Om du forsøker å lage en sammelignbar visuallisering, må du strekke det til et 30dB spenn, mao bunnlinja blir da 51,4 dB. Ellers gjør du seff som du vil.
SelvsagtOm du forsøker å lage en sammelignbar visuallisering, må du strekke det til et 30dB spenn, mao bunnlinja blir da 51,4 dB. Ellers gjør du seff som du vil.
Med 23 db fall blir det fort veldig pent å se på.Om du forsøker å lage en sammelignbar visuallisering, må du strekke det til et 30dB spenn, mao bunnlinja blir da 51,4 dB. Ellers gjør du seff som du vil.
Det var ikke et bevisst valg eller prøve å pynte på noe fra min sideMed 23 db fall blir det fort veldig pent å se på.
Vis vedlegget 1193749
Enig. Den sitter som støpt. Både på tidligere målinger og nå. Kanskje gulv? Kunne kanskje testet med å lagt noe der, bare for å kartleggeEr egenntlig ikke så opptatt av hvor pent eller stygt ting ser ut, det skal gi mening.
Veldig god presentasjon du kom med nå imo. Øynene mine gikk rett til 105Hz ryggen. Klarer du å få den til å starte lenger ned? Hva skal til tro?
Flytt mikrofon litt systematisk, så finner du kanskje ut hva som er årsaken?Enig. Den sitter som støpt. Både på tidligere målinger og nå. Kanskje gulv? Kunne kanskje testet med å lagt noe der, bare for å kartlegge![]()
Mulig. Skal se om jeg gjør et forsøk. Har jo lyst å få vekk alt bøllFlytt mikrofon litt systematisk, så finner du kanskje ut hva som er årsaken?
53 og 105 hz ser jo ut til å være sen samme romnoden.3.2-3.4meter? Ellers så viser jo en del frekvenser korte fall, som trolig er «nuller» i lytteposisjonen. Mye betongvegger vil kunne gi klare «on» og «off» frekvenser ved symmetrisk plassering av basser og lytteposisjon.
Beauty is in the eye of the beholder, sies det. Det er jo selvsagt opp til Sevald hvor mye eller lite dette plager i realiteten. Tilbake til fysikken, så vil et symmetrisk bassoppsett i et rom med harde vegger (hvis han har det) gi slike fjell og daler. Da kan veien videre være et par mindre subwoofere med annen plassering for å eksitere andre noder. Det behøver ikke gå ut over visuell symmetri eller koste en formue.Høres ut som å slukke en fyrstikk ved å ringe brannvesenet.Kan vel se på artefakter uten at nytt anlegg er løsningen vel @Kalle Klovn. Asymmetri har pokker sine egne utfordringer. Er vel ikke sikkert den er så plagsom annet enn for øyet.
Skal ikke diskutere mer på vegne av Sevald. Føler du generaliserer vel mye og overleser kurvene hans og det spesifikke punktet jeg nevnte.Beauty is in the eye of the beholder, sies det. Det er jo selvsagt opp til Sevald hvor mye eller lite dette plager i realiteten. Tilbake til fysikken, så vil et symmetrisk bassoppsett i et rom med harde vegger (hvis han har det) gi slike fjell og daler. Da kan veien videre være et par mindre subwoofere med annen plassering for å eksitere andre noder. Det behøver ikke gå ut over visuell symmetri eller koste en formue.
Hvor mange individuelle subwoofere kan han kjøre med Trinnov?
Vel, jeg tror vi som primært lytter på musikk i én sweetspot i stereo skal slutte å se på asymmetri som en god løsning. Egen erfaring og samtaler med andre, leder meg til å tro at en slik metodikk er feilaktig importert fra hjemmekinomiljøet, hvor flere seter, surround og mindre krav til en forankret fantom gjør en slik tilnærming svært attraktiv. Det kan hende at en del av opplevelsene mange har ved asymmetri er psykisk, men det er likevel ikke en faktor man skal overse når summen av ulemper og fordeler legges på vektskåla.Tror ikke vi er uenige i grunnleggende fysikk, I dette rommet virker det derfor mer sannsynlig at en mer kontrollert, distribuert eksitering av rommet vil gi bedre totalresultat enn enten ren symmetri med få kilder, eller «vilkårlig» plassering optimalisert for ett punkt. Derfor spørsmålet om hvor mange kanaler han kan kjøre til bass i Trinnov.
Det er høyst plausibelt. Jeg dele med 60hz db/oct. Etter hukommelsen så har bassene noe eq opp rundt 50hz, så noe foregår der. Slam har jeg, men kanskje det er mer å hente. Dette lille problemet er kanskje ikke løsbart, uten radikale og større tiltak. Kan måle uten basstårn og se hva som skjer daJeg ville tippet at 53 og 105 er beslektet, men at det er flere ting som spiller inn ved 105hz. Ved 53 hz er dette en «ren» energioppbygning over tid (axial mode) men den første responsen ved 105hz er negativ og så ta rommet over etter litt tid. Det kan tyde på at du først har en interferenseffekt/tidlig kansellering før en aksial mode tar over. Den tidlige kanselleringen eller fasefeilen ved 105hz kan muligens være hørbar som litt mangel på «slam». Selv om vi har ulike rom så har vi ganske like basstårn og plassering, så den effekten ser jeg også hos meg.
Edit: hva er forresten delefrekvensen?
Hvis 105hz fullt og helt spilles av frontene, så samstemmer kanskje den tidlige dipen med kansellering fra frontveggen?Det er høyst plausibelt. Jeg dele med 60hz db/oct. Etter hukommelsen så har bassene noe eq opp rundt 50hz, så noe foregår der. Slam har jeg, men kanskje det er mer å hente. Dette lille problemet er kanskje ikke løsbart, uten radikale og større tiltak. Kan måle uten basstårn og se hva som skjer da![]()
Tanken var at den negative første impulsen ved 105 kan være SBIR (hvis det er omkring 82cm fra front høyttaler til frontvegg) - det utelukker ikke at det også er en romnode som trigger både 53 og 105 og som da vises senere på tidskurven.om det hadde vært sbir er ikke 53 og 105 relatert, da det er et oddetalls fenomen. er 1. ved 105 snakker vi 82cm. Om 53 er 1. sbir er neste ved 159Hz
Ja, vi kan liste opp en lang rekke fenomener og en eller flere av dem vil sannsynligvis være riktig. Men det betyr jo ikke at saken er avklart.Tanken var at den negative første impulsen ved 105 kan være SBIR (hvis det er omkring 82cm fra front høyttaler til frontvegg) - det utelukker ikke at det også er en romnode som trigger både 53 og 105 og som da vises senere på tidskurven.
Det er godt dere begge har lytterom i kjelleren, og slipper å se hvor fint været er utenforDu må lage en skisse av rommet ditt med alle mål, så Sherlock Klovn og dr. Toskson kommer til bunns i dette...![]()
Vært ute i hele dag og klargjort Playaen jeg.Det er godt dere begge har lytterom i kjelleren, og slipper å se hvor fint været er utenfor![]()
Den skal jeg pokker meg lageDu må lage en skisse av rommet ditt med alle mål, så Sherlock Klovn og dr. Toskson kommer til bunns i dette...![]()
Ingen fare hos meg. Musikkrommet er inn til høyre på bildet, mens kinoen er 50cm under skiferen. Greit å ha en plass å gjemme seg hvis tyskerne kommer tilbake.Det er godt dere begge har lytterom i kjelleren, og slipper å se hvor fint været er utenfor![]()
Jobb er for tapere…… mens jeg er like blek og sitter inne på jobb, og der er jeg lenket fast til minst kl 1900 hele uken![]()
Jobb er for tapere![]()
Denne dagen viser med all tydelighet hvor overarbeidet du er stakkar…… mens jeg er like blek og sitter inne på jobb, og der er jeg lenket fast til minst kl 1900 hele uken![]()
Denne dagen viser med all tydelighet hvor overarbeidet du er stakkar![]()