren helt strålende. :) På tide med Del 2.

    _A045815.jpg
    _A045813.jpg
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Forresten - det er noe jeg lurer på. Jeg har jo fått dokumentasjonen, som viser ASP-en sin konstruksjon og "delefiltersystem" i diagramform. Det er jo vel og bra, hvis jeg har tenkt å bruke det gamle filteret. Nå har det jo vært en del endringer, både fordi det "høres bedre ut", "måler bedre" eller fordi det er en endring i oppset (seas-basser, w-frame, 2 diskanter, fjerne motstand mellom diskantene, osv). Finnes det en "siste versjon"-beskrivelse noen plass, slik at en ikke trenger å starte fra en gammel ASP-variant og regne ut endringene i kurvene selv?

    Har noen av dere lagt inn hele filteret i en SPICE-modell?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det der var en fiffig boks, cookiemonster! Jeg tenker da spesielt på innholdet, men selve kabinettet er også interessant. Hvor har du fått tak i det?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Forresten - det er noe jeg lurer på. Jeg har jo fått dokumentasjonen, som viser ASP-en sin konstruksjon og "delefiltersystem" i diagramform. Det er jo vel og bra, hvis jeg har tenkt å bruke det gamle filteret. Nå har det jo vært en del endringer, både fordi det "høres bedre ut", "måler bedre" eller fordi det er en endring i oppset (seas-basser, w-frame, 2 diskanter, fjerne motstand mellom diskantene, osv). Finnes det en "siste versjon"-beskrivelse noen plass, slik at en ikke trenger å starte fra en gammel ASP-variant og regne ut endringene i kurvene selv?

    Har noen av dere lagt inn hele filteret i en SPICE-modell?
    Har du sett på Experimenter's Corner, på den ultrahemmelige Orion support-siden?
    Endringene er ikke i nevneverdig grad motivert av å skulle måle bedre. Vurdert ut i fra konvensjonell visdom måler de sannsynligvis dårligere. :)


    Jeg har ikke tuklet med SPICE, men mener å sett det diskutert på LinkwitzLab-forrumet.
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Kabinettet fikk jeg fra diygene.com, som er basert i Hong Kong. Ikke noe kundeservice å skryte av, men selve kabinettet var bra. Det er kun stål bortsett fra frontplata. Du kan velge mellom frontplate som tar LCD display (2x16) eller uten, og bakplata kan du få med XLR-hull eller uten. Siden kabinettet var i stål, måtte jeg lage et stort hull i den ene sideplata og montere på en kjøleribbe (fra Elfa). Ellers ble det en del boring og utvidelser av hull for å få ting til å passe.

    Hadde egentlig tenkt å kjøpe kabinett fra modushop i Italia, men det ble så utrolig dyrt. Så jeg tok en sjans på kabinettet - tror det kostet 60 USD. Synes det er litt morsomt med en sånn kraftpakke i et lite kabinett da. Baksiden er at en må være forsiktig for å sørge for at alt er dobbeltisolert for å være i samsvar med klasse II reglene. Et større kabinett med mer luft hadde vært enklere sånn sett. Da hadde jeg også fått plass til strømforsyning for "lavspenningsdelen" inne i kabinettet. Nå bruker jeg en liten trafo som gir strøm til alt annet enn det som er fra Hypex.
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Forresten - det er noe jeg lurer på. Jeg har jo fått dokumentasjonen, som viser ASP-en sin konstruksjon og "delefiltersystem" i diagramform. Det er jo vel og bra, hvis jeg har tenkt å bruke det gamle filteret. Nå har det jo vært en del endringer, både fordi det "høres bedre ut", "måler bedre" eller fordi det er en endring i oppset (seas-basser, w-frame, 2 diskanter, fjerne motstand mellom diskantene, osv). Finnes det en "siste versjon"-beskrivelse noen plass, slik at en ikke trenger å starte fra en gammel ASP-variant og regne ut endringene i kurvene selv?

    Har noen av dere lagt inn hele filteret i en SPICE-modell?
    Har du sett på Experimenter's Corner, på den ultrahemmelige Orion support-siden?
    Endringene er ikke i nevneverdig grad motivert av å skulle måle bedre. Vurdert ut i fra konvensjonell visdom måler de sannsynligvis dårligere. :)


    Jeg har ikke tuklet med SPICE, men mener å sett det diskutert på LinkwitzLab-forrumet.
    Har sett det, men det ser ikke ut som det er noen snarvei for å komme til siste versjon.. Skal lete mer. I verste fall får jeg høre med SL om han har et diagram av siste versjon (det burde han egentlig ha hatt tilgjengelig enten på den ultrahemmelige siden eller på OPUG. Vel - den tid den sorg - jeg har en del bygging i mellomtiden. :)
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Uten Linkwitz ingen dD (o.k.s. drodleDipol).
    Dersom man orker lese igjennom hele tråden i signaturen min, vil man se at det som startet med løse dipolfantasier stadig tok inn mer av Linkwitz' studier, men til slutt tok opp ennå nyere ideer.
    Ser utrolig morsomt ut det prosjektet ditt! Finnes det en side med bildene sånn som prosjektet ble til slutt? :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har sett det, men det ser ikke ut som det er noen snarvei for å komme til siste versjon.. Skal lete mer. I verste fall får jeg høre med SL om han har et diagram av siste versjon (det burde han egentlig ha hatt tilgjengelig enten på den ultrahemmelige siden eller på OPUG.
    Om jeg husker rett, er det stort sett tale om ganske enkle komponentverdiendringer og bare en relativt beskjeden endring av selve kretsdiagrammet (for overgangen mellomtone/diskant) I tillegg kommer vel kompensasjon for W-baffel som ikke er mer omfattende enn at den også er realiserbar på de gamle kretskortene.
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Det er en ting jeg ikke helt skjønner. Midrange-mount. Så vidt jeg forstår er det et par grunner til å isolere mellomtonen:
    1. At ikke baffelen skal synge med (resonansfrekvensen til bjørkepanel går det sikkert an å finne ut av ved modellering/testing)
    2. At ikke baffelen skal gi etter, og redusere output

    Midrange-mount-saken er jo kladdet på i ettertid, og jeg har problemer med å helt skjønne hvorfor den er som den er.

    1. Den er relativt høy, og virker derfor som en brekkstang på topp-plata på bass-kassen
    2. Den er ikke montert på et spesielt stivt punkt (midt på plata)

    Siden jeg begynner fra grunnen av her, ville det ikke da være et poeng å montere mellomtonen på en måte som låser den fullstendig?

    Alternativer kunne være:
    1. Utforme "midrange-mount" festet på en måte som gjør at kreftene vil fordele seg over større deler av topp-plata?
    2. Utforme den på en måte som fordeler kreftene ned i side-platene på W-framen i stedet for toppplata?
    3. Montere midrangen direkte på sidepanelene?
    4. Legge til vekt for å sørge for at bevegelsene blir minimert? Kunne f.eks. få dreid ut en "holder" i massivt stål.

    I forhold til 4: Moving mass er ~26g, og total vekt er 2.2kg, dvs. ca. 1,18%. Xmax er 10,5mm. 1,18% av xmax = 0,12mm. Jeg antar derfor at ved fullt trøkk så skal elementet, "hengende i lufta" bevege seg ca 0,24 mm p-p.

    10x10x10cm stål veier nesten 8 kg. Dersom en hadde brukt noe slikt, ville en få følgende:

    26g / 10kg = 0,26%. 0,26% av xmax = 0,03mm, dvs. 0,06mm p-p hengende i luft.

    Jeg antar at dette vil være gunstig uansett hvordan en velger å montere elementet. Ved normal montering - dersom frontbaffelen er helt "løs" i forhold til resten av systemet, så skal det jo mye til før 0,06mm p-p klarer å hisse opp resonanser i baffelen til hørbare nivåer?

    Dersom et ti-kilos element henges opp i frontbaffelen vil den jo også legge på en spenning (tenk spent gitarstreng) som hever resonansfrekvensene.

    Bare noen tanker.... venter spent på hard kritikk. :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    @cookiemonster - Jeg tror du overvurderer hvor store krefter som mellomtoneelementet overfører til innfestingen. Husk at bevegelig masse for W22 er forsvinnende små 26 gram.
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    @coolbiz - ja, det var det jeg prøvde å illustrere - dvs. at selv om kreftene er små i utgangspunktet vil de bli redusert til 20% av dette ved å legge på 10kg. Hvis kreftene er tilstrekkelig små i utgangspunktet vil jo ikke magnetmontering være nødvendig, eller...?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Motivasjonen bak magnetmonteringen er ikke å få mellomtoneelementet til å "stå stille", men å unngå å overføre energi til frontbaffelen. Energioverføringen til basskassen er uproblematisk. Bak der er det mer stivhet, mer masse, og det er stort sett ute av veien, rent akustisk.

    Jeg har aldri hatt mine Orioner uten magnetmontering, og ikke har jeg målt med laserinterferometer heller :), så jeg kan ikke uttale meg om hvor hørbart eller målbart noe av dette er.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Valentino: ang. De Nye Idéene, jeg fikk med meg bånddiskant og eliminering av baffel. Og så heldigital signalbehandling, da. Var det noe mer, som jeg har gått glipp av?
    Det var vel det hele, men om jeg skal flisespikke er diskanten en AMT, og bassene sitter fremdeles i H-baffel a la ur-Orion. Så kan man jo disputtere om tankene er nye eller bare annerledes, hehe.
    Har du eller Mr. T vært inne på tanken om å gjøre konstruksjonsdetaljene tilgjengelige for Hvermansen?
    Nei. T. gikk tilbake til ren hobbyvirksomhet, og jeg har ikke sett for meg å drive med slikt.

    Ang. tilføring av masse: Den statiske beregningen av bevegelig masse/statisk masse er gyldig ved resonansfrekvensen. Mellomtoneelementet opererer over den, så den kan neglisjeres. Dingling rules ok.

    I tillegg til utviklingstråden i signaturen min finnes det en besøksrapport fra da sakene var helt nye her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...n-lydlaug-hos-valentino-torsdag-14-1-a-2.html
    Siden dengang er det ene mellomtoneelementet snudd og prosessorkraften blitt større, slik at vi kunne bruke heftigere regnealgoritmer i filtrene. Lydkort og DAC er fremdeles RMEs enkle Fireface UC.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Å pokker, så ble det 4 stk Seas Millenium, med 65% rabatt kunne jeg ikke la være. De er til et langsiktig Orion-prosjekt og dermed var alle elementene på plass. Så kom alle elementene på plass for under 8000 og da er alt uten mellomtonene nye. 3 år bygging nå så .....​



     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Ang. tilføring av masse: Den statiske beregningen av bevegelig masse/statisk masse er gyldig ved resonansfrekvensen. Mellomtoneelementet opererer over den, så den kan neglisjeres. Dingling rules ok.
    En liten disclaimer: Er ikke kompetent til å forbedre Orion-en, så jeg prøver ikke å finne opp et problem som ikke eksisterer for så å løse det her.. Jeg prøver egentlig å forstå hva som ligger bak valgene som er tatt. Håper du/dere ikke blir utålmodige når jeg legger ut tanker med veldig uvitenskapelig tilnærming her.

    Skjønner ikke helt hva du mener (sitat over) - kan du forklare? Resonansfrekvensen til hva? Elementet eller baffelen? Baffelen sin resonansfrekvens vil vel ligge i området til mellomtonen (har ikke sjekket - baserer meg på hva jeg husker fra en tid tilbake når jeg prøvde å simulere det i SolidWorks). I alle tilfeller finnes det jo flere harmoniske resonanser over den/de fundamentale.

    Vil ikke økt masse redusere utslagene ved alle frekvenser? Tenker meg at om du sitter på en kontorstol med hjul og slår ut i lufta så flytter jo stolen seg i motsatt retning - og at den bevegelsen blir mindre hvis du er veldig tung eller om stolen er veldig tung, og større dersom du har ei vekt i handa. :) Dersom stolen er skrudd fast i gulvet og laget av betong har du jo ingen bevegelse..

    Ideelt sett burde mellomtoneelementet vært montert sånn at det er fullstendig ubevegelig. Da har det ikke anledning til å overføre energi til noe annet enn luft. En uendelig sterk baffel skrudd fast i gulvet ville da være optimalt, forutsatt at elementet i seg selv er 100% stivt. Nå er det flere forutsetninger som ikke stemmer: Baffelen er ikke uendelig sterk, og elementet er ikke 100% stivt... burde da ikke målet være å 1) sørge for at det ikke er noen energioverføring til baffelen, og 2) samtidig sørge for at en ikke taper energi pga fleksing i monteringen?
     

    helgel

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    4
    Mye dyp teknisk diskusjon her. Vel og bra. Men hva med noen praktiske tips til de der ute som "sitter på gjerdet" og vurderer å bygge f.eks. Orion ?
    Den gang jeg bygget savnet jeg informasjon som: Hvor kjøpe materiale, hvordan kutte nøyaktig, kvalitetsforskjeller på kryssfiner, overflatebehandling etc.
    Litt info fra meg selv (kjapt etter hukommelsen): Jeg fikk kuttet MDF hos Maxbo i Ole Deviks vei i Oslo. Overraskende nok ble det perfekt resultat. Sideplatene freste jeg selv i kryssfiner fra Oslo Finerfabrikk mener jeg å huske. Vær klar over at kvaliteten varierer. Kjøpe det beste jeg fikk tak i (BBB?), men det var fortsatt bittelitt småsparkling som måtte gjøres i freseendene. Flatene var imidlertid rene og fine. I motsetning til den dårligere kvaliteten som typisk hadde mange "reparasjonsmerker" spedt utover. Fresingen gikk greit selvom jeg aldri hadde frest før. Lagde en god mal først.
    Overflatebehandling er god kvalitet gulvlakk :) Ikke noe fancy. Ser greit ut fra avstand... Vet andre har "tatt den helt ut" og fått supert resultat, men jeg er godt fornøyd. Andre ?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    @Valentino: ang. De Nye Idéene, jeg fikk med meg bånddiskant og eliminering av baffel. Og så heldigital signalbehandling, da. Var det noe mer, som jeg har gått glipp av?
    Det var vel det hele, men om jeg skal flisespikke er diskanten en AMT, og bassene sitter fremdeles i H-baffel a la ur-Orion. Så kan man jo disputtere om tankene er nye eller bare annerledes, hehe.
    Omtalte jeg virkelig AMT som bånddiskant?? :rolleyes: Smekk på lanken og skammekrok på meg.

    Har du eller Mr. T vært inne på tanken om å gjøre konstruksjonsdetaljene tilgjengelige for Hvermansen?
    Nei. T. gikk tilbake til ren hobbyvirksomhet, og jeg har ikke sett for meg å drive med slikt.
    Fair enough. Linkwitz kom ikke for alvor i gang med denslags før han ble pensjonist, han heller. :cool:
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Bra helgel,

    Jeg fikk mine w-frame plater kappet av 18mm bjørkefiner på Thaugland. De tar i mot kappeordrer på e-mail, og det ser ut som resultatet er bra.

    Ellers var jeg der ute og hentet en plate i dag, og så at de hadde et sett med treplugger, bor i riktig størrelse og noen smarte greier som gjør at du får hull riktig plassert. Tenkte jeg skulle bruke disse på w-framen, selv om det sikkert ikke er nødvendig. Mest for å lære noe nytt. Men resultatet skal bli sterkere enn å bruke skruer, spesielt i kryssfiner/mdf.

    Jeg har også snakket med Ekstrøm om CNC-skjæring. De tar i mot dwg filer i 1:1 format. For å sikre at platene blir skjært riktig vei (så vedstrukturen går i riktig retning), bør man rotere dwg filen slik høyre-venstre på skjermen blir retningen veden går i.

    Ellers hadde det vært artig om en av dere kunne ha skrevet litt om hvordan dere lager og bruker maler for fresing. Jeg har aldri verken freset etter mal eller laget en.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    SL skriver i dag:
    I learned a lot in these ten years, not just about loudspeakers but about the perceptual transformation of a source picked up by microphones in a recording venue and then presented to a listener's ears and brain in a living room. The recording/mixing engineer often seems to lack adequate monitors, otherwise I do not understand the intend for the phantom scene, which resulted from his efforts.

    So I have been experimenting on and off for some time now on a monitor, essentially on a form-follows-function evolution of the Orion without concern for WAF. I call it LX521, because it is something like my 21st speaker design as far as I can remember, a machine for which an essential element came together on 5/21 of this year. I will show the monitor at the Burning Amp Festival, hoping that the necessary parts for DIY will become available soon thereafter.
    Lav WAF har da aldri stoppet oss før. Burning Amp 2012 er vel om bare en ukes tid, så vi trenger ikke vente lenge før vi ser hva SL har kokt i hop denne gang. Jeg tipper på enda mer jevnere energirespons og kanskje noe høyere oppnåelig lydtrykk enn Orion. Og muligens digital signalbehandling. Jeg tror ikke dere skal fortvile, dere som nettopp har begynnt å bygge Orion. LX521 vil neppe ha estetikk egnet til stuebruk, for de fleste av oss.
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Er ingen ekspert på systemet til hifisentralen, men kanskje vi kunne laget en "sticky" post her, hvor vi legger inn en liste over hvor vi får tak i diverse materialer, hva som er "best practice" maling, lim osv? Så slipper vi å legge det spredt over alt?

    Det er ikke alltid så enkelt å finne riktige skruer osv på jernvarehandler rundt om kring. Treskruer er greit, det har de på Maxbo, Thaugland og egentlig overalt. Men maskinskruer i riktig dimensjon og lengde er litt vanskeligere å finne synes jeg.

    Gikk ned til Zachariassen Jernvare på Torshov (et kvartal nord for trikkestallen), og ble møtt med god service og bra utvalg. Tror de klarer å få tak i det meste, og de gir litt volumrabatt. Fikk lange, svarte m5-skruer og klomuttere til en fornuftig pris der. De har også sylindermuttere, maskinskruer med "møbelhoder" (større diameter og avrundet) m.m.

    Ellers så er det en kar som har brukt DCX2496 som delefilter for Orion-en sin. Siden er på japansk, men google translate fungerer bra. Kan være verdt en titt hvis det er noen som skal prøve å gå DSP-veien, slik jeg skal: http://diyaudio-ssd.sub.jp/orion/orion4.html
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    DSP i stedet for ASP, oppdatering:

    Etter å ha klønet meg i garasjen med å bygge en W-frame, så fikk jeg plutselig for meg å legge elementene opp i og dra greia opp i stua for en test. :)

    Det har vært mye frem og tilbake for min del - går det an å kjøre DSP på Orion. Den har jo voldsom gain i bunnen for å kompensere for at passen er dipol (kansellering). Det jeg var bekymret for, var at jeg måtte redusere nivået inn i dsp-en voldsomt for å ikke få digital klipping.

    Jeg ble litt oppmuntret borte på avforum, når jeg fikk vite at stort sett ligger ikke 20hz-signalene på mer enn -10dBFS.

    Brukte ikke tid på å få en riktig kurve, siden jeg ikke har bygget resten av elementene, men la rett og slett på en sub eq med q på 0.5 og 10db ved 20hz. Dette gjorde jeg to ganger, slik at totalen blir 20db korreksjon ved 20hz.

    Etter å ha testet i dag er resultatet følgende, med bare 1 w-frame: Jeg er frelst! Dette var bra! Bassen er mer enn dyp nok for meg, og bassen har en fysisk kvalitet som jeg savnet med de andre subbene mine. Jeg antar at dette er fordi jeg kjører mye mer EQ inn, så det sier kanskje ikke at de gamle ikke kunne ha gitt den samme følelsen.

    For å ikke få digital klipping, måtte jeg ned i -8db på input-siden (ved Angel av Massive Attack). Dette skjer digitalt, i DSP-chipen, for å skape headroom. Siden DSP-en har en intern oppløsning på 56 bits, så antar jeg at ingen skade skjer med signalet i prosessen. En bi-effekt er selvfølgelig at lydtrykket ut i hele registeret blir redusert tilsvarende for å opprettholde balanse mellom bass/mellomtone/diskant. Jeg la det på -10db for å være sikker. Dvs. at signaler over -10dbFS ved 20hz blir klippet. Det kan jo hende det er musikktyper hvor jeg må ned enda et par hakk for å ikke klippe. Men det er ikke noe stort problem, for den digitale klippinga jeg hørte hørtes ikke ødeleggende ut for basselementet. Det er korte perioder, så jeg antar at det ikke blir noe tid til noe varmeutvikling e.l. pga "DC" som går ut i korte perioder.

    Men siden det var bass-eq-en jeg var mest redd for med digital eq/delefilter, så er dette veldig moro. Litt mindre bekymret nå.

    Skal igjen ikke love at jeg får til å replikere ASP-en (det kan jeg kanskje aldri helt få svar på heller, om jeg ikke gjør noen målinger - og det trenger jeg nok hjelp til). Uansett, så er det et steg på veien.. :)
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Fasong på sideplater

    I 3.5 versjonen av Orion brukes en W-frame med SEAS woofere i stedet for en U-frame med Peerless woofere. Hvis jeg ikke husker feil er bakgrunen at Peerless-wooferne har gått ut av produksjon (?). W-framen har en innebygget mekanisk kansellering for å unngå "vugging". Den er noe dypere enn den gamle.

    Den nye "woofer-boksen" er laget for å passe inn hvor den gamle sto, slik at de som ønsker å bruke det nye oppsettet kan gjøre det uten å bygge helt nye høyttalere. Men SL har ikke tegnet nye sideplater. Siden den nye boksen er dypere enn den gamle, blir det estetisk sett rart å bruke de gamle sideplatene nederst på høyttaleren, da sideplatene ikke dekker hele dybden nederst.

    Orion 4 kompanserer for dette ved å bruke en grunnere W-frame, og bruke sideplater som dekker hele W-framen og gir den akkustiske lengden som er nødvendig for å holde lydtrykket oppe ved lave frekvenser.

    Jeg sjekket med SL om det går bra å modifisere sideplatene litt for å få et finere resultat. Jeg la inn bildet (vedlagt) i Opug, og fikk følgende svar:

    When building v3.5 then the W-frame woofer box will stick out farther in the back than for the original Orion. Thus the shape of the original side panels is merely cosmetic in the back of the box and has no acoustic effect. Change its contour to what you like as it was done for this and for construction reasons in v4. The contours in front and above the woofer box should remain.



    bakside.jpg


    Da er varianten min "godkjent" av SL. Kommer også til å endre sidepanelet litt for å få en mer integrert diskant på baksiden. Legger opp nytt bilde snart.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Dette ser lovende ut! Fin jobb med DSP/styring og amp i en, pen pakke :)

    Spørsmål: Har selv bestillt NanoDIGI i dag og akkurat som deg lurer jeg på om det går å tappe inn på I2S på utgangene før SPDIF-trafoene (har sett postene dine på forskjellige forum..). Ser jo her at du har investert i 3x SPDIF receivere, så spørsmålet er om du fant ut at det ble en bedre løsning tross en mye mer komplisert signalvei? Eller gav du opp å finne en måte å få ut I2S?

    Tror ingen løse DSP-baserte delefiltre, uansett pris, har en bedre DA-del enn denne løsningen. Selv tror jeg foreløbig at jeg går for en stk Buffalo III. Da bør/må jeg gå for analog volumregulering etter DAC. En Joshua Three løsning blir ikke så dyr om man sourcer komponentene selv.
     

    koma

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2007
    Innlegg
    5
    Antall liker
    1
    Sted
    Sola
    Jeg har bygget på et par Orion i over tre år, kanskje fire. Har gått opp og ned med hvor mye tid jeg har hatt tilgjengelig til dette prosjektet. I tillegg så har det fort blitt blitt liggende lenge hvis jeg først har pakket det vekk. Jeg kjøpte noen av høyttalerelementene brukt (mellomtonen) og noen på tilbud (diskantene (dynabel)) og noen fra nettbutikk i utlandet (Peerless bassene). Jeg har brukt valnøttfinert MDF. Jeg syns selve trearbeidet har vært vanskelig. Jeg har brukt en billig håndoverfres på det meste av kuttingen. Skulle jeg gjort det igjen, tror jeg at jeg ville fått noen med bra utstyr og god kompetanse til å gjøre det for meg. Nå blir det MYE pussing og sparkling. Jeg tok byggeprosjektet fram igjen for noen uker siden og har bestemt meg for å la det stå framme til jeg er ferdig denne gangen. Etter at jeg limte på støttestaget for platen hvor mellomtonen og diskanten er montert og sideplaten oppdaget jeg at den hadde feil mål, kjedelig. Jeg er usikker på hvordan jeg skal korrigere dette, er redd det ikke skal bli beint nok med høvel. Jeg har kjøpt mellomtonekitet fra USA. Jeg må ta en ny gjennomgang av delefilter da det har kommet flere oppgraderingen siden jeg loddet sist, finne et passende kabinett og bygge strømforsyning. Jeg må også få tak i et par gode og billige høyttalerkabler. Jeg har tenkt å bruke to Rotel 6-kanals effektforsterkere i oppsettet, da det var det jeg fikk tak i brukt for et par år siden. Kanskje må jeg bygge en forforsterker etterhvert også. Jeg har en DAC med volum, men den har bare digitale innganger. Ifbm. sparkling, oljing, lakking og maling har jeg fått veldig god hjelp av Henrik på H&M Malerservice AS i Banevigsgaten i Stavanger (hmmalerservice.no), anbefales. Jeg tok med deler av høyttalerbyggesettet og han tok seg tid til å tenke høyt om valg av overflatebehandling og demonstrere framgangsmåter.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fasong på sideplater
    <..klippe, klippe..>

    Vis vedlegget 158849

    Da er varianten min "godkjent" av SL. Kommer også til å endre sidepanelet litt for å få en mer integrert diskant på baksiden. Legger opp nytt bilde snart.
    Slett ikke dumt, men hva med å høvle vekk buene i forkant også, når du først er i gang? Da oppnår du mer symmetri og balanse i formgivningen, etter min mening.

    Mao. noe sånt:
    urqhart8ac.jpg



    Forøvrig har SL nå sluppet detaljene for sin nye kreasjon: LX521 Description.
    4-veis system (3-veis aktiv). Kun Moss-elementer; to av dem i spezial-version.
    Flere bilder: My current sound and video setup.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Spennende. Skal følge med her. S.L. har mye å fare med :)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Bedre sent enn aldri?:p Syntes Mr Linkwitz er ganske sent ute med å innse betydningen av polar respons og det virker ikke helt som har har ting helt på stell enda.

    Jeg syntes John bak Nao speakers og flere andre har vært foran i løypa lenge og bidrar masse til internasjonale diy fora.Ser ut som han selv også får meg seg at Linkwitz følger i hans fotspor: News

    John har også tatt i bruk digital deling. Når konstruksjonene er såpass avanserte og man trenger flere forsterkere er det like greit å bruke digital deling. Da er det også mye lettere å gjøre oppdateringer på designet og tilpasse til eget lytterom og smak. Slik jeg ser det selvfølgelig.
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Bedre sent enn aldri? :p Syntes Mr Linkwitz er ganske sent ute med å innse betydningen av polar respons
    Da her du nok ikke fulgt helt med. Her Linkwitz' L-07 og måling av tilhørende polarrespons fra 1987:

    L07-1989.jpg


    At han med Orion gjorde noen kompromisser av WAF-hensyn, (ikke mye, men mer enn hva jeg opprinnelig innså) er en annen sak.
    Og så har vi Pluto, da.

    og det virker ikke helt som har har ting helt på stell enda.
    Noe spesielt du tenker på? Utdyp gjerne.


    Jeg syntes John bak Nao speakers og flere andre har vært foran i løypa lenge og bidrar masse til internasjonale diy fora.Ser ut som han selv også får meg seg at Linkwitz følger i hans fotspor: News
    John K. gjør sikkert mye bra, men for meg fremstår det som om han driver en smule overivrig markedsføring av seg selv. Som Mr. T viste til i en annen tråd, hadde Infinity allerede på 80-tallet veldig tilsvarende baffel-løsninger som det JK hevder at det er han som har funnet på. Det samme hadde SL med L-07, som vi har sett ovenfor. At ingeniører, mer eller mindre uavhengig av hverandre, finner tilsvarende løsninger på samme problem, er ikke noe nytt.

    Et punkt der SL og JK har annerledes filosofi, er hvorvidt frekvensresponsen bør være linjær for en kilde med dipol-karakteristikk. Etter å ha hatt Orion med både den opprinnelige, flate voicingen, og den senere, ikke-flate modifikasjonen, er jeg tilbøyelig til å være enig med SL. Men jeg har ikke hørt NaO og det er det mange faktorer spiller inn, så det kan hende at en flatere respons er det optimale for NaO.

    Forøvrig: NaO = "Not an Orion" :rolleyes:
    Da venter vi spent på NaLX521... ;)

    John har også tatt i bruk digital deling. Når konstruksjonene er såpass avanserte og man trenger flere forsterkere er det like greit å bruke digital deling. Da er det også mye lettere å gjøre oppdateringer på designet og tilpasse til eget lytterom og smak. Slik jeg ser det selvfølgelig.
    Helt enig når det gjelder fordelene mht. oppdateringer og modifikasjoner. Å lodde sammen et komplekst, analogt delefilter er bare moro. Å drive og mekke på det i ettertid er ikke moro.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har nok lyst til å bygge slike etter hvert..

    10555380346135810_x7FBUlJ2_b.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn