Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    32.402
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Om du forsøker å lage en sammelignbar visuallisering, må du strekke det til et 30dB spenn, mao bunnlinja blir da 51,4 dB. Ellers gjør du seff som du vil.
    Selvsagt😀 Bilde var bare et innlegg om hva jeg surrer med på en søndag. I tillegg til nye trinnov innstillinger, så tester jeg og ut litt lokal eq på høyttalere.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    60.441
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Er egenntlig ikke så opptatt av hvor pent eller stygt ting ser ut, det skal gi mening.
    Veldig god presentasjon du kom med nå imo. Øynene mine gikk rett til 105Hz ryggen. Klarer du å få den til å starte lenger ned? Hva skal til tro?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    32.402
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er egenntlig ikke så opptatt av hvor pent eller stygt ting ser ut, det skal gi mening.
    Veldig god presentasjon du kom med nå imo. Øynene mine gikk rett til 105Hz ryggen. Klarer du å få den til å starte lenger ned? Hva skal til tro?
    Enig. Den sitter som støpt. Både på tidligere målinger og nå. Kanskje gulv? Kunne kanskje testet med å lagt noe der, bare for å kartlegge😅

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Får vel bare dra ned buksene da :p

Vis vedlegget 1193767
    53 og 105 hz ser jo ut til å være sen samme romnoden.3.2-3.4meter? Ellers så viser jo en del frekvenser korte fall, som trolig er «nuller» i lytteposisjonen. Mye betongvegger vil kunne gi klare «on» og «off» frekvenser ved symmetrisk plassering av basser og lytteposisjon.

Mitt tips: gå mono i bass og lag oppsett med usymmetrisk plassering, helst med flere subber. Kanskje ikke det du ville høre, men mono bass under 100hz bør jo være levelig hvis du blir kvitt de lage halene.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    60.441
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Høres ut som å slukke en fyrstikk ved å ringe brannvesenet. 🤭 Kan vel se på artefakter uten at nytt anlegg er løsningen vel @Kalle Klovn. Asymmetri har pokker sine egne utfordringer. Er vel ikke sikkert den er så plagsom annet enn for øyet.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Høres ut som å slukke en fyrstikk ved å ringe brannvesenet. 🤭 Kan vel se på artefakter uten at nytt anlegg er løsningen vel @Kalle Klovn. Asymmetri har pokker sine egne utfordringer. Er vel ikke sikkert den er så plagsom annet enn for øyet.
    Beauty is in the eye of the beholder, sies det. Det er jo selvsagt opp til Sevald hvor mye eller lite dette plager i realiteten. Tilbake til fysikken, så vil et symmetrisk bassoppsett i et rom med harde vegger (hvis han har det) gi slike fjell og daler. Da kan veien videre være et par mindre subwoofere med annen plassering for å eksitere andre noder. Det behøver ikke gå ut over visuell symmetri eller koste en formue.

Hvor mange individuelle subwoofere kan han kjøre med Trinnov?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    60.441
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Beauty is in the eye of the beholder, sies det. Det er jo selvsagt opp til Sevald hvor mye eller lite dette plager i realiteten. Tilbake til fysikken, så vil et symmetrisk bassoppsett i et rom med harde vegger (hvis han har det) gi slike fjell og daler. Da kan veien videre være et par mindre subwoofere med annen plassering for å eksitere andre noder. Det behøver ikke gå ut over visuell symmetri eller koste en formue.

Hvor mange individuelle subwoofere kan han kjøre med Trinnov?
    Skal ikke diskutere mer på vegne av Sevald. Føler du generaliserer vel mye og overleser kurvene hans og det spesifikke punktet jeg nevnte. :)

Det er greit å drøfte grunnleggende trykksetningsmetoder og du tar jo ikke direkte feil. Men dette med at "riktig" sum i lytteposisjon trumfer alle andre faktorer er ikke nedskrevet som faktum, særlig ikke om vi nærmer oss 100Hz. Det er nemlig flere av oss som har testet dette ut fra Geddes lære om "vilkårlig" plassering og funnet den svært utilfredstillende. Da er nok Weltis tilnærming det som vi ender med, distribuert symmetri.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tror ikke vi er uenige i grunnleggende fysikk, I dette rommet virker det derfor mer sannsynlig at en mer kontrollert, distribuert eksitering av rommet vil gi bedre totalresultat enn enten ren symmetri med få kilder, eller «vilkårlig» plassering optimalisert for ett punkt. Derfor spørsmålet om hvor mange kanaler han kan kjøre til bass i Trinnov.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    60.441
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Tror ikke vi er uenige i grunnleggende fysikk, I dette rommet virker det derfor mer sannsynlig at en mer kontrollert, distribuert eksitering av rommet vil gi bedre totalresultat enn enten ren symmetri med få kilder, eller «vilkårlig» plassering optimalisert for ett punkt. Derfor spørsmålet om hvor mange kanaler han kan kjøre til bass i Trinnov.
    Vel, jeg tror vi som primært lytter på musikk i én sweetspot i stereo skal slutte å se på asymmetri som en god løsning. Egen erfaring og samtaler med andre, leder meg til å tro at en slik metodikk er feilaktig importert fra hjemmekinomiljøet, hvor flere seter, surround og mindre krav til en forankret fantom gjør en slik tilnærming svært attraktiv. Det kan hende at en del av opplevelsene mange har ved asymmetri er psykisk, men det er likevel ikke en faktor man skal overse når summen av ulemper og fordeler legges på vektskåla.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    32.402
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    105 Hz-halen er som ugress i oppkjørselen. Den gjør ikke stor skade, men den skjemmer. At vi diskuterer den gjør meg egentlig bare mer nysgjerrig på å finne årsaken, mest for å forstå hva som skjer

Høyttalerplassering og mikrofonplassering påvirker i liten grad selve halen. SPL endrer seg heller ikke nevneverdig, så dette virker ikke som en klassisk romnode som gir utslag i nivå. Så vi kan konkludere med at dette ikke er et problem kun i lytteposisjon.

Hvis en ser på vannfallet, ser det ut som energien bygger seg opp før den slipper. Halen starter ikke umiddelbart, men kommer først etter rundt 70–75 ms.

Dere gjør meg nesten skyldig i en egenmelding, da jeg har mer lyst å jakte enn å gå på jobb nå🤣

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    60.441
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Nettopp. Mistenker at en del av disse unotene er mer kosmetiske enn reelle. Bare så det er sagt. Selv om den rundt 50 og den rundt 100 ser mistenkelig beslektet ut, er ikke det 100% sikkert. Ikke sikkert du finner dem igjen i én dimensjon og dermed enkelt kan flytte deg ut av dem.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ville tippet at 53 og 105 er beslektet, men at det er flere ting som spiller inn ved 105hz. Ved 53 hz er dette en «ren» energioppbygning over tid (axial mode) men den første responsen ved 105hz er negativ og så ta rommet over etter litt tid. Det kan tyde på at du først har en interferenseffekt/tidlig kansellering før en aksial mode tar over. Den tidlige kanselleringen eller fasefeilen ved 105hz kan muligens være hørbar som litt mangel på «slam». Selv om vi har ulike rom så har vi ganske like basstårn og plassering, så den effekten ser jeg også hos meg.

Edit: hva er forresten delefrekvensen?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    32.402
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville tippet at 53 og 105 er beslektet, men at det er flere ting som spiller inn ved 105hz. Ved 53 hz er dette en «ren» energioppbygning over tid (axial mode) men den første responsen ved 105hz er negativ og så ta rommet over etter litt tid. Det kan tyde på at du først har en interferenseffekt/tidlig kansellering før en aksial mode tar over. Den tidlige kanselleringen eller fasefeilen ved 105hz kan muligens være hørbar som litt mangel på «slam». Selv om vi har ulike rom så har vi ganske like basstårn og plassering, så den effekten ser jeg også hos meg.

Edit: hva er forresten delefrekvensen?
    Det er høyst plausibelt. Jeg dele med 60hz db/oct. Etter hukommelsen så har bassene noe eq opp rundt 50hz, så noe foregår der. Slam har jeg, men kanskje det er mer å hente. Dette lille problemet er kanskje ikke løsbart, uten radikale og større tiltak. Kan måle uten basstårn og se hva som skjer da😀

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er høyst plausibelt. Jeg dele med 60hz db/oct. Etter hukommelsen så har bassene noe eq opp rundt 50hz, så noe foregår der. Slam har jeg, men kanskje det er mer å hente. Dette lille problemet er kanskje ikke løsbart, uten radikale og større tiltak. Kan måle uten basstårn og se hva som skjer da😀
    Hvis 105hz fullt og helt spilles av frontene, så samstemmer kanskje den tidlige dipen med kansellering fra frontveggen? 🤔

Jeg deler mine basstårn for øyeblikket på 135hz, så litt annen story der.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    32.402
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Interessante tanker. Må gjør noen øvelser. Men SBIR tror jeg ikke det er. Den er så si lik, uansett plassering. Uansett så kommer ikke jeg til å dele høyt. Faller seg ikke naturlig her.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    om det hadde vært sbir er ikke 53 og 105 relatert, da det er et oddetalls fenomen. er 1. ved 105 snakker vi 82cm. Om 53 er 1. sbir er neste ved 159Hz
    Tanken var at den negative første impulsen ved 105 kan være SBIR (hvis det er omkring 82cm fra front høyttaler til frontvegg) - det utelukker ikke at det også er en romnode som trigger både 53 og 105 og som da vises senere på tidskurven.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    60.441
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Tanken var at den negative første impulsen ved 105 kan være SBIR (hvis det er omkring 82cm fra front høyttaler til frontvegg) - det utelukker ikke at det også er en romnode som trigger både 53 og 105 og som da vises senere på tidskurven.
    Ja, vi kan liste opp en lang rekke fenomener og en eller flere av dem vil sannsynligvis være riktig. Men det betyr jo ikke at saken er avklart.:LOL:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    32.402
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    …… mens jeg er like blek og sitter inne på jobb, og der er jeg lenket fast til minst kl 1900 hele uken🤮

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    32.402
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært i autokladd og laget en meget proff skisse.

Noen tall: rommet er 6,7 m x 3,9m. Det er sveitserost vegg til boden bak, med 30cm demping i skillevegg.

Høyttalere står 140cm fra front vegg, målt fra frontbaffel. 260cm mellom de, og 65 cm til side vegg. Målt fra senter.

Bod bak er 135 cm dyp og må kanskje sees på som en del av rommet, spesielt med tanke på dypbass.

Demping venstre sidevegg er 60cm unødvendig dyp, høyre er bare 10cm.

Det er og en 20cm akustikk øy i taket mellom lytteposisjon og høyttalere.

Lytteposisjon er 365cm fra front vegg.

IMG_7443.jpeg

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    32.402
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig bare fjas. Halen i 105 hz er veldig smal når jeg fjerner glatting. I tillegg blir den litt kunstig høy når en kjører normalise to peak at each fr.

Uten subber så er halen der, med høy deling på 130 er den borte. Jeg tror ikke dette tar nattesøvnen min🤓

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    60.441
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Egentlig bare fjas. Halen i 105 hz er veldig smal når jeg fjerner glatting. I tillegg blir den litt kunstig høy når en kjører normalise to peak at each fr.

Uten subber så er halen der, med høy deling på 130 er den borte. Jeg tror ikke dette tar nattesøvnen min🤓
    Enig! Det kommer alltid være noe, tror du gjør best i å la det ligge

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn