Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    29.329
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig platespiller du har. Jeg vet designet er litt elsk/hat, men for meg er det innertier.

Takk for en flott tråd
    Tusen takk for fine ord😍 Jeg lever godt med elsk/hat. Har i grunn forståelse for at ikke alle liker en sånn spiller, men for meg er den veldig pen😀 Ha en strålende helg😀

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    29.329
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Synser videre etter ombygging av bakvegg. Det er det eneste jeg har tid til pga vakt uke på jobb. Men spiller litt musikk og danner meg flere inntrykk, både positivt, og negativt. Jeg synes nedre mellomtone er blitt for hot. Nå kan jeg prøve score dårlige poenger om at jeg kanskje kan rette litt på det med å bytte noen kabler, eller kjøpe noe annet snakeoil. Men jeg mistenker er at rommet tidligere har vært litt overdempet i dette område og at Nova har lagt til litt her(skal sjekke) Uansett betyr det nada, da alt skal re-kalibreres..

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    29.329
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    David Bowie med I’m Only Dancing (The Soul Tour 74, RSD)

Ingen godlyd opplevelse, men et meget underholdende live album. Funky. Tidvis høres Bowie nesten ut som James Brown. Bowie covrer bl a Beatles og Stones. Mye moro her.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.530
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har ganske så mye av Bowie på vinyl, som jeg overtok av min ex-onkel, han holdt på med vinyl på 70 og 80-tallet. Har ennå ikke klart helt å sette meg inn i musikken, ja jeg liker det godt, men det blir liksom ikke til at jeg setter det på så ofte. Må ta meg sammen.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    29.329
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har ganske så mye av Bowie på vinyl, som jeg overtok av min ex-onkel, han holdt på med vinyl på 70 og 80-tallet. Har ennå ikke klart helt å sette meg inn i musikken, ja jeg liker det godt, men det blir liksom ikke til at jeg setter det på så ofte. Må ta meg sammen.
    Har og flere artister og band som ligger i ”hylla” i påvente av at jeg skal utforske de mer. Av og til holder det ikke med sporadiske sanger for å få inntrykk av en artist eller band😅 Tenkte jeg skulle gi Sigur Ros litt oppmerksomhet, men det er så sært at det må liksom passe inn.

Live album jeg nå spilte er ikke for alle. Mer gøy hvis en har vært i det universet lenge.

Vegard0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    631
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Har og flere artister og band som ligger i ”hylla” i påvente av at jeg skal utforske de mer. Av og til holder det ikke med sporadiske sanger for å få inntrykk av en artist eller band😅 Tenkte jeg skulle gi Sigur Ros litt oppmerksomhet, men det er så sært at det må liksom passe inn.

Live album jeg nå spilte er ikke for alle. Mer gøy hvis en har vært i det universet lenge.
    Liker Sigur Ros, men fungerer best med hele album. De har en konsert/dokumentar film fra 2007 som heter Heima, god introduksjon til musikken i et flott islandsk landskap.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    29.329
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Liker Sigur Ros, men fungerer best med hele album. De har en konsert/dokumentar film fra 2007 som heter Heima, god introduksjon til musikken i et flott islandsk landskap.
    Har og fått tips om den dokumentaren😅 Den skal skal jeg se😄 Vet du om den kan streames?

Ellers så har jeg bestilt disse:

Ágætis Byrjun (2 × LP)

Takk… (3 × LP | 20th Anniversary Remastered Limited Edition w/ Print)

Með suð í eyrum við spilum endalaust (2 × LP)

Kveikur (2 × LP)

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.530
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Var så uheldig at Sigur Ros hadde konsert helgen før vi besøkte Island sist måned - hvis ikke så hadde vi så klart prøvd å få tak i billetter.

Vegard0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    631
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Har og fått tips om den dokumentaren😅 Den skal skal jeg se😄 Vet du om den kan streames?

Ellers så har jeg bestilt disse:

Ágætis Byrjun (2 × LP)

Takk… (3 × LP | 20th Anniversary Remastered Limited Edition w/ Print)

Með suð í eyrum við spilum endalaust (2 × LP)

Kveikur (2 × LP)
    Der har du det meste ja, selv om ( ) også er obligatorisk. Jeg liker Byrjun og ( ) best. Har filmen på dvd og hadde tenkt å skrive noe nedsettende om hvor vanskelig det er å finne gode filmer på nettet. Kjapt søk viste at den kan streames gratis på YouTube😅.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    29.329
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kjapp måling med rew for å se hva som har forandret seg etter ny bakvegg. Før har jeg slitt i området 150-200hz. Både med Arc deco og the Music. Nova har korrigert mye her. Mange db eq opp. Nå har jeg det motsatte. Det er for mye energi her. Det synes jeg er moro. Endelig er dette løst. Jeg syntes også at nedre mellomtone var litt hot. Dette stemmer også, og nova har eq her og.

Slik jeg leser dette, så er bassfellen like effektiv eller mere bunn, men den er ikke lengre like effektiv fra fra ca 100hz og opp. Akkurat det jeg ønsker.

Jeg ser og noen utfordringer (som jeg var klar over mellom tårn og arc deco) Men dette er lett å fikse😀

Nå blir det spennende å se hva ny Nova-kalibrering gjør med balansen i 150–300 Hz. Nova får en mye lettere jobb her nå. Men dette må vente. Tenker at jeg skal ha en fridag neste uke og jobbe systematisk😀 Gleder meg.

Synes dette vise at det er ikke bare å fylle opp med ”glava” Det har sine negative konsekvenser og.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    29.329
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kunne selvfølgelig vært av interesse å få se noen før og etter målinger da.
    Ikke så lett, da jeg ikke har rew måling før(etter at nova kom). Men har nova sin måling og korrigering. Jeg vet hva jeg har slitt med. Kan dele nova måling før og etter måling når det er gjort.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    54.941
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Ikke så lett, da jeg ikke har rew måling før(etter at nova kom). Men har nova sin måling og korrigering. Jeg vet hva jeg har slitt med. Kan dele nova måling før og etter måling når det er gjort.
    Nei, liten vits. Nova har begrenset analyseverktøy. Litt trist, for slike ting kan være av verdi for oss andre som jobber med rom og romkorreksjon. Anekdotisk presentasjon har liksom ikke samme verdi.

Men glad du føler prosjektet ga utteling. Grattis! :) 🥳

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    29.329
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hadde dette vært et rent akustisk tiltak hadde kanskje før og etter måling vært nyttig for menigheten. Men hovedpoenget var å gi mer plass til vinylen. Det var @MakkinTosken som fikk meg på idéen om å fylle bakveggen med vinylhyller og kaste ut det jeg hadde.

Siden jeg allerede hadde hullet ut veggen antok jeg at den ville fremdeles virke fint som bassfelle uten de bassfellene foran. Det var litt smør på flesk. Disse bassfellene var jo like mye absorbenter. Var litt usikker på hvordan dette ville påvirke lyden når de ble fjernet.

Som jeg skrev i 2019 tror jeg, så ble lyden litt tam når jeg fikk disse bassfellene.

Fasiten kommer endelig når nova er re-kalibrert. Men det lover bra når området som jeg har manglet spl nå er motsatt. Det virker som at rommet nå er mindre dempet, og det er positivt.

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    84.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ut fra det du skriver tror jeg at jeg vil like lyden din enda litt bedre etter disse tiltakene 😊

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    54.941
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Som jeg skrev i 2019 tror jeg, så ble lyden litt tam når jeg fikk disse bassfellene.
    Tror det skyldes at rockwool er mindre egnet, slik du brukte den. Desto dypere felle desto letter bør luftgjennomstrømmingen være. Slik jeg fant det for mange år siden var rockwoll en vinner opp til ca 20cm, deretter overtok produkter fra knauss og hunton.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    29.329
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bassfellene bestod av Paroc isolasjon, ikke Rockwool. Uten at jeg husker om den var bedre. Porøse bassfeller er en utfordring, spesielt når de skal dempe dypt. Problemet er og at de demper brett, og langt opp i frekvens. Som ren bassfelle er trykkbasserte feller bedre.

Nå må ikke innleggene mine leses som om alt jeg gjør blir til det bedre. Selvskryt er ikke min hensikt. Jeg har en edruelig tilnærming. Men jeg begynner å få god erfaring med egent oppsett og rom.

Jeg har nødvendigvis ikke bygget en bedre bassfelle, men jeg har fjernet effekten opp i frekvens.

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    29.329
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det som kanskje kunne vært en ide, er å montere flere RPG modex 2 plater i boden på yttervegg. Disse er trykkbasserte. Mulig effekten blir liten, men det kunne vært interessant å teste.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn