Sevalds DIY subber = Lost in space

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Selv om 21” og BMS har betydelig mere kapasitet noe opp i frekvens enn Dayton, må jo disse ha mere EQ for å bli lineære. Sånn jeg ser det kommer Dayton best ut. Eller er jeg helt på jordet? @MakkinTosken
    Kommer jo an på spørs. Du kan kan jo variere delingspunkt og orden. Men dette bånndraget smultringer har er jo grunnen til at jeg har vegret meg for PA. Prøver jo å tenke annerledes nå og gutta mener jo det er 0 problem.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    I en annen tråd ver forteller en bassist at han bruker fire Seas LROY i 50 liters kabinetter med bassrefleks, i relativt store lokaler, han har 5-strengs bass (som går dypt) og han sier dette spiller bedre enn (bass-kongen) Ampeg.

    Merkelig, at alle søker div. PA drivere, når Seas disse råtassene!? Well, noen her inne har jo brukt LROY basser, og jeg har merket meg at alle som har 15 eller 18’’ drivere og har besøkt de med Seas - sier de spiller bra.

    Jeg vet ikke, men vil tro like stort samlet membran areal med LROY 10’’ (stive) alumembraner vil by på færre lydmessige skavanker enn disse PA driverne. I tillegg til at det er flere motorer å fordele det på. Ikke høy følsomhet på disse, men forsterkerkraft til bass er jo ikke det dyreste å få tak i da.
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    L26ROY i trykkammer for q-verdi=0,707 oppfører seg omtrent helt likt som L26RFX/P i 50l trykkammer (q-verdi=0,707). Jeg har hørt basstårn med 12stk L26ROY, jeg husker de som noe råere enn mine 16stk L26RFX/P, men det var to helt forskjellige rom og helt forskjellig volum .... Begge deler er morsomt da, jeg har jo 4* um18-22 i samme rommet som tårna og i frekvensene under 50hz er det ingen konkurranse mellom de to. Ultimax legger en stor kabel på Seas-bassene .... Jeg vet hvilke løsning jeg hadde gått for om jeg kun skulle hatt en av de og om vekta var likegyldig. For 18" kassene mine veier ~250kg, mens ett tårn veier ~130kg ....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ære være den som har lyst til å bygge tårn med LROY som skal dekke arealet av åtte 18" Ultimax. Blir vel ca to tårn med 13 drivere, la oss gjøre det rundt og si 12 i hver. Så skal forsterker kobles opp og skal vi tro Snickers er det suboptimalt å seriekoble elementene, men det må jo nesten gjøres om ikke man skal ha seks 2ohms stabile amper til hvert tårn.

    Om vi derimot ser på luftflyttingevne, vd, måtte vi hatt ca 44 LROY for å matche 8 Ultimax18. 😁
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ære være den som har lyst til å bygge tårn med LROY som skal dekke arealet av åtte 18" Ultimax. Blir vel ca to tårn med 13 drivere, la oss gjøre det rundt og si 12 i hver. Så skal forsterker kobles opp og skal vi tro Snickers er det suboptimalt å seriekoble elementene, men det må jo nesten gjøres om ikke man skal ha seks 2ohms stabile amper til hvert tårn.

    Om vi derimot ser på luftflyttingevne, vd, måtte vi hatt ca 44 LROY for å matche 8 Ultimax18. 😁
    Det er vel ikke slik at alltid større er bedre!
    Jeg foretrekker ofte mindre størrlse enn det som er større

    En liten 6" bass kan knuse 4 stk 12" på noen områder

    Lever du i feil land?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Spennende når Snickers-Is kommer med sin 15" - tipper Norges rekord i raskt salg av 15-tommere 🤩
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja dæven det hadde blitt vilt forvirrende 😆
    18 Sound lager vel bra elementer de.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    I en annen tråd ver forteller en bassist at han bruker fire Seas LROY i 50 liters kabinetter med bassrefleks, i relativt store lokaler, han har 5-strengs bass (som går dypt) og han sier dette spiller bedre enn (bass-kongen) Ampeg.

    Merkelig, at alle søker div. PA drivere, når Seas disse råtassene!? Well, noen her inne har jo brukt LROY basser, og jeg har merket meg at alle som har 15 eller 18’’ drivere og har besøkt de med Seas - sier de spiller bra.

    Jeg vet ikke, men vil tro like stort samlet membran areal med LROY 10’’ (stive) alumembraner vil by på færre lydmessige skavanker enn disse PA driverne. I tillegg til at det er flere motorer å fordele det på. Ikke høy følsomhet på disse, men forsterkerkraft til bass er jo ikke det dyreste å få tak i da.
    ROY spiller veldig bra, men skal de sammenlignes med såkalt "PA" som Shy har tror jeg det kommer til kort.
    Feil ord å kalle det PA synes jeg, er på en måte negativt ladet.
    Har vell ikke hørt mer kontant å bra bass en det han har. de han har har jo også rimelig grei slaglengde. Husk også att det er 24 brutale tommer.
    Men de beveger seg jo nesten ikke, selv om du begynner å blø fra øra. Hvis det er et poeng da:=)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    PA done right !!!

    Det er det "alle" igrunn vil ha, men få skjønner veien dit.
    Alle vil ha dyp maktfull dypass, smekk i midbass, skikkelig mellomtone med raske drivere.. og ditto i toppen.....
    Men dette får man ikke med små drivere i ditto små kabineter.
    Dere må gjerne late som om at det er nirvana... men da er det faktisk bedre og spille Nirvana :cool: 🤭
    Ref: ROY, sikkert et godt element for mange herinne, men en bassdriver MÅ oppføre seg som et stempel om det skal være presisjon inne i bilde, og det når man er inne mot Xmax og...

    🔥
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Om de kalles PA eller Kjell Bjarne driter jeg. Snickers sine, er det hva en kaller PA drivere?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ref: ROY, sikkert et godt element for mange herinne, men en bassdriver MÅ oppføre seg som et stempel om det skal være presisjon inne i bilde, og det når man er inne mot Xmax og...
    🔥
    OK, men nå var det jo en bassist her inne - Syncrolux - som med sin 5-strengs bass kjører fire kabinetter med hver sin LROY som bassrigg og sier det er smekk i dette som satte (bass-kabinett-kongen) Ampeg i skyggen. Fortsatt kun 4 stk. LROY som han fyller lokaler med bass.

    Dere, bass rett ut fra en 5-strenger og uten noe form for komprimering og ut i relativt store lokaler - ikke fortell at det det man har av "bass-levering" der hjemme i lytterommene er i nærheten av det trøkket det snakkes om under en slik live konsert. Jeg har selv bassgitar.
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    @Snickers-is èn selv få svare på.

    IMO så er det en hybrid, men det er nå meg da, og jeg har tatt feil før. Uansett en spennende driver!!!!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men @MusicBear jeg er også enig med deg at LROY er gode elementer og synes @2xJ sitt innspill er litt vel unyansert. Egentlig skjønte jeg ikke hva han snøvlet om. 😁
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    L-ROY my ASS :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn