I går ble det både biff, øl, fotball, og musikk. Kjekk kveld hos @duc999 sammen med @Karmana. I dag var det en liten samling hos meg. Karmana er heldigvis ikke redd for å komme med tilbakemeldinger, noe jeg setter pris på. Noe pirk vet jeg om fra før, men har valgt å drite i det til jeg har giddet å bygge om bakveggen. Tusen takk for besøk og det må gjerne gjentas. Neste gang så skal det planlegges bedre da blir det kanskje muligheter for flere
Før besøk denne gangen skulle jeg ikke gjøre samme tabben som sist med å ratte rett før gjestene ankom. @duc999 har en særdeles luftig og fin topp. Jeg vet jeg aldri komme til å opnå det samme i mitt ”lille” rom. I kveld måtte jeg teste om det var litt å hente med å eq opp toppen fra ca 5khz og opp i et egen preset. Det må spiller mer musikk før jeg konkluderer. Men dette lover egentlig ganske bra. Moro å få luftige topp uten at det koster er krone
Da har jeg utfordret meg selv med det dårligste Bowie albumet i følge @MakkinTosken. Er usikker på om jeg har hatt ev full gjennom lytting av Never Let Me Down før og det er sikkert det er grunn til. Men kanskje det er noe gull der jeg har oversett
Tja. Dette er et album med typisk 80 talls sound. Det appellerer ikke så veldig. Albumet mitt er første pressing og det er ikke dårlig lyd. Tvert om. Noe krydder her og og der er det. Time Will crawl, Never let me Down, og Bang Bang er tre hørbare låter. Resten svakt, kjedelig og kaotisk. Synes det var gøy å ta en gjennomlytting, men tror det skal ble lenge til neste gang
Vi kan vel være enige om at dette er på bunnen av listen. Om det er det dårligste er jeg usikker på, kanskje…
Har lyst å gi de ”dårligste” albummene en ny sjanse, som kanskje ikke blomster på tidligere oppsett. Gøy øvelse. Kanskje jeg gjør samme med andre band/artister når jeg kjeder meg
Sliter med å kåre den dårligste av Bowie jeg altså. Ikke for at jeg ikke her og nå kan si hvilket album jeg overhodet ikke har lyst til å spille av. Nesten alle hans album har betydd noe for meg på et eller annet tidspunkt i livet. Mener ikke være vanskelig, så skal si hvilket album som betyr 0 for meg og jeg bare har hørt det en halv gang. Buddha of Suburbia
Sliter med å kåre den dårligste av Bowie jeg altså. Ikke for at jeg ikke her og nå kan si hvilket album jeg overhodet ikke har lyst til å spille av. Nesten alle hans album har betydd noe for meg på et eller annet tidspunkt i livet. Mener ikke være vanskelig, så skal si hvilket album som betyr 0 for meg og jeg bare har hørt det en halv gang. Buddha of Suburbia
Trenger jo ikke kåre noe som helst Buddha of Suburbia er definitivt en av de med bunnotering for meg og. Men minnes jeg ble mer underholdt av det enn Never let me Down, men kan ta feil. Da blir det neste album på listen
The Buddha of Suburbia… Et litt snodig album. Ingen rød tråd, litt miks av stilarter. Egentlig dårligere enn jeg husket. Noe krydder her og der, men helheten treffer ikke meg. Tror jeg avslutter her
The Buddha of Suburbia… Et litt snodig album. Ingen rød tråd, litt miks av stilarter. Egentlig dårligere enn jeg husket. Noe krydder her og der, men helheten treffer ikke meg. Tror jeg avslutter her
De jeg lagde i syrefast, uten stramming. Mener jeg brukte ca 1/2 time på en. Rimelig enkelt å lage med rette maskiner. De med flott stramming noe lengre.
Klipper fra min egen tråd, i tilfelle det skulle ha interesse for andre
Søndag bar det utover til @Sevald i Aksdal. Aksdal er som kjent en verdensmetropol, noe som gjorde at jeg kjørte meg bort på veien og fikk mindre tid i lyttestolen enn planlagt.
Jeg har også hørt dette oppsettet tidligere. Det viktigste som er endret er vel et nytt smykke av en platespiller samt at han er blitt medlem av de berømte NOVA-gutane (gjelder forøvrig også Duc999). Vi spilte i hovedsak med streaming og LP, uten at jeg skal ha noen stor formening om eventuelle forskjeller i kvalitet. I mine ører spilte det knallbra på begge deler.
Det er en utfordring og komme fra et svææært lytterom (med krem-komponenter) til et atskillig mindre med tanke på størrelsen på lydbildet og luft mellom instrumentene. I tillegg er nok Sevald sitt oppsett atskillig mørkere i klangen enn hva jeg er vant med på Foldnes. Størrelsen på lydbildet i forhold til rommet er veldig bra. Det strekker seg pent ut på siden av hver høyttaler og med en høyde som mer samsvarer med mine preferanser. Lydmessig er det ingen artefakter som stikker seg ut i negativ retning, og det spiller med en uanstrengt kontroll uavhengig av hvor mye volum man hiver på høyttalere og bassvegg. Dette handler selvfølgelig også om at Sevald har jobbet godt med rommet. Rommet oppleves som (vel) godt dempet, og kanskje det er hovedgrunnen til den noe mørke klangen sammenlignet med hva jeg er vant med. Ut fra mine preferanser hadde det ikke skadet å gjøre rommet noe mer livlig. Sevald skal etter hvert i gang med ommøblering i kjelleren, og jeg antar da at han vil leke seg litt mer med diffusjon og absorbering, uten at jeg skal påberope meg å ha svaret på hva som er best. Det er det selvfølgelig hans ører som avgjør.
Det låter i det hele tatt veldig fett i kjelleren til Sevald, men selvfølgelig ikke med samme uanstrengte luftighet som hos Duc999. Det er umulig å ikke bli imponert over hva han har fått til i et såpass lite rom. Litt av utfordringen er selvfølgelig å balansere bassen (noe som selvfølgelig er en utfordring da innspillinger er mikset forskjellig). Jeg syntes på noen låter at basstrommen var litt for hjertelig til stede og tok for mye fokus i lydbildet. Neste låt var med Nazareth og her var det ikke for mye energi i dette området, snarere tvert i mot. Her har jo DSP guttene en fordel ved å kunne ha flere preset å velge mellom istedenfor å lete etter den gyldne middelvei. Anlegget har stålkontroll, men kanskje ikke helt i de nedre oktaver. Ikke noe som plaget meg, men det hadde kanskje ikke skadet med en litt tørrere bass. På den positive siden var det såpass mye smekk i oppsettet at jeg tror til og med hornfolket hadde nikket anerkjennende.….jeg ble i hvert fall imponert. Anlegget svelger jo selvfølgelig unna forskjellige musikksjangere, men jeg tenker sånn som det nå er tunet må være noe av det feteste man kan benytte til rock. En annen ting er at det er ganske så tilgivende. Jeg kan vanskelig tro at dårlige innspillinger låter helt hoggorm i denne kjelleren, og så vil vel mange ha sine oppfatninger om hvorvidt det er ønskelig eller ikke. I det hele tatt låter det veldig tøft i kjelleren, og du skal være innmari nært furudress hvis ikke foten beveger seg i kjelleren til Sevald.
Takk for lytten! Jeg kommer veldig gjerne tilbake hvis du kjører dacapo på showet fra i fjor eller forfjor eller når det var