Siegfried Linkwitz' venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oj. Den Plutoen så ut som at den var laget av en tysker for en kineser.

    Nyprosjektet til SL er veldig FFF, må jeg si.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Bedre sent enn aldri? :p Syntes Mr Linkwitz er ganske sent ute med å innse betydningen av polar respons
    Da her du nok ikke fulgt helt med. Her Linkwitz' L-07 og måling av tilhørende polarrespons fra 1987:

    Vis vedlegget 162323

    At han med Orion gjorde noen kompromisser av WAF-hensyn, (ikke mye, men mer enn hva jeg opprinnelig innså) er en annen sak.
    Og så har vi Pluto, da

    Jeg ser at jeg hadde dårlig dekning for den påstanden der. Jeg har ikke fulgt utviklingen så mange år og min oppfatning av Mr Linkwitz er i stor grad basert på det han har publisert rundt sine kreasjoner de siste 10 årene.
    Jeg vet også at han har vært opptatt av polar respons og at er derfor han han hovedsaklig driver med di-poler, men som du også nevner syntes jeg ikke dette er så godt reflektert i produktene han har levert de siste årene.
    og det virker ikke helt som har har ting helt på stell enda.
    Noe spesielt du tenker på? Utdyp gjerne.

    Jeg tenker bare på at han fremstår som noe usikker på hva han jobber mot og hva som gjør designet bra. Det skriver han også om sin siste kreasjon.
    Han er tydelig på at polar responsen til en høyttaler er viktig, men han omtaler gjerne både smaltstrålende waveguide høyttalere og rundstrålende høyttalere som eksempler på høyttalere med god polarrespons, enda de låter og interagerer med rommet veldig forskjellig.

    Jeg syntes John bak Nao speakers og flere andre har vært foran i løypa lenge og bidrar masse til internasjonale diy fora.Ser ut som han selv også får meg seg at Linkwitz følger i hans fotspor: News
    John K. gjør sikkert mye bra, men for meg fremstår det som om han driver en smule overivrig markedsføring av seg selv. Som Mr. T viste til i en annen tråd, hadde Infinity allerede på 80-tallet veldig tilsvarende baffel-løsninger som det JK hevder at det er han som har funnet på. Det samme hadde SL med L-07, som vi har sett ovenfor. At ingeniører, mer eller mindre uavhengig av hverandre, finner tilsvarende løsninger på samme problem, er ikke noe nytt.

    Et punkt der SL og JK har annerledes filosofi, er hvorvidt frekvensresponsen bør være linjær for en kilde med dipol-karakteristikk. Etter å ha hatt Orion med både den opprinnelige, flate voicingen, og den senere, ikke-flate modifikasjonen, er jeg tilbøyelig til å være enig med SL. Men jeg har ikke hørt NaO og det er det mange faktorer spiller inn, så det kan hende at en flatere respons er det optimale for NaO.

    Forøvrig: NaO = "Not an Orion" :rolleyes:
    Da venter vi spent på NaLX521... ;)

    Jeg kjenner ikke John som en som markedsfører seg selv. Han er blant de mest saklige og nøytrale debatantene jeg har sett på nett og har aldri sett han promotere sine egne løsninger, selv om du kan hevde at han gjør det indirekte ved å linke til dokumentasjon han selv har laget når det er relvant for temaer som debateres.
    At ingeniører tenderer mot like løsninger ser vi over alt og det gjerne være et tegn om at de er inne på noe bra.

    Jeg er ikke sikker på at de er så uenige vedrørerende voicing heller. John skriver at dette avhenger i stor grad av rommet og leverer sine høyttalere med justerbart tweeter nivå. Dessuten vurderer han i sitt nye design en bakover rettet diskant med variabelt nivå fordi da kan han få det beste av to verdener; mindre totalt utstrålt energi i toppen der det er ønskelig, uten å senke nivået i toppen på den direktestrålte lyden.

    Jeg foretrekker stort ett en avrulling i toppen selv jeg, men jeg tror igrunnen at det kommer av at høyttalerne og rommet ikke oppfører seg helt korrekt. En flat respons burde gi den mest nøyaktige reproduksjonen av kildematerialet om ikke rommets refleksjoner og høyttalerens polar respons la en signatur på lyden som gjør det nødvendig å voice responsen varmere.

    Jeg tror som sagt i dette tilfellet heller at det er motsatt, at Linkwitz har blitt inspirert av andre designere sitt fokus på god polar respons. Og det tror jeg han gjør lurt i.

    John har også tatt i bruk digital deling. Når konstruksjonene er såpass avanserte og man trenger flere forsterkere er det like greit å bruke digital deling. Da er det også mye lettere å gjøre oppdateringer på designet og tilpasse til eget lytterom og smak. Slik jeg ser det selvfølgelig.
    Helt enig når det gjelder fordelene mht. oppdateringer og modifikasjoner. Å lodde sammen et komplekst, analogt delefilter er bare moro. Å drive og mekke på det i ettertid er ikke moro.
    Uansett, jeg tror jeg ordla meg litt flåsete, særlig siden dette er en vennetråd for Linkwitz høyttalere! Syntes det nye designet til Linkwitz er spennende og han er definitivt en viktig og dyktig aktør i vår hobby. Hvis noen bygger disse hadde jeg vært meget interessert i å høre dem.
    Jeg driver å tukler med et dipol design selv som stjeler ideer både fra John og Linkwitz, nemlig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Raskt spørsmål da jeg ikke har lest igjennom hele konseptet enda: noen som vet hvor avgjørende det gyselige designet på mid/high baffelen er for sluttresultatet?

    Kunne godt bygd et par, men de baflene ser bare for jævlige ut.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Rimelig avgjørende vil jeg tro, dropper man å holde seg til den formen Linkwitz har kommet frem til forkaster man egentlig alt arbeidet han har lagt ned med å få til polar-responsen.
    Jeg tror helt klart det er mulig å få til mye av det samme med en annen form ( se John K, Nao speakers), men da er man egentlig over på en annen høyttaler, som kan trenge andre drivere, delefrekvenser osv.

    Hva med å bygge et bur over hele baffelen og trekke med høyttaler stoff? Da kan man få til en relativt tradisjonell form vil jeg tro.
    Eller bygg baffelen i gjennomsiktig Lexan eller Plexi.:p
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    bur.jpg
    Her er et "bur" som jeg tro vil ha minimal innvirkning på de akustiske egenskapene:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Jo, tenkte på det heg også, men da blir det litt mer knot igjen...

    Lurer på hvor mye en avretting av baffelen vertikalt vil bety? Kan ikke være mye. etter litt rask hoderegning kom jeg frem til en arealred. på ca. 60 cm2 dersom en retter av fra midt på mellomtone elementet ogfra topp øvre mellmtone. Retter en opp fra mellomtone og NED til sub så blir det kanskje litt mindre enn 60cm2 i tillegg, men selvsagt annerledes plasering/mulig virkning.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Rimelig avgjørende vil jeg tro, dropper man å holde seg til den formen Linkwitz har kommet frem til forkaster man egentlig alt arbeidet han har lagt ned med å få til polar-responsen.
    Amen. I tillegg er antageligvis baffelutformingen motivert av ønsket karakteristikk på dipolkanselleringen, uten at jeg har den hele og fulle oversikt over sammenhengen mellom denne og polarresponsen.

    Jeg tror helt klart det er mulig å få til mye av det samme med en annen form ( se John K, Nao speakers), men da er man egentlig over på en annen høyttaler, som kan trenge andre drivere, delefrekvenser osv.
    Veldig godt poeng. Enten bygger man høyttalerne slik SL som (eller JK etc.) konstruerte dem, eller så gjør man det ikke. Velger man å avvike fra orginalen, må man i hvert fall ha vett til å la være å omtale dem under navnet til orginalen. Slik som denne karen gjør, f.eks.: Aristoteles. Ellers blir det bare forvirring.

    Hva med å bygge et bur over hele baffelen og trekke med høyttaler stoff? Da kan man få til en relativt tradisjonell form vil jeg tro.
    Valentino bruker vel en tilsvarende løsning på sine baffelløse dipoler, om jeg husker rett.

    Vandersteen har også noen lignende WAF-hetter som kan settes på for å kompensere for høyt østrogennivå i lytterommet.
    Ingen dipol dette, men konstruksjonsmetoden på grillen ser anvendbar ut:

    Vandersteen-1c.jpg
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har Linkwitz publisert en polarrespons av nyere høyttalere? Og da tenker jeg faktiske målinger, ikke bare simuleringer.
    Mener Geddes la noen ut i en kort periode av Orion, men fikk ikke sett de.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nyprosjektet til SL er veldig FFF, må jeg si.
    Så var da også arbeidstittelen "F3". :)

    Har Linkwitz publisert en polarrespons av nyere høyttalere? Og da tenker jeg faktiske målinger, ikke bare simuleringer.
    Mener Geddes la noen ut i en kort periode av Orion, men fikk ikke sett de.
    Såvidt jeg husker trakk Gedde dem tilbake etter at det ble hevdet (påvist?) at de var riv, ruskende gale.

    Vi har ikke fått se målinger ennå, men det er interessant å lese hva SL skriver:

    From F3 to LX521

    In 2009 I had started a project to look for a baffle shape that might provide a more ideal dipolar response knowing that a rear tweeter was a necessity. I called the project F3 for "Form Follows Function". It was a low priority search because I was not convinced that improving the ORION's off-axis response in the low kHz range would yield an audible benefit. I am still not convinced, but it seemed like a worthy endeavor. I also wanted the F3 to be a 3-way speaker. So I tried a variety of flat baffle shapes, different midranges, different dome tweeters and in different front-to-back configurations. Nothing looked really promising in my outdoor measurements. The off-axis response in the midrange to tweeter transition range and the compound tweeter response just did not come together.

    So I gave in and started to experiment with a 4-way driver arrangement and immediately saw promising results.

    I changed the project name to LX21 as this experiment might now become my 21st completed loudspeaker design. After several iterations I found on 5/21/12 a baffle shape that worked well with SEAS CA22RNX and FU10RB drivers. They were combined with 1st order quasi-Butterworth filters, which are 6 dB down at the crossover frequency. Both drivers then add in-phase over a limited frequency range. Some frequency response irregularities still had to be cleaned up, particularly around 2 kHz.. During my F3 experiments I had investigated the SEAS U18RNX/P. I liked its smooth response due to a new Curv cone. SEAS provided me with a 8" Curv cone prototype using a short voice coil. I want low voice coil inductance to have low Le(x) and Le(i) non-linear distortion in the midrange. SEAS furthermore changed the FU10's surround damping to optimize the driver's upper midrange response for my application.

    Crossover to the tweeter was first planned for 5 kHz. The crossover has to be steep, because the separation between upper midrange and tweeter tends to be acoustically large, which causes irregularities and narrowing of the vertical polar response. The LR4 crossover affects the frequency response for +/-1 octave around the crossover frequency. Below 5 kHz the dispersion from a 1" dome tweeter is wide and influences the dipole response of the summed drivers negatively. The LR4 crossover was therefore moved to 7 kHz. This also helps to hide front and rear tweeters from each other so that they only interfere in desired dipole fashion at large off-axis angles. This is also the reason for widening the baffle shape around the tweeters.

    The two SEAS 10" woofers ended up in a V-frame baffle after I had first tried a W-frame for force cancellation. I did not like the complexity of baffle construction, given my DIY skills fore square joints. I also wanted the baffles to use as few wood parts as possible, to eventually provide a low cost flat-pack of parts. The V-baffle also has a less pronounced resonance above the working range of the woofer than a W-frame. Even with the W-frame much mechanical vibration was coupled to the midrange/tweeter baffle when it was placed directly upon the woofer baffle. Therefore a bridge is placed over the V-frame woofer, which detaches the woofer from the midrange/tweeter baffle.

    The frequency response on the upper midrange axis was designed to be flat. The free-field woofer/midrange response was shelved down by 4.2 dB to account for floor reinforcement. When listened to on program material in my room it became apparent that the high end had to be shelved down slightly. It merely required to connect a resistor on the ASP circuit board. I use the same -3.3 dB shelf as for ORION.

    The overall result is a speaker that provides a neutral sound, clarity, speed and spatial openness. Whether this is due to the improved polar response, or due to inherent qualities of the midrange drivers, or both of these, I do not know. For its sonic qualities, wide range of applications and an important date in its development, I call it the LX521 Monitor.

    After listening to a great variety of good, bad and so-so stereo recordings I am tempted to call it MAGIC521. The music comes through!
    FFF, indeed.

    Jeg har en ekkel mistanke om at forbedringene over Orion mht. polarrespons er spesielt gunstige i et lytterom såpass lite som mitt eget. Hmmm...
     

    koma

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2007
    Innlegg
    5
    Antall liker
    1
    Sted
    Sola
    Jeg ser at dynabel.no har tilbud på høyttalerkabel: in-akustik Ht.kab. AtmosAirSilv. - KAMP., 2,97mm2, Metervare (Produktdetaljer) [dynaBel AS], nedsatt fra 179 til 129. Trenger jo endel meter til aktive høyttalere som Orion. Er det overkill å kjøpe disse? Finnes jo endel muligheter som er billigere. Jeg gjorde meg tanker om at aktive systemer var mindre kravstore. Noen innspill?

    Ser også at det er en på Grannessletta på venstre hånd på vei fra Hafrsfjord til Sola nær Tine som driver import/utsalg av tre og finèr. Lite skilt i innkjørselen.

    koma
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    @Naturlyd

    Heisann! Beklager sent svar... Jeg trodde tråden var stille en stund, så jeg glemte å sjekke. :)

    Jeg endte opp med tre SPDIF->I2S-konvertere fordi jeg ikke fant ut hvordan jeg kunne tappe I2S-signalene rett fra nanoDigi-en. Det er en knøttliten pakke, og jeg mener å huske at dsp4you (morsomt navn) skrev en plass at det ikke går. Med en "gammeldags" minidsp kan du tappe i2s-signalene. Men jeg ønsket den rene digitale varianten, og synes det er en OK løsning.

    Jeg har fått Orion-ene ferdigbygget, og hører nå på den med løsningen jeg har satt sammen. Synes det høres strålende ut, men jeg har jo aldri hørt på en "ekte" minidsp. Jeg har brukt Active Crossover Designer (et sett med excel-regneark) for å sette sammen innstillingene til dsp-en. Jeg har gjort noen småendringer, bl.a. lagt på en 48db/oct rumble-filter i stedet. Kalibrerte input-signalet ved å sette på Tron Legacy-CD-en (sporet Disc Wars - det har sykt med lavfrekvente signaler). Da må jeg ned 14 db på input for å kompansere for dipol-eq for å unngå digital klipping. For musikk er dette overkill, så det kan hende jeg øker input-nivået igjen for å få høyere musikk-effekt. Men det er ikke nødvendig per i dag - det spiller mer enn høyt nok for mitt bruk. Digital klipping (i allefall når det skjer på wooferen og med en aktiv løsning så det kun er wooferen som merker det) er veldig snill - det blir ingen stygge ulyder, kun en lyd som minner om å blåse bobler under vann.. :) Da vet jeg at jeg må ned med input-nivået.

    Jeg driver og dokumenterer hele løsningen slik at jeg kan legge det inn på Orion Pluto User Group og se det bli revet i filler. :) Men det er OK, da får jeg fikset det som evt. er feil.

    Responskurvene matcher veldig godt (visuelt), og jeg har også fått justert fase via et par allpass filtre. Når det gjelder all-pass delen så er det ikke etter Orion-oppskriften, men jeg antar at SL kompanserer for tidsforskyvning i tillegg til fase, og at jeg derfor bør bruke delay-funksjonen for å gjøre den delen av filteret.

    Jeg så på buffolo III, men jeg synes den så veldig kompleks ut - Opus var mer "plug and play". Jeg har kildekoden for å styre Opus-en via Arduino - deler gjerne denne, for da finner du sikkert noen bugs som jeg kan rette opp i. Når det er sagt: Jeg har ikke hatt en eneste bug som jeg vet om etter å ha hatt forsterkeren i drift i flere måneder, så jeg er ganske fornøyd. :) En annen ting som er fint med Opus-en er at den har balansert output uten noen ekstra gain-stage etterpå. Det går ikke med Buffoloen mener jeg. Med balansert ut, kan den plugges rett i Hypex-modulene. Da er det kun et DC-offset-filter mellom DAC-chipen og hypex-modulene. (jeg mener at det er et dc-offset filter på hypex-modulene også, så det går kanskje an å bypasse, men jeg tror vi beveger oss inn i "tweak-land" da, og jeg begynner ikke på det om ikke noen overbeviser meg om at det vil gi betydelig bedre lyd. :)
     
    Sist redigert:

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Coolbiz

    Jeg beholdt buene, som du vet. :) Men det er klart at andre varianter enn den jeg har bygget kan være mye finere. Jeg kom til et punkt hvor jeg måtte begynne å bygge og slutte og tegne. Er alt i alt fornøyd. Å begynne å endre på former som har en akkustisk funksjon krever mer kunnskap enn jeg har, selv om jeg mistenker at å bruke gjennomsnitt ville fungert greit.
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Dette ser lovende ut! Fin jobb med DSP/styring og amp i en, pen pakke :)

    Spørsmål: Har selv bestillt NanoDIGI i dag og akkurat som deg lurer jeg på om det går å tappe inn på I2S på utgangene før SPDIF-trafoene (har sett postene dine på forskjellige forum..). Ser jo her at du har investert i 3x SPDIF receivere, så spørsmålet er om du fant ut at det ble en bedre løsning tross en mye mer komplisert signalvei? Eller gav du opp å finne en måte å få ut I2S?

    Tror ingen løse DSP-baserte delefiltre, uansett pris, har en bedre DA-del enn denne løsningen. Selv tror jeg foreløbig at jeg går for en stk Buffalo III. Da bør/må jeg gå for analog volumregulering etter DAC. En Joshua Three løsning blir ikke så dyr om man sourcer komponentene selv.
    Glemte å svare på et av spørsmålene her: Ang. mer komplisert signalvei: I2S->SPDIF->I2S er jo et unødvendig steg, men jeg tviler på at det påvirker lyden på noen måte. Mottakerne "reclocker" signalet, og sender det ut som "nye, friske" analoge 1-er og 0-er i I2S-ledningene (skrev analog med vilje - det er jo firkantbølger, men likevel analogt). Sett bort fra evt. radioforstyrrelser eller støy på strømmen som går inn i den analoge delen av DAC-ene, vil jeg nesten tro det er en fordel å sette dem i mellom.. ;) Det jeg var litt bekymret for var om det var forskjellig "latency" i de tre kanalene mine, men jeg antar at siden chip-ene her er "real time"-greier, så er den bekymringen unødvendig og sikkert basert på uvitenhet. Jeg mistenker at evt. forskjell vil være så liten at effekten blir i mhz-området ikke i khz-området.. :)

    Trafoene kunne sikkert ha vært skippet på nanodigien og transceiverne, da de deler jord likevel gjennom strømforsyningen, men kan ikke se at det skader å ha dem der, så lenge signalet er intakt.

    Et forbedringspotensiale i min boks kunne ha vært å brukt separate strømforsyninger for digitaldelen av dac-ene og analogdelen, og brukt bedre strømforsyninger enn den jeg har i dag. Jeg har lett etter dokumentasjon på at det vil være hørbart, men har ikke klart å finne annet enn "audiofile" uttalelser, ingen målinger. Det er separate spenningsregulatorer på digital og analog side, og det betyr visstnok en del.

    PS: Ta ALT jeg skriver om elektronikk med en stor klype salt. :)
     

    paalj

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Hei cookiemonster!
    Jeg kommenterte tråden din på OPUG. Var ikke klar over at du var Norsk :) Imponerende jobb du har gjort med en "kompaktversjon" av en forsterker. Jeg satt opp ACD 2.0 med verdiene du publiserte på OPUG. Jeg testet litt selv med verdiene fra min ASP for å matche mine peerless basser og det gikk tålig greit. Har forøvrig bestillt drivere til LX521 :)

    mvh
    Paal
     

    paalj

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Heisann coolbiz,
    Jeg bestillte fra eltek. Får noe nå og resten om ca 5 uker.

    Paal
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Paal,

    En liten kommentar til filterverdiene.

    I min uvitenhet la jeg inn et veldig bratt highpass filter på fra 15hz i system-delen.

    De viste seg at det både var unødvendig og ødeleggende for bassresponsen pga group delay. Jeg fikk "unwrapped" fasefeilen gjennom et FIR filter (inguz eq), og presisjonen i bassen var fantastisk. Davey på Opug fikk meg på bedre tanker og spurte hvorfor jeg brukte det i det hele tatt. Det har ingenting for seg i dsp-en. (dsp-en vil klippe digitalt om det kommer LFE effekter fra film med høye volumer, men det vil ikke være ødeleggende - asp-en er mer brutal i så måte)

    Satt input attenuation til -11db i stedet for -14.

    Du kan jo prøve det:
    1 bypass input eq
    2 øk input volum til -11db

    Martin
     

    paalj

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Paal,

    En liten kommentar til filterverdiene.

    I min uvitenhet la jeg inn et veldig bratt highpass filter på fra 15hz i system-delen.

    De viste seg at det både var unødvendig og ødeleggende for bassresponsen pga group delay. Jeg fikk "unwrapped" fasefeilen gjennom et FIR filter (inguz eq), og presisjonen i bassen var fantastisk. Davey på Opug fikk meg på bedre tanker og spurte hvorfor jeg brukte det i det hele tatt. Det har ingenting for seg i dsp-en. (dsp-en vil klippe digitalt om det kommer LFE effekter fra film med høye volumer, men det vil ikke være ødeleggende - asp-en er mer brutal i så måte)

    Satt input attenuation til -11db i stedet for -14.

    Du kan jo prøve det:
    1 bypass input eq
    2 øk input volum til -11db

    Martin
    Hei.
    Ja, jeg brukte ikke system filterene i det hele tatt. Under ca 10Hz så ruller DSP'en av uansett. Impulssvaret fra DSP'en er meget likt ASP så fasen er nesten den samme som min ASP. Well done!!
    Jeg prøver meg for tiden på å lage en LX521 eq, men lite info enda..

    mvh
    Paal
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Naturens former er ofte vakre. Med det resonnementet bør ikke lx521 spille musikk i det hele tatt, hvilket jeg tror den gjør. Rapport utbes når de er realisert :)
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Den nye er ment som en "lillebror" regner jeg med?

    Mvh
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Paal - har du tenkt å skjære til bafflene selv eller få de maskinert ut?

    Jeg fikk cnc skjært orion sideplatene - programmeringen er det som er dyrt (kostet 600 nok av totalt 2000 for hele jobben inkl MDF), så det kan lønne seg å gå sammen.
    Hvis vi gjør det slik kunne vi ha brukt tre lag på hoveddelen, hvor det midterste har spor til kabler. Lagene limes sammen etter kablene er lagt på plass. Kanskje flere her som er interessert. (alle må selvsagt ha kjøpt planene fra SL først...)

    Lx521 er nok en stund frem i tid for meg, men det kunne jo vært artig å begynne i det små med selve bafflene, spesielt hvis de kan CNC-es for en rimelig penge.

    Jeg driver og tegner på en variant som er litt annerledes: i stedet for "salen" som baffelen står på tror jeg det blir finere med et "opp ned L" stativ som står på gulvet under basskassa. Basseskassa får bein så delene ikke tar borti hverandre. Salen ser veldig lite fin ut etter mitt syn, og ser veldig ustødig ut / lett å knekke. I tillegg innbiller jeg meg at de to store sideplatene vil ressonere. Vanskelig å si om det er hørbart

    Der ser ut som om nyvinningen i LX521 kun ligger i baffelen og delingen/eq-en der (polarrespons). Den er ikke helt FFF heller så vidt jeg kan se - delen som skjuler litt av den øvre wooferen er vel unødvendig? I tillegg har jeg sjekket i solidworks at en enklere v-frame kan bygges ved å bygge den symmetrisk (går mao an å lirke inn l26r04y-en oppe). Da blir v-framen kun 6 deler..
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Den nye er ment som en "lillebror" regner jeg med?

    Mvh
    Nei, den er ment som en forbedring. Orion ser vel dog bedre ut i de flestes øyne. Pga den nye lille mellomtonen kan SL bruke rimeligere diskanter f.eks. Den blir derfor rimeligere å bygge (og enklere). SL har kastet ut sine Orion-er og bruker kun LX521.

    Etter sigende er delefilteret enklere også (den aktive delen) - men det kan kanskje andre si mer om, jeg har ikke kjøpt planene og har ikke full info om det.
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Hei.
    Ja, jeg brukte ikke system filterene i det hele tatt. Under ca 10Hz så ruller DSP'en av uansett. Impulssvaret fra DSP'en er meget likt ASP så fasen er nesten den samme som min ASP. Well done!!
    Jeg prøver meg for tiden på å lage en LX521 eq, men lite info enda..

    mvh
    Paal
    Er det DSP-en som ruller av under 10hz, eller er det DAC-brikken, DC-filter eller andre effekter? Lurer fordi jeg bruker nanoDigi og ikke 2x8.

    Martin
     

    paalj

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Er det DSP-en som ruller av under 10hz, eller er det DAC-brikken, DC-filter eller andre effekter? Lurer fordi jeg bruker nanoDigi og ikke 2x8.

    Martin
    Hei Martin,
    Jeg vet ikke hva som gjør at den ruller av, men en måling med Arta bekrefter det. Jeg har en mistanke om at det er DSP'en som gjør dette. Det er en tråd i minidsp forum som omhandler dette. Har du målt utgangene?
    Jeghar skjært ut toppbaffelen i MDF for å teste litt og har for øyeblikket en "orion 521":). Fikk alle elementene til jul, så nå er det bare opp til meg. Jeg sitter å venter litt på om jeg bare skal bestille planer og ASP nå, eller vente og se om det blir en ny 4-veis ASP. Har på følelsen at den blir aktiv hele veien....?
    Hvordan kom du frem til allpass filterverdiene i orion? Brukte du kun skjermbilder av faseplot som du fant på nett?

    mvh
    Paal
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Hei Martin,
    Jeg vet ikke hva som gjør at den ruller av, men en måling med Arta bekrefter det. Jeg har en mistanke om at det er DSP'en som gjør dette. Det er en tråd i minidsp forum som omhandler dette. Har du målt utgangene?
    Jeghar skjært ut toppbaffelen i MDF for å teste litt og har for øyeblikket en "orion 521":). Fikk alle elementene til jul, så nå er det bare opp til meg. Jeg sitter å venter litt på om jeg bare skal bestille planer og ASP nå, eller vente og se om det blir en ny 4-veis ASP. Har på følelsen at den blir aktiv hele veien....?
    Hvordan kom du frem til allpass filterverdiene i orion? Brukte du kun skjermbilder av faseplot som du fant på nett?

    mvh
    Paal

    Nei, det er ikke så lett å måle utgangene - da måtte jeg i så fall ha foret dem inn digitalt til pc-en f.eks. Alternativet er å måle etter DAC-ene, men da er det jo vanskelig å si om det er DAC-en som gir effekten eller ikke. Jeg kunne jo ha målt på høyttalerutgangene. Er lydkortet i en macbook brukendes til Arta-målinger?

    Det var kun skjermbilder. Jeg antar at matchen blir god nok ved bruk av skjermbilder, selv om en Arta Ascii-fil hadde vært å foretrekke. Det er så mange ASP-versjoner etterhvert.. Jeg har jo brukt følgende.

    LS 3.3 plot for mellomtone og diskant - kun respons
    Davey´s 3.5 plot for bass respons + fase for alle tre.
    Det er selvsagt mulig at fasen vil være noe annerledes i SL´s 3.3 respons, men forskjellene i respons er såpass små at jeg antar det ikke er allverden.

    Begynte med å matche de to første testpunktene på ASP-en (TP1 og TP2 mener jeg, felles for alle kanalene). Matchet hver kanal etterpå. Jeg brukte alle "elementene" i ASP-en, men måtte justere Q og senterfrekvens. ADC regner nok riktig, så jeg antar at senterfrekvens og Q i målingene jeg fikk fra Davey er litt farget av komponentavvik evt noe annet.

    Allpass-filtrene påvirker ikke responsen - så når responsen var rett antok jeg at det bare var å matche fasen. Allpass-filtrene "fiklet" jeg til til fasekurvene matchet per kanal.

    Skal si fra dersom jeg kjøper LX521 planene - da hadde det vært fint om du kunne ha sendt over LX521-parametrene dine.

    Blir litt oppgitt over OPLUG-forumet.. Det var en kar der som ba om ascii-filer fra LX521-asp-en, så han kunne lage en DSP-variant. Han ble møtt med motstand basert på vage argumenter om at det ikke var i SL´s ånd å bruke DSP. Bytting av motstander m.m. som gir nesten ingen målbar endring i respons blir derimot applaudert.. Folk har jo kjøpt planene, inklusiv ASP-diagrammet. Dersom en må programmere inn diagrammet i SPICE eller lignende for å få ut responsen i stedet for at en offisiell måling ligger ute så er det rimelig meningsløs bruk av tid.

    Det rare er jo at SL selv er nysgjerrig, ikke-dogmatisk, og ser etter bedre løsninger hvor de måtte komme fra - og krediterer f.eks. sin største kritiker, John K. Han viser også at han har tatt i mot innspill fra andre når det gjelder responsskurve. Han sier også at DSP er en mulighet som alternativ for ASP-en, men er skeptisk til at det er en effektiv metode for å oppnå samme kvalitet, og sier at det krever omtanke i forhold til gain-struktur m.m.

    Martin
     

    paalj

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Hei Martin,
    Tror ikke Arta kjører på en Mac, men kanskje REW gjør?
    SL har forøvrig publisert *.pir filene til Arta så nå er all spekulasjon borte:). Jeg setter i gang med ADC...

    mvh
    Paal
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Paal - har du tenkt å skjære til bafflene selv eller få de maskinert ut?

    Jeg fikk cnc skjært orion sideplatene - programmeringen er det som er dyrt (kostet 600 nok av totalt 2000 for hele jobben inkl MDF), så det kan lønne seg å gå sammen.
    Hvis vi gjør det slik kunne vi ha brukt tre lag på hoveddelen, hvor det midterste har spor til kabler. Lagene limes sammen etter kablene er lagt på plass. Kanskje flere her som er interessert. (alle må selvsagt ha kjøpt planene fra SL først...)

    Lx521 er nok en stund frem i tid for meg, men det kunne jo vært artig å begynne i det små med selve bafflene, spesielt hvis de kan CNC-es for en rimelig penge.

    Jeg driver og tegner på en variant som er litt annerledes: i stedet for "salen" som baffelen står på tror jeg det blir finere med et "opp ned L" stativ som står på gulvet under basskassa. Basseskassa får bein så delene ikke tar borti hverandre. Salen ser veldig lite fin ut etter mitt syn, og ser veldig ustødig ut / lett å knekke. I tillegg innbiller jeg meg at de to store sideplatene vil ressonere. Vanskelig å si om det er hørbart

    Der ser ut som om nyvinningen i LX521 kun ligger i baffelen og delingen/eq-en der (polarrespons). Den er ikke helt FFF heller så vidt jeg kan se - delen som skjuler litt av den øvre wooferen er vel unødvendig? I tillegg har jeg sjekket i solidworks at en enklere v-frame kan bygges ved å bygge den symmetrisk (går mao an å lirke inn l26r04y-en oppe). Da blir v-framen kun 6 deler..

    Har selv lenge fundert på å bygge Orion, men pris har gjort at det har sittet litt inne. LX521 er litt snillere for lommeboken slik sett:)

    Men jeg tenker at denne konstruksjonen ikke er helt ferdig selv om SL sier at dette er det endelige. Jeg tror det kan være smart å vente ca 1 års tid. Se på alle andre løsninger med tanke på "salen"/"broen" og fargevalg for å "dempe" høyttaleren noe. Ser også for meg Orion "vinger" med strikkoppheng til mellomtone/diskantbaffelen uten at jeg tror dette er en nevneverdig god ide. Men noe som ser litt bedre ut må da være mulig å få til. Er ikke helt med på hva du mener med "oppned L", så en skisse hadde vert uuuutmerket vist du gidder å poste:)

    En annen ting jeg sitter å lurer på er 4 veis aktivt. Vil tror 6db filter fremdeles er tingen, men som sakt hvorfor ikke aktivt? Og diskantene? hmm... holder disse mål mot millenniumdiskantene i orion?


    MVH
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Har selv lenge fundert på å bygge Orion, men pris har gjort at det har sittet litt inne. LX521 er litt snillere for lommeboken slik sett

    Men jeg tenker at denne konstruksjonen ikke er helt ferdig selv om SL sier at dette er det endelige. Jeg tror det kan være smart å vente ca 1 års tid. Se på alle andre løsninger med tanke på "salen"/"broen" og fargevalg for å "dempe" høyttaleren noe. Ser også for meg Orion "vinger" med strikkoppheng til mellomtone/diskantbaffelen uten at jeg tror dette er en nevneverdig god ide. Men noe som ser litt bedre ut må da være mulig å få til. Er ikke helt med på hva du mener med "oppned L", så en skisse hadde vert uuuutmerket vist du gidder å poste

    En annen ting jeg sitter å lurer på er 4 veis aktivt. Vil tror 6db filter fremdeles er tingen, men som sakt hvorfor ikke aktivt? Og diskantene? hmm... holder disse mål mot millenniumdiskantene i orion? Ved fireveis deling vil DSP-en min gå tom for kanaler også - da blir det ikke noe plass til en subwoofer uten at det blir mye mer komplekst.


    MVH
    Tror hovedgrunnen til at det er treveis er at ASP-en er basert på en treveisløsning, og at det kanskje ville være lite gevinst i forhold til innsats å gjøre den fireveis. I tillegg gjør det at 6-kanals ATI-forsterkeren som anbefales ikke kan brukes alene lenger. Jeg har ingen ide om det ville være bedre med aktiv deling der eller andre filtre - det er "above my pay grade" som de sier. :)

    Diskantene holder i følge SEAS-representanten på OPLUG mål - husk at de deles betraktelig høyere enn millenium-diskantene.

    Her er en tegning av hva jeg tenker på. Tenkte at med en tung base, sandfylte rør, så bør dette bli godt dempet /?) og gjør høyttaleren litt mindre dominerende. Er ingen ingeniør, så jeg har ikke sett på hvilke dimensjoner som er nødvendige / hvilke standard rørtyper som finnes.

    LX variant.JPG

    LX variant2.JPG
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Sa ikke jeg enkel skisse?;)

    Liker tanken, det ser bra ut, men har overhode ikke nok kunnskap til å kunne fortelle deg om dette er gunstig lydmessig eller ei. Jeg tenker først at stativet bør være rundt og ikke firkantet, og kanskje noe lignende jamostativ som støtter opp mot øvre del av baffelen?

    SL har nok sine grunner, og har vel ikke ønsket å lage et nytt ASP osv. Men vil tro at noen kommer til å prøve aktiv deling, samt dele noen hint om dette har noe for seg eller ikke innen et års tid. Det vil jo også da mest sannsynlig dukke flere løsninger på dette med baffelen. Det er jo som kjent mye enklere å gå etter noen...

    MVH
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1


    Kan ikke si at det frister mindre etter å ha sett dem "live" Litt tøft med den røde baffelen også... selv om jeg ikke tror jeg ville hatt dette selv.
     

    cookiemonster

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    12
    Hei Martin,
    Tror ikke Arta kjører på en Mac, men kanskje REW gjør?
    SL har forøvrig publisert *.pir filene til Arta så nå er all spekulasjon borte:). Jeg setter i gang med ADC...

    mvh
    Paal
    Hei Paal,

    Hvordan gikk det med pir filene?

    Jeg prøvde med SL's Orion 3.5 filer i Arta, men fant ingen lett måte å sette startpunktet på impulsen slik at jeg får samme fase som ADC gir. Hvis du fikk det til, hadde det vært veldig fint om du kunne skrive litt om fremgangsmåten.

    Har du begynt å bygge LX521?

    Jeg har veldig lyst å sette i gang, men jeg holder an litt. Skal først få til en løsning med et par ekstra kanaler slik at jeg kan legge til en eller to subber for den laveste oktaven.

    Det har vært noen diskusjoner på diyaudio om bafflen. John K har bl.a. linket til sin side om equivalent circular baffles. Bakgrunnen er at det er mange som synes den er litt for sær til å ha i stua. :) Det er også morsomt å tweake litt når en først skal sette i gang - selv om det er en risiko for at en ikke får 100% lik respons som originalen. Jeg gjorde et forsøk på å regne ut ECB for de forskjellige elementene, og det ser ut som det går an å lage en veldig minimalistisk front: Tre sylindre med samme diameter som elementene stablet oppå hverandre. Hver sylinder har forskjellig dybde for å gi riktig D. Den store mellomtonen vil være ca 6db ned ved sylinderens ressonansfrekvens, så det kan være et problem om en ikke demper innsiden. Men selve elementet vil jo fylle opp sylinderen også, så jeg antar at ressonansfrekvensene mellom f.eks. magnet/sylinder vil være langt høyere og ikke et problem. Har ikke sett på den mindre sylinderen. Har også lyst å lage en modulær front hvor jeg kan velge mellom helt åpen og åpen nærmest elementet og lukket/dempet bak, slik at jeg kan eksperimentere med å dempe bakbølgen men beholde dipolkanselleringen av de lave frekvensene - jf denne varianten Desktop Dipole Monitors - Page 4 - diyAudio.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Har selv lenge fundert på å bygge Orion, men pris har gjort at det har sittet litt inne. LX521 er litt snillere for lommeboken slik sett

    Men jeg tenker at denne konstruksjonen ikke er helt ferdig selv om SL sier at dette er det endelige. Jeg tror det kan være smart å vente ca 1 års tid. Se på alle andre løsninger med tanke på "salen"/"broen" og fargevalg for å "dempe" høyttaleren noe. Ser også for meg Orion "vinger" med strikkoppheng til mellomtone/diskantbaffelen uten at jeg tror dette er en nevneverdig god ide. Men noe som ser litt bedre ut må da være mulig å få til. Er ikke helt med på hva du mener med "oppned L", så en skisse hadde vert uuuutmerket vist du gidder å poste

    En annen ting jeg sitter å lurer på er 4 veis aktivt. Vil tror 6db filter fremdeles er tingen, men som sakt hvorfor ikke aktivt? Og diskantene? hmm... holder disse mål mot millenniumdiskantene i orion? Ved fireveis deling vil DSP-en min gå tom for kanaler også - da blir det ikke noe plass til en subwoofer uten at det blir mye mer komplekst.


    MVH
    Tror hovedgrunnen til at det er treveis er at ASP-en er basert på en treveisløsning, og at det kanskje ville være lite gevinst i forhold til innsats å gjøre den fireveis. I tillegg gjør det at 6-kanals ATI-forsterkeren som anbefales ikke kan brukes alene lenger. Jeg har ingen ide om det ville være bedre med aktiv deling der eller andre filtre - det er "above my pay grade" som de sier. :)

    Diskantene holder i følge SEAS-representanten på OPLUG mål - husk at de deles betraktelig høyere enn millenium-diskantene.

    Her er en tegning av hva jeg tenker på. Tenkte at med en tung base, sandfylte rør, så bør dette bli godt dempet /?) og gjør høyttaleren litt mindre dominerende. Er ingen ingeniør, så jeg har ikke sett på hvilke dimensjoner som er nødvendige / hvilke standard rørtyper som finnes.

    Vis vedlegget 178388
    Vis vedlegget 178389
    Synes høyttalerene ser ganske bra ut jeg , likte fargen her å.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn