Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.866
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    De er vel i rød sone sportslig også.

Det de viste på banen i går var ikke lovende for videre spill i eliteserien. F.eks.har Lillestrøm vært her, og de var mange klasser bedre. Haugesund var ikke mye bedre enn et middels Obos-lag.
    Det er blodrød alt. Alt virker tafatt. Virker som et styrt nedrykk. De store klubbene tåler et nedrykk og rykker ofte opp året etter med et styrket lag. Er redd det ikke skjer med FKH.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.762
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Besøk av "Nådeløse Nilsen"
    Du kommer nok nærmere målet med litt mer øvelse med Trinnov nova. Det jeg undres litt på er basstårnene. Selv ville jeg nok brukt en annen løsning på bassproblemene i rommet.
    Blir vel aldri ferdig med bass, men tårna gjør en god jobb. Så får en se hva som skjer

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.866
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fri i dag, og jeg tenkte å fullføre et evig langt prosjekt. Veggene ble litt svekket da jeg skar hull, noe som ikke var overraskende. Stives med en lekte langs kanten på baksiden. De siste spilene skal og få komme på plass. Da blir det vel å planlegge neste koko prosjekt😁

IMG_2878.jpeg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    44.027
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ser veldig greit ut sevald :) Kan du fortelle litt om hvordan du opplever den nye snurra kontra den gamle?
    Ha en strålende helg.

mvh

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.650
    Torget vurderinger
    0
    Veggene ble litt svekket da jeg skar hull, noe som ikke var overraskende.
    Da blir det vel å planlegge neste koko prosjekt😁
    Spennende å se omfattende tiltak som har liten
    betydning for lyden bli omsatt i store prosjekter (y)

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.866
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ser veldig greit ut sevald :) Kan du fortelle litt om hvordan du opplever den nye snurra kontra den gamle?
    Ha en strålende helg.

mvh
    Se for deg at du hele livet har hatt litt tåkesyn. Samtidig som du opererer øynene og får godt syn, så tar kona en ansiktsløftning. Ble hun penere?

Ovation ble for det meste spilt på før nova og ny Riaa kom i hus. Innovation kom etter. Vinyl har aldri spilt bedre, men har jo aldri hatt bedre forutsetninger.

Så for å koke det ned. Jeg er meget fornøyd med Innovation og gleder meg over denne ”oppgraderingen” Ville Ovation spilt like bra? Jeg tror den er tett på, men jeg har nok inkl forventningbias konkludert at innovation er hakket bedre.

Så må jeg vie litt oppmerksomhet til Gold Note PH-1000. Fantastisk bra riaa som jeg har stor eierglede av. God helg til deg og mr M😀

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.866
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Spennende å se omfattende tiltak som har liten
    betydning for lyden bli omsatt i store prosjekter (y)
    Litt for gøy, litt håp om bedring av lyd, og like mye pynt og dill😜 For å først nevne et snev av fornuft. De tidligere panelene irriterte meg, da de ikke var av en akseptabel finish, og ikke minst stakk de 15 cm inn i rommet. De nye er flukt med veggen.

Dempingen bak er 10 cm på ene siden, og 60cm på andre siden. Noe av håpet og som ble resultatet var litt blant annet litt bedring midbassen.

Jeg kan knapt huske at noen av mine akustiske tiltak har revolusjonert, og til og begynne med bommet jeg en del. Men resultatet av mange bekker små, synes jeg er bra.

Jeg har ingen andre prosjekter på gang som jeg tror på bedring av lyd. De neste tullete prosjektene blir mest visuelle ting.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.711
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Lykke til med husvask.
    Den blåfargen på veggene er fin og hadde kledd spilene... Bare nevner det 😈

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.324
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Lykke til med husvask.
    Den blåfargen på veggene er fin og hadde kledd spilene... Bare nevner det 😈
    Her holder jeg faktisk med @vim, til tross for isolert sett synes jeg de ser penest ut som de er. Det som taler pro veggfarge er at det blir litt forstyrrende med en type treverk på spiler, en type på benk, en type på gulv, en type på høyttalere. Kanskje forskjellen ikke er så stor i virkeligheten?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.866
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Her holder jeg faktisk med @vim, til tross for isolert sett synes jeg de ser penest ut som de er. Det som taler pro veggfarge er at det blir litt forstyrrende med en type treverk på spiler, en type på benk, en type på gulv, en type på høyttalere. Kanskje forskjellen ikke er så stor i virkeligheten?
    Du glemte treskallen som lytter😜 Du har rett i det du sier. Jeg er ambivalent her. Uansett så føles caven lun og fin som det er nå. Men jeg ser ikke bort fra at de kan bli malt en gang.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.354
    Torget vurderinger
    10
    Hadde jeg hatt en så stilig spiller, ville jeg malt spilene i clearaudiosølv for best mulig match. Alternativt la det være som nå.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.866
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fina været og hagearbeid… Allikevel i fokuset i knollen på feil sted😜 Klarer ikke helt å befri meg fra noen tanker angående mine Arc Deco.

Vurderer ny delefrekvens mellom bass og mellomtone

Jeg har i lengre tid delt ved 500 Hz mellom bass og mellomtone (2× SEAS W12CY006 i kardioidekonfigurasjon). Systemet fungerer veldig godt slik det står, men jeg vurderer å teste en lavere delefrekvens – sannsynligvis rundt 350 Hz.

Tror jeg har nok kapasitet til lavere deling.

Her er noen tanker fra ChatGPT med å gå fra 500hz til 350hz.

• redusere vertikal spredning fra bassene i overgangsområdet
    • overlate mer av det retningsfølsomme området til mellomtonene (som er kardioide)
    • minimere tidlige refleksjoner fra gulv og tak

Fra min side så handler dette like mye om nysgjerrighet. Ikke at jeg føler det er en nødvendig endring, men et mulig forbedringsområde jeg ønsker å teste grundig når tiden tillater det. Jeg lager eget preset i både Hypex og Trinnov slik at det blir lett å sammenligne.

Da er det på tide å komme seg ut i sola igjen og la noen tanker modnes😅

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.817
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er jo bare å prøve. Argumenter imot er at det øker beslatningen på de «små» elementene og muligens øker gulv/tak kanselleringer.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.866
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo bare å prøve. Argumenter imot er at det øker beslatningen på de «små» elementene og muligens øker gulv/tak kanselleringer.
    Ja, det er litt for og i mot. Kanskje tullete å bruke energi på, samtidig så kommer regnværet tilbake før eller senere, og da må en ha en plan🥴

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.866
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan legge med et svar fra digidust..

Lavere deling kan faktisk gi mindre vertikal spredning fra bassmodulene og dermed redusere refleksjoner og kanselleringer mot gulv og tak. Kardioide mellomtoner har mer kontrollert direktivitet, så ved å la dem overta tidligere kan man oppnå bedre fokus og mindre rombidrag i overgangsområdet.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.817
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kan legge med et svar fra digidust..

Lavere deling kan faktisk gi mindre vertikal spredning fra bassmodulene og dermed redusere refleksjoner og kanselleringer mot gulv og tak. Kardioide mellomtoner har mer kontrollert direktivitet, så ved å la dem overta tidligere kan man oppnå bedre fokus og mindre rombidrag i overgangsområdet.
    Det kan være for senere refleksjoner, men jeg tenkte på 1. refleksjon via gulv eller tak. Da har kardioden liten effekt. Avhengig av lytteavstand osv så blir det ofte kanselleringer i området 250/400Hz for M-T-M løsning, men neglisjerbart for linjekilde.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.866
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det kan være for senere refleksjoner, men jeg tenkte på 1. refleksjon via gulv eller tak. Da har kardioden liten effekt. Avhengig av lytteavstand osv så blir det ofte kanselleringer i området 250/400Hz for M-T-M løsning, men neglisjerbart for linjekilde.
    Ja, skjønner hva du mener. Men her tror jeg det handler mye om helheten i oppsettet. Med kardioide og lav deling tror jeg allikevel det er mer å hente enn å tape. Blir spennende å teste når jeg får roen til det.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.817
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja, skjønner hva du mener. Men her tror jeg det handler mye om helheten i oppsettet. Med kardioide og lav deling tror jeg allikevel det er mer å hente enn å tape. Blir spennende å teste når jeg får roen til det.
    Lite å tape ved å prøve!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn