Sevalds DIY subber = Lost in space

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Mulig overlapen har litt samme funksjon som multisub-prinsippet. At noen huller i frekvensresponsen fylles ved overlap som ikke lot seg fylle ved standard xo og gitt plassering?
    NETTOPP, Avanti III har 4 stk aktive basser og jeg tror det nettopp er det som hjelper litt her :cool:
    Så da er det 8 stk basser i Avanti III, 4 stk aktive i subwoofere og 4 stk passive i subwoofere

    Med Trinnov kommer alt dette i fase :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ja, elementene er jo en del større enn L22RNX4P og trenger derfor også større kammer. Samtidig så ønsket jeg mest mulig av Line-array konseptet og minst mulig footprint.
    Det er ikke L22 (8") jeg har, det er L26 (10"). Baffelen måtte vært minimum 215,2cm fordi ytterkant-ytterkant av elementene bygger det med 8 stk. Mine trenger rundt 50 liter, så kassene er vel cirka 440 liter internt hos meg. Skulle gjerne likt og hørt de 32w i tårn, en kompis har to i bassrefleks (jeg hadde disse på hjemlån et par dager), ikke helt "my cup of tea" de elementene der, men 8 stk vil jeg tro fikser biffen. 16 stk 10" fungerer også greit. ;)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ville sett litt nærmere på sub-løsningen til @The Shy i stedet for tårn. Kanskje han kan si litt om valget. Det virker å være en løsning som svarer på problematikken beskrevet her.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke L22 (8") jeg har, det er L26 (10"). Baffelen måtte vært minimum 215,2cm fordi ytterkant-ytterkant av elementene bygger det med 8 stk. Mine trenger rundt 50 liter, så kassene er vel cirka 440 liter internt hos meg. Skulle gjerne likt og hørt de 32w i tårn, en kompis har to i bassrefleks (jeg hadde disse på hjemlån et par dager), ikke helt "my cup of tea" de elementene der, men 8 stk vil jeg tro fikser biffen. 16 stk 10" fungerer også greit. ;)
    16 stk 15" funker fint det også har jeg funnet ut:>}
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Ville sett litt nærmere på sub-løsningen til @The Shy i stedet for tårn. Kanskje han kan si litt om valget. Det virker å være en løsning som svarer på problematikken beskrevet her.
    han har vel 8 stk 24" basser i noe slikt som 2400 liter volum ..... tror ikke noen av oss har plass til det :ROFLMAO:
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Tenker nok skala + prinsipp. Sub-driverne fordeler seg jevnt (i fase/direkte lyd) i x-aksen/horisontalt + ulik løpetid til både bakvegg, sidevegg og frontvegg. Dermed lar subsystemet seg EQe. Som det har vært nevnt tidligere: Takrefleksjon inntreffer høyere i frekvens og svares av hovedhøyttalerens basser som er fordelt vertikalt. Mht skala: Det lar seg jo gjøre med f.eks. 3x12"/side som en minimumsløsning
    .
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Tenker nok skala + prinsipp. Sub-driverne fordeler seg jevnt (i fase/direkte lyd) i x-aksen/horisontalt + ulik løpetid til både bakvegg, sidevegg og frontvegg. Dermed lar subsystemet seg EQe. Som det har vært nevnt tidligere: Takrefleksjon inntreffer høyere i frekvens og svares av hovedhøyttalerens basser som er fordelt vertikalt. Mht skala: Det lar seg jo gjøre med f.eks. 3x12"/side som en minimumsløsning
    .
    Det gjelder vel kun for dedikerte rom .... jeg bruker stue og der funker ikke det

    Jeg ville som tidligere nevnt også sett til Anthony Grimany som har gjort drøssevis av målinger for å underbygge valg av subwoofer plassering, det har jo selvfølgelig også mange de nevnte medlemmer her gjort, men Grimani lever av dette og har det som levebrød!
     
    Sist redigert:

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Har lest gjennom denne tråden med både iver og glede nå i kveldinga. Bass er gøy!

    Hvis jeg får komme med noen innspill relatert til spørsmål som dukket opp tidligere:

    - Ultimax flytter hakket mer luft enn Reference HO, og har tradisjonelt sett hatt mest slaglengde av Dayton-elementene. Dette er dog ikke tilfellet lenger. Like fullt er det brutale subwoofere som tåler masse juling samtidig som de låter bra.

    En kunde målte forresten bilen sin til å spille 141dB med musikk tidligere i august. Han har én UM18-22 i bassreflekskasse og en forsterker på 1500W. En Mercedes C-klasse stasjonsvogn er riktignok en del mindre enn en typisk hjemmekino - men disse elementene byr utvilsomt på veldig mye og god bass for pengene.

    - Reference HO flytter hakket mer luft enn Reference HF, samtidig som den har noe lavere forvrengning og høyere følsomhet enn Ultimax. HO er gode "allround"-elementer, som passer til det meste for de fleste.

    - Reference HF har lavest bevegelig masse og er den av seriene som tåler å deles høyest - på bekostning av slaglengde og effekttålighet. En tynn aluminiumsmembran på nesten Ø40cm er likevel ikke en god mellomtone, så man må ha resonanser i bakhodet og dempe kassene veldig godt.

    - HF er for øvrig nesten på høyde med Scan-Speak og Seas, men for oss som bor i Europa er dessverre også prisen det... så om lavest mulig forvrengning er det viktigste, kan man med fordel velge europeiske drivere med enda tightere toleranser/kvalitetskontroll.

    - Anbefalingen er derfor å velge Dayton Audio primært der målet er MYE bass (15-18"/stort antall), eller man har spesifikke krav til kassestørrelse o.l. (HO kan nærmest klemmes inn i kasser så små at elementene såvidt passer).

    - Det har kommet en ny serie fra Dayton Audio, MX, som har enda lenger slaglengde (Klippel-verifisert) og lavere pris enn UM. Disse har trippel magnet og forsenket bakplate, så den mekaniske slaglengden er også svært høy.

    Kompromissene for å kutte kostnader ligger i hovedsak i kurven, som er presset stål, samt at det ikke er implementert noen induktansreduserende tiltak (for øvrig uvanlig i så kraftige subwoofere i denne prisklassen). De låter likevel bra, og klarer seg med veldig små kasser.

    PS: Det er tilgjengelig en demosub med MX i 15" størrelse, i 55 liters lukket kasse med en rimelig plateforsterker uten DSP, om noen på det sentrale østlandsområdet ønsker en lytt.

    - Det kommer også en kraftigere versjon av Reference-serien snart, Reference HE, der 15" har 27mm lineær slaglengde og trippel magnet. Denne vil overgå samtlige Dayton-subwoofere i samme størrelse hva gjelder kapasitet, og skal bli tilgjengelig i 10", 12" og 15". Prismessig ligger RSS390HE-22 (15") an til å koste omtrent det samme som UM18-22 - forhåpentligvis noe mindre.

    - Peerless STW-350F er en glimrende kandidat med ekstremt god byggekvalitet, men den er nok ikke mitt førstevalg til et tårn - med mindre kassevolumet er ekstremt kritisk å holde på et minimum, og du har bøttevis med effekt tilgjengelig. Disse er svært tunge, relativt tungdrevne, og passer best der lite fotavtrykk går foran det meste.

    Gitt forutsetningene listet opp i tråden, ville jeg prioritert å få en god balanse mellom nok membranareal og muligheten til å dele høyt nok.

    Etter min mening gir flere 10-12" enklere den balansen, mens 15-18" som regel kommer til kort når det skal deles langt over 100Hz (HiFi-subwoofere, ikke PA-mellomtoner).

    UM18-22 bør f.eks. ikke spille over 150Hz, helst godt under (resonanser/peaker ved 200 og 400Hz, som må dempes godt med filteret).

    Reference 18" (RSS390HO-4) har stygge resonanser ved 400Hz.

    Kan det deles ved mer normale 80-100Hz, stiller saken seg helt annerledes, og man står ganske fritt. Helt ærlig ser jeg også få grunner til å dele så mange 9" noe særlig over 100Hz, så antakelig er det et ikke-problem når alt kommer til alt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.490
    Sted
    Langesund
    han har vel 8 stk 24" basser i noe slikt som 2400 liter volum ..... tror ikke noen av oss har plass til det :ROFLMAO:
    Helt klart noe en bare kan gjennomføre i en dedikert hifihule. Totalt bruttovolum på sub er tett på 4.000 liter , netto 2.800 liter. Helmholtz på bakvegg på nesten 3.000 liter. Hadde tårn tidligere og det funket ok, men da var det i brukt mange triks som ikke så så veldig pent ut. I rommet mitt står estetikk lavt på listen :D
    Rommet var i utgangspunktet et helvete og har hatt sine utfordringer. Husker de første målingene av tårnene. Tok nesten motet fra en, men det er det blitt brukbart til slutt.

    Håper rommet til Sevald har et bedre utgangspunkt.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.634
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke L22 (8") jeg har, det er L26 (10"). Baffelen måtte vært minimum 215,2cm fordi ytterkant-ytterkant av elementene bygger det med 8 stk. Mine trenger rundt 50 liter, så kassene er vel cirka 440 liter internt hos meg. Skulle gjerne likt og hørt de 32w i tårn, en kompis har to i bassrefleks (jeg hadde disse på hjemlån et par dager), ikke helt "my cup of tea" de elementene der, men 8 stk vil jeg tro fikser biffen. 16 stk 10" fungerer også greit. ;)
    Ah, ja, jeg tenkte bare på L22 da jeg har 8 stk av dem liggende her. Jeg skal nok får brukt dem til noe en dag…

    Bassrefleks er i mine ører vanskeligere å få til å sitte skikkelig. Det kan selvsagt gjøres riktig, men normalt klarer rommet å kompensere for den jevne avrullingen man får med lukket kasse med lav Q verdi. Hvis jeg husker riktig er mine tunet til en Q på ca 0,57.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Du er en betydelig motivator @Sevald
    Når du drar igang et sånt ambisiøst prosjekt, så er det klart det kribler her også og jeg får også lyst å ta Audio Physic subwooferne et skritt lenger (d.v.s. noe bedre)
    Det er mye å gå på her også ja :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Helt klart noe en bare kan gjennomføre i en dedikert hifihule. Totalt bruttovolum på sub er tett på 4.000 liter , netto 2.800 liter. Helmholtz på bakvegg på nesten 3.000 liter. Hadde tårn tidligere og det funket ok, men da var det i brukt mange triks som ikke så så veldig pent ut. I rommet mitt står estetikk lavt på listen :D
    Rommet var i utgangspunktet et helvete og har hatt sine utfordringer. Husker de første målingene av tårnene. Tok nesten motet fra en, men det er det blitt brukbart til slutt.

    Håper rommet ditt er et bedre utgangspunkt.
    Rommet mitt er ikke helt der nå.... jobber med akustikk, har laget bass traps selv, har design paneler med bilde fra sounds of science på frontvegg, holder på å skal få hengt Rockfon blanka hengende paneler i taket, 5 mm filt under teppet, flyttbare/løse bass traps bak lytteposisjon, design absorbenter på sideveggene.... alt laget så det ser pent ut, når dette er ferdig blir det bra, og anvendelig i stue også.... Jeg tror absolutt det er mulig å gjøre mye også i en stue, og samtidig få det til å se pent ut :cool:

    Har brukt profesjonelle for å få innspill...
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Bassrefleks er i mine ører vanskeligere å få til å sitte skikkelig. Det kan selvsagt gjøres riktig, men normalt klarer rommet å kompensere for den jevne avrullingen man får med lukket kasse med lav Q verdi. Hvis jeg husker riktig er mine tunet til en Q på ca 0,57.
    Stort sett enig med deg, men etter min erfaring er sjelden room gain tilstrekkelig til å gi en respons tilsvarende f.eks. Harmans målkurve, spesielt under 30Hz. Om F3 er høy, kan det være uoverkommelig å korrigere responsen med EQ også.

    Med moderne driverdesign og rimelig effekt, er det mindre grunn til å velge bassrefleks i dag enn tidligere, men det er ikke til å komme bort fra at en lavt tunet bassrefleksløsning er en fornuftig vei til å øke nivået i dypbassen betraktelig - og kompromissene ved et lavt tunet design går lite ut over lydkvaliteten i det hørbare spekteret, samtidig som det øker følsomheten noe enormt i det subsoniske, gjerne med opp mot 10dB.

    Alt til sitt bruk, så klart - mange blåser i <30Hz, og trykkammer er definitivt lettere å få til.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Har lest gjennom denne tråden med både iver og glede nå i kveldinga. Bass er gøy!

    Hvis jeg får komme med noen innspill relatert til spørsmål som dukket opp tidligere:

    - Ultimax flytter hakket mer luft enn Reference HO, og har tradisjonelt sett hatt mest slaglengde av Dayton-elementene. Dette er dog ikke tilfellet lenger. Like fullt er det brutale subwoofere som tåler masse juling samtidig som de låter bra.

    En kunde målte forresten bilen sin til å spille 141dB med musikk tidligere i august. Han har én UM18-22 i bassreflekskasse og en forsterker på 1500W. En Mercedes C-klasse stasjonsvogn er riktignok en del mindre enn en typisk hjemmekino - men disse elementene byr utvilsomt på veldig mye og god bass for pengene.

    - Reference HO flytter hakket mer luft enn Reference HF, samtidig som den har noe lavere forvrengning og høyere følsomhet enn Ultimax. HO er gode "allround"-elementer, som passer til det meste for de fleste.

    - Reference HF har lavest bevegelig masse og er den av seriene som tåler å deles høyest - på bekostning av slaglengde og effekttålighet. En tynn aluminiumsmembran på nesten Ø40cm er likevel ikke en god mellomtone, så man må ha resonanser i bakhodet og dempe kassene veldig godt.

    - HF er for øvrig nesten på høyde med Scan-Speak og Seas, men for oss som bor i Europa er dessverre også prisen det... så om lavest mulig forvrengning er det viktigste, kan man med fordel velge europeiske drivere med enda tightere toleranser/kvalitetskontroll.

    - Anbefalingen er derfor å velge Dayton Audio primært der målet er MYE bass (15-18"/stort antall), eller man har spesifikke krav til kassestørrelse o.l. (HO kan nærmest klemmes inn i kasser så små at elementene såvidt passer).

    - Det har kommet en ny serie fra Dayton Audio, MX, som har enda lenger slaglengde (Klippel-verifisert) og lavere pris enn UM. Disse har trippel magnet og forsenket bakplate, så den mekaniske slaglengden er også svært høy.

    Kompromissene for å kutte kostnader ligger i hovedsak i kurven, som er presset stål, samt at det ikke er implementert noen induktansreduserende tiltak (for øvrig uvanlig i så kraftige subwoofere i denne prisklassen). De låter likevel bra, og klarer seg med veldig små kasser.

    PS: Det er tilgjengelig en demosub med MX i 15" størrelse, i 55 liters lukket kasse med en rimelig plateforsterker uten DSP, om noen på det sentrale østlandsområdet ønsker en lytt.

    - Det kommer også en kraftigere versjon av Reference-serien snart, Reference HE, der 15" har 27mm lineær slaglengde og trippel magnet. Denne vil overgå samtlige Dayton-subwoofere i samme størrelse hva gjelder kapasitet, og skal bli tilgjengelig i 10", 12" og 15". Prismessig ligger RSS390HE-22 (15") an til å koste omtrent det samme som UM18-22 - forhåpentligvis noe mindre.

    - Peerless STW-350F er en glimrende kandidat med ekstremt god byggekvalitet, men den er nok ikke mitt førstevalg til et tårn - med mindre kassevolumet er ekstremt kritisk å holde på et minimum, og du har bøttevis med effekt tilgjengelig. Disse er svært tunge, relativt tungdrevne, og passer best der lite fotavtrykk går foran det meste.

    Gitt forutsetningene listet opp i tråden, ville jeg prioritert å få en god balanse mellom nok membranareal og muligheten til å dele høyt nok.

    Etter min mening gir flere 10-12" enklere den balansen, mens 15-18" som regel kommer til kort når det skal deles langt over 100Hz (HiFi-subwoofere, ikke PA-mellomtoner).

    UM18-22 bør f.eks. ikke spille over 150Hz, helst godt under (resonanser/peaker ved 200 og 400Hz, som må dempes godt med filteret).

    Reference 18" (RSS390HO-4) har stygge resonanser ved 400Hz.

    Kan det deles ved mer normale 80-100Hz, stiller saken seg helt annerledes, og man står ganske fritt. Helt ærlig ser jeg også få grunner til å dele så mange 9" noe særlig over 100Hz, så antakelig er det et ikke-problem når alt kommer til alt.
    Synes ikke prisene på Dayton er avskrekkende i Norge:)
    Hva er grunnen til at du ”nedrangerer” Peerless STW350?
    Har det med effektbehovet å gjøre?
    Store klasse D forsterkere er jo ikke lenger så stive i pris
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ..ikke til å komme bort fra at en lavt tunet bassrefleksløsning er en fornuftig vei til å øke nivået i dypbassen betraktelig - og kompromissene ved et lavt tunet design går lite ut over lydkvaliteten i det hørbare spekteret, samtidig som det øker følsomheten noe enormt i det subsoniske, gjerne med opp mot 10dB.
    4x21" i to meter høye i refleks kasser funker iallefall ok her synes jeg.
    Hvor bra bassgjengivelsen her er i forhold til andre voksne løsninger er jeg usikker på,
    da jeg det siste året ikke har vært rundt hos andre og hørt.

    IMG_20210713_204943__01.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.634
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Stort sett enig med deg, men etter min erfaring er sjelden room gain tilstrekkelig til å gi en respons tilsvarende f.eks. Harmans målkurve, spesielt under 30Hz. Om F3 er høy, kan det være uoverkommelig å korrigere responsen med EQ også.

    Med moderne driverdesign og rimelig effekt, er det mindre grunn til å velge bassrefleks i dag enn tidligere, men det er ikke til å komme bort fra at en lavt tunet bassrefleksløsning er en fornuftig vei til å øke nivået i dypbassen betraktelig - og kompromissene ved et lavt tunet design går lite ut over lydkvaliteten i det hørbare spekteret, samtidig som det øker følsomheten noe enormt i det subsoniske, gjerne med opp mot 10dB.

    Alt til sitt bruk, så klart - mange blåser i <30Hz, og trykkammer er definitivt lettere å få til.
    Da jeg bygget mine basstårn hadde jeg nytte av at jeg allerede hadde en Kef Reference 209 med 18’’ som går ultradypt. Den brukte jeg i lytterommet mitt for å se litt på roomgain. Rommets lengde er 7,3m, som gir stående bølger på 22-23hz. Basert på dette var jeg helt trygg på at en f3 på ca 37-38hz og Qts på 0,57 ville gi support til under 20hz. Så til en hvis grad bygget jeg basstårnene spesifikt med tanke på rommet de skulle bli brukt i. Uten eq spiller de fint til ca 15hz, før det faller bratt av. Hvis jeg hadde tunet subbene med en rekflekskasse med f3 på 21-22hz, så er jeg redd jeg hadde hatt mye bulder og brak som måtte dempes.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Synes ikke prisene på Dayton er avskrekkende i Norge:)
    Hva er grunnen til at du ”nedrangerer” Peerless STW350?
    Har det med effektbehovet å gjøre?
    Store klasse D forsterkere er jo ikke lenger så stive i pris
    Angående prisnivået på Dayton her til lands, kommer det an på hvor du sjekker ☺

    Den siste tiden har innkjøpsprisene begynt å stige på forskjellige varer, så det spørs hvor lenge det går å holde status quo. Reference 12" puster allerede 30W i nakken, og hvis de kostet det samme, hadde nok enda flere valgt 30W. Det er bakgrunnen for det jeg nevnte om pris på Dayton - generelt gir merket fortsatt veldig mye for pengene, men differansen er ikke det den en gang var opp til de europeiske merkene.

    STW-350F mente jeg ikke å nedrangere som sådan. Har hatt et par av dem selv, og det er utrolig gode elementer, med en enorm effekttålighet og kapasitet for hard bruk - i veldig små kasser.

    Det er også et unødvendig kostbart element når kassevolumet/bruken tilsier at det ikke er nødvendig. Man får like god eller bedre ytelse til lavere pris om man kan leve med større kasse, og da slipper man gjerne unna med halve effekten også. Ikke en ubetydelig besparelse det heller.

    Jeg ville heller hatt to Reference 15" enn én STW-350F, for å gi et eksempel. Men har man kun plass til én 15", vil det være mer naturlig å velge Peerless.

    De fleste er veldig opptatt av pris når de handler inn til DIY-prosjektene sine, men det finnes også dem som handler blindt fra øverste hylle, uansett om det er beste alternativ til deres spesifikke prosjekt eller ei.

    Målet mitt er bare at kunden/brukeren blir fornøyd.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Da jeg bygget mine basstårn hadde jeg nytte av at jeg allerede hadde en Kef Reference 209 med 18’’ som går ultradypt. Den brukte jeg i lytterommet mitt for å se litt på roomgain. Rommets lengde er 7,3m, som gir stående bølger på 22-23hz. Basert på dette var jeg helt trygg på at en f3 på ca 37-38hz og Qts på 0,57 ville gi support til under 20hz. Så til en hvis grad bygget jeg basstårnene spesifikt med tanke på rommet de skulle bli brukt i. Uten eq spiller de fint til ca 15hz, før det faller bratt av. Hvis jeg hadde tunet subbene med en rekflekskasse med f3 på 21-22hz, så er jeg redd jeg hadde hatt mye bulder og brak som måtte dempes.
    Ja, med F3 under 40Hz er det som regel ikke noe stort problem å få det "målerflatt" til 20Hz ☺
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Angående prisnivået på Dayton her til lands, kommer det an på hvor du sjekker ☺

    Den siste tiden har innkjøpsprisene begynt å stige på forskjellige varer, så det spørs hvor lenge det går å holde status quo. Reference 12" puster allerede 30W i nakken, og hvis de kostet det samme, hadde nok enda flere valgt 30W. Det er bakgrunnen for det jeg nevnte om pris på Dayton - generelt gir merket fortsatt veldig mye for pengene, men differansen er ikke det den en gang var opp til de europeiske merkene.

    STW-350F mente jeg ikke å nedrangere som sådan. Har hatt et par av dem selv, og det er utrolig gode elementer, med en enorm effekttålighet og kapasitet for hard bruk - i veldig små kasser.

    Det er også et unødvendig kostbart element når kassevolumet/bruken tilsier at det ikke er nødvendig. Man får like god eller bedre ytelse til lavere pris om man kan leve med større kasse, og da slipper man gjerne unna med halve effekten også. Ikke en ubetydelig besparelse det heller.

    Jeg ville heller hatt to Reference 15" enn én STW-350F, for å gi et eksempel. Men har man kun plass til én 15", vil det være mer naturlig å velge Peerless.

    De fleste er veldig opptatt av pris når de handler inn til DIY-prosjektene sine, men det finnes også dem som handler blindt fra øverste hylle, uansett om det er beste alternativ til deres spesifikke prosjekt eller ei.

    Målet mitt er bare at kunden/brukeren blir fornøyd.
    takker, jeg lurer dog: Kan jeg spørre hva er kriteriene du legger til grunn for "like god eller bedre ytelse"?
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.899
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har lest gjennom denne tråden med både iver og glede nå i kveldinga. Bass er gøy!

    Hvis jeg får komme med noen innspill relatert til spørsmål som dukket opp tidligere:

    - Ultimax flytter hakket mer luft enn Reference HO, og har tradisjonelt sett hatt mest slaglengde av Dayton-elementene. Dette er dog ikke tilfellet lenger. Like fullt er det brutale subwoofere som tåler masse juling samtidig som de låter bra.

    En kunde målte forresten bilen sin til å spille 141dB med musikk tidligere i august. Han har én UM18-22 i bassreflekskasse og en forsterker på 1500W. En Mercedes C-klasse stasjonsvogn er riktignok en del mindre enn en typisk hjemmekino - men disse elementene byr utvilsomt på veldig mye og god bass for pengene.

    - Reference HO flytter hakket mer luft enn Reference HF, samtidig som den har noe lavere forvrengning og høyere følsomhet enn Ultimax. HO er gode "allround"-elementer, som passer til det meste for de fleste.

    - Reference HF har lavest bevegelig masse og er den av seriene som tåler å deles høyest - på bekostning av slaglengde og effekttålighet. En tynn aluminiumsmembran på nesten Ø40cm er likevel ikke en god mellomtone, så man må ha resonanser i bakhodet og dempe kassene veldig godt.

    - HF er for øvrig nesten på høyde med Scan-Speak og Seas, men for oss som bor i Europa er dessverre også prisen det... så om lavest mulig forvrengning er det viktigste, kan man med fordel velge europeiske drivere med enda tightere toleranser/kvalitetskontroll.

    - Anbefalingen er derfor å velge Dayton Audio primært der målet er MYE bass (15-18"/stort antall), eller man har spesifikke krav til kassestørrelse o.l. (HO kan nærmest klemmes inn i kasser så små at elementene såvidt passer).

    - Det har kommet en ny serie fra Dayton Audio, MX, som har enda lenger slaglengde (Klippel-verifisert) og lavere pris enn UM. Disse har trippel magnet og forsenket bakplate, så den mekaniske slaglengden er også svært høy.

    Kompromissene for å kutte kostnader ligger i hovedsak i kurven, som er presset stål, samt at det ikke er implementert noen induktansreduserende tiltak (for øvrig uvanlig i så kraftige subwoofere i denne prisklassen). De låter likevel bra, og klarer seg med veldig små kasser.

    PS: Det er tilgjengelig en demosub med MX i 15" størrelse, i 55 liters lukket kasse med en rimelig plateforsterker uten DSP, om noen på det sentrale østlandsområdet ønsker en lytt.

    - Det kommer også en kraftigere versjon av Reference-serien snart, Reference HE, der 15" har 27mm lineær slaglengde og trippel magnet. Denne vil overgå samtlige Dayton-subwoofere i samme størrelse hva gjelder kapasitet, og skal bli tilgjengelig i 10", 12" og 15". Prismessig ligger RSS390HE-22 (15") an til å koste omtrent det samme som UM18-22 - forhåpentligvis noe mindre.

    - Peerless STW-350F er en glimrende kandidat med ekstremt god byggekvalitet, men den er nok ikke mitt førstevalg til et tårn - med mindre kassevolumet er ekstremt kritisk å holde på et minimum, og du har bøttevis med effekt tilgjengelig. Disse er svært tunge, relativt tungdrevne, og passer best der lite fotavtrykk går foran det meste.

    Gitt forutsetningene listet opp i tråden, ville jeg prioritert å få en god balanse mellom nok membranareal og muligheten til å dele høyt nok.

    Etter min mening gir flere 10-12" enklere den balansen, mens 15-18" som regel kommer til kort når det skal deles langt over 100Hz (HiFi-subwoofere, ikke PA-mellomtoner).

    UM18-22 bør f.eks. ikke spille over 150Hz, helst godt under (resonanser/peaker ved 200 og 400Hz, som må dempes godt med filteret).

    Reference 18" (RSS390HO-4) har stygge resonanser ved 400Hz.

    Kan det deles ved mer normale 80-100Hz, stiller saken seg helt annerledes, og man står ganske fritt. Helt ærlig ser jeg også få grunner til å dele så mange 9" noe særlig over 100Hz, så antakelig er det et ikke-problem når alt kommer til alt.
    Takk for mye god informasjon. Tror tråden kan gjenspeile det mange tenker, men ikke våger å sette i gang med og heller velge kjøpe subber. Jeg er var der og er villig til å satse tid og penger på en skikkelig DIY løsning. Noen vil sikkert tenke at det burde jeg ikke gjøre uten tilstrekkelig kunnskap. Jeg kommer ikke til å starte med noe på tilfeldigheten. Innhenter erfaringer her og fra andre.

    Du skriver om de forskjellige modellene til Dayton. Noen modeller flytter mer luft enn andre. Det skjønner jeg lite av. Kan 2 forskjellige driver ha lik kapasitet, spille den samme bass frekvensen, mens den ene flytter mere luft enn den andre? Må forklares. Er klar over at dette er trykksettere og flytter mye luft, men vi snakker ikke om vifter her:)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.899
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du er en betydelig motivator @Sevald
    Når du drar igang et sånt ambisiøst prosjekt, så er det klart det kribler her også og jeg får også lyst å ta Audio Physic subwooferne et skritt lenger (d.v.s. noe bedre)
    Det er mye å gå på her også ja :)
    Jo det er jo kjekt å høre:) Men du mister kanskje motet når du ser bilder fra byggingen og kostnadene. Denne løken klarer ikke å sette i gang med en dritt før han har handlet masse nødvendig og unødvendig verktøy. Har en liten verktøy fetisj:sneaky:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Satt så ei kula den:LOL: Vil tro det skulle være noe dypbass men den eksisterte ikke på laptopen:geek:
    På laptop nei, men det er noe drøyt gitarspill der ja :cool:
    Jeg har ikke funnet denne på Tidal eller et annet sted i god kvalitet ennå dessverre ...

    Ganske begrenset hva de har på fysisk media
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    takker, jeg lurer dog: Kan jeg spørre hva er kriteriene du legger til grunn for "like god eller bedre ytelse"?
    Det handler om mere enn max spl, forvrengningsnivå, hvor mye du kan dytte inn i elementene, det er også en del subjektive vanskelig målbare elementer, hvordan det låter?
    Det er så mange mulige kombinasjoner av elementer og kabinetter, forutsetninger og subjektive meninger om hva som låter bra, at det er umulig å svare spesifikt på det du spør om. Det mest riktige svaret er rett og slett: "Det kommer an på".

    En del drivere er formålsdesignet til spesifikke oppgaver, som er viktig å ta med i betraktningen når man leter. Det fungerer ikke å bare se på papirspesifikasjonene og/eller prisen for å avgjøre hva som er best.

    STW-350F har kort og relativt stiv, dobbel spider, og høy bevegelig masse til å være en 15". Du kan fint gi elementet 2000W uten at det tar skade av det, i 60-70 liters lukket kasse. Mye effekt og kraftig motor må til for å produsere et visst lydtrykk i en så liten kasse. Det er denne oppgaven elementet er designet for.

    Man kan argumentere for at den enorme spolen gir mindre kompresjon også i kasser som ikke er bittesmå, men hvis du likevel skal ha større kasse, åpner det for å bruke tradisjonelle (rimeligere) elementer med lavere bevegelig masse og mykere spider, som vil kreve mindre effekt i utgangspunktet.

    Etterhvert som kassevolumet øker, blir altså den høye massen, store spolen og utenpåliggende magneten i STW-350F fordyrende faktorer man ikke trenger for å oppnå et gitt mål.

    Derfor mener jeg det er unødvendig å bruke dette elementet når man først bygger store tårn. Ikke at elementet ikke er bra eller verdt pengene ☺

    Forvrengning er stort sett et ikke-tema med moderne elementer av en viss kvalitet, når de brukes slik de er tenkt.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Du skriver om de forskjellige modellene til Dayton. Noen modeller flytter mer luft enn andre. Det skjønner jeg lite av. Kan 2 forskjellige driver ha lik kapasitet, spille den samme bass frekvensen, mens den ene flytter mere luft enn den andre? Må forklares. Er klar over at dette er trykksettere og flytter mye luft, men vi snakker ikke om vifter her:)
    Som nevnt av Steinost, det er slaglengde jeg snakker om her. Beklager den lite tekniske terminologien når det glir over i nerdeslang 😆

    Under 40Hz er det i hovedsak slaglengden som angir hvor mye, eventuelt hvor god, bass elementet klarer å produsere. Når elementet tvinges forbi den lineære slaglengden låter det ikke bra.

    I portet kasse får elementet "hjelp" nær tuningfrekvensen, noe som kan kompensere for kort slaglengde - under tuningfrekvensen låter det derimot heller ikke bra, og elementet kan også ta skade om det ikke benyttes høypassfilter som demper disse frekvensene.

    En portet subwoofer som skal spille ned til 20Hz, bør dermed tunes nettopp til 20-25Hz (min subjektive mening, vel å merke).

    Høyere tuning gir økt effektivitet, på bekostning av presisjonen - kort forklart. I mine ører er det ikke verdt det, noe jeg tror jeg har til felles med de fleste som har en generell skepsis mot bassrefleks.

    Hvis alternativet er bassrefleks med høy (>35Hz) tuning eller lukket kasse, velger jeg derfor heller lukket kasse i de aller fleste tilfeller. Ingen regel uten unntak 🤓
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.899
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. 2 relativ like driver med ulik filosofi. Det ene har en langt større kapasitet og slaglengde. Men det betyr ikke at de spiller bra heile veien. Men evner å levere langt utafor det område de spiller bra. Perfekt til hjemme kino. Det andre har ikke samme slaglengde og kapasitet, men spiller med større presisjon i hele sitt arbeidsområde. Perfekt til musikk😀
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Skjønner. 2 relativ like driver med ulik filosofi. Det ene har en langt større kapasitet og slaglengde. Men det betyr ikke at de spiller bra heile veien. Men evner å levere langt utafor det område de spiller bra. Perfekt til hjemme kino. Det andre har ikke samme slaglengde og kapasitet, men spiller med større presisjon i hele sitt arbeidsområde. Perfekt til musikk😀
    Har du kommet nærmere noe valg? :unsure:
    Jeg lever i spenning :ROFLMAO:
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Skjønner. 2 relativ like driver med ulik filosofi. Det ene har en langt større kapasitet og slaglengde. Men det betyr ikke at de spiller bra heile veien. Men evner å levere langt utafor det område de spiller bra. Perfekt til hjemme kino. Det andre har ikke samme slaglengde og kapasitet, men spiller med større presisjon i hele sitt arbeidsområde. Perfekt til musikk😀
    Det er slik det henger sammen, ja, på det teoretiske planet. De to er likere enn man skulle tro i praksis, i alle fall når de ikke tynes til sitt ytterste ☺
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn